ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-05-31, 17:46

Jimmie

Standard Alghero, Sardinien
Hejsan! Planerar att åka till Sardinien i juli och då till staden Alghero. Någon som har varit där? Som har lite tipps om boende och liknade samt om hur det är där.
Svara med citat

Gammal 2007-06-04, 11:43

Päran

Globetrotter
Päran är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Rykte: 5

Standard
Hm,,,vi vbar där för två år sedan,,ALDRIG mera!
Själva gamla staden va fin,,meninte reste,,en massa betongbyggnader.
SVINDYRT att leva där.

Gammal 2007-11-21, 17:16

Jimpa

Globetrotter
Jimpa är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 6

Thumbs up Sardinien är bäst!
Ärade Pärlan.
Med tanke på att du undertecknar med LOVE BULGARIA så kanske det är där du borde hålla dig. Ganska ironiskt att du tycker Alghero har betongbyggnader jämfört med en öststat som Bulgarien.
Nej, så här ligger det till. Alghero är uppdelat i två områden. Ett är hotelldelen Lido, där det finns en massa hotell av varierande kvalitet. Det är inte supermysigt där, men man har en fin strand väldigt nära. Algheros pärla är gamla stan, ca 20 min promenad från Lido. Alghero stad är byggt på 1500-talet och är mycket välbevarat. Allt är byggt i sten, gränderna är smala och tvätten hänger på tork (italien måste vara det enda land i världen där det är charmigt när tvätten hänger över gatan). Väldigt vacker stad. Restauranger finns det många av, och en huvudrätt går på ca €17. Man hittar garanterat sin favorit. Alghero är nästan befriat från turister vilket är ett extra plus. Finast ständer finns i Stintino. Googla La Pelosa så får ni er en bild. Åk med Fritidsresor dit eller hyr en bil.
För alla som funderar på att åka till Sardinien: Gör det! Det är helt underbart. För alla er som funderar på att åka till Bulgarien istället för att prisnivån är lägre där: Italien är, och kommer aldrig att bli, något för er.
Svara med citat

Gammal 2008-03-10, 11:18

Gäst

Talking Alghero, Sardinien
Jag har varit på sardinien i Alghero! Det är helt underbart. Vi bodde i ett lägenhets-hotell nära havet, fast det var kallt så vi badade inte där så mycket. Vädret var härligt och staden underbar. Åk ut på delfin-båttur, man ser sällan delfiner men det är härligt ändå! Vi besökte en annan liten stad i närheten som var så otroligt idyllisk! Den låg i bergen och husen låg så där längs bergsväggen i massa vackra färger! Men en sak ni måste göra är att besöka den afrikanska marknaden längs hamnen, helt underbart!
Svara med citat

Gammal 2008-03-18, 14:08

Gäst

Standard Sardinien
Funderar att åka med familjen på tre personer till Sardinien.Verkar vara ett kanonställe!
Ner åker vi med Ryanair.
Men var ska man bo?Vi vill helst bo billigt och enkelt men funktionellt.
Vi tänkte åka i början på Maj,hur är vädret då?
Har ni några bra tips!?
Svara med citat

Gammal 2008-04-06, 18:49

Gäst

Smile Sardinien
Jag och min man har varit på Sardinien och därifrån har vi bland det bästa av våra resminnen. (Vi har många i bagaget!) Sarderna var helt underbara!
Vi bodde på Hotell/lägenhetshotellet Rina. Fräscht och centralt. Lagom promenad till den bästa sandstranden med fina sanddynor. Samt lagom promenad till gamla stan. Dit det var det ett måste på eftermiddag/kväll för att inta en god middag. Besök gärna en mysig fiskrestaurang som ägs av Da Pietro som ligger på Via Ambrogio Machin bortom Via Roma. Ät då gärna "spagetti neri" som är en delikatess! Hyr gärna bil och åk runt ön och besök de unika droppstensgrottorna, Capo Caccias klippor, Villanova (där finns nattklubben la Siesta. Rekommenderar att låna någon reseskildringsbok på "biblan" innan avresa. Vi var där i juni. Italienarnas egen semesterö i augusti - då bör man inte vara där!
Bif länk till en bra vädersaijt.
Sidan kan inte visas - Ticket Resor
Svara med citat

