ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-12-27, 09:17

Gugge

Nykomling
Gugge är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 0

Standard Åk inte dit !
Kom just hem från Isla Margarita efter en 2 veckors besvikelse vid
Playa del Agua. Den enda som var bra var vädret. Åk inte dit !
Det finns inget att göra, det ligger sopor överallt och det är dyrt.
Hela stället kändes liksom övergivet, dom underhåller inte byggnaderna
så allt ser väldigt förfallet ut.
På stranden kryllar det av försäljare, varannan minut kommer det fram
någon så man får sitta och säga "No gracias" ca 30 ggr varje timme.
Någon annan shopping finns inte (förutom mini markets som inte har mycket)
Porlamar är rena soptippen, ser ut som gamla Sovjet.
Det finns inga pitoreska små städer där man kan strosa i lugn och ro.

Om ni vill se Karibien så välj México, Isla Margarita ser inte alls ut som
Karibien.

Om man vill ha någorlunda bra priser så måste man ta med sig dollar
och växla dom där på den svarta växlingsmarknaden. Lita inte på att du hittar
en fungerande bankomat. Det enda som var billigt var spriten.
Om man växlar enligt den officiella kursen (1 USD = 2.15 Bfs) så blir det dyrt.
Den svarta växlingskursen är nästan dubbel (1 USD = 3.8 Bfs)

Prisexempel (pris per person om inget annat anges):
En öl 3 Bfs, ca 12 SEK (ca 6 SEK svart växlingskurs)
250 cl rom 5 Bfs , ca 20 SEK (ca 10 SEK svart växlingskurs)
Påse jordnötter 15 Bfs, ca 60 SEK (ca 30 SEK svart växlingskurs)
1 varmkorv på flygplatsen 15 Bfs, ca 60 SEK (ca 30 SEK svart växlingskurs)
Club Sandwich 20 Bfs, ca 80 SEK (ca 40 SEK svart växlingskurs)
Grillad fisk 35 Bfs, ca 140 SEK (ca 70 SEK svart växlingskurs)
Calamares 40 Bfs, ca 160 SEK (ca 80 SEK svart växlingskurs)
Solstol på stranden 40 Bfs per dag, ca 160 SEK (ca 80 SEK svart växlingskurs)
Julbord (vårt hotell) 200 Bfs, ca 800 SEK (ca 400 SEK svart växlingskurs)
2 dagars utflykt Los Roques 570 USD (ca 4000 SEK)

De flesta hotell är all inclusive, vilket gör att alla resturanger är tomma
och öde.

Det värsta är nog att det inte finns något annat att göra än att ligga på
stranden. Sevärdheter existerar inte. Om ni i alla fall åker dit, ta med er
många böcker för ni kommer att bli uttråkade.

Vi bodde på hotell Costa Linda som var helt ok. Mysigt, rent och lugnt
med trevligt personal. Maten var sådär.
Senast redigerad av Gugge den 2008-12-27 klockan 17:56.
Svara med citat

Gammal 2008-12-28, 19:52

Gäst

Cool
Hola..
Ett perfekt ställe för pensionärer. Solen går upp klockan 6 och ner klockan 6.
Lagom rytm för 65+.
Sol och värmedyrkare
Svara med citat

Gammal 2008-12-28, 21:15

Gugge

Nykomling
Gugge är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Precis. Är man inte pensionär så är det knappast rätt ställe att åka till. Jag kommer inte
att åka tillbaks dit igen.
Svara med citat

