|
Börjar bli lite orolig nu
|

2009-03-02, 21:18
|
Reg.datum: jan 2009
Rykte: 0
|
Börjar bli lite orolig nu
Nu är det bara en månad kvar tills vi åker till IM. Jag börjar bli ganska orolig över alla negativa skriverier både här och på tripadvisor. Allt är dött extremt dyrt och otrevligt, folk blir rånade mitt på dan,får sina värdeboxar bestulna och annat otrevligt. En skrev att det knappt fanns turister och att allt var dött.....
Hu! Ni som varit där nyligen är det så det har blivit?
Var på Playa el agua för 3 år sedan och upplevde det inte så då alls. Vissa saker som shopping i Sambil var dyrt men man kunde ju handla på kaninmarknaden. Bodegon Johny uppe vid vägen var inte häller så dyr.
Maten var inte alls dyr. Vi åt underbar oxfile på några restauranter på Playa el Agua.Fisken var oxå underbart god.
Så hur är det nu har allt detta fallerat totalt på 3 år?
Borde vi försöka boka om? Det blir nog tyvärr kanske allt för dyrt men....ändå.
Usch jag har sett så mycket fram emot denna resan men nu så undrar jag om vi gjort rätt val :=(
Marianne
|
|
|

2009-03-03, 15:36
|
Reg.datum: mar 2009
|
Vi har bara varit där en gång, vi kom hem för 1,5 vecka sedan.
Vissa dagar var det helt dött (vi var på playa el agua), knappt en bil på vägen. Det var inte så mycket folk på restaurangerna någon gång. Kanske berodde det på vädret - regnade mycket!!!
Det var dyrt att äta ute tyckte vi - ca 70bsf för en varmrätt och vi tyckte inte det var något speciellt med maten. Visst, fisken var färsk men.. IM har inte någon speciell matkultur tyckte vi, som kanske är lite bortskämda från Indien!?!
På Johnny's är det väl ok priser. Vissa saker var billiga (sprit...), andra som hemma.
Vi fick många varningar om kriminalitet. Polisen stoppade min sambo och ville inte att han skulle ha kameran framme, utan nere i väskan =/ Vi hörde många tråkiga historier, även om poliser som rånade turister!!! Vi gick inte ut, eller så var vi påväg hem, när solen gick ner.
IM var fint men vi kommer nog inte åka dit igen, vårt hjärta finns i asien =) Däremot fastlandet med anderna och amazonas kan jag tänka mej =)
|
|
|

2009-03-03, 23:02
|
|
|
Hu ja
Min hustru har varit helt nere den senaste veckan pga allt är dött..
Tack o lov så åker vi hem i morgon.
FD IM älskare
|
|
|

2009-03-04, 08:56
|
|
avbokning
Ett svar till dig som ska åka till IM. Jag kom hem från ön 6 februari. Det är precis så illa som jag skriver. Vill man vara omgiven av tungt beväpnad polis och i princip tillbringa dagarna på hotellet, då ska man åka dit. Tydligen är du inte ens säker där. Vet det eftersom alla mina pengar försvann ur kassaskåpet. Sol värme och upplevelser kan du säkert få på fredligare platser. Med den upplevelsen jag har i bagaget kan jag säga att jag aldrig åker tillbaka. Har du möjlighet att avboka så gör det.
|
|
|

2009-03-04, 11:25
|
|
|
Kan bara hålla med de negativa inställningarna om IM, tyvärr. Vi var där för två år sen, därefter ett uppehåll, och nu tillbaks till IM. Jag kan bara säga att under den mellantiden har det blivit klart sämre. Betydligt dyrare. Betydligt sämre säkerhet. Jag hade en känsla av att alla försökte luras på ngt vis. Saltade restaurangnotor, taxichaffisar som drog till med fantasibelopp när man försökte komma överens om ett pris innan.
De med gula skyltar var betydligt billigare än andra, kallar det svarttaxi. Nä denna resan gav definitivt ingen mersmak, så vi åker aldrig dit mer.
Det får bli sydostasien om det blir någon mer långresa.
Det är så pass dyrt, så chansa gör jag inte.
Sen kan det väl bli skit av en resa till sydostasien med, men risken är betydligt mindre tror jag.
|
|
|

