|
Resa till Isla Margarita, Venezula
|

2005-12-20, 13:47
|
|
|
Resa till Isla Margarita, Venezula
Jag har det senaste halvåret lagt märke till att Isla Margarita blivit väldigt popis som resmål och jag såg även att Fritidsresor börjat med charterresor dit, nån som varit där och kan berätta hur det är? Naturen? Människorna? Priserna? Snorkla och dyka? Är det mycket turister? Vad ska man tänka och vad ska man undvika? Finns det ställen som är bättre eller sämre? Lite åsikter vore välkommna!
|
|
|

2006-01-14, 21:08
|
|
|
Hej har varit 5ggr: 2 på margarita 3 på grannön cohe,stor skillnad mellan öarna.
Bad på marg  ass på underv-strömmar,mycket folk,försäljning(pärlor mkt:billigt)sololjor,aloha vera,etc:etc:Västra sidan Macanao,öken,berg,kanonstränder,hyra bil ok,bensinpris 35 öre!!litern.
Östra sidan bra stränder mkt:folk,fullt ös på nattlivet,bra mat,billig sprit=malorca,ibiza,rhodos, på en ö.Bofasta venezulaner vänliga,men du förblir alltid en "gringo"Väder helt kanon i jan,feb,mars.Coche un muy trankilo isla,sinnesjukt lungt o skönt,båt från el jaque dit,finns även bra boende=coche speed paradise,inget attt göra mer än ta hand om sej själv,bada äta,och NJUTA.
Blåser alltid från Öst-väst,så ostkusten är det vågigt värre ibland.
Vi har trivits mycket bra därnere,kombinera 1vecka margarita 1vecka coche.
Direktflyg från köpenhamn med falklauritsen rejser 10timmar,eller kombiresa med framtidsresor Gbg  reguljärflyg=20timmar ca  Fritidsr: ca:14 med mellanlandning.
Vi reser från köpenhamn(bor i Lund)Åk dit det är det billigaste i caribien.
m,v,h, Krister
|
|
|

2006-01-24, 20:38
|
|
|
ÅK TILL MARGARITA, DET ÄR PARADISET!!
Jag har varit på Isla de Margarita flera gånger och det skönaste med den ön är att man märker inte av turisterna som man gör på alla andra ställen i världen enligt mig!
Förutom på Playa El Agua, eftersom att alla hotellen ligger precis vid den stranden. Men alla andra stränder är lugna och sköna. Det ör lagom med folk och skönt.
Manzanillo och Guacoco är fina och bra stränder.
Allt är billigt på Margarita. Vi var 9 personer som åt för 500kr. Då fick vi en vanlig middag som är lika god som på vilket charterställe som helst fast för halva priset.
Alla pratar hela tiden om Thailand. Vad är det som är så bra med Thailand?
Att alla turister samlas på ett och samma ställe? Om du har tur kanske du träffar din granne där, inte helt omöjligt.
Anledningen till att man åker på semester är väl för att slippa Sverige och med det svenskar. Det känns inte som en riktig semester om du kan köpa svensk mat och en svensk tidning. Det tycker iallafall inte jag.
Åk till karibien. Atomsfären och stränderna är både finare och härligare än t.ex. Thailand!
|
|
|

2006-01-25, 15:42
|
|
|
Vi var på Isla Margarita i november. Trivdes mycket bra. Bodde på Hesperia Isla Margarita på norrsidan. Kanonbra med en egen, relativ liten, strand. Vi gjorde bl a en 2 dagars utflykt till Orinocodeltat och Canaima med Angel falls som jag kan rekommendera varmt. Vädret var också toppen. 8)
Tyckte däremot inte det var särskilt billigt att handla (mer än sololja och alkohol). Som hemma ungefär, fast sämre sortiment.
Det vi saknade mest var möjligheten att ta kvällspromenader nära hotellet. Det låg något avskilt!
|
|
|

2006-01-25, 17:46
|
|
|
hur kan du inte tycka att det var billigt att handla? då undrar jag vart du handlade någonstans...maten kostar ju en tredjedel så mycket som den kostar i sverige..då måste ni handlat på ett dyrt ställe...blivit lite lurade kanske..haha :wink:
|
|
|

2006-01-25, 18:38
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Anonymous
hur kan du inte tycka att det var billigt att handla? då undrar jag vart du handlade någonstans...maten kostar ju en tredjedel så mycket som den kostar i sverige..då måste ni handlat på ett dyrt ställe...blivit lite lurade kanske..haha :wink:
|
Sorry, inte ett dugg lurade. Vi har faktiskt varit jorden runt några varv och tror oss om att veta en del om priser och utbud  Maten kallar jag inte att handla, dessutom (vi hade all inclusive). Vi var både i och utanför Porlamar på de största varuhusen och på lokala marknader. På de lokala marknaderna var utbudet av relativt dålig kvalitet och väldigt mycket kom från China - av förklarliga skäl... Faktiskt var vi i China för ett tag sedan, utbudet där var klart bättre än i Venezuela
"Kraffs" kan man naturligtvis köpa varsomhelst- men det är inte min grej!
|
|
|

