|
|
Visst!! MEN....
VAR INNE FÖRST IGÅR, skall åka till Valencia, Venezuela om en vecka,,,,Ville kolla lite info inför denna resa,,,, VAR i Isla de Margarita i Oct-Nov 2008,, Ok jag var också väldigt besviken, hade köpt en sista minuten bara flygstol för 2 000:- bara 3 dagar in avgång o tänkte det skulle vara som en mix mellan Perú o México så jag hade ju lite förväntningar men blev ganska snabbt besviken när jag klev av planet, de 2 veckor som jag skulle vara där hade jag tänkt mej bara ligga på stranden, sola, äta o bara vila upp mej men av dessa 2 veckor blev det bara 1 hel dag på playan o 3 halvdagar,,, Eftersom jag bara hade flygstol blev jag "fast" i Porlamar, hade räknat med att hitta ett billigt hotell för ca 80 - 120 kr, men märkte snart att det var betydligt dyrare än jag väntat, men hittade till slut ett hotel för 40 Bsf(Bolivar fuerte) ca 149 kr(natten) då, tror det är lite dyrare nu,, visst hade jag betalat 70 Bsf. hade jag fått med AC, men jag klarade mig med fläkten, hotellet var kanske i Svenska mått skabbigt men helt ok för mej, fanns TV, lakan, handukar, eget badrum och Hotell ägaren, en Spanjorska kunde även växla Dollar & kunde även "ta ut pengar från Visat" mot en liten avgift,,,,NI ser min resa var allt ifrån problemfri, Det började med :
Allt var mkt dyrare än jag väntat, svenska priser och deras Shopping Mall dyrare än NK,
Maten inte alls som jag väntat plus att gatustånden var även de dyrare än Perú o México..
Stranden i Porlamar var miljöförstörd,,
Mitt Visa funkade in i Automaterna(testade alla jag såg), min magnetremsa var sliten men i deras automater "drar" man bara kortet, som hemma på Ica, men jag tänkte ju att det e lungt kortet åker in & då läser den av det men icke sa nicke....
På bankerna kunde jag inte heller ta ut, så där var jag också körd....
Sedan på "Western Union" kunde jag inte få ut Dollar så det kändes som jag blev "lurad" på pengar.
Fick veta på Plats att det fanns en Svartmarknad för dollar & att hade man tur så kunde man få ut det dubbla men eftersom jag inte hade mer än 120 dollar blev allt i den
Oficella Kursen, vilken var urdålig,,,, MEN......
Efter ett tag så tänkte jag att RESAN var inte helt meningslös, Jag sa till alla att jag troligtvis inte skulle komma tillbaka men jag har efter jag kommit hem ändrat uppfatting, Varför undrar ni kanske?? Min resa Blev ju mkt dyrare än jag trott, undrer dessa 2 veckor gjorde jag av med runt 18 000 kr, hade från början tänkt lägga 5 000 kr utöver flyget...
VISST ALLA KANSKE HAR RÄTT ANG sina Hotell, stränder & närområden, men ni som jag var inte pålästa,,, Sista helg såg jag på Venezulansk TV ett reseprogram från
Isla de Margarita och såg då en hel del sevärdigheter Bl a : Öns Huvudstad var en av Latinamerikas älsta & fanns mkt att se i den stan,, Sedan fanns det en typ av Nöjespark i Södra Delen,, de som gillar Kite surfing, och vanlig surf skall åka till Playa de Yaque, Färjor som tar er till fastlandet(inte så farligt dyrt + finns finare ställen än Ön),,, västra delen hade även den en hel del playor,, DE SOM BOR I PLAYA DE AGUA visst ni Har en del grönska jämfört med den Södra delen, Men jag som bodde rätt i smeten i Porlamar tyckte helt klart mer om denna stad, kändes mer Venezuela än era turistställen, Fanns 2-3 shopping malls men den bästa helt klart, Sambil där ni hittar allt + en stor Supermercado brevid, Har en Biograf inne på Mallen & det var väl en av få saker som var billigare än hemma & de är inte dubbade som Spanien.
Sedan om man vill göra klipp gällande kläder, krimkrams & dyl. skall ni uppsöka marknaden
El mercado Conejeros, Kaninmarknaden ligger i Porlamar, & enligt mej så ska man ju köpa med sig musik & Dvd, dessa är i oftast i bra skick... Sen vill jag säga att folket är helt underbara kanske inte de som jobbar i hotellen eller på flygplatsen men helt ok...
Skulle kunna fortsätta ännu mer men tänker det får räcka & som en del säger man få åka dit själv o få sig en egen bild, & vad som än händer är ju deras klimat värt resan tror deras medel temperatur är ca 29 grader året runt, och är man påläst o inte rädd för att fråga folk så får ni en Kanonresa... TA BARA MED ER DOLLAR SÅ BLIR DET INTE SÅ DYRT de flesta kan eller vet nån som kan växla, börja alltid att säg ni ska ha runt 5 Bsf dollarn har ni tur kan ni få ännu mer och räkna o kolla sedlarna INNAN NI RÄCKER över dollarna!!!
Och för de unga, DET finns tvär shyssta uteställen!!
Som jag jag sa i början åker jag Till Venezuela om en vecka,.............
Ha en trevlig resa de som skall dit och till er andra som kanske tvekar, visst åk då till México för där är det 120 % bättre, jag vet, har varit där o får ju säga om jag kunde välja så hade jag åkt dit istället men nu har jag snöat in mej på Venezuela o det pga ............
......Gissa ????
Ha det gott //
|