|
Nyss hemkommen från paradiset!!!
|

2009-03-06, 18:57
|
|
|
Nyss hemkommen från paradiset!!!
Idag landade vi i kalla Sverige igen efter 14 UNDERBARA dagar på IM. Vi bodde på Palm Beach och både vi vuxna och våra barn trivdes tokbra!
Men jag måste få gnälla lite också...och det är på er, negativa människor, som skriver här på forumet! Ni gjorde inte tiden innan vår avresa särskilt trevlig! Vi var väldigt oroliga och bekymrade över hur resan skulle bli efter att ha läst här! Periodvis undrade jag om ni verkligen hade varit där över huvudtaget? Vi fattade ingenting och det var inte mycket som stämde heller av det ni sa! Vi pratade runt med folk på hotellet och på stranden och i princip alla var extremt nöjda eller "bara" väldigt nöjda!
Det enda som vi upplevde som trist var kvällen när vi skulle äta på 7th heaven. Ungarna (som inte är så stora) hade längtat efter de där köttbullarna som utlovats. Problemet var bara att de inte äter potatispure och man kunde heller inte få kombinera ihop det med t ex pasta...så det blev lite gråt och tandagnissel... För övrigt var maten väldigt god :-)
Så med andra ord - ni som ska åka till IM, ta det negativa med en nypa salt och åk dit och bilda er en egen uppfattning! Det kan ju faktiskt bli er bästa upplevelse någonsin!
|
|
|

2009-03-07, 10:16
|
|
|
Märkte ni inget av de stölder som tydligen har skett på Palm Beach?? Hur var maten på hotellet? Har safeboxarna bytts ut nyligen? Har bokat resa till IM i april och skall bo på Palm Beach!
|
|
|

2009-03-07, 12:14
|
|
|
Nej vi märkte inget av några stölder alls faktiskt, vare sig på hotellet eller på stranden (fast man ska nog ändå inte lämna något obevakat på stranden iallafall!). Vi hörde inte heller någon som blivit av med något. Tveksamt om Safetyboxarna har bytts ut, de såg rätt gamla ut. Vi hade även pengar låg framme på nattduksbordet under hela tiden och inte en bolivar försvann. Personalen på hotellet var jättebra, fast det tar någon dag innan man får leenden tillbaka :-)
Vi gillade verligen maten på hotellet! Det var bra variation och mycket att välja på! Hoppas att ni gillar grönsaker för det var mycket sånt! Jättegott även om det inte var så kryddstarkt. Pommes frites kan ni glömma, här serveras bättre mat än så :-) Alltid ris och pasta, två-tre grönsaksrätter, en kycklingrätt, en kötträtt och oftast grillad fisk.
Om ni vill växla till en bra kurs föreslår jag att ni går bort till den lilla marknaden längst söderut(?) på Playa el Agua (tar ni en taxi från hoteller kostar det 15 bolivarer). Där finns en butik som heter Orfilia och de ger bra kurs (5 bolivarer på 1 dollar). Ta med dollar!! Gärna stora sedlar för de ger bättre kurs.
Det rekommenderas att man inte ska ha guldsmycken utanför hotellet för säkerhetsskull, vi hade kvar ringarna på rummet när vi lämnade hotellområdet.
Åk och njut!! Och ni måste bara prova Empanadas, en slags friterad pirog - grymt god! :-) Och viktigast av allt - använd hög solfaktor, solen är grymt starkt!!!!
Trevlig resa!
|
|
|

2009-03-07, 14:27
|
|
|
Tack för trevligt svar! Det låter ju väldigt positivt. Det är tråkigt när det florerar osanna uppgifter som kan skada både resmål och hotell. Hur var hotellets strandbar, vad severades där? Vi ser fram emot vår resa till IM och tackar för alla tips!
|
|
|

2009-03-07, 14:30
|
Reg.datum: jan 2009
Rykte: 0
|
Hej
Vad skönt att läsa lite bra om IM.
Upplever precis som ni gjorde innan ni reste att allt om IM går i klagandes täcken. Vi har ju faktiskt varit där och började undra om det hänt ngt särskilt där nere. Upplevde ju inte IM negativt alls då.
Självklart jättetråkigt för dom som blivit bestulna,har själv blivit det på annat håll i världen men inte på IM.
Har själv bott på Palm Beach för 3 år sedan och vi har inget ont att säga om hotellet. Bodde i bungalow med sovloft. Jättestort rum. Det ända som mina söner (då 14 och 12 år) tyckte var tråkigt var att de utlovade sportaktiviteterna inte blev av alls. Det var nog det ända negativa tror jag, bristen på aktiviteter.
Annars var det rent och snyggt och helt ok mat och dryck.
Tack för att du skriver ett så positivt inlägg. Det behövdes efter alla otroligt negativa inlägg.
Marianne
|
|
|