Gammal 2008-04-15, 23:19

Gäst

Standard Hjälp
Vi är en failj på 4 och vill järna besöka sardinien men vet inte hur vi åker ditt och vilken stand passar bäst för en barn failj. Ni vet både bra för ungdummar med fina stränder och romantisk för vi äldre. Vi tror vi kan flyga till Roma från Stockholm med Ryanair men vet sedan inte hur vi ska ta oss till Sardinien. Tacksam för förslag på en prisvärd lägenhet på en fint ställe och resebeskrivningen ditt.
Svara med citat

Gammal 2008-07-21, 22:57

Jenny_81

Medlem
Jenny_81 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 0

Standard
Fritidsresor flyger charter till Sardinien, men som sagt, Ryanair flyger dit ifrån Skavsta.. så inte behöver ni ta er till ROM för det...
Svara med citat

Gammal 2008-08-12, 14:27

Gäst

Smile Jeniffer
Hej!

Jag är precis hemkommen från en 2 veckors vistelse på Sardinien och Alghero, jag var där även i fjol..Italienarna är ett lite speciellt folk, antingen älskar man dom eller också så tycker man att dom är lite nonchalanta...men jag tillhör den förstnämnda. Det är fantastiskt mysigt där och massor att uppleva...glöm inte bort att åka över en dagstur även till Korsika...
Jag lär åka dit nästa år igen...
Svara med citat

Gammal 2008-08-12, 14:49

Mattias69

Nykomling
Mattias69 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Har varit på Sardinien 3 gånger nu. Det är ett av mina absoluta favoritresmål. Det finns ett hotel i Fritidsresors katalog som heter Oasis, finns både lägenheter och hotelrum. Jättefint hotell nära havet.

Ett restaurangtips är Alguer Mia, en fin liten restauran med mycket god mat. Sen får man inte missa den hemmagjorda glassen som säljs lite var stans i Alghero.
Svara med citat

Gammal 2008-09-08, 19:06

Gäst

Standard Sardinien
Jag har varit på sardinien en gång för typ 3 år sedan. och det var underbart. Alghero är en jätte mysig liten stad. Många bra restauranger och världens finaste strand. Jag bodde på hotell Picale, det va inte så bra. Men Gardenia, Rina, San marco eller il gabbiano vekar vara bra och har bra lägen. När jag var där fanns de tingen strand promenad än, men det har dom byggt nu. Precis brevid vårat hotell fanns en uunderbar pizzeria. men mysigas var att gå in till stan längst med stranden och äta uppe på höjden med utsikt över havet! Vi hyrde bil en dag oxå och åkte till den fina stranden i stintino, stannade även i sassari och shoppade lite, och så åkte vi till en mysig by som hette Bosa. Hyra bil rekomderar jag verkligen. Men bo i Alghero. skulle kunna åka tillbaka dit när som helst! =) det ända som var dåligt var att det fanns en rätt så stor väg mellan alla hotellen och stranden. Kolla på bilder på fritidsresors hemsida så får ni se vad mysigt det är. Vi va där i juli, lagom varmt då och inte allt för mycket folk. Om ni är en barnfamilj tycker jag inte att ni ska bo på det där speciella familjehotellet som finns, det ligger inte bra. Utan bo på nått av demm som ligger lite närmre. t.ex gardenia, de har stor pool och nära till allt. Alla som älskar att bada och som älskar italien res till Alghero, det finns inget att förlora!
Svara med citat

Gammal 2008-09-16, 12:41

Carin

Standard
Är också helt såld på Sardinen, var där för exakt ett år sen och åker tillbaka nu om en månad. Förra gången hyrde vi bil, vilket vi tänker göra nu också.

Förra resan var det två ställen som jag vill rekommendera. Santa Teresa De Gallura, i öns nordvästra hörn. Underbar mindre stad. Härliga stränder i omgivningen, dock är nog bil att föredra. Staden har flera B&B till rimliga priser och massor av trevliga restauranger.

