ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-05-20, 19:20

MickeBengtsson

Medlem
MickeBengtsson är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Rykte: 0

Standard 5 snabba frågor om Isla Margarita
Jag kan läsa mig till de flesta svaren genom att läsa diverse reseberättelser och det kommer jag göra - men vill ha snabba korta personliga svar här om Isla Margarita.

1. Så nära ekvatorn har vi inte varit tidigare. Fungerar resmålet året runt eller finns det några månader som man ska fokusera på?

2. Känner man att en vecka räcker eller är två veckor ett måste för att få ut det mesta utav Isla Margarita?

3. Två personer en vecka. Hur mycket finns här att göra vad gäller aktiviteter? 5 saker som man måste göra här?

4. Fick pengar. Om man ska göra lite aktiviteter och kunan äta och dricka gott varje dag och kväll. Hur mycket bör två personer ha med sig?

5. Resebolag. Vilka anlitade ni och va ni nöjda med dem?

Gammal 2008-05-20, 23:09

Björne

Standard 5 snabba svar
Hej

5 snabba svar på dina frågor

1.Fokus ligger oftast på november-mars men Isla går att åka till årent runt.

2.Vi kände att vi nog ångrat oss om vi bara åkt en vecka så 2 går åt.

3.Finns en mängd aktiviteter på ön men de häftigaste upplevelserna finns på fastlandet och på andra öar.
5 måsten:Canaima,Orinocodeltat,Los Roques,Snorkling,Rundtur på ön

4.Vi hade ju som de flesta hotell All Inclusive men för att variera den maten och för att kunna göra de största utflykterna så går det en del deg.Vi gjorde av med cirkus 9000 svenska på 2 veckor men då var vi på de flesta utflykterna och åt ute en del.

5.Vi åkte med Fritidsresor,fungerade hur bra som helst.

Hoppas du fick svar

///Björne
Svara med citat

Gammal 2008-05-21, 07:38

MickeBengtsson

Medlem

Thumbs up
Citat:
Ursprungligen postat av Björne Visa inlägg

Hej

5 snabba svar på dina frågor

1.Fokus ligger oftast på november-mars men Isla går att åka till årent runt.

2.Vi kände att vi nog ångrat oss om vi bara åkt en vecka så 2 går åt.

3.Finns en mängd aktiviteter på ön men de häftigaste upplevelserna finns på fastlandet och på andra öar.
5 måsten:Canaima,Orinocodeltat,Los Roques,Snorkling,Rundtur på ön

4.Vi hade ju som de flesta hotell All Inclusive men för att variera den maten och för att kunna göra de största utflykterna så går det en del deg.Vi gjorde av med cirkus 9000 svenska på 2 veckor men då var vi på de flesta utflykterna och åt ute en del.

5.Vi åkte med Fritidsresor,fungerade hur bra som helst.

Hoppas du fick svar

///Björne
tack! Klockrent svar, precis som jag hade tänkt mig.

Gammal 2008-05-27, 18:21

Gäst

Standard Snabba svar
Hej!

1. Vi var på IM i augusti-september. Helt toppen väder då, varmare än på vintern.

2. Vi var två veckor, en vecka hade varit för lite. Speciellt om man åker på några längre utfykter behöver man nog vara där i 2 veckor.

3. Ifall att man inte åker på några utflykter kan det bli lite ett och samma (ligga på stranden). Åk absolut till Orinocco Delta - Canaima (2 dagar, 1 natt, HELT FANTASTISKT!), Los Roques (1 dag, PARADISET!), besök också stränderna Playa Manzanillo och Playa Caribe.

4. De flesta hotell på IM har all inclusive eftersom det inte finns så många restauranger, speciellt vid Playa el Ague. Till utflykterna gick det mest pengar.

5. Vi är finlandssvenskar, alltså åkte vi med Finnmatkat, vår motsvarighet till Fritidsresor. Vi har inget att klaga på angående resebolaget.

Om du vill läsa mera har vi skrivit en reseberättelse några sidor tillbaka. Rubrik Reseberättelse. Skriven av catharina + patrik. Där hittar du mera information om alla dina frågor.

Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2008-05-27, 22:54

MickeBengtsson

Medlem

Standard
Tack. det verkar vara 50/50 på svaren när man jämför här och med folk på stan. Du beskriver detaljer ur resan som "helt fantastiskt" och "Paradiset", och det är ju två ord som får mig att vilja dit ännu mer.

Sandra (sambon) har dock hört från tre personer nu som upplevde deras IM-resa som en besvikelse... Ett relativt begrepp från person till person beroende på förväntningar men de reseberättelser jag läst hittills gör ju att IM ligger mycket bra till hos mig.

Tack för ditt svar.

En fråga till. Är det mycket dyrare att åka till Dominikanska Republiken än till IM? (jag vill ju ha amazonas i ryggen och är en naturmänniska i fingerspetsarna så för mig känns det som ett mindre intressant resmål, men vad vet jag)

Gammal 2008-05-27, 23:40

Dominik4

Medlem
Dominik4 är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Standard
Hej Micke!

Vi har varit till Dominikanska 4 ggr, och tycker där är helt underbart, men allting är betydligt dyrare.
Själva resan med hotell på AI är det nog ingen större skillnad.

Vi upplever att hotellen och maten är betydligt bättre.
Utflykterna är betydligt dyrare. Men natur mässigt är det ungefär sak samma.
Dominikanska är betydligt större än IM och man behöver inte åka så långt för att komma ut i buchen.
Men IM har utflykter som Orinocco/Canaima och Los Roques, medan DR har valsafari jan-mars och Paradise Island. Dock tyckte vi inte Paradise Island var värt pengarna.

Vi upplever att Dominikanska är betydligt bättre i många avseende, men inget slår klimatet på IM.

Då vi var på IM i nov -07 upplevde vi Orinocco/Canaima som var en helt otrolig utflykt.
Men vi tyckte att IM hade mer att bjuda på, så vi åker igen i november. Och denna gången har vi förbokat Los Roques.

Visst längtar vi till DR igen, och kommer att åka dit igen någon gång under 2009.

Både IM och DR är paradiset, var och ett på sitt sätt.

Och jag rekomenderar bägge resemålen, men DR ligger lite varmare om mitt hjärta.

MVH Mormor
Svara med citat

Gammal 2008-05-28, 20:11

Gäst

Standard
Hej
Vi har varit med Temaresor till Dominikanska rep. 1991 så det är ju ett tag sen.
reste runt DK och var på valutflykt och med båt till en paradis ö, vi tycker väl att resan till DK var helt ok.
Har också varit till Borneo och dess regnskogar som vi tycker var en kanon resa.
Så vi planerar också en resa till IM, för Orinocdeltat lockar oss och Los Roques som många skrivit är paradiset. Ser fram emot snorklingen där.
Anki
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8