ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-03-15, 10:53

toca

Nykomling
toca är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Exclamation Bestulen på Flygplatsen?
Den 9/3 åkte vi hem ifrån Isla Margarita efter två underbara veckor.
På flygplatsen var det lång väntan på att Tullen skulle gå igenom varenda resväska.
Efter genomgången var det dags för incheckning av bagaget och sedan passkontroll och säkerhetskontroll.
När vi kom in i avgångshallen ropades mitt namn upp i högtalarna och jag frågade en anställd vad jag skulle göra. Han sa att polisen ville kontrollera min resväska och att jag skulle ställa mig i kö bland andra som också skulle kontrolleras.
Efter viss väntan fick jag komma in i ett litet rum med fönster ut mot flygplattan där stod ett antal resväskor och jag fick peka ut min väska. Jag fick också lämna ifrån mig mitt pass.
Väskan togs in och lades upp på bordet och jag fick låsa upp den så att den kunde gås igenom igen.
När detta skedde frågade de om mitt pass, jag sa att jag redan lämnat det. Då började en tjänsteman som satt utanför fönstret att bläddra i sin bok och där låg mitt pass . Här blev jag distraherad och hade inte kontroll av genomgången av min väska.
Efter detta låsta jag väskan skrev mitt namn i boken och fick gå därifrån.
När vi kom hem och började packa upp saknades min kameraväska innehållande videokamera och digitalkamera, jag och min fru är helt säkra på att vi packat ner den i min resväska.
Jag har svårt att tänka mig att bli bestulen av tull och polis men har ingen annan förklaring.
Vill på detta sätt varna andra att inte ha värdesaker i resväskan samt att vara mycket uppmärksam vid en extra kontroll kanske fler har upplevt samma sak som jag.
Svara med citat

Gammal 2009-03-15, 12:19

Gäst

Exclamation
Ja DU, jag upptäckte precis samma, för när jag öppnade kombinationlåset såg jag att tullmannen lutade sig fram för att se vilken kombination jag hade. Väl hemkommen upptäckte jag att remmen som jag haft runt väskan var borta och kombinationen stod på öppen.
Tack och lov hade jag precis tagit ur min laptop vid checkin eftersom jag hade övervikt.
Detta innebar att väskan nu endast innehöll en flaska Rom samt smutstvätt.
Senare kom jag på att det var samma tulltjänsteman som kollade väskan innan checkin
och såg då min laptop i väskan, samma tulltjänsteman fanns också i rummet där vi blev ytterligare visiterade. Så min erfarenhet är att man skall vara lika försiktig med sitt kombinationslås på väskan, som med koden till bankomaten.
Apropå bankomater, så talade en av säljarna på hotellstranden om att inte använda bankomaten vid hotel Flamenco ( Playa el Agua ) eftersom den sände över transaktionerna trådlöst via satelit till banken..Vilket skulle innebära en ny typ av skinning.
Erfaren resenär som nu har blivit mer erfaren....
Svara med citat

Gammal 2009-03-15, 14:37

Gäst

Standard
Tack för tipset.åker om 2 veckor till IM.Tråkigt att bli av med kameran för sällan tar man ut minneskortet och där försvinner ev. minnen från resan. Varnar inte resebolagen om att de kan försvinna saker dom borde veta vid det här laget om detta? Hur är det med handbagaget och handväska hur noga kollar dom de? är värdesakerna säkra där?
Svara med citat

Gammal 2009-03-15, 22:39

Gäst

Exclamation
Hej igen.
Handbagaget åker igenom som på alla flygplatser via röntgen, och om det är något som tullarna kollar, har Du full insyn efter röntgen när dom rotar igenom.
Däremot har jag aldrig hört att resebolagen varnat, endast att man inte skall växla på stranden eftersom det finns falska Bolivarer.
Se alltid UPP...
Svara med citat

Gammal 2009-03-16, 08:50

Gäst

Standard
Blir man förvånad? Nää
Svara med citat

Gammal 2009-03-17, 09:41

karinas

Nykomling
karinas är inte uppkopplad

Standard
Är inte ett dugg förvånad att du blev bestulen av "tullarna". Har råkat ut för samma sak. Bestulen på hotellet och på flygplatsen försvann mitt minneskort ur kameran. Är förvånad att någon som läser allt negativt om denna ö vill åka dit.
Svara med citat

Gammal 2009-03-20, 21:49

Bosse 49

Nykomling
Bosse 49 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Standard
Min Mobil stals av tulltjänstemanen som rotade igenom min väska.

