ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-03-29, 23:37

mikkazz

Nykomling
mikkazz är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 0

Standard Rom eller Milano ?
hej ,jag skulle gärna vilja åka till italien, men jag vet inte vilken stad som är bäst rom eller milano? har ni några tips ? har inte vart i italien någon gång...
Svara med citat

Gammal 2008-03-30, 19:51

Gäst

Standard
Beror på vad du är ute efter, och vad du vill göra under resans gång. Båda städerna har flera berömda platser och byggnader, samt fin arkitektur. Vill du besöka de typiska "turistplatserna" så passar Rom bäst. Där har du allt från Sixtinska Kapellet till Colosseum. Gillar du konst, så rekommenderar jag återigen Rom.

Milano däremot, erbjuder ett bättre utbud av shoppingmöjligheter.
Svara med citat

Gammal 2008-04-11, 21:41

Kariiiin

Nykomling
Kariiiin är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Skicka ett meddelande via MSN till Kariiiin
Standard Milano!!
Hej!!

Jag har varit i Rom två gånger och bott i Milano i ca 4 månader! Jag säger som föregående person skrev, i rom har du alla sevärdheter...men oxå alla turister! Många som åker till Milano tycker att första intrycket är en ganska ful stad! Men jag förälskade mig verkligen i det italienska tempot och de gråa byggnaderna! Kollektivtrafiken fungerar 100 gånger bättre i Milano enligt min åsikt, billigt och bra sätt att ta sig runt i staden!

Milanos uteliv är underbart, speciellt i Naviglie området!! Där ska man sätta sig med resten av den italienska befolkningen och inta ett äkta italienskt apertivo (en slags afterwork med tilltugg av alla det slag som ingår i drinkpriset)! Apertivo är en norditaliensk företeelse men det börjar även dyka upp mera söderut i landet! I Milano kan man hitta detta på alla barer mellan ca18-21. Efter den långa shoppingturen

Den absolut bästa italienska glassen hittar man i närheten av Cadorna tunnelbane/busstation, stället heter chocolat!! Kan bara beskrivas som underbart!!

Milano är så mycket mer än bara shopping som jag anser är en otroligt bra bonus!!

Skulle kunna göra hur mycket reklam för Milano som helst, men är det nått mer du undrar är det bara att fråga så ska jag förhoppningsvis kunna göra ett försök att svara!

Hur som helst är Italien ett underbart land, vad du än väljer så får du trevligt!!
Svara med citat

Gammal 2008-07-24, 12:24

Gäst

Lightbulb Rom
Hej! Nu kanske du redan har åkt, men jag vill ändå bara tipsa om Rom.
Milano för all del, men vill du uppleva det Italien som vi ser på film hemma i Sverige så är det Rom man ska åka till. Maten, människorna - ja allt i Rom känns genuint och spännande.
Kolla gärna in alfio.nu för tips och lite annorlunda läsning om Rom.

Mvh Lina
Svara med citat

Gammal 2008-09-25, 18:38

Gäst

Standard
Absolut Rom. Skulle jag bo i en av städerna skulle det nog bli Milano, men Rom är mycket bättre och finare som semestermål. Är du kille så är shoppingen enormt överskattad i Milano - jag hittade iaf inte mycket alls. Tjejkläder fanns det däremot gott om så de har det nog bättre där.
Svara med citat

Gammal 2008-11-04, 19:33

Erika G

Medlem
Erika G är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Standard
Utan tvekan Rom! Här finns allt!
Milano är okej, men inte särskilt vackert. Rom är genuinare och trevligare.
Svara med citat

Gammal 2008-12-18, 20:57

gardkarlsen

Medlem
gardkarlsen är inte uppkopplad
gardkarlsens avatar

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 4

Skicka ett meddelande via MSN till gardkarlsen
Standard
Hei

Jeg har vært i både Roma og Milano og Roma har helt klart mer å tilby. Men Roma er selvfølgelig også dyrere når det gjelder hotell, det er mer turister etc. Men Roma er en by en absolutt bør få med seg. Her er mitt Roma reisebrev med bilder og linker Rome trip report, July 2005

Gammal 2009-01-15, 13:09

Hannibal

Nykomling
Hannibal är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Smile Rom – Milano??
Har varit mycket i både Rom och Milano. Bor nämligen sedan flera år i Italien.
Så jag vill nog säga att jag är ganska ljum för båda städerna. Men för den som gillar att "samla på storstäder" så kan dessa städer ju vara värda ett besök (första gången). Det heter ju "se Rom och sedan dö". Vad man säger om Milano vet jag inte. Men man ska ju ha varit i de båda städerna. Rom för kulturen och Milano för design och shopping. Samma gäller väl för New York, London, Tokyo, Madrid etc.
Men låt oss återvända till Italien. Detta land är så rikt och omväxlande så att man inte ska låsa sig enbart till de dyra och "turistfälliga" storstäderna. Det finns så många andra spännande ställen att besöka (och det känner ytterst få till eftersom de flesta bara turistar med strömmen och gör som alla andra utan att riktigt förbereda sig).
Så, som jag ser det är skillnaden mellan de italienska, turistiska storstäderna kontra övriga ställen i Italien så här.
Storstäderna är för storätarna, övriga platser är för finsmakarna. Men, det finns ju olika sätt att tillfredsställa sin aptit på.
Svara med citat

Gammal 2009-05-04, 13:48

Gäst

Smile Förslag på andra ställen än Rom & Milano
Citat:
Ursprungligen postat av mikkazz Visa inlägg

hej ,jag skulle gärna vilja åka till italien, men jag vet inte vilken stad som är bäst rom eller milano? har ni några tips ? har inte vart i italien någon gång...
Hannibal, vilka ställen skulle du rekommendera i Italien som inte är Rom eller Milano? Jag vill gärna höra om mindre och mysigare ställen!! Hör väl antagligen till finsmakaren då, antar jag!
Svara med citat

Gammal 2009-05-04, 22:01

Milli

Medlem
Milli är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Standard
Har inte varit i Rom så det kan jag inte uttala mig om men har varit i Milano och Venedig och skulle jag åkt till någon av dom städerna igen så skulle det utan tvekan bli Venedig. Där var det väldigt mysigt med alla gränder och gatoroch massa fina byggnader att se på. Beror nog på vad man är ute efter som någon skrev om tidigare. Är man ute efter shopping så är nog Milano bättre men som stad så vinner Venedig.
Svara med citat

Gammal 2009-08-15, 10:39

Gäst

Standard
Rom är överlägset!

Här kan du läsa mer om Rom:
Reseguide Rom

Och här finns lite om Milano:
Reseguide Milano
Svara med citat

Gammal 2009-12-07, 22:02

Therese

Medlem
Therese är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Standard
Åk till Rom! finns så mkt att se där, colosseum, fontana di trevi, spanska trappan, piazza navona... god mat... häftig stad!!
Svara med citat

Gammal 2009-12-20, 18:42

SABAF

Nykomling
SABAF är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard gummibjörn
Rom är ett stycke historia som finns på riktigt och inte i böcker. Det finns så mycket att se att det nästan aldrig tar slut och man slutar aldrig att fascineras av byggnaderna och ståtliga antika kyrkor som bara överträffar varandra. Milano är dessvärre en mindre del av antiken och bara intressant inom fotbollen då man har två storlag som delar på samma arena.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8