2009-03-07, 18:09
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Tack för trevligt svar! Det låter ju väldigt positivt. Det är tråkigt när det florerar osanna uppgifter som kan skada både resmål och hotell. Hur var hotellets strandbar, vad severades där? Vi ser fram emot vår resa till IM och tackar för alla tips!
|
Hotellets strandbar var väldigt trevlig. Pepe som äger(?) stället lär ni stöta på :-) Han är underbar! Han håller koll på läget och är väldigt pratsam, av honom får ni all info som behövs och lite till...vi bokade också våra olika utflykter med honom. Bra arrangerat och låga priser jmf med andra - rekommenderas!! Vi åt dock inget på stranden utan drack bara...men i matväg så är det bara snacks (säkert pizzabitar, empanadas eller mackor skulle jag tro). Vi gick oftast tillbaka till hotellet och åt lunchen (serverades mellan kl 12-15) för då var det ändå pooldags tyckte barnen :-)
|
|
|

2009-03-07, 18:12
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av kattepälsen
Hej
Vad skönt att läsa lite bra om IM.
Upplever precis som ni gjorde innan ni reste att allt om IM går i klagandes täcken. Vi har ju faktiskt varit där och började undra om det hänt ngt särskilt där nere. Upplevde ju inte IM negativt alls då.
Självklart jättetråkigt för dom som blivit bestulna,har själv blivit det på annat håll i världen men inte på IM.
Har själv bott på Palm Beach för 3 år sedan och vi har inget ont att säga om hotellet. Bodde i bungalow med sovloft. Jättestort rum. Det ända som mina söner (då 14 och 12 år) tyckte var tråkigt var att de utlovade sportaktiviteterna inte blev av alls. Det var nog det ända negativa tror jag, bristen på aktiviteter.
Annars var det rent och snyggt och helt ok mat och dryck.
Tack för att du skriver ett så positivt inlägg. Det behövdes efter alla otroligt negativa inlägg.
Marianne
|
Ja de där bungalowsrarna :-) verkade ju riktigt fina, vi kikade avundsjukt in genom dörren :-)
|
|
|

2009-03-08, 09:38
|
|
|
Citat:
Hotellets strandbar var väldigt trevlig. Pepe som äger(?) stället lär ni stöta på :-) Han är underbar! Han håller koll på läget och är väldigt pratsam, av honom får ni all info som behövs och lite till...vi bokade också våra olika utflykter med honom. Bra arrangerat och låga priser jmf med andra - rekommenderas!! Vi åt dock inget på stranden utan drack bara...men i matväg så är det bara snacks (säkert pizzabitar, empanadas eller mackor skulle jag tro). Vi gick oftast tillbaka till hotellet och åt lunchen (serverades mellan kl 12-15) för då var det ändå pooldags tyckte barnen :-)
|
Hej igen!
Om man får möjlighet att välja, vilket är bäst att bo på markplan eller ha balkong på Palm Beach??? Är vågorna lika höga som det påstås?? Vilka utflykter rekommenderar du?? Hur är shoppingen?? Vad kan man köpa??? Hur var vädret när ni var där? Regnade det? Hur varmt var det?
|
|
|

2009-03-08, 11:41
|
|
|
Citat:
Hej igen!
Om man får möjlighet att välja, vilket är bäst att bo på markplan eller ha balkong på Palm Beach??? Är vågorna lika höga som det påstås?? Vilka utflykter rekommenderar du?? Hur är shoppingen?? Vad kan man köpa??? Hur var vädret när ni var där? Regnade det? Hur varmt var det?
|
Balkong är ju alltid trevligt :-) fast vi bodde på markplan och det var helt okej! Lite större rum då tror jag... Om ni inte är några partymänniskor så kanske ni ska försäka få ett rum som ligger lite längre bort från poolbaren. Det kan spelas rätt hög musik där speciellt på helgerna när(om) det kommer venezuelaner på semester. Men bli nu inte oroliga nu, de gör bara att stämningen livas upp!
Nej vågorna är inte så höga men det är starka underströmmar som man får passa sig för. Hör med Pepe och killarna i baren - de har stenkoll!
Vi var bara på delfinsim och jeepsafari och de rekommenderar vi starkt! Coche hörde vi var jättefint även om båtresan över var lite tuff med höga vågor. Det fanns också en snorkelutflykt som skulle vara bra.
Ja du, vad handlar man? Åker du till Porlamar finns ju ett gigantiskt utbud av shopping, det finns även ett schysst shoppingcenter som heter Sambil som ligger innan Porlamar, cirka 25 min med taxi. Maken rekommenderar mörk rom och venezuelanska cigarrer :-)) (de kubanska cigarrerna ser ut som kopior). Se till att ni har tagit med dollar (50-100 dollarssedlar) hemifrån så ni har. Måste ni ta ut pengar där får ni bolivares till den sämre kursen.
Vädret var helt underbart, bättre än Thailand tycker maken :-) inte så varmt (ca 29-30 grader) och något svalare nätter (ca 25-26 grader kanske)...fast de går ju mot varmare tider! Regn hade vi lite av första dagarna men det störde inte nämnvärt. Det är otroligt fuktigt, våra hemmanycklar rostade på 1 vecka :-) och alla kläder är lite fuktiga hela tiden.
Det finns rätt mycket mygg och vet ni med er att ni är känsliga så se till att bunkra med myggstift. Blir ni ändå myggbitna och får stora bulor så gnussa lite citron eller lime på betten så går svullnaden ner.
Vad har jag glömt att skriva?
|
|
|

