ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-02-27, 16:43

fridanp

Nykomling
fridanp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Rykte: 0

Smile Måste ses i Ligurien och Toscana?
Hej!

Jag och min man tänker tillbringa två-tre veckor i Ligurien och Toscana i juli.
Vi flyger t/r från Pisa där vi stannar ett par nätter innan vi tänkte bege oss till någon av byarna i Cinque Terre (troligen Manarola). Där är planen att stanna en vecka innan vi sticker vidare några dagar (kanske längs med kusten mot Genua eller inåt landet) för att sedan åka tillbaka till Pisa.

Jag behöver alla tips jag kan få: boenden (billiga och helst bra) i Pisa och Cinque Terre, "omistliga" saker att se och ställen att besöka i krokarna. Alla tips mottages tacksamt.
Svara med citat

Gammal 2009-03-07, 22:00

Erika G

Medlem
Erika G är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 4

Standard
Å Cinque Terre är helt underbart! Vi hamnade, under vår tågluff i somras, där av en slump och kan knappt vänta tills vi får komma tillbaka. Av en slump bodde vi i Riomaggiore. På stationen träffade vi en man som kom fram och ville att vi skulle bo hos honom (det verkade funka så). Vi var rätt misstänksamma till en början, men tog hans visitkort och tänkte gå vidare. Han kom igen dock och vi följde med och kollade på lägenheten. Han bodde där själv, och sen hyrde han ut två rum, sen delade man kök och badrum. Har alltid varit rätt misstänksam mot sånt där, men det blev en upplevelse jag aldrig glömmer! Sergio (vår värd) fixade passerkort till vandrigslederna gratis, lagade all mat till oss (vi bara köpte hem vad vill ville ha sen fixade han), bjöd på hemgjort vin, tvättade åt oss mm. Helt underbar människa!

När ni är där måste ni vandra stäckan mellan de fem byarna, det tar ca 4 timmar och är otroligt vackert! Den enda av byarna med sandstrand är den längst i norr, Monterosso.

Om ni ska åka runt i Toscana tycker jag ni ska se Siena. Supermysig gammal stad med mkt att se. Och besök San Gimignano! En medeltidsstad med massor av torn, liten och underbar! Vi bodde på argriturismo tjugo minuters gångväg från San Gimignano. Vi bodde bland kullarna, hade pool och underbar frukost! Racciano hette stället, har för mig att agriturismon hette "Podere Sant'Elena". Rekommenderas varmt!
Även Florens är självklart värt ett besök!

Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2009-03-16, 16:08

Jennie i Siena

Standard Ballongflygning in Siena!
Hej!

Mitt tips till dig är att prova ballongflygning i Siena när ni är i Toscana.
Vi flyger passagerare i soluppgången och det är ett fantastiskt sätt att se omgivningen!
Att se staden vakna till liv och folket på gatorna, olivträden och vinodlingarna runt staden.
Det blir ett minne för livet att se Toscana från ovan!
Maila mig om du vill veta mer! info@sienaballooning.com eller ring +39 338 8964607
Vänliga Hälsningar från Italien!

Citat:
Ursprungligen postat av fridanp Visa inlägg

Hej!

Jag och min man tänker tillbringa två-tre veckor i Ligurien och Toscana i juli.
Vi flyger t/r från Pisa där vi stannar ett par nätter innan vi tänkte bege oss till någon av byarna i Cinque Terre (troligen Manarola). Där är planen att stanna en vecka innan vi sticker vidare några dagar (kanske längs med kusten mot Genua eller inåt landet) för att sedan åka tillbaka till Pisa.

Jag behöver alla tips jag kan få: boenden (billiga och helst bra) i Pisa och Cinque Terre, "omistliga" saker att se och ställen att besöka i krokarna. Alla tips mottages tacksamt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8