ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-14, 10:41

mickeivar

Nykomling
mickeivar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Rykte: 0

Smile frågor om isla
hej
har bokat isla caribe 12 dagar med framtidsresor i feb 2011. åker med familjen bla två tonårsbrudar. har bokat två dagars till orinoccodeltat. mina frågor: hur är egentligen stränderna och baden? har varit på många "paradisstränder" både i asien , jamaica och DominiKANSKA. tips på stränder vore bra.
shopping-kläder, ja ni förstår, två tonåringar...tips?
säkerheten-får en oklar bild. är det ok att hyra en taxi och åka runt ,bada,utflykter mm ?

tacksam för svar, ska slutbetala imorrn.
Svara med citat

Gammal 2010-05-21, 10:22

Gäst123

Standard Jodå!
Var på Isla i höstas och kan säga att det finns både klassiska "charterstränder" och de som du beskriver som paradisstränder.

Playa el Agua kallar jag "Charterstrand" med allt vad det innebär. Försäljare, restauranger, solstolar ja du vet. Charmen med denna strand är att den är LÅNG och har mycket stort utbud. Väl värt ett besök bara för denna sakens skull.

Playa Paradiso - var en jäkla höjdare! ligger på sydvästra sidan och är då kanske mer en paradisstrand med mangroveträd och kristallklart vatten. Inte så stort men väldigt gemytligt.
Annars finns de flesta finaste stränderna på den norra delen utan huvudön. Inga problem att ta taxi dit.

El Yaque är en höjdare med mer avslappnad stämning bland surfare och turister. Passar garanterat tonårstjejerna som handen i handsken. Kul ställe!

-----------------------------------------------------------------------------------------
Vad gäller shoping blev jag lite missnöjd. Vist kan man göra fynd men det är inte så superbilligt som ex Indien eller Thailand. Den klassiska "Kaninmarknaden" erbjuder en massa krimskrams om man gillar det. Det finns två stora shopingcenter som Ni inte kan missa. Där finns bra märkesshoping men inte direkt överbilligt. Bästa fyndet var nog ett par Converse för 500 sek.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Säkerhet? Ja vi hade inga problem. Ta taxi var du än skall så är det inga problem. En timmes bilfärd låg runt, 100 sek. Vi var ute några kvällar och festade och det gick bra. De flesta på ställena är trevliga och vill helst att man skall ta taxi därifrån. Skall erkänna att vi hela tiden tänkte oss för: Inga smycken, Inga stora kameror, inte mer pengar med än vad vi räknade med att göra åt, Taxi osv. En som träffade där nere sa: Har du med dig så mycket pengar som du ändå tänkt göra av med, kan du lika gärna ge bort dem om du blir rånad. Dom skulle ju ändå gå åt. Rådet vi fick var: Ge dem pengarna, se ledsen ut och när de stuckit därifrån; fixa taxi.

Jag hade 2 kanonveckor på Isla. Det är inte caribisk paradisö i alla avseenden, men jag åker gärna dit igen. Inbillar mig att det är ännu bättre andra gången man är där. Lycka till!!
Svara med citat