Sedan åkte vi ner efter Costa Smeralda, där är prisnivån skyhög så vi bara passerade.

En annan favoritplats blev Bosa och Bosa Marina, inte lika förtrollande vackra stränder som i den nord östra delen, men väldigt bra. Bosa har charm med floden som delar staden och sina små gränder med gamla hus.

I år kommer vi att vara där drygt en vecka, kommer att bo sjunätter på ett lägenhetshotell i Alghero och två nätter på en agriturismo söder om Bosa.

Längtar så till Sardinenen igen och vill varmt rekommendera ön som resmål, tyvärr är det inte billigt att leva där, men jag anser att det ändå är värt det och det kompenseras i någon mån av att man kan hitta billigt flyg med Ryanair, nu reser vi två personer t.o.r för under 900 kronor...
Svara med citat

Gammal 2009-01-19, 18:41

Gäst

Talking Sardinien, rekommenderas!!
Jag var i Alghero i somras med min familj. Det var alldeles underbart! Stranden låg på två minuters gångavstånd och folk var alltid lika trevliga. Vi hade hyrt en lägenhet lite närmare gamla stan, men vi gick förbi turistområdet Lido också. Jag skulle nog inte rekommendera boende där, utan att man istället hyr. Genom att bo bland italienarna så fick vi stor inlevelse hur det egentligen är att bo där. Jag vill bara varna för varma nätter på sommaren, kackerlackor och envisa försäljare på stranden. Annars var tillvaron fantastisk. Vi lyckades också ta oss utanför Alghero då vi åkte moped längst kusten ner till staden Bosa, en alldeles underbar stad. Vi åt lunch på en strandrestaurang och åkte sedan vidare mot nordöst. Vi stannade till några gånger vid små byar och också tittade vi på nuraghe. Väldigt häftiga antika byggnader! Vissa får man till och med gå i. Sen åkte vi till några bekanta och åt middag där innan vi åkte hem. En STOR rekommendation att ni gör någon resa utanför Alghero också. Capo Caccia grottan var vi också i, mäktigt men på tok för dyrt. Åk istället dit med bil, en upplevelse för livet det med.
Jag tycker verkligen att Italien i sig är ett land alla någongång borde pröva på att besöka. Dess natur och kultur är så naturligt härligt att det bara måste upplevas.
Vi alla vet att italiensk mat, är god mat, så där behöver jag nog inte säga något. Men jag som är vegetarian kan inte njuta av skaldjur, fisk och kött men även där i Italien har dom utbud av vegetarisk kost. Inte på alla restauranger, men sallad serveras alltid.
Svara med citat

Gammal 2009-04-02, 12:04

Annaaa

Smile Sardinien, jätte fint
Jag var i Alghero förra året ska dit igen om 2 månader för jag fastnade för det stället,
det är underbart också kallat som "Lilla karibien pga det kristall klara vattnet och dom fina stränderna. Ett tips är att hyra bil en dag och åka runt lite i landet, och ta häst och vagn genom den fina staden Alghero är också jätte mysigt, kostade bara 80 kr per runda tog Ca 30 minuter. Som sagt jag rekomenderar Sardinien stort!
Svara med citat

Gammal 2009-05-22, 14:06

cridul

Nykomling
cridul är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Wink Vad är svenskar för italienarna då.....?
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej!

