ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-06-20, 23:19

Gäst

Smile Alghero får sämst betyg!
Vi är vana resenärer på ca 36 år och har stor erfarenhet av Sicilien. Nu har vi varit i Alghero (juni -11) och vill skriva några ord om staden och om Sardinien generellt.

Undvik Alghero!

Alghero består mest av betongbyggnader och liknar ett getto. Husen är i dåligt skick. Mycket var under renovering under vår tid där i juni -11. Alghero har en liten gammal stad, som också den är i dåligt skick och omysig. Det finns en kort sträcka, ca 2-300 meter strandpromenad där det ligger 3-4 restauranger och 2 glassbarer, som vetter ut mot havet och är mysigt. Bästa restaurangerna där är Machiavelli och Angedras. Strandpromenaden är mysig med dess solnedgång. Dock väldigt liten. Affärerna i gamla stan stängde vid ca 21-22.00. Det var helt enkelt bättre att se på tv på hotellrummet!

Hamnen direkt norr om gamla staden är full av småbåtar, men det är inte så att man kan gå ut på bryggorna och se på dem. I anslutning till hamnen har vi en hel del parkerade bilar.
Inget att se.

Norr om hamnen börjar stranden. I grunden en fin sand, men full av sjögräs, högar upp till 1,5 meter som hade dumpats utanför den största Lidon, betalbadet på den stranden. Vattnet var helt svart. Det luktade dynga. Dock låg folk där och solade, antagligen utan bättre vetande att det ca 30 minuters promenad norrut fanns en vacker strand, hyfsat turkost vatten och mycket fin sand. Promenera förbi campingen och sjukhuset så når ni denna strand (Pia Maria).

Om ni väljer Alghero trots allt, välj hotell norr om gamla stan pga närheten till Maria Pia.

Utanför Alghero
Bosa: Bussturer går hit för en billig peng. Turistböcker påstår att vägen är vacker. Nej, den var inte i närheten lika fin som vägarna kring Porto Cervo i nordost. Bosa har pastellfärgade hus, ett par små torg, en stilla flod (utan båtliv). Ej värt ett besök om ni inte bilar förbi. Ej värt att vänta på buss osv.

Ca 1 timmes bilfärd norr om Alghero, finns en fin strand La Pelosa. Turkost, långgrunt, fin sand. I juni -11, ganska mycket folk en vardag. Ta med mynt, ca 2E/tim för parkering. I augusti (då italienarna har semester), får du antagligen inte plats här. Bilen lär iaf inte få plats.

Ca 2,5-3 timmars färd från Alghero, nordost fann vi Porto Cervo. Nu förstod vi vad Sardinien är känt för. Inte Porto Cervo i sig, den lilla staden gör du på 20 minuter, dyra butiker, en fin hamn med båtar med helikopterplattor på taken. Det fina finns runt omkring, de har ett väl utbyggd serie av stränder. I juni -11, var stränderna glest befolkade. Turkost fint vatten! Vacker miljö. Det är mycket grönare här än på västra sidan. Åk hit! Vi besökte inga byar så vi kan ej rekommendera något. Hyr bil och åk till Alghero, så kommer ni också att undra varför chartern går dit när östra sidan finns!

Från Santa Terese di Gallura går färja över till en av europas mest spektakulära byar, Bonifacio. Färjan kostar ca 30E t/r. I juni -11 fanns gott om parkeringar i byn, ca 400m promenad till färjan. 1 timmes färdtid. Ni möts av en by som ligger högt upp på klippor. Här möts ni av en hamn full av liv (10 ggr så mycket restauranger och cafeer än i Alghero). Från hamnen når ni upp till byn på 10 min, byn är fantastiskt vacker med dess gränder och utbud av butiker och matställen. Fantastisk utsikt! Alghero kan inte mäta sig med charmen Bonifacio har, ja de spelar i helt olika divisioner!

Sicilien jämfört med Sardinien är betydligt mer spektakulär, har mer kulturellt utbud, vackra byar osv. Skriv gärna om ni vill ha tips på Sicilien. summercityliving@hotmail.se

Ha en fin resa!:-) (men inte till Alghero;-) )
Svara med citat

Gammal 2011-06-22, 18:11

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Alghero, Sardinien
Nej Alghero ska man defintivt inte stanna i, då har man verkligen inte sett det verkliga och vackra Sardinien. Men tyckte ändå staden hade lite charm med den fina gamla staden där, fast väldigt turistiskt och för mycket folk enl min smak.
Vi bodde i privata lägenheter när vi var där och tyckte Sardinien var väldigt vackert och verkligen sevärt (har bilat på Sicilien också ett par ggr).
Tur att smaken är olika, men jag tycker nog att Sardinien ändå slår Sicilien.
Åker man runt på ön så får man en helt annan uppfattning, vi var i Lu Bagnu, Castelsardo, Santa Teresa, Stintino, Bosa, Smeraldakusten, mm mm. Santa Teresa blev nog vår favoritby, så gullig och fin! Här kan du läsa o titta på foton om olika byar, stränder mm som vi besökte på vår Sardinien-resa desires