Gammal 2010-05-21, 14:26

Robert.T

Smile Isla Margarita
Tjenare.
Kom hem från Isla och Playa el agua för ett par dagar sen. Det är i särklass den bästa resan jag gjort. Har bland annat varit i Thailand och stort sett alla charterländer i europa. Vi va 4 st ungdomar i sällskapet(2 par). Vi bodde på Coco paraiso som ligger ca 50 meter från vattenbrynet i Playa el Agua. Hotellet va kanon. Stranden i sig är fantastisk på alla sätt. Mycket folk och många restauranger, dock många strandförsäljare och mycket strömt vatten med ganska stora vågor. Men det går självklart att bada o roa sig i vattnet men man bör tänka på att inte gå längre ut än till midjan. En svenksägd restaurang ligger även i Playa el agua och där höll vi till väldigt mycket, grymt trevlig och serviceminded personal som gör allt i sin makt för att du ska ha en så skön dag som möjligt. Dem spelar skön musik och severar allt mellan himmel o jord i dryckesväg medans du bara ligger i en solstol o mår!
Så om ni besöker Playa el agua se till att häsla på 7 Heaven.
Vi var även på Playa Parguito o provade på att surfa. Riktigt fin strand med mycket mindre strandförsälare och lite mindre hets än på Playa El Agua. Så den är också att rekomendera.
Playa Manzanillo är en strand i en liten fiskehamn kan man säga. Den va vi på i ca 30 min sen tröttnade vi och lämnade,dels för att det blåste så mycket att det kände som man blev blästrad av sanden. Kanske vi hade otur just den dagen för annars var stranden ganska genuin kändes det som.
Det om det.
Shoppingen tyckte vi va fantastisk. Vi va på Sambil 3 ggr och La vela 2 ggr.
Sambil är ett jättestort shoppingcenter med allt du kan hitta i kläder och i elektronik o mat. Massa bra affärer som t.ex Tommy Hillfiger och Ralp lauren. Även Hard Rock café ligger i sambil.
La Vela va lite av venezuelas svar på NK. Det va mycket dyrare och lite "finare" än sambil men det gick även att shoppa lite där med.

Angående brottslighet och stölder osv på isla margarita bevittnade vi absolut ingenting alls över huvudtaget!!
MEN vi var mycket försiktiga och tog taxi överallt. Taxin e så billig så det är verkligen värt att åka minsta lilla sträcka.

Vi gjorde även en del utflykter under resan bland annat Va vi ute och snorklade och dök vid Los Frailes mycket att titta på under vattnet. Vi Red på cowboy hästar, djuphavsfiskade, besökte coche island med katamaran osv.

Jag hoppas verkligen att ni får en toppen resa och att ni fick lite info om ön nu.
Mvh Robert
Svara med citat

Gammal 2010-05-21, 23:12

mickeivar

Nykomling

Standard
tack"!
Jättebra information! vi ska bo på isla caribe, inte liks mysigt som coco paradiso, vet ni ng om det hotellet?
Senast redigerad av mickeivar den 2010-05-21 klockan 23:23.
Svara med citat

Gammal 2010-05-21, 23:21

mickeivar

Nykomling

Standard
tack , det verkar vara ett helt ok remål i feb när snön vräkrt ned...bra tips, hörde något om saragoso beach, vet ni något om den?
Svara med citat

Gammal 2010-05-29, 22:37

jan2010

Standard
Vi bodde på Isla Caribe hotell och "gjorde" även Orinoccioflodens delta. Vi åkte från Sverige med lägsta tänkbara förväntningar. Riskerna för rån,magsjuka osv tyngde humöret.
Vi var sedan på vår vakt - inga synliga värdeföremål ute bland folk, alltid taxi efter mörkrets inbrott , inga kalla sallader... inget negativt hände.
De 15 dagarna i Venezuela blev bland våra mest bekymmersfria !
Något exotiskt o fullt av överraskningar: ta vid något tillfälle lokalbussen från eller till "storstaden" Porlamar o ut till byn med El Tirano stranden där hotellet ligger !
Svara med citat

Gammal 2010-05-30, 00:36

mickeivar

Nykomling

Standard
tack för dina åsikter,låter ok, eller tom bra...
Svara med citat

Gammal 2010-08-02, 18:03

margarita

Globetrotter
margarita är inte uppkopplad
margaritas avatar

Reg.datum: feb 2006

Skicka ett meddelande via MSN till margarita
Standard
Hej Robert och alla andra här på tråden/Forumet....

