ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-11-29, 02:30

Ragnhild

Nykomling
Ragnhild är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 0

Standard Hemma igen! Erfarenheter från resan!
Åkte ner till Isla de Margarita 10/11. Vi var tre par som reste tillsammans. Jag och min man Göran och våra vänner Ingemar, Birgitta, Janne och Anette.

Var lite orolig att våra telefoner inte skulle fungera så vi hade bestämt träff med Rulle redan på flygplatsen där han mötte upp och lånade oss ett lokalt telefonkort. Det visade sig dock att både Telia och Comviq fungerade. Som jag förstod det så bör det vara en 3 G telefon.
Ett par som bodde på hotellet berättade att de hade likadana telefoner och samma abonnemang och den ena fungerade men inte den andra. Så, man kan nog inte ta någonting för givet.

Vi bodde på hotell Les Flamboyant i Playa el Agua. Det var första gången med all inclusive för oss så jag har inget annat att jämföra med. Vi tyckte att maten var jättebra. Det fanns mycket att välja på. Det skilde sig litegrann dag från dag men menyn var ändå snarlik. Om man vill variera sig så behöver man ju inte ta av allting varje dag.
Men, i ärlighetens namn så var man nog lite trött på maten efter 2 veckor.
Man kunde få både rött och vitt vin till maten.
Det serverades frukost, lunsch och middag på kvällen.
I barerna serverades öl och drinkar. Ölen var alldeles utmärkt.
Baren vid poolen var öppen 11-23. På eftermiddagen kunde man få små pizzabitar, varma mackor eller något annat.
Strandbaren var öppen mellan 11-16.
Favoritdriken var Kaprinja. Jättegod men livsfarlig!
Det var uppträdande varje kväll mellan kl 21.30 och 23. (Sång, dans (mycket spanskt), spex och karaoke på söndagar.)
Lägenheterna hade olika standard.
I princip hade lägenheterna upp till 400 sämst standard. AC-aggregatet blåste rätt in i sängen och andra sidan på aggregatet satt ute på balkongen och där fungerade den som ett element som förde väsen så där gick inte att sitta.
Lägenheterna 500-700 var av mellanstandard. De trevligaste tyckte jag. Bra läge mot poolen.
800 och däröver var en nyare byggnad. Lite stelare. Lite korridorbetonat. Men annars mycket fina.

Det var alltid mycket vågor. Ibland var det också sidoströmmar. Det kunde bli ett ordentligt sug. Jag skulle nog inte låta de mindre barnen bada annat än i strandkanten.
Det finns en del hundar på stranden. De är jättesnälla mot oss turister men jagar ibland bort en del försäljare. De är vaccinerade och ses till så man behöver inte vara rädd för att klappa dem.

Andra dagen fyllde Ingemar år och detta firade vi med att beställa Languster (en slags hummer) hos Rulle. Vi hade beställt en trerätters och var där kl 18.00.
Vi fick en jättegod soppa till förrätt. Därefter satte vi tänderna i langustern. Den var också mycket god. Passa på att prova langustern här. Det är mycket billigare än tex på Kanarieöarna.
Men, sedan var vi totalt färdiga för dagen. Någon efterrätt var inte att tänka på för vi höll allihop på att somna vid bordet.
Vi hade ju inte hunnit ställa om tiden i kroppen ännu. Så kl 18.00 var ju som att ha en supé vid midnatt. Dessutom hade man rest hela dagen innan och varit uppe mycket tidigt.
Så, planera inte för mycket de första dagarna.

Växla pengar gjorde vi första gången med Rulle för det kändes säkrast. Men, det gick alldeles utmärkt att växla på hotellet också. Vi fick mellan 4 och 5 bollar (bolivarer) per dollar.
Växla kunde man göra i princip överallt. Ryktet om kriminalitet är nog lite överdrivet. I alla fall i Playa el Agua.Vi hörde inte talas om någon som blivit bestulen eller lurad. Normal försiktighet räcker långt! Man får ju hålla i börsen om man åker till Kanarieöarna också.