Från Santa Teresa går också färjorna över till en ännu vackrare ö, nämligen Korsika, där jag nyligen varit. Här är min reseberättelse m foton om ön.
desires
Senast redigerad av desires den 2011-06-22 klockan 18:19.
Svara med citat

Gammal 2011-07-28, 11:45

Gäst

Smile Alghero = barnvänligt
Svar till vana resenärer på 36år?!
Ja mycket ska man höra(läsa).
Man måste förstå hur man ska uppleva en resa innan man kritiserar en hel stad.
Alghero har både kultur, nöjen och god mat att erbjuda om man bara söker och läser sig till det.
Jag vet inte var ni får dessa mängder av betong byggnader ifrån?
Ni kanske trodde att folk bodde i hyddor?
Nej Alghero är ett mycket barnvänligt (har själv en fyraåring som älskar havet) med långgrunda stränder, turkos hav och trevliga människor,trevligt resmål med mycket att uppleva.
Det ända man kan hålla med om är att det inte finns för många matställen.
Hyr man sen en bil så finns det mycket att uppleva på bara några kilometers avstånd.
Men är man van vid all inclusive så ska man inte åka hit.
Sardinien rekomenderas varmt.
Svara med citat

Gammal 2011-07-30, 10:30

Gäst

Standard Alghero och Sardinien
Jag måste också reagera på det resvana paret på 36 år.
Jag var två veckor på Sardinien i juni 11; 1 vecka i Alghero och en vecka bilade jag runt hela ön.
Alghero är en väldigt bra semesterort om man är ute efter lugn och ro och bra bad och en intressant stad i närheten. Man kan gott och väl vara där en vecka utan att bli uttråkad. Lidotranden är som italienska stränder är mest, långgrund, omväxlande med betalstränder (med solstol och parasoll) och gratisstränder, mest gratisstränder. Tämligen ren skulle jag säga. Maria Pia-stranden är finare, med pinjeträd, med ligger längre bort från staden. Vill man i huvudsak sola och bada rekommenderar jag Hotel Oasis (ingår i Fritidsresors utbud), som har två stoa pooler och ligger precis vid stranden (vi besökte våra vänner där en dag). Vill man ha lite (Obs, fortfarande ganska lite), liv och rörelse och se folk omkring sig, så rekommenderar jag staden eller något hotell runt Lidostranden.
I juni är det inte särskilt mycket turister där, och detvar till övervägande del svenskar och engelsmän.
Vi gjorde en dagsutflykt med lokalbuss till Bosa, och det är en lagom tur om man är i Alghero en vecka. Bosa är en trevlig stad, med en gammal borg, och vägen dit är en typisk kustväg med vacker utsikt.
Därefter var vi Cagliari två dagar (enklaste sättet att ta sig dit är med buss från flygplatsen som går 10 eller11 varje dag och som kostar 20€). Väldigt trevlig stad. En liten storstad, med anor från romartiden.
Därefter hyrde vi bil i en vecka och började i sydöstra hörnet (de vackraste stränderna jag såg på Sardinien, och få turister, i huvudsak italienska), och avslutade på olika platser i mellersta/norra inandet (bl.a. Nuoro, också en trevlig stad och på en agriturismo). Sista dagen var vi på Smaragdkustenn/Ponto Cervo, vilket jag till skillnad från det resvana paret inte rekommenderar någon att åka till. Stränderna var inte märkvärdigare än på andra ställen, prisnivån var betydligt högre, och det kryllade av turister. Men gillar man turistställen och att titta på lyxyachter, är det väl dit man ska åka.
Man ska vara medveten om att den sardiska kulturen (det "genuina Sardinien") i huvudsak finns i inlandet. Det är dessutom väldigt väldigt lätt att köra bil på Sardinien, mycket lättare än vad jag trodde/befarade. Vägarna är i princip tomma (åtminstone i juni), visst sarderna kör fort, men de kör om fort och ligger inte och trycker i avgasröret). Det enda problemet är skyltningen, ofta kommer skyltarna precis i avfarten, vilket är lite sent för en nordbo. Å andra sidan är trafikkulturen förlåtande, gör man fel och tvingas göra en U-sväng så gär det ingenting.
Summa Summarum; vill du ha lyx och all-inclusive eller massa shoppar med tingeltangel och turistsouvenirer så är Alghero inget för dig (även omdet också finns inne i stan), vill du ha en lagom lat men ändå lite omväxlande sol och bad i en vecka, så är det jättebra. Vill du se det riktiga Sardinien, så ska du inte bara göra dagsutflykter utan hyra bil i en vecka.
Svara med citat

