ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-12-20, 10:23

MR

Standard Isla M
Tjabba!
Fungerar mobiltelefoner på Isla de Margarita?
Svara med citat

Gammal 2006-12-20, 13:36

margarita

Globetrotter
margarita är inte uppkopplad
margaritas avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till margarita
Standard Mobiltelefoner på Margarita!
De operatörer som jag känner till som har samarbetspartners på Isla Margarita är Telia och Telenor, men det känns endå inte som en bra och praktisk/ekonomisk lösning. SMS är halvdyra och att ringa oc ta emot ligger på cirka 19-20 SEK/min, om man inte har något specialavtal.
Det finns däremot kontantkort här (i Sambil shoppingcenter/Pampatar att köpa och skrapkort man fyller på med.....om man nu nödvändigtvis MÅSTE ha mobil under några veckors semester?? men det kan ju vara bra att kunna nås utan att DU ska betala för att andra vill ha tag på dig. Sen kan det vara bra att kunna kommunicera med varandra här, om man är flera i sällskap.
Billigast att ringa är från kommunikationcenter nere vid stranden i t.ex. Playa El Agua där jag bor. Det kostar 2-3 kronor per minut.

Någon med flera frågor hör gärna er direkt till mig! Rulle / www.isla-margarita.se

runar.hellstrand@telia.com
runar.hellstrand@chello.se
runar.hellstrand@cantv.net
Svara med citat

Gammal 2006-12-20, 13:45

Big mamma

Standard Re: Datorer och telefoner.
Citat:
Ursprungligen postat av Marie

Jag glömde att fråga om en viktig sak. har hört att det inte går att ringa ut på kvällar och nätter, stämmer det? Internetcafeer, finns det? Man har ju vant sig vid att alltid kunna nå omvärlden.....
Hej!
Jag har precis kommit hem från denna underbara och totalt stressfria ö.
Du/ni har en skön semester att se fram emot
It-cafe finns lite överallt, billigt och lätt att använda. Att ringa hem är inte heller några problem, telefoner finns i vissa affärer och på hotell och vi kunde i allafall ringa mitt i natten.

Koppla av och njut!!! 8)
Svara med citat

Gammal 2006-12-20, 15:04

Larry

Citat:

Jag glömde att fråga om en viktig sak. har hört att det inte går att ringa ut på kvällar och nätter, stämmer det? Internetcafeer, finns det? Man har ju vant sig vid att alltid kunna nå omvärlden.....
Svenska mobiltelefoner fungerar inte.
Köp en mobil på plats. Kostar från ca 200:- och laddas med kontantkort.
Fungerar alldeles utmärkt att ringa både till och ifrån Sverige till dessa.
Från Sverige slå 0058 samt ta bort nollan i telefonnumret du får när du köper telefonen.
Svara med citat

Gammal 2006-12-20, 15:16

margarita

Globetrotter
margarita är inte uppkopplad
margaritas avatar

Reg.datum: feb 2006

Skicka ett meddelande via MSN till margarita
Jag vet inte vilken planet Larry var på, men visst fungerar svenska mobiler här, om de inte är opretörslåsta. Däremot så tror jag som sagt var att det bara är Telia & Telnors kort som fungerar här. De andra har inga avtal med operatörer här!

Detta om detta ifrån solens, palmernas och vågornas land! :-) / Rulle

Citat:
Ursprungligen postat av Larry

Citat:

Svenska mobiltelefoner fungerar inte.
Köp en mobil på plats. Kostar från ca 200:- och laddas med kontantkort.
Fungerar alldeles utmärkt att ringa både till och ifrån Sverige till dessa.
Från Sverige slå 0058 samt ta bort nollan i telefonnumret du får när du köper telefonen.
Svara med citat

Gammal 2006-12-23, 12:33

Perpoj

Standard Flygresan
Jag åker till Isla margarita den 16/1. Vi ska bo på Hesperia el agua. Det är jättekul att läsa alla tips från er som redan varit där.