2009-03-04, 12:54
|
|
|
Vilket Hotell Bodde Ni PÅ Som Blev Av Med Era VÄrdesaker FrÅn Safeboxen
Är Alla Hotell Lika, Ska Snart Åka Och KÄnner Olust
|
|
|

2009-03-04, 15:01
|
|
Vi bodde på hotel Palm Beach i PLaya de Agua
|
|
|

2009-03-04, 18:50
|
|
Ja ja ångrar nästan att jag startade tråden :=(
Men jag ringde Fritidsresor i dag för att höra vad dom hade att säga i frågan och dom har inte fått så mycket klagomål tvärt om. Dom flästa klagomålen rörde faktiskt Palm Beach och stölderna från värdeboxarna där.
Dom kommer att ha IM på programmet även nästa vinter men har inte släppt resorna för försäljning än.
Kändes lite bättre när jag talat med resebolaget. Självklart vet jag att dom inte klassar ner sina egna resmål men jag fick adekvata och förhoppningsvis ärliga svar.
Får nu hoppas på det bästa och resa med öppet sinn. Förhoppningsvis är det fler som är nöjda än dom som klagar men det är då man känner för att berätta om sina upplevelser.
Nu ska vi inte bo på Palm Beach utan Hesperia Playa el agua och hoppas det är bra där :=)
Marianne
|
|
|

2009-03-04, 23:24
|
|
|
Jag och min familj var på IM i november, och mitt intryck efter den resan var att jag inte är så sugen på att åka till Thailand igen! Som det låter här i tråden finns det ingen anledning att åka till IM, men jag njöt till fullo av väder, vatten, stränder och avkoppling. Att kriminaliteten skulle vara hög fick vi också höra innan vi åkte, det var dock inget vi märkte något av. Nästan inga poliser medan det nu tydligen kryllar av dem.
När vi var där var det nästan inget folk, vilket vi tyckte var ganska skönt. Men det har ju att göra med vad man är ute efter. Vi åkte med tre barn, och då är det ju inte direkt party man söker. Helt OK att komma till stranden vid 12 o inte ha några problem att få en solstol. Jag personligen tycker inte heller att det är särskilt kul att upptäcka ortsbor i solstolen bredvid, vilket ha hänt när vi varit i Thailand.
När vi skulle åka hem var det ingen som ville åka, en vecka till hade inte gjort något.
Svårt att säga hur det är nu eftersom det är ett tag sedan vi var där, men det verkar smått otroligt att det ska ha blivit så dåligt på bara 4 månader.
Jag hoppas ni får en bra resa. Jag tyckte IM var helt fantastiskt! Och nästa gång ska vi försöka åka utan barn...
|
|
|

2009-03-05, 06:30
|
|
|
[quote=Gäst;92678]Jag personligen tycker inte heller att det är särskilt kul att upptäcka ortsbor i solstolen bredvid, vilket ha hänt när vi varit i Thailand.
QUOTE] Dessa meningar kräver en förklaring, Får thailändarna inte ligga i solstolar.Hur stör det dig?
ST
|
|
|

2009-03-05, 08:12
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Nu läser jag det som om jag, som är från Karlstad, inte tycker det skulle vara kul att upptäcka andra Karlstadsbor så fort man vänder sig om. Och det håller jag med om. Därför åker vi i sommar till Fort Myers Beach i västra Florida, där det är svårt att ens hitta andra européer.
|
|
|

