ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-03-26, 20:18

Gäst

Thumbs up Reseberättelse från en mycket nöjd resenär
Hej, var på IM i mitten av februari, och jag måste säga att det var en riktig höjdarsemester!

Resan dit kanske var i det längsta laget, men det får man tåla om man ska komma någonstans. Först flyg en timme och sen landa i Oslo och vänta i en timme på att norrmän ska kliva på, sedan ca 10 timmar nonstop. Man landade i ca 27 grader varmt och ställer sig kö till säkerhetskontrollen, den var inte kul, men vad ska man göra? Sedan buss i ca en timme till hotellet (Hesperia Isla Margarita).

Som sagt, hotellet vi bodde på var Hesperia Isla Margarita och det var minsann ett mycket bra val av hotell. det första man ser när man kommer in i hotellet är den gigantiska lobbyn med så högt i tak att man får svindel. Sedan kommer väskbärarna och rummet nästa! Rummen var fina med en dubbelsäng och en extrasäng till de som reser tre. Vi hade tur och fick en underbar utsikt mot havet och hotellets golfbana. Man hade en nästan lika bra solnedgång från fönstret som i Juan Griego. Badrummet var fint med dusch och badkar. Man fick även en vattenflaska, men den var onödig eftersom man kunde hämta vilken dricka som helst vid poolen eller stranden. Maten, den var av världsklass. Hur mycket som helst att välja på och man blev inte trött på maten förrns de två sista dagarna, men då fick man ju äta på någon av de tre andra restaurangerna som ingick i all-inclusive. Poolen, stor och fin, inte så mycket folk, men där är man ju inte så mycket ändå.

Stranden var mycket finare än vad man hade föreställt sig. Inte så mycket folk, kritvit sand, kan vara höga vågor och det bästa, man ser inga andra hotell! Inte som på andra resmål där man inte ser något annat än hotell, bara vårt hotell och sedan naturen. Handdukar behövdes inte ta med, man lånade vid poolen och bytte in till nya på kvällen, smidigt. Vid stranden kunde man låna kajak och det anordnades beachvolleyboll när man fick ihop till lag. Några strandförsäljare, men det räckte med "No gracias" så gick de vidare. man kunde även om man ville gå till en annan strand lite längre bort där Dunes hotell ligger, men där var det väldigt höga vågor. Som sagt ligger hotellet lite avsides vilket resulterar i mindre folk på stranden.

Vi beställde utflykten Delta/Canaima hemifrån, och den är att rekommendera! Viflög med ett litet plan in till fastlandet och landade i Tucupita. Helt underbart att susa fram på floden och se apor och delfiner. Vi fick övernatta i små indian-liknande bungalows som var mycket fina. Vi åkte runt lite i området och tittade och gjorde en promenad i djungeln och besökte Warao-indianer. Fantastiskt att ligga och höra alla ljud på natten ifrån djungeln. Nästa dag skulle vi flyga till Angelfalls och Canaima, men den turen blev inställd helt plötsligt och vi flög tillbaka till IM. Efter att alla passagerare sedan grälat på Fritidsresor fick vi en resa till Canaima som kompensation. Detta visade sig vara bra för fick åka med det minsta planet jag sett och med en liten grupp. Canaima får man inte missa, då har man åkt hit förgäves. Här får man gå bakom ett vattenfall m.m. och före eller efter flyger man över Angelfalls (vid bra väder kan tilläggas). Detta var häftigt och omgivingarna såg ut som Grand Canyon fast det var grönt istället för orange.

Vi åkte även till Los Roques, och det är inte konstigt att öarna kallas Venezuelas egna Maldiverna. Helt fantastiska färger och vattnet och stränderna, det finns inte ord! Underbar snorkling i korallrevet och sola och bada på de underbara stränderna.

Vi hyrde också en bil och åkte bl.a. till La Restinga, häftigt. Macanao, ser ut som vilken öken som helst, Porlamar, inte den finaste staden kanske, men Juan Griego, härligt att sitta vid stranden med en Piña Colada och titta på solnedgången. Många beskriver naturen som ful, men jag upplevde den som mycket fin med grönskande berg och omgivningar. Skräp hade vi inget besvär av, men visserligen var vi inte på Playa el Agua mer än på välkomstmötet.

Jag tror att valet av hotell påverkar resan avsevärt, och jag kan därmed rekommendera Hesperia Isla Margarita som är ganska lyxigt enligt mitt tycke (det har fem stjärnor enligt internationellt rankingsystem).

Till sist, flygsäkerheten är inte den bästa i Venezuela, och under tiden vi var där kraschade två flygplan. Men om man ska få uppleva något i livet måste man ta risker, och den risken var värd att ta, för utflykterna var mycket bra. Vi träffade många på hotellet som valt att inte ta utflykterna för de var rädda för att flyga med venezuelanskt flyg, och det var tråkigt tyckte jag, för tänk vad de missade när de ändå hade rest så långt.

Jag kommer definitivt att åka tillbaka hit och förhoppningsvis till samma hotell.

Hoppas att ni orkar läsa allt detta och att det hjälper lite inför resan. =)
Svara med citat

Gammal 2008-11-03, 15:54

Gäst

Standard
Åker snart dit igen.
Svara med citat

Gammal 2008-11-04, 11:12

Sanna123

Nykomling
Sanna123 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 0

Standard Hej!
Hej!

Det är väldigt tacksamt att du tar dig tid att skriva så långa inlägg. Läste varenda ord eftersom vi åker dit om en månad. Är så nyfiken på vad man inte får missa helt enkelt! Tack så hemskt mycket för dina tips och råd ska verklugen besöka canaima Fast jag är flygrädd men vågar man inte ta chanser i livet missar man nog ganska mycket

// Sanna
Svara med citat

Gammal 2008-12-10, 14:49

Gäst

Standard Los Roches
Hej! Såg att ni varit på Los Roches. Bokade ni hemifrån eller på plats?
Kanske någon annan här i forumet som har tips gällande Los Roches-verkar helt underbart.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8