Om man skulle få se en fantastisk solnedgång så skulle man åka över till västsidan. Vi tog en tur till det lilla fiskesamhället Manzanillo. C:a 10 min med taxi.
Vi blev omhändertagna direkt när vi kom till byn av en restaurangägare. Han visade ner oss till stranden där vi fick solstolar.
Där kunde vi se när de små fiskebåtarna kom in med sin fångst. 1000-tals pelikaner flockades runt båtarna precis som fiskmåsar här hemma. Små barn simmade runt tillsammans med dessa stora fåglar.
Här gick det inga vågor så vi badade och passade på att simma ordentligt. Det blev dock djupt ganska fort.
Därefter dukades det upp med bord under ett partytält mitt på stranden. Vi beställde in ett stort fat med flera olika fiskar och calamares (bläckfisk) som vi åtnjöt. Den godaste fisken var en sk Red Snapper.
Vi missade dock solnedgången efterom det var en del moln i horisonten.
Kommer tyvärr inte ihåg vad restaurangen hette men fasaden var rosa. Manzanillo är inte så stort så det skall nog inte vara några problem att hitta.

Vi åkte med Fritidsresor men vi var inte med på deras utflykter utan dem bokade vi själva.

Ö-turen åkte vi med Rulle och hans vackra sambo Daniela. De ordnar Ö-turer och det är skönt med någon som talar svenska. Vi var uppe på en fästning med en fantastisk utsikt. Vi var nere i en by och tittade på en vacker kyrka. Vi handlade pärlor. Men, det mest fantastiska var nationalparken La Restinga där vi åkte ut med båtar i ett träsk. Vi såg fåglar och sjöstjärnor. Där fanns också krabbor som kröp omkring i träden.
Vi åkte ut på den östra halvön Macanau där vi stannade och badade på sydsidan i en by. Där blev vi serverade fisk, räkor mm mm på ett underbart ställe.
Det var meningen att vi återigen skulle få se solnedgången. Den här gången i Juan Girego men vi missade den igen för det hann bli mörkt innan vi kom fram.

Därför tog vi en tur själva till Juan Griego en annan kväll. Rulle hade rekommenderat en restaurang vid stranden som heter La Mamma.
Från Playa del Agua till Juan Griego tar det c:a 35 min med taxi.
Vi började med en shoppingtur i staden och avslutade med en delikat måltid på La Mamma. Oxfilé med Roquefordsås.
Men, någon solnedgång blev det inte heller denna kväll. Molnigt i horisonten. Typiskt va?

Det finns många som säljer utflykter. Vi blev av några danskar rekommenderade att vända oss till en kille som heter Vicent.
Han har sitt revir nere på stranden nedanför Strandbaren där det finns solstolar för gästerna på hotell Les Flamboyant.
Det är en korpulent svart man. Lite koppärrigt ansikte. Han brukar ha svenska eller danska T-shirts. Han har danska, norska och svenska flaggorna uppstickande ur sin väska.
Han säljer alla slags utflykter. Snorkling, dykning, jeep safaris, fisketurer, ridning och turer till fastlandet mm mm. Han talar bra engelska. Hans email adress är :
darrington@hotmail.com
Om ni mailar honom så hälsa från "Ragnhild and friends".
Vi köpte bl.a en fisketur av honom.
Den killen som äger båtarna för fisketurerna heter Arie och är holländare.
Vi var 6 personer och betalade 2250 bolivarer för en heldag på en 38 fots lyxkryssare. Bara vi 6, vår guide Juan och besättningen.
Juan hade bott i USA och talade flytande engelska. Han var oerhört intresserad av historia och var dessutom en stor berättartalang. Vi fick veta allt om allting denna dag.
Så mycket fisk blev det inte. Några makrillar.
Vi hade ett napp med en stor fisk. 25-kilos klassen trodde besättningen. Ingemar han halade och drog säkert 20 min. Precis när vi skulle ta upp den i båten så brast linan. Men, flera av oss hann att se den. Det var spännande så länge det varade.
Vi ankrade upp och badade vid en öde ö. Vi blev tillfrågade om vi ville snorkla men vi brydde oss inte om det.

Vi köpte även en sjötur där vi fick komma ut och se vilda delfiner. Även detta var Aries båt. Det fanns säker hundratals delfiner. De var ända uppe vid båten. De jagade sardiner. Tydligen försökte sardinerna att gömma sig i skuggan under vår båt.
Arie förklarade att när delfinerna inte var på sardinjakt så kunde de vara hur lekfulla som helst. Även de vilda delfinerna är nyfikna och tycker om att visa upp sig.