Gammal 2011-10-01, 11:24

Gäst

Thumbs down Novasol
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Ni som leter boende testa med novasol.se som är en förmedling för uthyrning av privathus.
Jag har bokat via dom flera gånger och är mycket nöjd.
Jag har hyrt av de bara två gånger första o sista gången fick ett hus fyllt loppor fick varken nytt hus eller pengarna tillbaka, de bloste mig 5k så ALDRIG MER NOVASOL
Svara med citat

Gammal 2011-10-13, 20:08

Ferm65

Nykomling
Ferm65 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Rykte: 0

Standard
Jag var på Sardinien och Alghero i somras. Helt underbart! Jag reser mycket och detta var ett av de bästa resemålen hittills. Jag bodde på Hotell Rina vilket verkligen rekommenderas. Jag var där i slutet av juli och det var glest med folk vid poolen vilket naturligtvis är trevligt. Stan var mysig och bedårande vacker. En annan positiv överraskning var att det faktiskt var billigare än t ex Sicilien (!) Glöm inte att ta dagsutflykten till Korsika. Bonafaccio var en upplevelse!
Vill ni se foton från min resa så är ni välkomna att bli min vän på Facebook. Jag har lagt ut många foton där från bl a Sardinien och Korsika.

Peter Ferm.
Karlstad.
Svara med citat

Gammal 2012-01-12, 14:09

And99

Nykomling
And99 är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Standard
Håller med alla som hyllar Alghero. Det är så perfekt att ha den mysiga staden på lagom avstånd, kalasfina stränder, vacker natur och så fantastisk god mat överallt! För att inte tala om den italienska glassen!

Här finns mer info för den som är nyfiken på Alghero:
http://www.algherosardinien.se
Svara med citat

Gammal 2012-03-15, 21:20

Gäst

Standard
Jag ska åka till Alghero med Ryanair. Jag undrar om det går bussar från flygplatsen ner mot stan efter klockan 10 på kvällen? är det billigt att åka taxi till stan från flygplatsen?

Vi bor på hotell Corte Rosada, är det någon som har bott på detta hotell? Finns det möjlighet att ta bussen dit från flygplatsen klockan 10 på kvällen?
Svara med citat

Gammal 2012-03-27, 10:49

caroline18

Nykomling
caroline18 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Standard hej!
Hej!

Jag och 2 tjej kompisar ska till Alghero den 1-8 maj. Och nu undrar vi eftersom om att det är en bit från flygplatsen till sjävla staden / stränderna så vad är lättast att ta sig i? Taxi ? Buss? Och vad kostar det?

Tips på billiga hostel/hotell?
Svara med citat

Gammal 2012-03-27, 17:22

desires

Globetrotter

Standard Alghero, Sardinien
Flygplatsen ligger bara 1,2 mil från staden Alghero och det går bussar från flyget. Vill man hellre åka taxi kostar det inte heller någon förmögenhet (även om bussarna är billigast förstås). En taxi ska kosta ca 15 EUR.

Alghero är en mysig stad med en gammal fin stadsdel. Även fina stränder här, ju längre bort från staden desto finare tyckte vi!

Jag har skrivit om Sardinien o Alghero här på min resesajt om du vill kolla
desires
Svara med citat

Gammal 2012-03-27, 18:12

caroline18

Nykomling
caroline18 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Standard Hej!
Ok, låter jätte bra. Någon stad eller plats du rekomenderar som har fina stränder? Hur är det med shopping märkes kopior? Är det billigt?

Vet du möjligtvis något billigt hotell, hostel eller liknande man kan hitta?
Svara med citat

Gammal 2012-03-27, 23:07

desires

Globetrotter

Standard Alghero
Som jag skrev har jag foton och mer detaljerade tips på min reseblogg
desires. Där får du tips om stränder, sevärda städer (som Santa Teresa, Stintino, Bosa, Castelsardo, mfl). Så det är enklare för dig att titta där kanske.

Den finaste stranden i Alghero är Maria Pia, tyckte vi.
Nej Alghero är inte särskilt billigt, tvärtom ganska dyrt tyckte vi! De höjer priserna på restaurangerna under semestermånaderna juli-aug. Vet tyvärr ej vad märkeskläder o dyl kostar där, men tror ej det är så billigt!

Vi hade hyrt privat lägenhet i förväg, på denna sida kan du titta om du hittar någon lägenhet, hotell eller dyl. http://www.exploresardinia.se

Lycka till!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8