Gammal 2008-12-29, 10:12

Kenneth

Medlem
Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 6

Standard Unga pensionärer
Då får vi räkna oss till gruppen unga pensionärer, vi åker dit för andra gången, just för att slippa uppleva något.
Vi åker för klimatet och bortkopplining av tankeverksamheten, det största bekymret blir att bestämma sej för vilken av restaurangerna vi ska äta på om dagarna.
Vi vet ju vad som väntar, så vi kan ju inte klaga.
Det är synd att IM är som ett sopberg, det som kunde eller kanske kan bli en fin och härlig turistort förstörs ju av sopor överallt.
Brottsligheten är ju väldigt hög i stora delar av Sydamerika, och att Isla får en släng av sleven är väl inte så konstigt.
Hur hög den sen är ska jag inte uttala mej om, men råkar en turist ut för något som gästen ovan, så klart han upplever det väldigt negativt, vem skulle inte gjort de, och många gånger är ju sådana upplevelser avgörande för om man återvänder fler gånger.
Och ett land som ska bli en turistmagnet bör nog ha mer än klimatet att komma med.
Kanske därför Thailand slagit igenom så stort.
Vänligt folk, låg brottslighet som drabbar turisterna, i,a,f om man jämför med Sydamerika.
Nu har ju svenskar råkat väldigt illa ut på Thailand också, var väl ett mord på en ung svensk kvinna för inte så länge sen.
Men allt måste väl ses i relation till hur många turister som besöker Thailand jämfört med Isla, och då får väl brottsligheten på Thailand ses som låg.
Jag har varit kraftig motståndare till Thailand tidigare, men efter att ha besökt dess grannland Kambodja så börjar det motståndet luckras upp mer och mer.
Och fan vet om inte Isla blir ersatt av Sydostasien om och när det bär av på långsemester igen.
Men nu ska kropp och själ få sej en återhämtare under 14 dagar, och har inte Isla blivit sämre än för två år sen så tror jag det kan bli bra även denna gången.
Senast redigerad av Kenneth den 2008-12-29 klockan 10:15.
Svara med citat

Gammal 2008-12-29, 18:09

Björn alvar

Nykomling
Björn alvar är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Thumbs down Åk inte dit!
Äntligen en person som har samma åsikt om Playa el agua som mitt inlägg i Forumet.Att betala 30.000 tusen för resa till detta ställe, anser jag att det är rena bedrägeriet av Vingresor!! Håller med dig i allt du skriver i ditt inlägg!
MVH. Björn.
Svara med citat

Gammal 2008-12-30, 19:54

Göran

Medlem
Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Thumbs up Snart där igen - äntligen
Hej Gugge.

Var där i fyra veckor för fyra år sedan (dvs innan charterturismen från Sverige startade) och åker dit igen om ca fem veckor.

Blir lite fundersam när du häver ur dig så mycket negativt. Jag vet inte vad du hade för förväntningar på Margarita, eller vilken researrangör du köpte resan av, dvs om du blev lurad med falska förhoppningar.

Du skrev ovan bla:

De flesta hotell är all inklusive, vilket gör att alla restauranger är tomma
och öde.

Det där med tomma restauranger gäller inte bara Margarita utan tyvärr många andra resemål tex Dominikanska. (Brukar själv undvika all inklusive och bara boka frukost då maten för mig är en stor del av resan.) Detta kan man emellertid som resenär hjälpa till att ändra på genom bojkotta alla inklusive hotell och boka hotell med bara frukost.

Det finns inget att göra, det ligger sopor överallt och det är dyrt.

När jag var på Madeira och Kanarieöarna/Mallorca senast så fanns det skräp lite här och var men det var det ingen som brydde sig om där och då. Du tycker att det är dyrt, vad har du förväntat dig för priser, samma som i Thailand eller Vietnam? När vi åkte dit så hade vi fått reda på innan av resebyrån att priserna var lite lägre än hemma men inte mycket lägre. Tyckte själv att priserna i restaurangerna var ok. Men som sagt det beror på vad man jämför med och priserna har antagligen höjts sedan jag var där men ca 10 kronor för en öl tycker i alla fall jag är helt ok.

Det värsta är nog att det inte finns något annat att göra än att ligga på
stranden. Sevärdheter existerar inte. Om ni i alla fall åker dit, ta med er
många böcker för ni kommer att bli uttråkade.

Att det finns lite att göra beror nog mycket på vad man vill göra.
Åkte du tex över till Coche, Cubagua, Los Roques eller åkte in till fastlandet och Canaima med Angel Falls. Besökte du; Laguna de Restinga, El Valle del Espíritu Santu, La Asunción och Museo Nueva Cádiz eller Boca del Río och Museo Marino.
Då vi hade med oss två småbarn (1,5 och 4,5) så var vi tvungen att anpassa sig efter dem när det gällde utflykter men vi gjorde ändå en del saker tex; åkte/besökte vi bla; Coche i tre dygn, åkte på en dagstur till Canaima och Angel Falls, tog en heldag med shopping på Sambil och ”kaninmarknaden ”, besökte 4-5 stycken olika stränder mm.