2009-03-08, 12:32
|
|
|
Hej,
tack för de snabba och uttömmande svaren på alla mina frågor. Jag är verkligen tacksam för all information. Nu ser vi fram emot att själva få utforska ön. Det skall bli spännande!
|
|
|

2009-03-08, 19:59
|
|
|
Citat:
Hej,
tack för de snabba och uttömmande svaren på alla mina frågor. Jag är verkligen tacksam för all information. Nu ser vi fram emot att själva få utforska ön. Det skall bli spännande!
|
Jag hoppas verkligen att ni får en lika bra resa som oss!!!!
|
|
|

2009-03-08, 23:55
|
|
|
Kul med optimister, bra med realister (ibland)
Roligt att ni tyckte om I.M. och Palm Beach. Var själv där i februari 2009 och hade lite andra upplevelser. Det verkar som att nivån på hotellet varierar lite. När vi var där hade vi problem med mögel i rummen,vattnet, mm. Även de s.k. snacksen uteblev ofta och maten var väl medel, inte direkt smakrik men fint upplagd. Problemet var nog mest personalen som var både lata och dumma... Hörde faktiskt inget negativt om de andra hotellen. Pepe var ju förstås trevlig när ni köpte resor av honom. Fast han var ganska trevlig i alla fall, trots att vi bara köpte en resa av honom. Sen köpte vi resor billigare av andra. Annars var det väl trevligt, men vi återvänder nog aldrig. Det finns betydligt finare och trevligare platser i världen. Skickar med lite tips till er som ändå åker hit...
Växla- vid lilla torget (söder) i playa aqua ca 4,7-5 /$ stora valörer + internet, shopping
Äta på restaurang vid stranden=dyrt (ca 200:-/pers svartv. och billig maträtt)
shopping: kläder mm ganska billigt vid svartväxl. och mycket prutvilja
Åk gärna till Coche härlig vit sand och lugnt...och kitesurfare
Kaninmarknaden i Porlamar kul men överskattad...ine så mkt billigare än lilla torget i aqua
Kolla gärna priser med resesäljarna på stranden (varierar) annat dyrt på stranden.
|
|
|

2009-03-12, 09:49
|
|
|
Äntligen!!!
Äntligen någon som dementerar alla tråkiga inlägg om Isla Margarita.
Jag kände mig också jätteorolig inför våran resa nu i vår. Många skrev ju att det var farligt att gå ut, höga vågor och mkt annat negativt om ön, men så skrev du och nu känner jag mig nästa helt lugn...bara lite nervös fortfarande för att det är första gången vi ska resa med barn.
Tänkte...du kanske kan ge mig lite tips.
Min pojke är 2,5 år och jag är ju fundersam om miljön där nere är så passande för små barn. Jag tänker höga vågor och värmen, maten mm.
Berätta gärna mer om hur er resa var med barnen.
Tacksam för mer info
|
|
|

2009-03-13, 09:02
|
Reg.datum: mar 2009
|
Citat:
Jag kände mig också jätteorolig inför våran resa nu i vår. Många skrev ju att det var farligt att gå ut, höga vågor och mkt annat negativt om ön, men så skrev du och nu känner jag mig nästa helt lugn...bara lite nervös fortfarande för att det är första gången vi ska resa med barn.
Min pojke är 2,5 år och jag är ju fundersam om miljön där nere är så passande för små barn. Jag tänker höga vågor och värmen, maten mm.
Tacksam för mer info 
|
Kan inte låta bli att svara på ditt inlägg angående resa till IM.
Jag har själv varit där och upplevt det jag skriver om, alltså stölder på hotellet, kriminalitet, hög prisnivå, urusel växelkurs(laglig) m.m.Hade varit väldigt glad om jag vetat om denna sida innan jag åkte. Information är aldrig fel vare sig den är positiv eller negativ. Du ska också veta att jag som skrivit negativt om ön har bott och arbetat utomlands. Jag har också rest med mina fyra barn, men jag har aldrig någonsin upplevt något liknande det jag upplevde på IM.
|
|
|