Sista fredagen så hade jag och min man bröllopsdag. Vi hade bokat bord hos Rulle. Men, det är inte alltid som allt blir som man har tänkt sig!
Det var val i de olika provinserna denna helg. Helt plötsligt så bestämde presidenten Hugo Chavez att det var förbjudet att servera alkohol på offentliga platser från fredag till måndag. Inga affärer eller restauranger fick lov att sälja alkohol.
Vadå? Käka oxfilé med Cocacola på sin bröllopsdag?
Rulle sa: Detta ordnar jag! Vi tar middagen hemma hos mig! Snacka om fixare!!!
Han hämtade bord, dricka, mat i mängder från restaurangen. Han fixade drinkar! (tom Irish Coffee)
Så vi hade festen vid Rulles pool. Hans hyresgäster anslöt sig också till festen. De släpade ner förstärkare, gitarr och mikrofoner och sedan blev det minsann partaj!
Tack Rulle, Daniela och Patrik! Tack Olando! Tack Erik och Nancy och alla ni andra!
Tack för en underbar kväll!

Märker att detta börjar bli långt. Skulle kunna skriva ännu mer men risken är väl att ingen skulle orka läsa det!
Det finns en hel del mer som vi skulle velat hunnit med, Los Roques tex men det får bli nästa gång!

Ragge
Senast redigerad av Ragnhild den 2008-12-02 klockan 18:36.
Svara med citat

Gammal 2008-11-29, 07:51

Gäst

Standard
Jättetrevlig reseberättelse!
Hälsn. Susanne
Svara med citat

Gammal 2008-11-29, 11:08

Gäst

Standard
Vi åker i april09 och när man läser en trevlig reseberättelse så längtar man sååååå!
H.Anki
Svara med citat

Gammal 2008-11-29, 14:04

remming

Medlem
remming är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Wink
Det var en jättetrevlig berättelse. Vi är nog många som längtar..
Svara med citat

Gammal 2008-12-01, 18:33

Göran

Medlem
Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Standard
Trevlig reseberättelse. Att den blev lång gör ingenting.
Svara med citat

Gammal 2008-12-01, 20:07

oldie

Globetrotter
oldie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard
Ja, verkligen en trevlig reseberättelse. Känns nästan som vi fick lust att åka dit igen (om inte annat så för att hälsa på Rulle......)

Har just varit i Marocko och där var minsann inte speciellt varmt - usch vad vi frös på kvällarna trots fleece- och vindjacka, men det hör ju inte hit!
Svara med citat

Gammal 2008-12-07, 00:18

eggar

Smile
hmmmmm.......ny ragge på väg....tbc.....
Svara med citat

Gammal 2008-12-07, 15:40

Kenneth

Medlem
Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 6

Smile
Håller med om det mesta, bortsett från restaurang La Mamma i Juan Griego, serveringspersonalen talar bara engelska så länge det gynnar dom själva, när det blir fel så begriper dom inte ett skit engelska, utan endast spanska talat lika snabbt som ett svenskt referat av en fotbollsmatch med en jävla massa gjorda mål.
Men det är min åsikt, och stranden i Juan Griego har fler restauranger utefter stranden, så det kanske finns andra som är bättre.
Vad gäller La Mamma så rekommenderades den även av Fritidsresors personal på plats. Men som sagt jag tyckte inte dom var ärliga.
Observera detta var för två år sen så mycket kan ju ha hänt sen dess.
Svara med citat

Gammal 2008-12-08, 15:17

jjohnsson

Nykomling
jjohnsson är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnhild Visa inlägg

Så vi hade festen vid Rulles pool. Hans hyresgäster anslöt sig också till festen. De släpade ner förstärkare, gitarr och mikrofoner och sedan blev det minsann partaj!
Tack Rulle, Daniela och Patrik! Tack Olando! Tack Erik och Nancy och alla ni andra!
Tack för en underbar kväll!
Tack själv!
//En vitklädd Jonas
Svara med citat

Gammal 2008-12-09, 02:36

margarita

Globetrotter
margarita är inte uppkopplad
margaritas avatar

Reg.datum: feb 2006

Skicka ett meddelande via MSN till margarita
Standard
TACK Ragge (Kareokee Drottningen) för en undert lång och bra berättelse... och tack själva för en underbart rolig kväll (den kvinnan kan sjunga *asg*). Vi hade verkligen trevligt allihopa, både på Vår lila privata tour och på Er bröllopsdag. Jag visade precis Erik ditt inlägg, när han titta in hemma hos mig precis och detsamma gjorde jag för Patric och Orlando innan när jag var på restaurangen, och alla nickade och log igenkännande. Tack även alla Ni andra i sällskapet.
Vi ses igen, hemma för att plocka hummer, oplockade gåsar eller vad det nu kan bli, eller annars så ses Vi här snart igen! BAMSEKRAM till Er allihopa från oss alla.
PS: Visst e de lite skillnad på att plocka ostron i Restinga, mot att plocka bär eller svamp hemma?
Svara med citat

