ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-02-19, 10:49

Erika G

Medlem
Erika G är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 0

Standard Jobba och bo i Italien
Hej!
Eftersom jag alltid älskat Italien och det alltid varit en dröm att en gång få bo och arbeta där, funderar jag nu på att göra slag i saken. Man vill ju inte ångra ngt man aldrig gjorde sen när man blir äldre.

Problemet är bara hur man ska gå till väga: Kan bara ytterst lite italienska. Ngn som har erfarenheter att dela med sig av? Hur, var kan man jobba? Bo? Andra tips och råd?
Ngn annan som har samma planer kanske?
Svara med citat

Gammal 2009-03-14, 01:15

Mathildaem

Standard
Hej hej!
Jag funderar på precis samma sak! Skulle gärna jobba eller studera. Kanske italienska eller konst i någon form.
Men jag är helt borttappad. Har aldrig ens varit i Italien tidigare. Kan inte språket alls. Men är väldigt fascinerad av landet och kulturen och himla sugen på att prova på att bo utomlands.
Så jag undrar, precis som du, hur man ska gå till väga för att få det att funka.
Googlar järnet men kommer ingenstans!
Har du kommit fram till nått vettigt? Hittat nått kul?

Mvh Mathilda
Svara med citat

Gammal 2009-03-14, 13:10

Erika G

Medlem

Standard
Hej Mathilda!
Tror att det lättaste sättet kanske är att åka ner på språkstudier. Har funderat på det länge och nu har jag bestämt mig. Ska boka nu i helgen tror jag. Det blir Sorrento ngra veckor i vår för min del. Då får man lära sig lite språk samtidigt som man får uppleva lite vardagsliv och träffa mkt folk. Har läst lite italienska innan, så jag är nybörjare, men de allra flesta skolor har kurser för absoluta nybörjare med. Kanske det vore ngt?
Hälsningar Erika!
Svara med citat

Gammal 2009-03-16, 18:11

Mathilda F

Standard
Hej Erika!

Ja det låter ju himla bra. Säkert smart att kombinera upplevandet av landet med att faktiskt lära sig bemöta folk på deras språk. Det blir ju så mycket enklare då. Och roligare.
Vilken skola ska du läsa på? Har du nån länk? Och hur långa är kurserna? När startar de? I höst eller i sommar? När ska du läsa? Tusen frågor!
Måste googla Sorrento! Det är så himla spännande att se bilden på ställen tycker jag!
/Mathilda
Svara med citat

Gammal 2009-03-16, 18:32

Erika G

Medlem

Standard
Hej igen Mathilda!
Har du ngn mail så kan jag skriva dit istället om det är ok?
Hälsningar Erika!
Svara med citat

Gammal 2009-03-16, 19:12

Erika G

Medlem

Standard
Trodde det var samma Mathilda, men jag såg att det var olika
De flesta språkkurser har allt från 1 vecka till helårs studier, och man kan börja även om man är total nybörjare. Rätt smidigt!
Man kan dessutom anmäla sig med väldigt kort varsel.
Kurserna startar varje måndag om man inte är nybörjare (men oftast verkar det som de kan starta då med) och sen har de startdatum för nybörjare typ varannan vecka. Om man har läst lite innan gör man ett test första dagen och sen delas man in i grupper så man kommer på rätt nivå. Fast jag är väl mest där för upplevelsen och inte själva utbildningen, men jag tror man lär sig fort när man är i det.

Har du erfarenheter av språkstudier, eller planer på det?
Svara med citat

Gammal 2009-03-16, 22:56

Mathildaem och Mathilda F

Standard PPPWFg
Hej haha det VAR samma Mathilda.
Det var bara jag som råkade skriva olika. Krånglade till det helt enkelt.
Min mail är mathildaem@gmail.com
Vi kan ju höras där?
Smidigare än att behöva kolla här hela tiden.
Har du nån hemsida till skolan? När har du tänkt åka ner?
/Mathilda
Svara med citat

Gammal 2009-10-15, 09:55

Gäst

Smile shjäp mig med det här om ni kan
hej
jag ska göra ett skol arbete om hur det är att bo i Italien, men jag vet inte så mycket jag kan skriva om, om nån nu vet något kan ni ju skriva om hur det är aatt växa upp där och så
Svara med citat

Gammal 2009-12-20, 19:36

SABAF

Nykomling
SABAF är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard gummibjörn
Jag tycker också att italien är en smakupplevelse och en upplevelse i sig själv men har hört att det är ont om lägenheter och dyrt så min polare som är italienare sa att ju mer man är i sällskapet desto billigare så om man ska bo där ett tag så är det bäst att man gör det med en vän annars kan det ta kål på ekonomin
Svara med citat

Gammal 2010-11-17, 12:22

Gäst

Exclamation Skolungdom frågar
Hej!
Jag undrar hur man bor i Italien? Jag går i skolan nu och har problem, HJÄLP FORT!! Det skulle varit snällt om ni svara.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8