2006-02-12, 21:46
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 0
|
Tycker att det är så roligt att läsa om alla inlägg ang Venezuela och främst Isla de Margarita! Själv har jag och en kompis precis bokat in en resa dit i slutet av maj och jag hoppas att det ska bli otroligt härligt!
Vi kommer att åka med Fritidsresor från Stockholm och i bokningen står det "Utresa via Antigua"... Någon fler som åkt via Fritidsresor som vet exakt vad det innebär? Vad jag har förstått är Antigua en liten ö en bit från Isla de Margarita, innebär det då att man åker båt denna sträckan?? Vi kommer att bo på Palm beach hotell så om någon har något att tillägga om detta hotell vore det tacksamt!
|
|
|

2006-03-11, 18:29
|
|
|
Re: Resa till Isla Margarita, Venezula
Var på Margarita juni 2003- åkte med Framtidsresor som säljer paketresor dvs du flyger reguljärt men har boendet fixat. Jag njöt varenda sekund på ön, mycket behagligt klimat, varmt men inte FÖR varmt, det blåser behagligt från havet. Om du gillar leva lyxliv så ska du kanske inte välja Margarita men om du tycker om härligt klimat, låga priser, lugnt tempo, vänliga människor så har du hittat rätt.
Nästa vecka den 16/3 2006 sticker vi till Margarita. Denna gång för tre veckor och i en lägenhet som vi hyrt av Rulle (ni har säkert stött på honom i denna site)
Vi kommer hem den 7 april, längtar iväg som tusan, här är det så jäkla kallt och då bor jag ändå i Skåne.
|
|
|

2006-03-13, 23:15
|
Reg.datum: mar 2006
Rykte: 0
|
Ni som varit där flera år. Har ni varit där i år? Har själv varit på Margarita två gånger (mars -04 och april -05), och njutit av varje sekund. Rekommenderade det åt en arbetskamrat, som åkte ner med sin fru. Blev rätt chockad när han sa att det var dyrt. Har dom haft sån inflation där nere, eller hade han extrem otur?
Kan för övrigt rekommendera Framtidsresor, så länge man kan stå ut med Lufthansa, vilket enligt mig är ett skitbolag.
Om ni har planer på att åka ner, så tycker jag ni ska sikta in er på att iaf bo större delen av tiden på Coco Paraiso. Litet, otroligt mysigt hotell. Små bungalow-liknande rum, men två hängmattor utanför. Ingen all inclusive, men jag har svårt att se det som nåt negativt.
Var på Margarita hela april månad förra året. Bodde tre veckor på Coco, och en vecka på Hesperia. Visst var det kul med lite omväxling sista veckan, men
tycker det var alldeles för opersonligt. Ett plus dock åt tjejerna som gick runt i stringbikini, bara för att kolla så man mådde bra.
|
|
|

2006-03-23, 09:57
|
|
|
Hotell Posada Caracol ("Värdshuset snäckan"), Play
Allt hänger på HUR man vill resa när man åker till isla de margarita.
1) Om du tar med resecheckar så räkna med långa köer i bankerna pga av att staten
komplicerar för bankerna att bedriva sin verksamhet.
2) Bankomater finns men det är inte alltid som dessa fungerar eller vill acceptera ditt kort.
3) Ta därför med kontanter ist som du växlar in på växlingskontor el dyl.
Eftersom det inte är så hög levnadsstandard i landet så skulle jag också rekommendera
att bo på ett bra hotell eftersom man just har mycket kontanter på sig så kan man låsa in dessa tryggt.
4) Flög med Condor (lufthansa) ner. De bjöd på sauerkraut på vägen ner vilket gjorde att
alla tyskar började släppa sig.
På hemvägen hamnade jag bredvid en aspackad tysk som dessutom köpte tyska vitlök/ört-stinkande korvar av flygvärdinnorna. Det var ett riktigt h-vete.
5) De flesta hotell erbjuder enbart all-inclusive.
Boendet som vi bodde på hette posada Caracol italienskt ägt och hade mest italienska gäster.
De hade otroligt bra mat. Man hade ingen meny men serverades blandat kött, fisk sallad.
Allt riktigt bra svenska mått mätt. Kan skarpt rekommendera detta, ordnade resan med
Inca tours som hittade detta efter det att jag lagt fram mina önskemål fanns dock inte på deras ordinarie lista.
Detta är ingen resort utan snarare en getaway, 100m till stranden, inga andra hotell i närheten men en stor strand (rekommenderar dock inte att äta på strandrestaurangen där, dyr och intetsägande mat). Mycket personlig service! Trevlig personal, lägg en dollar eller två till städerskorna så ordnar de vackra dekorationer på rummet.
Posada kostar dock en del mer än andra hotell,
man får vad man betalar för........
Jag var där i februari i år.
Mvh
Thomas
|
|
|