Hoppas att du blir nöjdare med din nästa resa.
Svara med citat

Gammal 2008-12-30, 21:09

Gäst

Standard
Hej
Vill gärna att Du skriver och talar om hur det var nu efter 4 år,
skall själv åke dit i vår.
65+
Svara med citat

Gammal 2008-12-30, 22:00

robban1977

Standard Nyanserad bild av Margarita?
Undrar om du verkligen var utanför hotellet mer än fram och tillbaka till närmaste strand/supermarket och flygplatsen. För det är ingen speciellt nyanserad bild av ön som du ger. Tog du tex en örundtur eller besökte en annan strand på ön exempelvis playa Zaragoza.
Svara med citat

Gammal 2009-03-18, 00:14

Gäst

Standard förstår inte?
Hej!
Jag och min familj var på Isla Margarita 15-29/10-2008.
Själv är jag 16 år och levde loppan där nere, med härlig väder, och massa att göra. Förstår inte riktigt vad ni menar när ni skriver att denna ön är till för de som är 65+.
Har ni över huvudtaget varit utanför hotelområdet? Åkt iväg på trip inne i ön? För det tror jag inte.
Jag verkligen älskade ön och hade tårar i ögonen när jag åkte därifrån. Förstår verkligen inte hur ni kan komma med dessa negativa kommentarer.

Visserligen, fanns det en hel del soper, och strandförsäljare. Det var inte heller jätte billigt, vid hotellen. Men hallå? stick och kolla läget någon annanstans, vi var på olika ställen och priserna varierar.
Vattnet var helt perfekt, visserligen är det alltid röd flag på playa el agua. Men man klarade sig, det var bara roligt med vågorna. Ta det lugnt, simma inte så långt ut bara!

Till er som inte åkt dit.
Lyssna inte på alla tråkiga människor som inte har nått annat för sig än att sitta och klaga på det. De har väll förmodligen ångrat att de lagt ut pengarna, kanske för att resan gått för fort? eller att de insåg att de inte hann se hela ön. Då får man väll skylla sig själva.
Jag tycker att ni ska bilda er en egen uppfattning och åk dit!
Svara med citat

Gammal 2009-03-18, 16:18

margarita

Globetrotter
margarita är inte uppkopplad
margaritas avatar

Reg.datum: feb 2006

Skicka ett meddelande via MSN till margarita
Standard
De e faktiskt rätt roligt att se att det kan skilja så mellan olika människskor som bor på samma plats, men så har det varit i alla tider. En del förväntar sig att det skall vara som på "Kanierifåglarna"...dvs. att du kan köpa Expressen från igår, Kalles kaviar å att servitörerna kan lite svenska...å att man kan få sig en svensk korv med bröd på väg hem från festen.
Nu så finns det ju tack och lov även riktiga resenärer som vill ha något annorlunda och med det menar jag inte sopor längs gatan och en del annat negativt...men så såg det ut på Mallis när jag var där för första gången för 45 år sedan....i Magaluf...idag kan man knappt ta sig fram där..å de gäller ju nästan hela kustremsan i Spanien.
Jag blir här hur som helst, för Er som vill komma hit framöver, och jag kan hjälpa till med flygbiljetter till vettiga priser, boende likaså och allt vad gäller tips, råd, utflykter, resor....you name it.
Det är väl helt enkelt så att de flesta som har kommit hit har åkt med charter och bott på all inklusive...och jag kan förstå att de inte är helt nöjda, för de håller ingen riktigt bra klass. Jag har haft massor med gäster här hos mig i min egen fastighet och i de bóneden som jag sköter om, som det stora flertalet har varit 100 % nöjda och kommer tillbaka gång efter gång, och det har varit både gäng med killar, par, familjer och hela sällskap. Det handlar nog mycket om vad man förväntar sig och vill ha....Vi är ju tack å lov inte alla lika!

Mig når Ni via detta forum hur lätt som helst. Klicka på min profil och Ni får fram både hemsida och mailadress!

Varma & soliga hälsningar från Playa el Agua - Isla Margarita! Rulle / Restaurang 7th Heaven
Senast redigerad av margarita den 2009-03-18 klockan 16:24.
Svara med citat

Gammal 2009-03-18, 16:56

kattepälsen

Medlem
kattepälsen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av margarita Visa inlägg

