Citat:
Ursprungligen postat av Avlyis
Hej!
Jag ska till Rom för första ggn i mitt liv om några gånger och tar tacksamt emot tips! Gärna om trevliga saker att se, göra samt billiga o goda ställen att äta på. Vi ska bo nära Termini.
Det jag också undrar över är om det finns någon bra sida på engelska där man kan se vad som är på gång i Rom? Vi vill gärna gå på konsert om det är något bra när vi är där men har inte lyckats hitta någon bra sida som listar detta...
Tack på förhand för tips.
|
Jag kom hem från Rom idag efter fem dagar i denna underbara stad. Det finns som tidigare skrivits massor att se och göra. Ett tips till dig är att läsa på innan för att få en bättre inblick vad du vill se och göra. Åkte själv runt i cityguide-bussarna och man fick se mycket på vägen (fanns tre olika linjer med det bolaget vi åkte med, så det täckte stora delar av Rom - betalade man lite extra fick man hoppa på och av under resan, vi gjorde detta och betalade 15 euro), men tyvärr var informationen ombord inte den bästa. Man fick hörlurar på bussen för att lyssna på inspelade band och på grund av trafiken var det inte helt synkat med vad man såg.
Något jag inte hann med som jag gärna hade velat se var Forum Romanum, kom dit bara några minuter efter att de stängde ingången. Blev alldeles tagen av Colosseum och gick därefter uppför en backe till en triumpbåge, denna backen ledde enbart till en liten kyrka. Vi kollade inte ordentligt och missade därför att vi skulle svängt av till vänster utanför colosseum för att komma till Forum Romanum. Colosseum och Forum Romanum går under samma biljett och kostar 9 euro, för 4,5 euro kunde man köpa till en audioguide. Jag vet dock inte om audioguiden var något att ha, då man var tvungen att visa ID för att hämta ut en och jag inte hade något med mig.
Om ni ska till peterskyrkan (vatikanen) rekommenderar jag att ni är där tidigt, för köerna var långa när vi kom dit fem minuter efter att de öppnat! Men det var väl värt ett besök. Vatikanmuseet var vi aldrig inne i då vi tyckte att tiden inte riktigt räckte till, priset där var 14 euro.
Rekommenderar en tur till Trasevere för att se lite annat av Rom, här fanns även mysiga restauranger med inte alltför dyra priser, vi betalade visserligen runt 10-15 euro för varje måltid. Fast jag blev glatt överraskad efter att ha läst i en guidebok att man skulle räkna med priser runt 40 euro för en bra restaurang, de menade nog restauranger som var bra mycket finare än vad en normal svensson behöver
Oj vad jag svamlar. Jag hoppas att du får en bra resa, fråga om det är något du undrar