2009-03-13, 09:31
|
|
|
|

2009-03-13, 10:21
|
|
Kritik!!!!!!!!!!
Citat:
Ursprungligen postat av www.clubmejor.com
|
Tror inte att du skulle tycka om att få ett låst kassaskåp länsat,att upptäcka att hela din semesterkassa har försvunnit är inte en positiv upplevelse.
Jag har aldrig haft en tanke på att "sitta och uggla på all inclusive" eftersom jag tycker om att vara bland lokalbefolkningen när jag är utomlands.
Jag har aldrig trott att jag kunde uppleva karibien gratis, men jag tycker inte om att bli "uppskörtad.
Ärlighet och vänlighet är aldrig fel.
Är detta paradiset så hoppas jag slippa det i fortsättningen.
OBS! Jag är spansktalande så vi pratar inte om missförstånd eller språkförbistring enbart mina upplevelser
|
|
|

2009-03-13, 11:23
|
|
Då blir det mer spänning!
Är inte det lite av spänningen! att man inte vet hur det är på ett ställe! haha när jag åkte till Brasilien första gången, vågade jag knappt kliva av planet! efter allt jag hade fått höra om rån och folk som blir skjutna mm.
och visst blev folk rånade, men det kan man ju bli varsomhelst, (även om chansen är större på en del ställen!)
Lyssna inte så mycket på vad andra säger, skaffa dig din egna uppfattning! det som händer andra behöver ju nödvändigtvis inte hända dig!
|
|
|

2009-03-13, 14:27
|
|
|
Citat:
Tacksam för mer info 
|
Jag tror faktiskt inte att det är något problem med miljön där för ditt barn. Jag förutsätter ju att du inte tänker låta barnen bada själv på stranden utan att du är med. Ett så pass litet barn vill väl ändå mest skutta runt i vågorna 1 dm ut :-) iallafall min lilla snuttefia, den äldre var ju lite längre ut...men badar och simmar gör de ju inte annat än i poolen. Det där ger sig när du är där!
Värmen kanske kan vara lite besvärlig eventuellt men se till att vätska upp ordentligt med vanligt vatten och inte bara läsk/juice. Sedan kan man ju faktiskt ta siesta under de varmaste timmarna mitt på dagen! Dålig i magen kan man bli av värmen men försök undvika sockrig läsk för det bättrar inte på diarrén drekt!
Myggen kan vara lite stygga så ta gärna med Tavegyl till natten om barnet är känslig för myggbett, de kan bli stora och infekterade om de river och kliar mycket. Gnid in betten med citron eller lime så klar det mindre! Närmaste apotek var ju en liten bit bort...
Vad gäller maten så tycker jag att den är extremt barnvänlig :-) vällagad men inte kryddstark, bra variationer var det på vårt hotell. Frukt finns det mycket av, låt barnet äta mycket frukt också för vätskans skull!
Våra barn är väl inte så stora (5 resp 8 år) men de har rest rätt mycket så de anpassar sig extremt lätt och tyckte att den här resan var helt underbar och de längtar tillbaka varje dag! Allt var bra enl dem :-))
Det viktigaste av allt när man reser är ju att man använder sunt förnuft :-)
Jag hoppas att ni får samma underbara upplevelse som vi fick!!! För det här gav mersmak!!
|
|
|

2009-03-13, 14:42
|
|
|
Jo, en sak till! Solen är jättestark, även om det skulle vara mulet! Jag rekommenderar starkt att ni har solskyddsfaktor över 45 åtminstone till liten! :-) schyssta soltröjor säljs på Stadium också!
|
|
|

2009-03-13, 16:32
|
|
|
Tack för svaret!!
Så himla kul att äntligen få svar.
Jag har varit inne på andra forum också och skrivit, men har inte fått svar.
Tack för himla bra tips!!!
Det är klart att man är nära sitt barn i den där ålder när dom ex badar.
HAr införskaffat såna där solkläder till min son, så jag hoppas det blir bra ihop med solkräm på det som inte har skydd tex.armarna.
Tänker på det här med blöjor tex. vet du om det finns där, eller det är självklart att det finns, frågan är ju bara om det är bäst att ta med sig hemmifrån eller om dom duger?
Ni bodde väl på Palm Beach va?
Det ska vi också göra, vet du om dom hade sittvagnar att låna ut? Har sett på tv-såpan om Thailand och där hade dom ju det, men det är kanske lite mer turistexpolaterat än IM.
Börjar få skaplig resfeber...:/
Tack igen för att du svarar.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|