ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-25, 17:08

Gäst

Question Vilka ställen uppleva i Italien?
Hejsan! Jag o min kompis planerar att åka till Italien i sommar, ca 1-2 veckor och vi vill uppleva så mycket som möjligt. Jag har släkt i Milano, så vi tänkte ev flyga dit och sedan ta oss söderut längs västkusten.

1. Vilka städer borde vi besöka? Rom är givet, hade också tänkt lite på Florens, Pisa, och Neapel. Har någon av de sistnämnda ställena strand, där man kan sola och bada?

2. Blir det för mycket för 2 18-åringar? Vi kommer att ha ca 8.000-10.000 kr var i budget, o planerar att leva billigt o flyga ryanair för ca 850 kr tur o retur.

3. Hur ser priserna ut? Då menar jag transport (buss eller tåg mellan de olika ställena?), hotell, mat, uteliv etc.

4. Sevärdigheter? Jag har varit i italien tidigare och ÄLSKAR att bara ströva omkring i de äldre stadsdelarna, vad är det mest sevärda i ovannämnda städer? Har ni bra tips på bra restauranger, klubbar, parker, etc?
Jättetacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2012-02-18, 21:49

Erika G

Medlem
Erika G är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 4

Standard
Naturligtvis beror det på vad ni är intresserade av, men om jag skulle rekommendera städer i Italien blir det såklart Rom först. Bättre stad finns inte! Planerar ni åka norrifrån från Milano bör ni åka ner till Toscana. Personligen gillar jag Sienna mer än Florens, och tycker småstäderna i Toscana är mysigast typ Lucca och San Gimignano. Orvieto är riktigt mysigt (Umbrien). Pisa är kanske inte så mycket att se, men tornet och området där runt är väldigt fint. Klart värt ett besök. Älskar Napoli, men det är helt klart en stad med två sidor. Båda bra och dåligt. Dock är maten fantastisk, gamla stan mysig och läget enormt! Stränderna där runt är ingen höjdare. Personligen tycker jag Adriatsidan har finare stränder.

Italien är inte alls så dyrt som ryket hemma i Sverige säger. Det går att hitta hotell som är helt ok till bra priser, äta ute är billigt och att resa med tåg mycket prisvärt och smidigt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8