ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-03-21, 15:08

Avlyis

Standard Tips om Rom
Hej!
Jag ska till Rom för första ggn i mitt liv om några gånger och tar tacksamt emot tips! Gärna om trevliga saker att se, göra samt billiga o goda ställen att äta på. Vi ska bo nära Termini.
Det jag också undrar över är om det finns någon bra sida på engelska där man kan se vad som är på gång i Rom? Vi vill gärna gå på konsert om det är något bra när vi är där men har inte lyckats hitta någon bra sida som listar detta...

Tack på förhand för tips.
Svara med citat

Gammal 2009-03-23, 18:56

Gäst

Standard Svårt..
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyis Visa inlägg

Hej!
Jag ska till Rom för första ggn i mitt liv om några gånger och tar tacksamt emot tips! Gärna om trevliga saker att se, göra samt billiga o goda ställen att äta på. Vi ska bo nära Termini.
Det jag också undrar över är om det finns någon bra sida på engelska där man kan se vad som är på gång i Rom? Vi vill gärna gå på konsert om det är något bra när vi är där men har inte lyckats hitta någon bra sida som listar detta...

Finns så sjukt mycket. Jag bor här i Rom känns ändå som jag inte sett allt sevärt. Tips är att ganska tidigt ta en cab-buss (turistbuss), har för mig att "cia roma" är billigast. Den åker runt i 2-3 timmar, då får man en juste överblick av centrum.
När du äter, se upp för de restauranger som ligger precis på torg eller kända ställen, de bästa hittar du i gränder. Men tänk på att riktigt grymma restauranger ser ut som svenska pizzerior dvs plaststolar och sparsmakad inredning. Tänk sverige fast tvärtom, det som ser fint ut är en turistfälla, inte alltid men oftast.

Vet inte om det finns något på nätet om vad som är på G (googla på't), italienarna ligger inte direkt i täten när det gäller internet och nättidningar. Annars finns det ett veckoblad som följer med la republica på torsdagar som heter Trovaroma där det står vad som händer.

Sevärdheter är det bara köpa en liten turistguide i sverige, finns så sjukt mycket att se här.

http://www.italiengruppen.se/italienbloggen/ - är en utmärkt blogg om uteliv, mat, mode mm i Rom, på svenska.
Svara med citat

Gammal 2009-03-25, 00:51

hannis

Medlem
hannis är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyis Visa inlägg

Hej!

Jag kom hem från Rom idag efter fem dagar i denna underbara stad. Det finns som tidigare skrivits massor att se och göra. Ett tips till dig är att läsa på innan för att få en bättre inblick vad du vill se och göra. Åkte själv runt i cityguide-bussarna och man fick se mycket på vägen (fanns tre olika linjer med det bolaget vi åkte med, så det täckte stora delar av Rom - betalade man lite extra fick man hoppa på och av under resan, vi gjorde detta och betalade 15 euro), men tyvärr var informationen ombord inte den bästa. Man fick hörlurar på bussen för att lyssna på inspelade band och på grund av trafiken var det inte helt synkat med vad man såg.

Något jag inte hann med som jag gärna hade velat se var Forum Romanum, kom dit bara några minuter efter att de stängde ingången. Blev alldeles tagen av Colosseum och gick därefter uppför en backe till en triumpbåge, denna backen ledde enbart till en liten kyrka. Vi kollade inte ordentligt och missade därför att vi skulle svängt av till vänster utanför colosseum för att komma till Forum Romanum. Colosseum och Forum Romanum går under samma biljett och kostar 9 euro, för 4,5 euro kunde man köpa till en audioguide. Jag vet dock inte om audioguiden var något att ha, då man var tvungen att visa ID för att hämta ut en och jag inte hade något med mig.

Om ni ska till peterskyrkan (vatikanen) rekommenderar jag att ni är där tidigt, för köerna var långa när vi kom dit fem minuter efter att de öppnat! Men det var väl värt ett besök. Vatikanmuseet var vi aldrig inne i då vi tyckte att tiden inte riktigt räckte till, priset där var 14 euro.

Rekommenderar en tur till Trasevere för att se lite annat av Rom, här fanns även mysiga restauranger med inte alltför dyra priser, vi betalade visserligen runt 10-15 euro för varje måltid. Fast jag blev glatt överraskad efter att ha läst i en guidebok att man skulle räkna med priser runt 40 euro för en bra restaurang, de menade nog restauranger som var bra mycket finare än vad en normal svensson behöver

Oj vad jag svamlar. Jag hoppas att du får en bra resa, fråga om det är något du undrar
Svara med citat

Gammal 2009-03-26, 09:58

Erika G

Medlem
Erika G är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 0

Standard
Jag är övertygad om att du kommer få en underbar resa i världens mest fantastiska stad. Att bo vid Termini är rätt smidigt, bara att ta tunnelbanan dit man vill.

Tycker Rom ska upplevas till fots i eget tempo. Se till att ha en bra karta med sevärdheterna utmarkerade och en bra guidebok. Det kommer man långt på. Lonely Planets är kanon! Det finns vissa måsten: Colosseum, Spanska trappan, Fontana di Trevi, Petersplatsen, Sixtinska kapellet. Detta får inte missas!

Strosa runt i områdena kring Piazza Navona, Campo dei Fiori och Pantheon. De är underbara. Mysiga restauranger finns runt Piazza di Spagna, men jag måste hålla med ett tidigare inlägg: ät inte på restaurangerna med "bäst" läge, tex de som ligger på Piazza Navona. Inte särskilt prisvärt.

Passa på att gå upp på kullen Pincio (vid Piazza del Popolo) och gå i Borghese. I Trastevere finns också en kulle, Gianicolo, där man har fantastisk utsikt över Rom!

Ett tips på ett bra lunchställe är "Gina Eat and Drink" vid Spanska trappan. Ligger lite undangömt, men har fantastiska sallader och annan lunchmat. Stänger dock vid 8 på kvällen.

Ha en underbar resa i den eviga staden!
Svara med citat

Gammal 2009-03-26, 18:56

Avlyis

Standard Tack..
Tack för alla tips. Det är något att börja med. =)
Tror att det kommer att bli helt fantastiskt!!
Svara med citat

Gammal 2009-12-20, 19:02

SABAF

Nykomling
SABAF är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard gummibjörn
Det bästa med rom är att man inte behöver planera dagen köp bara en turistattraktions karta där dom visar var allt finns sen är det bara och följa den. Börja lätt genom gå in i colusseum senare vid efter middag så tar du något tyngre som Vatikanen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8