Jag vill tacka dig dels för ett bra och balanserad inlägg och dels för att du tipsade om min restaurang. Vi finns ju här hela tiden och man kan kanske särskilt som svensk tycka att det känns både trevligt och tryggt att få lite tips och information av en svensk på plats sedan ett flertal år. Även om jag nu inte BOR på restaurangen så kan man alltid be min personal att ringa upp mig. Som oftast så är jag inte lång bort (bor t.ex. bara 7-800 meter bort) och kan komma förbi eller så kan Vi alltid bestämma en tid senare och ta ett snack över en kall...vad det nu kan vara Ni gillar! :-)

Varma & soliga hälsningar från PEA (Playa El Agua)! / Rulle
Svara med citat

Gammal 2010-10-12, 12:13

mickeivar

Nykomling

Standard vi kommer och hälsar på!
hej, jag har nu skrivit upp 7heaven i min lista på "måsten" har läst mkt bra om din resuturang så det vore kul att se den "life" så att säga. Jag är tacksam för den info jag fått det är kanon att kunna få info såhär så slipper man alla nybörjar missar. min bild är att vårt hotell isla caribe är helt ok men att läget är sådär och vår strand. kanske det blir en hel del taxi upp till playa aqua och stränderna norrut som ex manzillo, det verkar inte blåsa så mkt. hur som helst blir det nog bra!
Svara med citat

Gammal 2010-10-15, 22:35

jan 2010

Standard Isla caribe
Läste just att "Mickeivar" trodde att det skulle bli mycket åkande till Playa El Aqua...
Visst där finns svenske Rulle med 7Th Heaven. Han är en fantastisk tillgång och kan förklara det mesta om något är problematiskt, arrangerar i mån av tid utflykter, boende , där finns en livlig strandmiljö mm men Vad finns pä Isla Caribe hotellet?

Det finns egentligen två tvillinghotell - det andra heter hotell Pueblo Caribe - med en mur omkring alltsammans. Man har därför tillgång till bådas utbud av restauranger och underhållning. Det var också lätt att få kontakt med andra gäster - fransmän,canadensare, svenskar förstås.
Några kvällar/vecka var det populärt med Karokee.
Tröttnade man på poolerna kunde man gå ner till(100m utanför området) våran strand El Tirano och ett dopp där. Det blåste oftast så en skön övning blev att bara försöka stå kvar o låta varma havsvågor göra jobbet för att man skulle få sköna sköljningar..
Polpuläraste drinken byggde på cocos..
Om man inte gick över till Pueblo Caribe så fanns en huvudrestaurang med buffémat med ett nytt tema varje dag och inte minst minns man efterrätterna/bakverken.. en restaurang var mindre med korv/hamburgare ..
En vistelse på 10 dagar berättigade ett besök på en tredje restaurang(á la carte) Allt var ju gratis i denna värld. Utanför hotellet stod alltid taxibilar. Man sa vart man skulle och gjorde upp priset innan avresa. Så smångom lärde vi oss vad ett bra pris var och sa vad vi var villiga o betala o då fick vi det priset. Vid porten ner mot stranden El Tirano stod ännu billigare taxibilar. Men taxi är oerhört billigt så detta kanske inte är så intressanta detaljer.
Räkna med att taxibilarna är skröpliga o Svensk Bilprovning skulle inte godkänna någon ?

Som joggare tog jag mina turer innan frukost och längs stranden. ljumma härliga havsvindar..

Påpekas bör att allt här dateras till januari 2010.
Svara med citat

Gammal 2010-12-25, 20:03

mickeivar

Nykomling

Smile Svartväxling
Hur funkar svartväxlingen, var är det bäst och är det värt det?
Svara med citat

Gammal 2010-12-25, 20:11

margarita

Globetrotter
margarita är inte uppkopplad
margaritas avatar

Reg.datum: feb 2006

Skicka ett meddelande via MSN till margarita
Standard
Ni kan växla genom mig...och ja, det är värt det. Just nu så ligger den officiella på 4,3 och den "parallella" som det så fint heter ligger just nu på runt 7,5...då pratar Vi BsF/USD....så de blir pengar! :-)

// R
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8