ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-12, 23:08

maariellee

Medlem
maariellee är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 1

Standard Au pair Italien
Nu är det så att jag ska åka iväg till Italien som Au pair i september men det är en del papper som måste fixas först, undrar om nån vet var och hur jag gör ?

Codice fiscale (Italian tax ID): this ID is needed to

*be employed as an au pair

*register with the Italian National Health Service (Servizio Sanitario Nazionale) on a voluntary basis

*open a bank account

Sen antar jag att jag måste ha arbetstillstånd med, eller ?
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 00:47

Jenniie

Nykomling
Jenniie är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Standard Au pair i Italien
Hej!
Jag ska också åka till Italien som au pair i september men jag är nästan helt säker på att man inte behöver arbetstillstånd eftersom vi tillhör EU och de har egna regler för au pairer. Du behöver dock ett uppehållstillstånd om du ska stanna mer än tre månader och då ska man anmäla sig hos myndigheterna att man bor i landet.
Sen måste man kolla upp sin försäkring, ta kontakt med försäkringkassan så den täcker.
Fast jag tycker fortfarande det är ganska luddigt vad man ska ha och inte ha. Har du fått reda på något mer? Åker du privat?

Jennie
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 10:50

maariellee

Medlem

Standard
Jag skrev till svenska ambassaden i Rom och så här svarade dom:

Som svensk medborgare behöver du inget uppehållstillstånd i Italien.
När du har flyttat till Italien skall du skriva in dig i den kommun där du tänkt bosätta dig. För att kunna göra det behöver du ditt svenska pass samt ett svenskt personbevis där ditt civilstånd anges, som du enklast beställer genom skatteverket innan du reser.

Du ansöker om Codice Fiscale (italienskt skatte ID) hos Agenzia delle Entrate. Codice Fiscale gäller även som europeiskt hälsokort (tessera sanitaria).

Så det verkar inte så svårt som jag trodde. Vart i Italien ska du ?
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 14:34

Jenniie

Nykomling

Standard
Oj, ja det verkar mycket lättare än jag trodde det skulle vara. Då är det ju bara att ta hjälp av familjen när man ska skriva in sig i kommunen, för de vet ju mer och vart man ska gå.

Jag ska till Rom som au pair. Vart ska du?
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 14:46

maariellee

Medlem

Standard
Ja, precis. Verkar ju inte finnas mkt man kan göra här i Sverige innan man åker. Hur kom du i kontakt med din Au Pair familj ?
Jag ska oxå till Rom
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 15:01

Jenniie

Nykomling

Standard
Nej, precis. Men kommer du ha någon form av avtal eller kontrakt du och din familj skriver?
Jag gjorde en profil på aupairworld.net och sen hittade jag den här familjen Gjorde du något liknande?
Vad kul! Har du lust att ses när vi kommit dit? Skulle vara kul att ha någon att utforska Rom lite med.
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 15:06

maariellee

Medlem

Standard
Jag använde oxå samma sida Ja, min familj hade ett kontrakt som dom skulle skicka till mig, ett kontrakt som dom fått från den där sidan tror jag. Du då ?
Hur länge ska du vara där ?
Ja, det skulle vara jätte kul Slipper man känna sig helt lost. hehe ! Ska du plugga något medans du är där ?
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 16:23

Jenniie

Nykomling

Standard
Okej. Nej, jag frågade familjen när jag pratade med dem om de hade något slags kontrakt som de skrivit med sina tidigare au pairer (de har haft fyra au pairer tidigare som jag pratat med) men de sa att de inte hade haft något sådant. Jag vet att familjen är bra och att de håller vad de säger så jag antar att det väl ska gå i alla fall.
Jag ska vara där i ett halvår först och främst Så till februari-mars. Sen får jag se hur jag gör. Du då?
Ja, det skulle kännas skönt att ha någon man kan träffa när man kommer dit nej, jag ska bara jobba. hur blir det för dig då?
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 16:39

maariellee

Medlem

Standard
Jaha, men de är ju bra Jag ska vara där ett år, känns liiiite väl länge men det ska nog gå bra hoppas jag. Jag har funderat på att gå o plugga italienska eftersom jag kommer ha större delen av dagen ledig, familjen skulle leta fram information om olika skolor, så vi får se
du kan ju adda mig på msn om du vill.

Marielle_girl89@hotmail.com
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8