2006-04-19, 12:07
|
|
|
Ska åka till Margarita över julen och har en fundering som jag inte har kunnat hitta svaret på. Hur är det med vin, framför allt rödvin på ön, priser, kvalitet med tanke på värmen, har Venezuela egen tillverkning eller måste man importera? Det kanske är en banal fråga men alla andra "viktiga" frågor har jag lyckat få svar på.
|
|
|

2006-04-23, 15:48
|
|
|
Vin-frågan
Håller helt med Jörgen om att detta är den viktigaste frågan innan avresa, hur är det med vinet?? :P Eftersom jag inte dricker öl, har senast rest i både Brasilien och Thailand med dyra och dåliga viner så har jag redan ställt mig in på att köpa en Bag-in-Box på flygplatsen......den kan vi leva på under de tre veckor som vi ska tillbringa på Isla de Margarita i feb-07...... aaaahhh :-D :-D :-D eller kanske behöver min sambo och jag två lådor hehe..... hör av er om ni ska dit, är så nyfiken på stället ju!!! Ha det gott, kram!
|
|
|

2006-05-03, 11:46
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Jörgen
Ska åka till Margarita över julen och har en fundering som jag inte har kunnat hitta svaret på. Hur är det med vin, framför allt rödvin på ön, priser, kvalitet med tanke på värmen, har Venezuela egen tillverkning eller måste man importera? Det kanske är en banal fråga men alla andra "viktiga" frågor har jag lyckat få svar på.
|
Hej Jörgen!!!!
Jag kom hem från Isla de Margarita för en vecka sen idag.Helt jävla underbart där,solsäkert med 35-40grader varje dag 0och klar blå himmel.
Vinerna är billiga och goda.Jag köpte en vinflaska för 12kronor det vill säga 3boliviares.Du har helt klart valt rätt resmål.Min pappa blev så förtjust att han nu eventuellt kommer köpa ett hus eller lägenhet där,vilket inte gör nåt då kan jag ju åka dit fler gånger..... 8) Ha en trevlig resa.Mvh Annika
|
|
|

2006-05-09, 12:14
|
|
|
Hej Annika!!!
Tack för tipset, nu känner jag mig lugn.
Hade nästan gett upp hoppet om att få svar på denna fråga.
Ha det bra!!!
Jörgen
|
|
|

2006-10-21, 18:36
|
|
|
Rom istället för vin
Citat:
|
|
Hej Jörgen
Jag var på Margarita i juni 2006 och drack världens bästa rom. Den heter Santa Teresa och sen drack jag näst bästa rom som heter Cacique 500 år. Köp några flaskor och jag garanterar att du inte blir besviken. Vin kan du alltid köpa i Sverige men inte rom och Venezuelas rom är i världs klass.
|
|
|

2006-10-24, 11:13
|
|
|
Citat:
|
|
Hej!
Jag åker ner om 3 veckor :D Jag har hört att vinet är väldigt dyrt. Och att utbudet är litet. Det är en av anledningarna till att vin inte ingår
i allinclud hotellen. Tänkte faktiskt köpa med mig en låda på flyget.
Mvh
Malin
|
|
|

2006-10-25, 19:47
|
|
|
Var vi Isla M i november förra året.
Vin ingår visst på allinclusive- i alla fall där vi bodde på Hesperia Isla M.
Venezuela har egen vinproduktion och deras viner är för OK. DET ÄR de importerade vinerna som är dyra och man får betala extra för på hotellen.
Jag skulle inte med mig en box - dessa viner kan du dricka hemma. Däremot finns inga venezulanska viner på Systembolaget mig veterligt.
|
|
|

2006-10-25, 20:35
|
|
|
Härligt att höra, där skall vi bo i mars när vi åker :-D
Aldrig fel med ett par glas vin  8)
Marita
|
|
|

2006-10-25, 21:58
|
|
|
Någon som vart på Puerta del sol och som vet om det ingår Vin i priset (all-inclusive) på det hotellet. Ett gott vin skadar ju aldrig :-D
Hur smakar vinen från Venezuela? Visste inte att det fanns.
Ha det bra allesammans
|
|
|

2006-10-26, 18:10
|
|
|
Cigarrer etc.?
Hej hej,
Jag ska åka till Isla Margarita (Hotell Hesperia Isla Margarita) i vinter.
- Nån som har koll på cigarrutbudet?
- Hur funkar det med engelskan?
- Finns det blöjor att köpa till barnen?
Skulle vara otroligt tacksam för lite svar!
mvh
Peter
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|