2009-03-05, 09:23
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Jag och min familj var på IM i november, och mitt intryck efter den resan var att jag inte är så sugen på att åka till Thailand igen! Som det låter här i tråden finns det ingen anledning att åka till IM, men jag njöt till fullo av väder, vatten, stränder och avkoppling. Att kriminaliteten skulle vara hög fick vi också höra innan vi åkte, det var dock inget vi märkte något av. Nästan inga poliser medan det nu tydligen kryllar av dem.
När vi var där var det nästan inget folk, vilket vi tyckte var ganska skönt. Men det har ju att göra med vad man är ute efter. Vi åkte med tre barn, och då är det ju inte direkt party man söker. Helt OK att komma till stranden vid 12 o inte ha några problem att få en solstol. Jag personligen tycker inte heller att det är särskilt kul att upptäcka ortsbor i solstolen bredvid, vilket ha hänt när vi varit i Thailand.
När vi skulle åka hem var det ingen som ville åka, en vecka till hade inte gjort något.
Svårt att säga hur det är nu eftersom det är ett tag sedan vi var där, men det verkar smått otroligt att det ska ha blivit så dåligt på bara 4 månader.
Jag hoppas ni får en bra resa. Jag tyckte IM var helt fantastiskt! Och nästa gång ska vi försöka åka utan barn...
|
Det beror ju lite på med vart i Thailand man rör sej. Är det tex Phuket så får man nog nästan förvänta sej en granne i solstolen brevid! ;O)
Personligen gillar jag thailand bättre mycket för badvattnets skull. Det var lite tråkigt med IM's ständiga vågor som gjorde att det inte gick så bra att bada, i allafall inte där vi var =( Det var även så dåligt väder att vi inte kunde ta oss med båt nånstans för snorklingturer..
Att det "kryllade" av poliser vet jag inte, dock såg vi dem varje dag, om det är bra eller dåligt kan man ju diskutera.. men vi blev ständigt varnade av polis och lokalbefolkning att inte visa kameror och pengar öppet. Det är inget vi överdriver eller hittar på. Att vi dessutom hörde en hel del oroande berättelser gör ju inte saken bättre, återigen: det är ju inget vi hittar på utan vi återger ju bara vad vi upplevt.
Vi hade en häftig resa, men hade det inte varit för de sista dagarna i canaima och orinocodeltat hade IM hamnat betydligt längre ner på listan tyvärr. Men som sagt, det beror ju på vad man söker med. Vi läste själva mycket negativt innan vi åkte och bestämde oss för att ha en positiv inställning och göra vad vi kunde för att det skulle bli toppen ändå. Trots detta var det svårt för IM att imponera på oss. Det var som nämnts, inte förrän vi kom till fastlandet som vi blev hänförda. Dit åker jag gärna igen, men IM återvänder vi nog inte till tyvärr. Nästa gång blir det asien, där pengarna räcker längre och maten smakar något... =)
|
|
|

2009-03-05, 11:07
|
|
|
kom hem i Januari
IM är som vilken sol o bad ö som helst. Lätt sovande. Inte något högt tryck.
Vi hade sköna dagar med inslag av magskjuka. Jag mötte bara vänlighet, normalt intesiv
kommers på stranden, bra service men långsam, solstolar och bar. Missa inte Frozen Daquiries.
Stränder hav o vågor var häftiga, vi kroppssurfade och försökte oss till och med på att surfa vanligt. Vill man ha snorkling och klart vatten, åk någon annanstans.
Klimatet är härligt. Vi åt middag, varmrätt, 3 vuxna o 1 barn för runda slängar 350-600 sek inkl dryck. (vin öl och drink innan maten) det hade dock varit väldigt dyrt om vi växlat enl officiell kurs. Vi fick som bäst 4.8 BF/ USD. Ju större USD valörer desto bättre kurs.
Råvarorna var ok men matlagningen saknade viss finess. .Det var lite lika oavsett vart du gick. Man använder väldigt lite salt, detta gäller även för Burger King o Mc Donalds.
Den stora behållningen av resan var dock första veckan på fastlandet, Vi besökte en ögrupp vid norra kusten, Morrocoy, bodde i en helt hysterisk stad där man likt USA hade fullt ös pga skollov. (jfr spring holiday i Florida !!) hotell standarad 1+, + för läget på huvudgatan :-) , en upplevelse bara det..
Canaima och Orinocco var den absoluta höjdpunkten helt fantastisk att få uppleva något så annorlunda som Orinocco deltat och vattenfallen i Canaima, vi badade i floden och sov en natt på en lodge,en sagovärld mitt i djungeln. Flög över Angel falls, klättrade bakom ett annat vattenfall och tittade på natursceneriet, ni kan se lite från Canaima i inlednings scenerna av Jurrasic Park del 1. Helt otroligt vackert. Så nära 'en gud' har jag alldrig känt mig.
Vi provade även ridturen på, vilket gav helt annat intryck av IM, inget att anmärka på hästhållningen, det fanns hästar för alla skicklighetsnivåer. Kul
Delfinerna simmade vi också med. En lustig anläggning där igentligen bara delfinariet fungerade. En oförglömlig upplevelse att få vara så nära dessa djur. Inte heller här kan man klaga på djurhållning.
Hade det inte varit för den först veckan på fastlandet och det faktum att vi ville fly vinter och kyla med riktigt garanterad värme så hade vi kunnat hitta ett närmare resmål.
Det är inget fel på IM, det är inte heller paradiset.
Lite tips
Immodium och Alvedon får man magsjuka så ingår rejäl feber och frossa, går snabbt över.
Egna halstabletter, rejäla Vicks, el liknanade, lätt att bli förkyld av luftkonditioneringen, halstabletterna på plats var ganska kass.
Växla svart, kontanta dollar i höga valörer, 50-100.
Det fanns inte särskilt mycket att handla så där sparade vi en slant.
|
|
|

