Hej!
Vet inte hur mycket svar det här är men i maj -09 var jag och min avgångsklass på "kulturresa" i Rom. När vi åkte till Pompeji så gjorde vi såhär.
1. Vi tog oss till Roms tågcentral.
2. Väl på centralen fanns det en uppsjö av automater på samma sätt som SJ har. Dessa var dock gröna och många fler än vad som är vanligt i Sverige. I automaterna köpte vi biljetter till Napoli. Man kunde välja engelska som språk. Biljetten tog emot sedlar. En resa kostade cirka 20-25€uro när man köpte den på plats. Tåget tog cirka 2-3 timmar och standarden var som ett vanligt svenskt intercitytåg.
3. Väl framme i Napoli så var det rätt så bra skyltat var man skulle gå. Det du ska försöka leta upp är pendeltågen. Vet inte exakt vad det heter på italienska men det fanns kartor och diverse så man förstod tydligt och bra var man skulle gå om man ville mot Pompeji. Sedan när man väl kom dit så var det precis som i Stockholm fast mycket mindre.
Fanns en lucka där man köpte biljetter och då är det väl bara gestikulera lite och säga Pompeji så lär dom fatta, lär ju inte vara första turisterna som åker därifrån, hehe. Sen är det spärrar som man håller biljetten mot, ja ni vet, precis som i Sverige. Så kommer man ner till plattformen och då gäller det att ni kommer rätt men även här är det rätt bra skyltat annars är det bara fråga Pompeji och se ut som frågetecken. Andata e Ritorno tror jag tur och retur heter om ni skulle vilja ha en sån.
Med pendeln tar det sedan cirka 45 minuter. Tog 75 minuter när vi skulle hem från Pompeji men detta var ungefär samma helg som badstranden bortanför Pompeji hade säsongspremiär så det var det som orsakade folkmassor och förseningar på pendeltåget.
Allt som allt tog det alltså nästan 4 timmar med byten för oss i enkel riktning. Jag ångrar det inte för Pompeji var absolut en upplevelse. Ett tips är ju att åka redan 7-8 på morgonen från Roms central så att ni är framme 12 och sedan kan spendera 4-5 timmar där. På vägen tillbaka så föreslår jag att ni stannar till i Napoli och äter en äkta Pizza! Pizzorna där var mycket billigare och godare än i Rom.
Om man kollar på
Ferrovie dello Stato - Homepage verkar biljetterna bara kosta 10€uro för 2-3 timmars tåget medan det finns ett snabbtåg som tar lite mer än en timme bara. Detta kostar dock också fyra gånger mer så ni får välja vad ni tycker är viktigt, billigt eller snabbt. Jag tyckte det dock var ganska charmigt att åka och kolla på den Italienska landsbygden. Kanske kan ni ta lång tid dit men kort tid hem? Trevlig resa och hoppas det var lite till hjälp iaf!