De e faktiskt rätt roligt att se att det kan skilja så mellan olika människskor som bor på samma plats, men så har det varit i alla tider. En del förväntar sig att det skall vara som på "Kanierifåglarna"...dvs. att du kan köpa Expressen från igår, Kalles kaviar å att servitörerna kan lite svenska...å att man kan få sig en svensk korv med bröd på väg hem från festen.
Nu så finns det ju tack och lov även riktiga resenärer som vill ha något annorlunda och med det menar jag inte sopor längs gatan och en del annat negativt...men så såg det ut på Mallis när jag var där för första gången för 45 år sedan....i Magaluf...idag kan man knappt ta sig fram där..å de gäller ju nästan hela kustremsan i Spanien.
Jag blir här hur som helst, för Er som vill komma hit framöver, och jag kan hjälpa till med flygbiljetter till vettiga priser, boende likaså och allt vad gäller tips, råd, utflykter, resor....you name it.
Det är väl helt enkelt så att de flesta som har kommit hit har åkt med charter och bott på all inklusive...och jag kan förstå att de inte är helt nöjda, för de håller ingen riktigt bra klass. Jag har haft massor med gäster här hos mig i min egen fastighet och i de bóneden som jag sköter om, som det stora flertalet har varit 100 % nöjda och kommer tillbaka gång efter gång, och det har varit både gäng med killar, par, familjer och hela sällskap. Det handlar nog mycket om vad man förväntar sig och vill ha....Vi är ju tack å lov inte alla lika!

Mig når Ni via detta forum hur lätt som helst. Klicka på min profil och Ni får fram både hemsida och mailadress!

Varma & soliga hälsningar från Playa el Agua - Isla Margarita! Rulle / Restaurang 7th Heaven
Ja det är så sant det du skriver Rulle.
IM är inte som Kaniariöarna tack och lov:=)
Själv har jag varit på IM för 3 år sedan. Åkte då med Framtidsresor och bodde på Palm Beach. Jag vet vad jag kan förvänta mig. Denna gången blir det Hesperia Playa el Agua med Fritidsresor.
All Inclusive eller inte är ju upp till var och en att gilla eller ej. Åker med tonårskillar så för oss är det plånboksvänligt att ha AI. Dessutom så kostar det det samma med eller utan så varför inte.
Kommer ändå att äta andra ställen än på hotellet ibland. Antar att restaurangutbudet är ungefärligt på samma nivå som för 3 år sedan.
Kommer helt säkert att uppsöka 7 heaven :=) Måste ju det efter att ha läst här inne.
Ang utflykter vet du ngt angående fiske? Vad det kan kosta etc. Min man är intresserad av att åka ut på fiskeutflykt om det inte är alldeles för dyrt. Förra året i Kenya blev det inte av för det kostade skjortan.
Nu är det bara 12 dagar kvar till avresa. Hoppas ni har varmt och soligt där nere för det behövs efter en lång vinter. Man är ju blekare än en magnecyl. Fniss.
Marianne
Svara med citat

Gammal 2009-03-19, 03:00

margarita

Globetrotter
margarita är inte uppkopplad
margaritas avatar

Reg.datum: feb 2006

Skicka ett meddelande via MSN till margarita
Standard
Hej Marianne

Jag svara lite snabbt angående fiske. Jag ordnade en resa för några killar här i förra veckan och de betalade 100 EUR/skalle, är han ënsam så vill det ju till att det är några flera som bokar, annars så blir det ju dyrare. Det är en holländare som har ett par båtar som gör sådana resor. Annars så finns det lite mera lokala arrangemang och jag skall försöka hinna med att kolla upp pris på detta.... hör Ni inget på några dagar så skriv en rad å sparkla lite på mig till runar.hellstrand@telia.com Mvh / Rulle på Sjuan
Senast redigerad av margarita den 2009-03-19 klockan 14:42.
Svara med citat

Gammal 2009-03-21, 11:20

samatnil

Nykomling
samatnil är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Standard Nyss hemkommen...
Så är man hemma igen, två veckor som flög iväg alldeles för snabbt. Innan jag reste tog jag del av det som skrivs på detta forum, och var nog lite fundersam, skruvade ner förväntningarna rejält. Förväntade mig det värsta mer eller mindre. Men... detta var en fantastisk ö , och ett härligt resmål. Intrycket i bussen från flyglatsen var motsvarande det som jag kommer ihåg från Kanarieöarna på 60-talet, påfallande, och så alla dessa vänliga människor, överallt ett leende och ett genuint intresse.
Till motsats från andra på detta forum såg jag bara några trafikpoliser i korsning utanför Porlamar under 14 dagar, inga andra poliser överhuvudtaget och jag kände mig trygg hela tiden, mina döttrar var ute och roade sig mer eller mindre varje kväll och kom hem fram emot morgonkvisten, inga problem, kul hade de också.
Det är annorlunda i Venezuela, ja, det skriver jag under på, men det är väl det som är grejen med att resa, att se det som inte är som hemma.
Svara med citat