Är lite fundersam över all inklusive. har läst att det bara finns en enda bar och att det är långa köer . Det finns tillgång till rött vin? Gott inhemskt?
Skall resa med Falk-Lauritsen och flygbolaget Martinair, eco klass. Mycket jobbigt och trångt? Filmer, och ev mellanlandning?

Funderar på att lära mej segla. Någon som vet hur och var?

Något annat som kan vara bra att veta?

hälsn perpoj
Svara med citat

Gammal 2006-12-25, 18:46

marie

Standard Tack för svar!
Tack alla ni som har svarat
Jag kan inte riktigt fatta att vi ska åka om bara 4 dagar. Är mitt uppe i julen och har inte kollat sommarkläder. resväslor eller något annat.
Det låter tryggt att det finns Internetcafeer och möjlighet att ringa utan att bli ruinerad. jag ska ta vara på alla tipsen.
Tänk vad lyckligt lottad man är som har möjlighet att göra en sån här resa! Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter när jag kommit hem, till alla er som har resan kvar att se fram emot 8)
Svara med citat

Gammal 2006-12-26, 17:47

reseälskare

Medlem
reseälskare är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Standard Trevlig resa!!
Hoppas ni får det rikigt härligt, skönt att åka ifrån detta tråkiga väder som är hemma. Vi får gå oh längta ändå till mars innan vi åker. Så vi ser fram emot dina erfarenheter när du kommer hem. Ha det gott!!!
Svara med citat

Gammal 2006-12-27, 10:51

Lena

Standard Re: Resa till Isla Margarita, Venezula
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Jag har det senaste halvåret lagt märke till att Isla Margarita blivit väldigt popis som resmål och jag såg även att Fritidsresor börjat med charterresor dit, nån som varit där och kan berätta hur det är? Naturen? Människorna? Priserna? Snorkla och dyka? Är det mycket turister? Vad ska man tänka och vad ska man undvika? Finns det ställen som är bättre eller sämre? Lite åsikter vore välkommna!

Hej, jag var där i februari första gången, bodde i playa Agua. Det är ett turist område med bara massa hotell och ganska trist då det inte fanns mycket att göra i själva området, förutom att sola och bada. Tyvärr är stranden där knökfull och det var ganska mycket vågor.
Vi blev i alla fall väldigt förjusta i ön och åker nu i februari igen. Nu ska vi bo i Porlamar. Vad vi tyckte om med ön är att det är väldigt enkelt att ta sig runt på egen hand med lokala bussnätet eller taxi, då det är väldigt billigt, bensinen kostar ca 35 öre/l!!!.
Invånarna är väldigt trevliga och hjälpsamma och det finns gott om stränder som inte är knökfulla ex. Manzanillo eller Playa Caribe bara för att nämna några.
Ytterligare plus är att det är billigt på ön och gillar man shopping så finns det fina butiker och ett supermodernt shoppingcenter.
Svara med citat

Gammal 2006-12-27, 12:13

gunnar

Standard All inclusive
Hej,

En fråga från en som aldrig åkt all inkclusive tidigare: Jag åker till Isla Margarita i börja av mars, och ska bo på ett all inclusive-hotell som heter Le Flamboyant och ligger i Playa El Agua. Behöver man klä upp sig till middag på något sätt, eller duger det att komma släntrande i sina vanliga shorts och en tröja? :?:
Svara med citat

Gammal 2006-12-27, 19:41

Linda...

