ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-11-17, 00:31

Zarah-Lou

Medlem
Zarah-Lou är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 3

Standard Lite frågor om Japan/Sendai - blandat. Hjälp!
Har en kompis som pluggar i Japan - närmare bestämt i Sendai.

Vill gärna åka och hälsa på och planerar att åka hösten 2010.

Har kollat upp flyg i sep/okt och märker en MARKANT skillnad på priser. Då ligger t/r endast flyg på 8000 ungefär.

Väljer jag däremot att åka i aug. kan jag hitta resor för 4700.-

Så jag har lite frågor:

1. Finns det någon anledning att det är billigare i aug?
Är det regnperiod i Japan?
Är det smällhett?

2. Om jag åker på hösten vill jag gärna åka när träden är sådär superröda och vackra - under den japanska hösten helt enkelt. Vilken månad är finast i japan då? Är nämligen väldigt fotosugen och kommer ta med mig systemkameran. Sendai ligger ca 30 mil norr om Tokyo, så tänkte om någon kanske har koll på träden? ;D

3. Någon som kan rekomendera SUPERBILLIGT (alt. billigt..) boende i Tokyo för enstaka nätter? Kanske 1-3 nätter när man anländer, bor ju sedan gratis i Sendai.

4. Tillsist; bör man vara rädd för att bli rånad på sin systemis i Japan? Har nämligen ett stort telezoom som jag säkert kommer plocka fram, och då syns jag garanterat i folkmassan...

Detta är väl ungefär vad jag har på hjärtat nu.
Främst de röda träden och månaderna är jag väldigt nyfiken på!
Svara med citat

Gammal 2009-11-17, 01:27

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Rykte: 0

Standard
Oktober brukar sägas vara de röda höstlövens månad. Jag var i Kyoto för ca 10 år sedan och när vi bilade norröver till de alpina trakterna kring Nagano stod japaner i långa rader utmed vägrenarna och fotade de färgsprakande löven i början av november. När det gäller telezoom - du kommer knappast vara ensam som syns använda ett sådant...

Gammal 2009-11-17, 15:00

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Åh, då kanske det ÄR därför det är dyrare med flygresor sep/okt då? Låter ju helt absurt, men det kanske är så ändå x)

Phew, skönt att fler har stora kameror. I Rom kände jag mig väldigt utittad med min stora kamera - fast att ALLA hade kameror, men det var mest små objektiv eller små digitalkameror, men jag kände mig så säker med alla poliser och vakter som fanns nästan precis överallt!
Tänkte om det är samma sak i Japan, eller att folket överlag har mer respekt och således mindre brottslighet/tjuvar, eller så är det bara en fördom..

Jag åker till Sendai, ligger 30 mil norr om Tokyo ungefär och vill VERKLIGEN pricka in de röda träden.
Så jag hoppas på lite tips om vilken månad jag ska åka, men slutet på oktober kanske man ska pricka in sig på då? Lär ju vara värt att lägga ut 3000.- extra på en flygbiljett.
Svara med citat

Gammal 2009-11-17, 17:08

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Det kan också vara dyrare av den enkla anledningen att det är långt till sep/okt och flygbolagen har normalt inga bra priser på flygningar som ligger långt fram i tiden. De hoppas ju att få ut så mycket pengar som möjligt. När man kommer närmare planerad avresa så justeras priserna. Om de har massor av bokningar finns det ingen anledning för dem att reducera. Om så inte är fallet, och de fortfarande har gott om platser om 3-4-5 månader så kommer priserna säkert ner. Jag hade definitivt väntat några månader. Ytterst långsökt att priserna kommer att gå upp, medan det är mycket bra chans att de kan sjunka.

Gammal 2009-11-18, 00:49

Zarah-Lou

Medlem

Standard
Tack för tipset! Måste ändå avvakta iom. lite detaljer med min vän i Japan. Får hoppas de sjunker. Kan man spendera mer när man väl är där.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8