Gammal 2009-03-21, 16:38

Gäst

Question
Bästa resenär.
Mycket intressant inlägg...
Hur gamla var döttrarna???
Till och med de infödda varnade våra barnbarn.
Själv såg jag poliser, säkert 10-20 polisbilar som passerade vårt hotell, och ibland poliser på stranden med AK 47 ELLER LIKNANDE. Skulle vara intressant att veta var ni bodde.
Skåning
Svara med citat

Gammal 2009-03-21, 18:25

Gäst

Standard
Är det Papa som gömmer sig under sign Skåning undrar jag.
Om det är så, vad har fått dig att ändra dig om Isla så vesäntligt.?
Stockholmska
Svara med citat

Gammal 2009-03-21, 19:55

Gäst

Exclamation
Ja kära gäst, detta är PAPA.
Anledningen att jag är så negativ till Isla Margarita är att jag upplevt ön under 15 år
och vistats där 3-4 månader om året. Men sista vistelsen upplevde jag att allting var på tillbakagång, dyrare,mer stölder,sämre väder(också enligt lokalbefolkningen), mer stölder
vid avresan av tullpoliserna, jättedyra urflykter, skitdyrt att gå ut och äta,om man inte hade växlat fördelaktigt. Jag tycker att det är fel att betala mer för nästan allting om man inte växlat olagligt. Se tidigare inslag på reseforum för de stackare som inte har cash utan måste utnyttja bankomaterna där de inte får mer än halva svartkursen. Detta informerar inte resebyråerna om här hemma, har lånat mycket dollar till dessa. Därför rekomenderar jag alla som tänker åka dit tar all inclusive, dollar och inga värdesaker.Till sist måste jag erkänna att invånarna på Isla Margarita är helt fantastiska, har massor med vänner, men tyvärr drar turister ofta till sig vissa kriminella element. Hoppas att en dag återvända, men just nu känner jag inte någon längtan.
PAPA
Svara med citat

Gammal 2009-03-22, 08:56

lenita

Medlem
lenita är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Standard
Tråkigt att höra. Jag förstår att Mama tröttnat i så fall, hon var hog lite trött på resandet redan för ett par år sedan *ler*. Ta en sväng till Thailand nästa år, få se om ni inte hittar ett nytt paradis.
Må bäst Lena O Jarmo
Svara med citat

Gammal 2009-03-22, 10:58

Gäst

Thumbs up
Hej Lena, det var rätt att det var Mama som tröttnade på ön, jag började också vackla mot slutet.
Men Thailand blir det inte, utan vi åker till Guadaloup om några veckor.
Hälsningar
Papa o Mama
Svara med citat

Gammal 2009-03-22, 12:14

Gäst

Standard
Om nu även Papa är negativ till händelseutvecklingen på ön, då kan det inte stå rätt till.
Det är oerhört synd att som han skriver - turismen drar till sej vissa kriminella element - och vart man än åker i världen så får man nog dras med den svansen som följer turismen.
Jag var från början väldigt positiv till isla margarita första gången vi var där.
När vi sen andra gången till och med av reseledarna blev avrådda från att strandvandra om det var lite för avsides och inte så mycket andra turister, då risken för rån var väldigt stor.
Då tycker jag något är fel.
Jag tycker också det blivit betydligt dyrare på de två åren som passerade mellan besöken.
Så för oss räckte det med två gånger, nu kommer vi nog att titta åt öster istället.
Svara med citat

Gammal 2009-03-22, 14:53

samatnil

Nykomling
samatnil är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Standard Svar till skåning...
Hej
Vi bodde på Hesperia Playa el Agua, ett helt ok hotell även om man ledsnar på Buffén mot slutet, vi var ute och åt 5 kvällar och var i Porlamar och Pampatar på egen hand under veckorna.
Vi tillbringade många sköna, varma dagar på stranden och jag såg då inte till en endaste polis. Kände mig aldrig orolig, ingen uppförde sig hotfullt någon endaste gång.
Mina döttrar är 20 repektive 23 år gamla. När det gäller lokalbefolkning så fick vi snarare frågan om varför vi var så rädda vi nordbor, än att de sa till oss att hålla oss på hotellet.
Självklart så finns det mycket elände och kriminalitet, så man ska vara vaksam och "streetsmart, men var skall man inte vara det i världen. Vi utmanade inte ödet så att säga, men lät oss inte heller "låsas" in.
Svara med citat
Svara

« Lite bilder. | Isla »

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8