Standard
Hej..
En gullig fråga tycker jag som varit där...nej man behöver inte klä upp sig. Flipp flopp och schorts går bra.
Svara med citat

Gammal 2006-12-29, 13:48

Monica

Standard Ornociodeltat
Citat:

Vi var på Isla Margarita i november. Trivdes mycket bra. Bodde på Hesperia Isla Margarita på norrsidan. Kanonbra med en egen, relativ liten, strand. Vi gjorde bl a en 2 dagars utflykt till Orinocodeltat och Canaima med Angel falls som jag kan rekommendera varmt. Vädret var också toppen. 8)
Tyckte däremot inte det var särskilt billigt att handla (mer än sololja och alkohol). Som hemma ungefär, fast sämre sortiment.
Det vi saknade mest var möjligheten att ta kvällspromenader nära hotellet
Det låg något avskilt!
Hej, Vi är några personer som ska åka till Isla februar 2007. Vi ska åxå åka till Ornociodeltat - vilken typ av kläder/skor bör vi ha till deltat? tog ni malariatabletter? andra tips? - tacksam för snabbt svar :P
Svara med citat

Gammal 2006-12-29, 17:38

nybba

Nykomling
nybba är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: dec 2006

Standard
Hej!
Undrar vad tvådagars resan kostade till deltat och angelsfall?
:roll:
Svara med citat

Gammal 2007-01-04, 08:59

Johny Granberg

Standard Lite om Isla-Margarita...
Isla-Margarita är en fantastisk ö för dem som i stort sett "bara" vill ha det lugnt och sönt i värmen i kombination med varierande utflykter. Partyställen "typ" södra Europa finns det i sort sett inga. Klimatet är fantastiskt skönt i stort sett sol jämt och temperaturen är som vi upplevde det lagom varmt, drygt 30gr dagtid och runt 26-28 på kvällarna.

Tack vare klimatet så behöv det bara lätt klädsel, shorts duger gott i de flesta fall.

Alla typer av utflykter ordnas oftast av resebolagen på plats, (och de rekommenderar att boka av dem) men om man väljer att boka med de lokala på stranden blir det mycket billigare och inte ett dugg sämre. Jag hörde av de som hade vart i AngelFalls och de hade betalat runt 3000:- per person, men flera av dem tyckte Inte att det var värt pengarna. Det var som flera sa det lite "för" intensivt och vattenfallet är högt men otroligt "smalt" Men det är väl upp till var och en att prova.

När vi var där i Nov så simmade vi bla med delfiner i Porlamar vilket var en fantastiskt härlig upplevelse, se gärna www.canal.se/delfiner

Vi provade även att snorkla med mycket duktiga instruktörer och det är inte svårt att ligga några timmar i det varma vattnet bland alla fiskar och koraller.

De finns en hel del små härliga restauranger utmed Playa Agua för dem som vill slippa Allinklusive ett tag. Rekommenderar restaurang Dona Elvira på Manzanillo. Dock så är vinerna överlag inte så mycket att ha tack vare att det inte vad jag vet finns någon lokal produktion där. Men ölet är bra, smakar nästan som Carlsberg och drinkar finns i alla former.

När vi var där så valde vi att gifta oss på plats vilket var en underbar upplevelse. Mycket bra arrangerat av dem på plats. Det kräver dock en hel del förberedelser innan med rätt dokument, godkända översättningar, apostill mm.

Som andra tidigare ha nämnt så är det otroligt billigt med pärlor. Det finns ”lagom” gott om försäljare på stranden, men för er som är intresserade så rekommenderar jag starkt de små butiker som finns utmed stranden. När vi var på plats så köpte vi 5 mycket fina halsband och vi lyckades tack vare mängden att pruta ner till 160$ vilket är mycket billigt. (ett av dessa halsband ville säljaren först ha 60$ för)

Finns mycket att berätta och jag rekommenderar starkt Isla-Margarita för dem som INTE vill ha så mycket party liv.
Svara med citat

Gammal 2007-01-04, 09:50

Standard
Låter som vi har bokat rätt resa i feb. Lugnt, sol och skönt är vad vi vill ha. Har alltid haft en dröm om att få simma med delfiner. Vad fick ni betala för det? var det en utflykt ni ordnade själva. Har tittat på era bilder och det ser ju helt underbart ute. Vi längtar!!!!!!!!!!!!!!!1
Svara med citat

