|

2009-01-13, 14:42
|
Reg.datum: jan 2009
Rykte: 0
|
Vingårdsbesök i januari
Att besöka en italiensk vingård i januari är lika upphetsande som att besöka en skånsk veteodlare på vintern! Det enda arbete som sker på vingården är det tröstlösa beskärandet av vinstockarna. Dessutom är många av de italienska vingårdarna små jordbruk (Om man undantar några stora få som Antinori, Lamborghini, Lungarotti mfl). Men det är klart. Det finns alltid turistiskt iordningställda vingårdar. Fast de tycker jag inte är äkta och representativa.
Därför finns det inga intressanta i vinkällare eller konstsamlingar att bekanta sig med under vinprovningen besöket (som i Frankrike). I bästa fall finns en utställningslokal med ett bar olika typer av vin och årgångar.
Bästa tiden att besöka en Italiens vingård är under vindemian (vinskörden som är i september) Då är det liv och rörelse kan jag lova.
Så mitt bästa tips är att besöka ett välsorterat enacotec (vinhandlare) i Milano och där utföra vinprovningen. Och det kan man göra hos de flesta mot en mindre avgift. Dessutom blir urvalet av viner större än vad en stressad stackars vinbonde kan erbjuda så här på vintern.
Klang å gutår och givande vinprovning bland de fantastiska italienska vinerna som du med all säkerhet hittar i Milano. Och får du möjlighet. Passa på att smaka en Sagrantino di Montefalco 2000, en "riktig" Orvietoi Classico, en nebiolo från Piemonte, eller varför inte tillsammans med mandelskorpan en Vinsanto eller en Pasito.
|
|