2009-03-05, 13:54
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pellsson
Nu läser jag det som om jag, som är från Karlstad, inte tycker det skulle vara kul att upptäcka andra Karlstadsbor så fort man vänder sig om. Och det håller jag med om. Därför åker vi i sommar till Fort Myers Beach i västra Florida, där det är svårt att ens hitta andra européer.
|
Tack, tack. Nu fattar jag också. Jag blev lite rädd när jag läste det och tänkte att gode gud, ska vi hålla oss ifrån thailändarna. Jag håller med. Är man på Phuket så pratas det nästan bara svenska. Därför reser vi till Vietnam.
ST
|
|
|

2009-03-06, 14:57
|
|
|
kom just hem från Playa del Agua ´!
just hemkommen för några timmar sedan! Helt underbart! Har bott på ett all i´nclusive hotell Hesperia, matén var jättegod på buffe restaurangen! Däremot var den italienska inte i vår smak Drinkarna goda, vädret underbart och vi lärde oss efter några dagar att sydamerikanerne behöver flörtas lite med innan de vísar vilka trevliga härligamänniskor de är!
´det räcker oftast med en hälsning HOLA ´för att de ska vakna till. Vårt enda missnöje är att vi inte visste att man skulle ha USD med sig .
Tveka inte att åka! Några trivs inte, alla gillar inte all mat, en del blir sjuka (inte vi) men det riskerar man vid alla resor! Jag åker gärna tillbaka!
PS. hörde inte talas óm stölder eller annat tråkigt under våra 14 dagar
"Amigos"
Citat:
Ursprungligen postat av kattepälsen
Nu är det bara en månad kvar tills vi åker till IM. Jag börjar bli ganska orolig över alla negativa skriverier både här och på tripadvisor. Allt är dött extremt dyrt och otrevligt, folk blir rånade mitt på dan,får sina värdeboxar bestulna och annat otrevligt. En skrev att det knappt fanns turister och att allt var dött.....
Hu! Ni som varit där nyligen är det så det har blivit?
Var på Playa el agua för 3 år sedan och upplevde det inte så då alls. Vissa saker som shopping i Sambil var dyrt men man kunde ju handla på kaninmarknaden. Bodegon Johny uppe vid vägen var inte häller så dyr.
Maten var inte alls dyr. Vi åt underbar oxfile på några restauranter på Playa el Agua.Fisken var oxå underbart god.
Så hur är det nu har allt detta fallerat totalt på 3 år?
Borde vi försöka boka om? Det blir nog tyvärr kanske allt för dyrt men....ändå.
Usch jag har sett så mycket fram emot denna resan men nu så undrar jag om vi gjort rätt val :=(
Marianne
|
|
|
|