Gammal 2007-01-04, 13:17

Johny Granberg

Standard Delfinsim...
Citat:

Låter som vi har bokat rätt resa i feb. Lugnt, sol och skönt är vad vi vill ha. Har alltid haft en dröm om att få simma med delfiner. Vad fick ni betala för det? var det en utflykt ni ordnade själva. Har tittat på era bilder och det ser ju helt underbart ute. Vi längtar!!!!!!!!!!!!!!!1
Jag kommer faktiskt inte ihåg vad vi betalade för delfinsimmet. Vi betalade då i Bolivarer vilket gör det lite annorlunda. Men det var inget som jag upplevde var speciellt dyrt ca 120$. Vi bokade genom Fritidsresors representant på hotellet och vart sen hämtade där i taxi som ingick i priset och sen körda till Porlamar.

Deflinsimmet var det första och enda som vi bokade med hjälp av Fritidsresor som vi reste med. Vi förstod senare att det var lika lätt och bra o boka av de lokala. Det finns en person som heter Peppe som går utmed stranden på Playa el Agua och tar upp bestälningar och som jag fick ett stort förtoende för. Pratade med flera andra om honom och alla hade bara positivt omdömme OCH betydligt billigare. (arrangemangen sker i slutändan... i nästan alla fall av samma personer)

Vill ni så kan ni också åka in till Porlamar till Delfinanläggningen och lösa allt på plats. Den enda risken som jag kan se med det kan vara att ni kan få vänta ganska så länge då dom har ett antal grupper per dag.

Värt att veta om ni skall göra det... är att de är väldigt noga med att man inte har NÅGON form av smycken på sig pga risken att delfinerna kan skadas. Dvs örhängen, ringar ev piercingar mm måste tas bort.
Svara med citat

Gammal 2007-01-06, 10:48

Larssa

Standard
Hejsan!
Åker till El Yaque, Isla Margarita i feb, men jag har några vänner som kommer att bo i Playa El Agua.

Jag skulle vilja veta vad det kostar och hur lång tid det tar att åka taxi, respektive buss mellan El Yaque och Playa El Agua?
Någon som vet vad det kostar att hyra bil?

Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2007-01-06, 14:52

Standard
Att simma med delfiner kostade ca 600:-/pers. Det är så att inga smycken får ni ha på er och det finns ingenstans att låsa in dem där så ta gärna av er alla innan ni åker dit och framför allt använd ingen solkräm. Den skadar delfinerna och ni måste duscha innan ordentligt, vilket medför att resten av gruppen får vänta på er. Så det bästa är väl att strunta i det från början.
Ha en trevlig semester
Svara med citat

Gammal 2007-01-06, 19:20

Standard Re: Frågor angående Isla Margarita!
Hej Runar!
Vi är 6 pers som kommer ner 31/1 med ålder från 17 till 70.
Vad tycker du att vi inte ska missa?
Hör av dig här eller till jonas.jarnhus@telia.com så blir vi mycket glada.
Svara med citat

Gammal 2007-01-07, 12:45

Snofsan

Medlem
Snofsan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Standard Re: Cigarrer etc.?
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Pelle Puck

Hej hej,
Jag ska åka till Isla Margarita (Hotell Hesperia Isla Margarita) i vinter.
- Nån som har koll på cigarrutbudet?
- Hur funkar det med engelskan?
- Finns det blöjor att köpa till barnen?

Skulle vara otroligt tacksam för lite svar!

mvh
Peter
[ Vilken korkad fråga om blöjor...självklart finns det blöjor att köpa. Det finns ju också barn i Venezuela.[/b]
[/quote]

Finns enligt min mening inga korkade frågor, bara korkade svar.
I vissa länder springer barnen faktiskt nakna och man löser det på bästa sätt. I vissa delar av Thailand, t ex, använder man inte blöjor till barnen. Så det var ingen korkad fråga.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8