ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-03-21, 23:01

nora

Standard Bo i Venedig?
Är sugen på en weekend i Venedig Men undrar lite över om det är billigast boka en "charterresa" eller om jag skall boka flyg och boende själv... Har kollat runt lite på Bed&Breakfast etc men det är ganska dyrt... Har tänkt åka runt 1:a maj...
Ngn som har tips??? Kontakter???

Tacksam för svar :wink:
Svara med citat

Gammal 2007-03-23, 17:55

Parenzo - Orsera

Medlem
Parenzo - Orsera är inte uppkopplad
Parenzo - Orseras avatar

Reg.datum: sep 2006

Rykte: 0

Standard
Så fort du sätter din fot i Italien är det dyrt. Men smakar det så kostar det . Priserna kommer inte avskräcka mig, till Italien lär jag åka igen. Vad gäller boende finns det utanför Venedig en camp som heter "Camp Fusina". Härifrån går båtar till Venedig direkt, eller så kan du ta bussen till "Venezia Mestre" & sen därifrån tåget sista biten. Åker du i början på maj så lär klimatet inte ställa till problem på "Camp Fusina" Mycket nöje...PUSS
Svara med citat

Gammal 2007-03-26, 09:49

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Parenzo - Orsera

Vad gäller boende finns det utanför Venedig en camp som heter "Camp Fusina". Härifrån går båtar till Venedig direkt, eller så kan du ta bussen till "Venezia Mestre" & sen därifrån tåget sista biten. Åker du i början på maj så lär klimatet inte ställa till problem på "Camp Fusina" Mycket nöje...PUSS
Själv hör jag till de som tycker att ska man åka till Venedig så ska man åka just till Venedig. Inte Mestre som bara är en helt vanlig förstad. Poängen är ju att gå runt bland Venedigs kanaler när dags- och kryssningsturisterna försvunnit på kvällarna.

Jag har bott på det här hotellet som är jättemysigt. Pluttig frukost men det är det ju så gott som överallt i Italien. Kyrkklockor i närheten men man vill ju ändå inte sova bort sig i Venedig en helg:

http://www.aidueleoni.com/

Vi bad om rum för två vuxna och en sexåring och fick det mysiga rummet Tizian (alla heter efter konstnärer) med egen alkov till dottern och med små mysiga fönsterluckor till innergården där man äter frukost. Eftersom det ligger ganska nära stationen istället för San Marco (men man är vid San Marco på en halvtimme, Rialto ännu fortare) så kostar det inte lika mycket som där heller. Vi betalade 140 euro/natten under högsäsong (och då är det centrala Venedig vi talar om och inte Syditalien).
Svara med citat

Gammal 2007-03-26, 12:00

Parenzo - Orsera

Medlem
Parenzo - Orsera är inte uppkopplad
Parenzo - Orseras avatar

Reg.datum: sep 2006

Standard
För min del handlar det oftast om hur fet min plånbok är. Allt som oftast är den lövtunn då jag sätter mig på ett flyg, buss eller tåg & på väg. Självklart vill jag oxå uppleva Venedig på plats, sova över på hotell & somna till dofterna & serenader. Men eftersom jag p.g.a mitt arbete inte kan unna mig det lilla xtra får det bli budgetvarianter.

Att bo spartanskt och vända på slantarna gör inte upplevelsen mindre värd vare sig du är i Venedig, Paris eller Rom. Det vore märkligt om du anser dig varit "mer" i Venedig bara för att övernattningen skett just där.

Nadalina
Svara med citat

Gammal 2009-12-20, 18:05

SABAF

Nykomling
SABAF är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard gummibjörn
boka allt separat men se till att ha en plan b ifall det är fullbokat och se över din budget då mat och rum kostar. Åk från skavsta det brukar vara billigast och det brukar räcka med 6000kr för en vecka om man inte nu ska festa järnet.
Svara med citat

Gammal 2010-02-22, 05:40

Mvz

Nykomling
Mvz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Skicka ett meddelande via MSN till Mvz
Standard
Har nydligen kommit hem från Venedig (Januari) var lågsäsång då såklart, men hotellet jag och min familj bodde på (Hotel alla Salute) var väldigt billigt... kostade ca 110E totalt för 4st för 3 nätter och då ingick en ordentligt frukost.
Ligger väldigt centralt och tar ca 10-15 minuter att gå till Piazza San Marco (Om man vet vart man ska gå!)

I övrigt så är Venedig en rätt dyr stad, mitt bästa råd är att försöka göra som invånarna, gå det mesta (Finns taxibåtar och större buss-båtar) eftersom all motorfordon inc cycklar är förbjudna i staden. Ska man äta så ska man absolut inte gå in på nån vanlig resturang om man inte vill betala en hel del eftersom dom väldigt gärna lägger på massor av extra avgifter på Tex Bröd, servering, ect..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8