Gammal 2008-12-09, 02:39

margarita

Globetrotter
margaritas avatar

Standard
PSII: Känner heller inte igen Kenneths beskrivning av La Mama, där jag i sällskap av mina vänner, gäster och annat löst folk, haft många goda och trevliga middagar i den nedåtgående solen. / R
Svara med citat

Gammal 2008-12-11, 01:23

Ragnhild

Nykomling
Ragnhild är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Standard Jonas och Rulle!
Ja, Jonas! Ryktet säger att det fanns de som fortsatte festen långt efter att vi hade gett oss av!
Jag har också hört att de t.o.m mådde sämre än vi dagen efter!!!
Men, det är smällar man får ta! Kul hade vi!!

Rulle! Ja, det står väl skrivet i stjärnorna om det blir Languster på Isla de Margarita eller Hummer i Bovallstrand nästa gång vi träffas.
Oplockad gås! Ja, det ordnar säkert Birgitta och Ingemar från sin fågelfarm! Ha ha!
Skickar bilder till din mail när jag fått tid att organisera det hela!

Kram till er alla!
Ragge
(De andra hälsar)
Svara med citat

Gammal 2008-12-12, 03:47

margarita

Globetrotter
margaritas avatar

Standard
Ja du...det får Vi allt se vad det blir. Nu så är Jonas på väg hemåt gamla Svedala och imorgon så skall jag hämta nya gäster från Sverige och så även på söndag, då det även kommer gäster från fastlandet: De e mycket nu! Inorgon och på lördag så har Vi live musik på Sjuan och Vi håller för fullt på att planera buffé för julafton och 5-rättermiddag för nyårsafton, så det är minst sagt fullt upp (har jag väl jämt...)
Ha det så gott så länge så hörs Vi och byter lite bilder! Bamsekram från värme & sol! / Rulle
Svara med citat

Gammal 2008-12-12, 19:05

Kenneth

Medlem
Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 6

Smile Vi behandlas alla olika
Citat:
Ursprungligen postat av margarita Visa inlägg

PSII: Känner heller inte igen Kenneths beskrivning av La Mama, där jag i sällskap av mina vänner, gäster och annat löst folk, haft många goda och trevliga middagar i den nedåtgående solen. / R
Kan det kanske bero på att du är bosatt på ön och därmed behandlas bättre, likväl som Fritidsresors personal också bor på ön periodvis och därmed också behandlas bättre.
Detta har jag upplevt på andra platser där resebolagens personal rekommenderat restauranger som jättebra, men som sen visat sej vara dåliga eller iaf inte bättre än andra. Det är en form av det moderna mutsystemet som råder inom charter och resebranchen.
"Rekommendera mej så tjänar du på det"
Det stör mej inte, men jag är övertygad om att Fritidsresors personal äter mer eller mindre gratis på just La Mamma om de rekommenderar den till andra turister som de kommer i kontakt med via Fritidsresor.
Det är ju ganska mycket att vinna på att få resebolagens rekommendationer på semesterorter som IM.
Det funkar lika inom resebranchen här hemma, busschaufförer och reseledare t,ex betalar inte ett öre för maten på hotellen som de bussar passagerarna till, det är ju frågan om väldigt stora pengar för de restauranger som kan få bussresor att rasta hos sej.
Om sen ett par resenärer är missnöjda så spelar ju inte det någon roll i det stora hela.
Men bara att möjligheten eller tanken finns hos en restaurang eller personal att försöka blåsa besökare just av språkförbistring eller orsaker som "jamendekommerjuintemersådejkanviblåsasyndrome t" stör mej, och lämnar ett intryck av oärlighet som inte tillhör rekommenderade restauranger.
Jag är på samma sätt övertygad om att du Rulle skulle märka det negativt på antal besökare om Fritidsresors personal helt plötsligt skulle avråda turisterna från att besöka din restaurang med förklaringar som att personalen är oärlig.
Definitivt ingen bra PR.
Nu finns ju din restaurang med på Fritidsresors webbplats som, även om inte yttryckt i ord så ändå omnämnd, och därmed ansedd som seriös och väl värd ett besök, just de kriterier som gjorde att vi besökte La Mamma och blev blåsta och missnöjda.
Som sagt det stör mej inte, jag har varit på La Mamma, och det räcker för mej, jag går inte dit fler gånger, inte ens värt taxiresan, däremot så var solnedgången värd taxiresan, och det finns ju andra restauranger utefter stranden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8