2009-03-06, 15:37
|
|
Citat:
just hemkommen för några timmar sedan! Helt underbart! Har bott på ett all i´nclusive hotell Hesperia, matén var jättegod på buffe restaurangen! Däremot var den italienska inte i vår smak Drinkarna goda, vädret underbart och vi lärde oss efter några dagar att sydamerikanerne behöver flörtas lite med innan de vísar vilka trevliga härligamänniskor de är!
´det räcker oftast med en hälsning HOLA ´för att de ska vakna till. Vårt enda missnöje är att vi inte visste att man skulle ha USD med sig .
Tveka inte att åka! Några trivs inte, alla gillar inte all mat, en del blir sjuka (inte vi) men det riskerar man vid alla resor! Jag åker gärna tillbaka!
PS. hörde inte talas óm stölder eller annat tråkigt under våra 14 dagar
"Amigos"
|
Men vad skönt att höra!
Det var ju precis så vi upplevde det för 3 år sedan. Ett enkelt "hola" och "gracias" var nog för att man ble vänligt och trevligt bemött.
Vilket Hesperia bodde ni på? Ifall det var Playa el Agua har jag lite frågor :=)
Fanns det handduksservice där eller måste vi släpa med oss?
Hårtork på rummet finns det? Inte jobbigt att dra med sig en egen men dom har ju 110 volt i väggarna.
Hur var rummen?
Roligt att läsa ett positivt inlägg för en gångs skull :=)
Tack
Marianne
|
|
|

2009-03-06, 21:49
|
|
|
Hej Marianne!
Marianne!
Lyssna inte på dessa negativa inlägg. Jag kan lova dig att Er semester kommer bli precis det ni vill att den ska bli. (BRA)
Jag har varit på IM många gånger pga att min Venezulanska fru kommer därifrån, jag har bara positiva uppleveser.
Jag ska tillsammans med min familh åka ditt 11 april och kan upplyssa dig om att då är det påsk (semana santa) då kan jag garantera dig hålligång om du vill.
IM har världens bästa klimat och mycket snälla & godhjärtade invånare bara behandla de vänligt och du blir vänligt bemött tillbaka, ett enkelt "Hola räcker långt"
Självklart försöker alla tjäna pengar i korumperat land som Venezuela.
Ta endast med 100 dollar sedlar som du växlar förslagsvis med Rulle på sjunde himelen på Playa el Agua inte allra bästa kursen men du blir inte lurad.
du kan se vad svartväxlings kursen i Caracas är på www.dolarparallello.com är något mindre ligger den på IM pga det är en Ö. Nu ca 5 bvf för 1 dollar istället för officiella kursen 2,15 bvf/ dollar.
Gör upp priset innan med Taxi chauffören innan du åker Playa el agua - Porlamar max 50bvf ge lite dricks ca 5 bvf och chauffören blir glad.
Lämna smycken, klockor och vifta inte med pengarna så händer inget och ta alltid Taxi på kvällen. Så är allt lugnt.
Finns massor att se! om ni vill fråga på Sjuan bara. Eller lägg Er på stranden och njut.
Mvh
Daniel
|
|
|

2009-03-07, 09:14
|
|
|
Citat:
Marianne!
Jag kan lova dig att Er semester kommer bli precis det ni vill att den ska bli. (BRA)
Daniel
|
Helt klart ett löfte som heter duga, synd att ingen gav oss ett sånt löfte, från Fritidsresor kanske.
Vem vet då hade väl i också tillhört skaran som gärna återvänt en tredje gång. Nu blev andra den sista just för att IM inte är bra längre.
Och även de negativa rösterna är seriösa röster att lyssna till.
|
|
|

2009-03-07, 10:00
|
|
Stölderna på Palm Beach måste väl rättas till omedelbart. Det måste vara förödande för ett hotell att få ett sådant rykte!!
|
|
|

2009-03-12, 09:38
|
|
Stölder på Palm Beach
Citat:
Ursprungligen postat av Ingsan
Stölderna på Palm Beach måste väl rättas till omedelbart. Det måste vara förödande för ett hotell att få ett sådant rykte!!
|
Försökte på plats reda ut stölderna på hotelet med personalen. Möttes tyvärr av en otrolig nonchalans. Man påstod att det är en omöjlighet att pengar försvinner ur ett låst kassaskåp. Har också pratat med Apollo som vi reste med. De visar absolut inget intresse för att göra något åt detta. Har via forumet fått reda på att Fritidsresor är medvetna om att det förekommit sådana stölder och anser att det är ett problem på detta hotell.
Jag anser att när man får reda på sådana här saker så skulle man bryta kontakten med berört hotell.
Tycker inte att det är kul att betala för att bli bestulen på semesterkassan.
För övrigt kan jag säga angående mina inlägg att jag knappast kan rekommendera denna ö med tanke på mina upplevelser. Jag är inte intresserad av att tillbringa två veckor på ett hotellområde och med facit i handen så var jag inte ens säker där
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|