ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-12, 09:35

dillinger

Nykomling
dillinger är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Rykte: 0

Exclamation Framtidsresor fällda av ARN
Framtidsresor har än en gång fällts av ARN. En stark varning ska därför utfärdas för detta företag. Framtidsresor säger officiellt att de alltid följer nämndens beslut. Det är därför de inte finns på den sk svarta listan. I verkligheten förhalar de betalningarna tills det ur deras synpunkt ska falla i glömska. Möjligen efter ytterligare hot om domstol kanske de betalar, ett oseriöst företag som gäckar domstolen utslag med utfästelser som man inte följer.
Ett falskare reseföretag är svårt att hitta, fernissan är mycket tunn/obefintlig mellan att vara seriösa eller vara ett rent skojarbolag.
Välj bort dylika bolag - finns bättre!
Svara med citat

Gammal 2011-09-12, 09:39

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Har du nått mer konkret att berätta om fallet?
Svara med citat

Gammal 2011-09-12, 10:36

dillinger

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Har du nått mer konkret att berätta om fallet?
Hej, jag har precis pratat med ARN som säger att de gör en uppföljning sent höst. Framtidsresor blev ålagda att betala mig x för kr. De har svarat nämnden att de alltid följer deras beslut. Senast datum för betalning var 13 aug i år. De svarar att p.g.a semestertider betalar de först i slutet av augusti. Nu är det 12 september, de har fortfarande inte betalat. Jag vidarbefodrade deras mail att de skulle betala till ARN - vilket de svarat Framtidsresor att de erhållit -vilket gör att troligen tycker att saken nu är utagerad. I övrigt vill jag bara tillägga att jag aldrig råkat ut för ett företag som så utstuderat försöker skylla sina tillkortakommande på andra, resenärens fel, hotellets fel etc - när det visat sig att felet enbart varit deras. Lite ovan att folk står och ljuger en rakt upp i ansiktet. Det är inte lätt att få rätt i sådana här fall - men bitvis har ARN gett oss rätt. Jag känner flera som rest med dem och känt sig totallurade men inte orkat driva frågan. Helst vill man lämna en dålig erfarenhet och går vidare. I mitt fall tycker jag att överträffar sig själva när trots sina egna utfästelse till nämnden och mig låter bli att betala.
Svara med citat

Gammal 2011-09-12, 12:26

Gäst

Thumbs up Tvistemål
Ta upp ditt fall som tvistemål, du har ju redan fått rätt av ARN!
Svara med citat

Gammal 2011-09-12, 12:33

dillinger

Nykomling

Thumbs up Framtidsresor
Yes, det ska ske.
Svara med citat

Gammal 2011-09-13, 10:45

Gäst

Standard
Jag varnar för alla resebolag
Ving får flest ARN-anmälningar - Vagabond
Svara med citat

Gammal 2011-09-13, 10:47

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag tycker det är bra att varnar för oseriösa bolag, men då ska det vara sakligt, annars får det ingen effekt. Det är ingen som kommer undvika ett bolag för att nån skrivit på ett forum "att dom suger". Du får gärna berätta vad som har hänt, istället för att spekulera om dom kommer följa ARN's beslut i ett fall som ingen här på forumet känner till.
Svara med citat

Gammal 2011-09-13, 10:48

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

En artikel som är över ett år gammal och handlar om andra bolag, inte riktigt relevant.
Svara med citat

Gammal 2011-09-13, 10:50

Fredrika

Smile Finns det något resebolag som inte blivit fällt av en reklamationsnämd ?
Fritidsresor, apollo ,ving ALLA resebolag har någon gång figurerat i ARN. skämmande man kanske ska sluta resa helt och hållet ?? hahahaha
Svara med citat

Gammal 2011-09-13, 13:11

Gäst

Standard anmäld ARN
Det är stor skillnad på att bli anmäld till ARN och bli fälld. Att bli fälld krävs en skriftlig och saklig bevisning. Nämnden som består av jurister/domare som är tränade att bedöma saker objektivt. S.k okynnesanmälningar får inget gehör.
Att en relativt liten resebyrå har fått så många anmälningar fällda visar egentligen bara toppen på ett isberg med många missnöjda resenärer. Det är stor skillnad mot de stora resebyrårena som förvisso får en och annan anmälan mot sig men i regel försöker de rätta felen under resans gång eller kompensera resenären efteråt.
Svara med citat

Gammal 2011-09-17, 11:57

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Anmälningar och fällningar hos ARN i relation till antalet kunder ger ju så klart en fingervisning om bolaget har mycket missnöjda kunder. Det som är minst lika viktigt är att se hur de följer ARNs utslag, företag som inte följer ARNs rekommendationer bör man akta sig för extra mycket.
ARN har ju inte alltid rätt och det är inget juridiskt bindande men seriösa företag följer deras utslag.

Gammal 2011-09-17, 13:53

dillinger

Nykomling

Cool helt rätt
Det är lite förvånande att de svarar att de alltid följer ARN:s utslag men i mitt fall har det snart gått 4 veckor över sista tiden de förbundet sig betala. Jag har en känsla att de vill vara seriösa men att de räcker inte till. De har hittills alltid betalat när de fällts. Jag kommer strax lämna in en sk tvistemålsärende till tingsrätten. .
Svara med citat

Gammal 2011-09-17, 14:09

Gäst

Thumbs up Bra!
Bra.Stå på dig!
Många företag avvaktar in i det längsta pga att de vet att folk
i regel inte "orkar" kämpa.
Vi gjorde en gång en reklamation på resa och med alla turer
tog det ca 8 mån. innan pengarna återbetalades från bolaget.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8