Gammal 2009-03-21, 11:03

Gäst

Standard
Har ni några tips hur man ska ha full koll över sina prylar?
och det är väl på utresan (hemresan) som det försvinner?
Tack
Svara med citat

Gammal 2009-03-21, 19:10

karinas

Nykomling
karinas är inte uppkopplad

Standard stölder
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Har ni några tips hur man ska ha full koll över sina prylar?
och det är väl på utresan (hemresan) som det försvinner?
Tack
Det är på hemresan stölderna sker. Det enda råd jag kan ge dig är att du har dina värdesaker, kamera, mobil,m.m i handbagaget och inte ett ögonblick släpper det med blicken. Tydligen är det vanligt att man genomsöker allt bagage. Mitt minneskort till kameran blev stulet i samband med just en sån kontroll. Jag släppte blicken från min kamera bara ett ögonblick för att lyfta upp min resväska och det räckte. När jag en stund senare skulle knäppa ett kort upptäckte jag att minnet saknades. Inte någon i personalen på flygplatsen var villig att reda ut det som hänt. Du ska veta att jag är spansktalande så vi pratar inte kommunikationsproblem
Svara med citat

Gammal 2009-03-21, 20:13

Gäst

Standard
Tack för ditt svar. Tråkigt med ditt minneskort du kanske hade dina semester minnen i den,
och de vill man inte förlora. Åker om några veckor och har ser framemot denna resa.
Svara med citat

Gammal 2009-03-22, 00:24

hergun

Nykomling
hergun är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Cool kriminalitet
Just hemkommen från IM.
Var ej själv med om några incidenter ,tack och lov.
Hade saker framme på hotellrummet under hela vår vistelse, kamera ,mobil, DVD spelare,Cd spelare. Inget vart stulet.
Däremot hörde jag mycket från andra resenärer.
Några ungdommar hade ej fått gått hem själva till hotellet från den resturang dom var på, fast det bara var c;a 500 meter.Dom berättade också att man var tvungen att åka taxi ända fram till porten på de ställen dom var ut på, bl a till Porlamar.En kille var på väg hem från ett ställe i Playa del Agua, vart tagen av polis och muddrad, fick sedan skjuts hem till hotellet med varning om att aldrig vara ute själv efter mörkret.En kvinna på hotellet vart av med 1000 euro.
Detta var det som gör att vi inte kommer att återvända till Isla Margarita, att inte kunna strosa ute på kvällen efter mörkrets inbrott, att vara låst till hotellet, eller ha taxi som står och väntar när jag tar en drink på ngt ställe.
Jag tycker också att guiderna varnade för lite om kriminaliteten, sa att vi skulle använda vårt förnuft. detta är ju svårt när man kommer från så helt andra förhållanden. Dom som varnade oss var den underbara befolkningen.
Nu till det positiva:
Det var ett helt underbart klimat, störtregn varje morgon och sedan alldeles lagomt skönt.Hotell Flamenco har väl sett sina bästa dar men var ju dock bara två stjärnor.Trevligt, något sånär rent och skaplig mat.Trevliga bad om man inte gick för långt ut förstås.Trevliga stränder att gå långa promenader på.Inte mycket turister,vilket var härligt.Vacker ö,trots alla sopor. detta är ju inte enda stället i världen med mycket sopor.
Vi besökte Rulles 7:a vid ett tillfälle, maten var väl sådär men ingen hit. Det var också den gången min dotter blev sjuk i magen. Hon åt rulles köttbullar.
Vi tyckte nog att resturang La Isla var både trevligare och hade godare mat.
Underbar ö , vacker och härligt klimat. Synd på kriminaliteten som ständigt ökar, enlig en man från Norge som bott där i 20 år och nu tröttnat och skall sälja.Detta med kriminalitet har ökat drastiskt de senaste fem åren,säger han.Detta delvis beroende på den stora fattigdom som finns där.
Åk dit och njut av natur och klimat och härliga stränder och trevlig befolkning, men var väldigt försiktiga.
Ångrar ej att varit där, men det blir nog inte fler gånger.
Hergun
Svara med citat

Gammal 2009-03-31, 18:56

Gäst

Standard
hejsan!!
Kom tillbaka till Sverige idag efter två veckor på IM. Blev av med våran digitalkamera i det "skumma" rummet på flygplatsen och våra kompisar fick sin videokamera bestulen där oxå. Man blir ju tok irriterad och fattade nada vid just situationen.

Hur gick ni vidare när det gäller ersättning? Vilken försäkring täcker detta? Vart ringde ni till Och hur gick det? Riktigt trist att behöva hålla på med detta efter en skön semester.
Svara med citat

Gammal 2009-03-31, 20:30

Gäst

Standard
vad då för skumt rum?är det efter alla andra kontroller och säkerhets kontrollen, om man hänger kameran runt halsen borde den väl vara säker eller måste man lämna den ifrån sig?
tacksam för tips, reser snart till IM.
Svara med citat

Gammal 2009-03-31, 22:12

Gäst

Exclamation
Hej.
Det så kallade skumma rummet måste vara det rum som vissa passagerare måste gå in i
och öppna sitt bagage för ytterligare undersökning. Där finns även de polistullare som sökte igenom bagaget före check-in. Detta är ett ypperligt tillfälle att efter det sno något om inte väskan är låst.... Vet också att passagerare blivit av med prylar när de kommit till Isla Margarita , men det kan ju ha hänt på Arlanda, eller vad man åkt ifrån..
Gäst i skumma rummet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8