Jag är precis hemkommen från en 2 veckors vistelse på Sardinien och Alghero, jag var där även i fjol..Italienarna är ett lite speciellt folk, antingen älskar man dom eller också så tycker man att dom är lite nonchalanta...men jag tillhör den förstnämnda. Det är fantastiskt mysigt där och massor att uppleva...glöm inte bort att åka över en dagstur även till Korsika...
Jag lär åka dit nästa år igen...
Hej! Även om du anser tillhöra de förstanämda....hur kan man tycka så om alla italiernarna....hur mycket har du res på Sardinien? Vilka delar har du sett? Resten av italien då?...dessutom...vi på Sardinien är inte som fastlandborn....presis som i Sverige Gåtlänningar...
Ciao, Cri
Svara med citat

Gammal 2009-06-23, 15:36

Gäst

Standard shopping?
hur är shoppingen???
Svara med citat

Gammal 2009-12-18, 14:58

karin60

Medlem
karin60 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Jag har varit i närheten, på ön korsika. Världens mysigaste ställe. Jag och familjen bilade runt och det finns så otroligt mycket att se. Vi flög ner till pisa och sen tog vi färjan över till korsika. Jag rekomenderar varmt detta!
Svara med citat

Gammal 2010-02-14, 16:51

Katarina M

Medlem
Katarina M är inte uppkopplad

Rykte: 4

Standard
Tack för rekommendationerna till Carin och alla som skrivit om Alghero. Ska åka dit för första gången i maj och ser verkligen fram emot det!
Vi kommer att bo i Gamla Stan på Hotel San Francesco. Har bokat direkt med hotellet och fått väldigt trevliga mailsvar! Känns bra
Svara med citat

Gammal 2010-02-22, 06:28

Mvz

Nykomling
Mvz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Skicka ett meddelande via MSN till Mvz
Standard Sardinien.
Hejsan!
Reste med Ryanair till Sardinien / Alghero under april 2009
Bodde dock inte i Alghero utan en liten stad brevid som hette Fertilia, mycket billigare boende där om man reser utan hotel.
Mellan Fertilia och Alghero går det bussförbindelser regelbundet med mycket lätt lästa skyltar. Ligger även inom gångavstånd om man inte har bråttom, tar en ca 1 - 1½ timme att ta sig in till fots.

Om man vill ut och se ön lite mer rekommenderar jag att man hyr en motorcyckel om vädret tillåter det är det absolut bästa sättet att se ön, även bra till hands om man ska resa på lite mindre vägar inom landet som kan vara smala eller rent av avstängda för bilar.
Neptunus grottan som ligger på en udde några mil från Alghero är heltklart ett måste! Det går många arrangerade resor dit med buss som man kan köpa i Alghero, om man ska ta sig dit på egen hand så låt er inte bli lurade av avståndet på kartan! Det ser ut att vara en liten bit men vägarna sligrar sig längst klippvägen ut mot havet och går ofta långsamt eftersom alla vill njuta av den härliga utsited, finns även en del rastplatser längs vägen där man kan stanna och ta lite bilder.

Om man även hyr bil / motorcyckel så är en dags tur ut till Porto Torres värt att besöka. Denna förtjusande lilla fiskestad kan man ta sig till från Alghero med nästan en direkt väg, och om det börjar bli trångt på stranden vid Alghero så finns det gått om utrymme här. Bara några kilometer från staden ligger en flera mil lång strand med fin sand, hela tiden så går vägen längs stranden och gör det därför till en otroligt vacker väg att åka! Forsätter man åka strandvägen kommer man fram till en lite härlig stad som heter Castelsardo. Tyvärr så är det här nog det mesta man hinner på en dag innan man måste börja åka tillbaka, och det är nu som man kan passa på att åka på lite småvägar om man vågar! Åker man igenom bergen tillbaka får man en oförglömlig upplevelse, delvis därför att man åker igenom att små byar på bergstopparna och sluttnigarna, delvis ochså för spänningen med smala vägarna som kligrar sig vid bergskanten. Ibland kan vägarna till och med vara avstängda för delar har rasat, men har man motorcyckel är det inga problem att ta sig förbi!

Angående priser så är det ungefär som hemma maten kostar ungefär lika mycket, motorcykel priserna var helt okej för en 125 CC 25E för 2 dagar tror jag det var.
Svara med citat

Gammal 2010-02-22, 23:06

Katarina M

Medlem
Katarina M är inte uppkopplad

Rykte: 4

Standard
Tack snälla Mvz för ditt långa inlägg med alla tips Vi har massor att se fram emot märker jag! Ska verkligen bli spännande att åka dit!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8