ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-07-19, 19:08

Gäst

Standard Bröllopsresa i november - lite frågor
Hej

Jag och min nyblivna fru tänkte åka till IM i november. Eftersom det är bröllopsresa tänkte vi ta Hesperia IM som ska vara det "finaste" på ön.

Lite frågor:

- Taxi verkar billigt, hur stor är ön räknat i taximinuter egentligen?
- Tjejen är gluten-allergiker, hur mycket används vete i matlagningen? (Hon tar med eget bröd)
- Utflykter, vad kostar det och vilka rekommenderas?
- Vilka stränder rekommenderas? (Gärna blandat skugga/sol)
Svara med citat

Gammal 2008-08-01, 17:51

Jonn

Standard
Hej,

Låter som en bra idé med bröllopsresa på IM! Hesperia IM är förvisso officiellt 5-stjärnigt och på så sätt ett av de "finaste" hotellen men själv tycker jag det finns en del mindre och mysigare alternativ. Ska försöka mig på att svara:

Ön är till ytan ungefär lika stor som Öland, dvs ganska många taximinuter men kan göras på en dag. En taxi för en heldag kostar dock bara ett par hundralappar så det blir ändå inte dyrt.

Vete används en del men främst använder de majsmjöl (till t ex arepas och empanadas) Det är dock vanligt att de blandar in lite vetemjöl i det också.

Bästa utflykterna är de som går utanför IM: Orinocodeltat, Angel Falls och Los Rouques-arkipelagon. Kostar såklart en del då det är flygutflykter. Här skulle jag rekommendera de skandinaviska resebolagens organiserade turer som brukar ersätta/boka om om det blir inställda flyg/förseningar. Jag har mött flera som hittade dessa turer billigare men blev lite blåsta när de spenderade mycket av tiden på flygplatsen (de små flygbolagen som sysslar med detta har ofta sena ändringar). Tror att en 2-dagarstur till Orinocodeltat/Angelfalls med flyg/hotell/mat ligger på en ca 500 dollar.

På IM har jag varit på jättebra jeep-safari. På Macanau-halvön finns en ranch där man kan billigt pröva på att rida i bergen och vid stränderna som var kanonbra också!

Favoritstränderna heter Playa Caribe och Manzanillo (där man ibland kan fascineras av lokala fiskare som drar upp näten). Playa Parguito är inte lika fint men på helgerna är det fullt av festande Venezulaner.

Hoppas det hjälper något!
Svara med citat

Gammal 2008-08-09, 13:14

A.h

Standard
Hej
Los rouques 1 eller 2 dagars tur?
Hyr man en taxi med chaufför en hel dag vill han ha betalt i veb eller usd?
Bra växling i palya del aqua? dollar eller euro?

Tack!
Svara med citat

Gammal 2008-08-09, 22:41

margarita

Globetrotter
margarita är inte uppkopplad
margaritas avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till margarita
Standard
Grattis får man väl säga först då! :-)
För oss svenskar som ändå måste köpa valutan så är det helt klart fördelaktigast att ta med USD. Kursen gå lite upp och ned, men ligger för stunden på cika 2800Bs/USD eller 2,8/BsF, den nya valutan med 3 nollor mindre...Jag bor ju själv på ön sedan några år, driver uthyrning av lgh och restaurang här i Playa El Agua (7th Heven / Septimo Cielo...eller som de flesta svenskar säger "sjuan"), så är det så Ni behöver hjälp och råd, så tror jag nog att Vi kan hjälpa Er med det mesta...Mvh / Rulle
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8