|
Senaste nytt "Isla Coche"
|

2008-03-10, 15:32
|
Reg.datum: sep 2007
Rykte: 0
|
Senaste nytt "Isla Coche"
Fritidsresor flyttar alla gäster på coche (nuvarande och planerade) till isla margarita.
Detta pga bristfällig kvalitet.
Vi ska nu bo på laguna mar istället.
Så kan det bli!
|
|
|

2008-03-10, 22:10
|
|
|
Huvudet på skaft
Tack Anna, du verkar ha huvudet på skaft!
Hoppas du får det bra på det nya hotellet!
|
|
|

2008-03-10, 22:16
|
Reg.datum: apr 2007
Rykte: 6
|
Hej ANNAPANNA..
Skulle vara roligt att träffa Dig, Försökte med JIMPA, men då åkte han hem till Svedala.
Jag har bott på IM 4-6 månader varje år sedan 13 år, och följer intressant
alla era kommentarer, gissningsvis jobbar både Du och Jimpa för Fritidsresor..
Om Du vill träffa Mig sitter jag i beachbaren på Flamenco fom 12mars efter
elev o clock...
Fråga Vingguiderna eller personalen vad PAPA är..
Hoppas att få träffas
PAPA ( Tomten )
|
|
|

2008-03-11, 10:28
|
Reg.datum: sep 2007
|
Frågvis turist (IM-novis)
Hej Gertason och alla andra!
Jag tycker mycket om detta forum och rekommenderar det för många ressugna vänner eftersom det är så lätt att få snabba svar och en massa nyttiga tips inför kommande resor. Dessutom finns det många roliga reseberättelser att ta del av.
Nej, jag jobbar inte på fritidsresor eller något annat som har med resbranschen att göra (jag jobbar i elbranschen som civilingenjör).
Om någon läst mina kommentarer om andra resor jag gjort med fritidsresor (kroatien, kap verde m.fl.) så syns det tydligt att jag har kritiserat fritidsresor rätt mycket. Skälet till att vi ändå åker med fritidsresor nu i påsk, är att resan bokades för över ett år sedan. Hade jag bokat idag hade jag inte valt fritidsresor.
Jag har heller aldrig varit på IM, så jag hävdar absolut inte att jag kan något om ön. Har mest ställt en massa frågor på detta forum (för jag är nyfiken i en strut).
Det stämmer att jag har tagit kontakt med fritidsresor då jag haft frågor (t.ex. om de magsjuka gästerna på Punta Blanca), vilket är rätt naturligt då jag bokat resan via dem.
Hoppas att ni alla som är på IM får en skön semester!
Jag och min sambo planerar att läsa en massa böcker och dricka goda drinkar och bara koppla av i våra 2 veckor på IM :-) Våra resplaner ändrades ju ganska abrupt igår em då beskedet om att vi flyttades till Laguna mar kom... men det är bara att gilla läget!
Vänliga hälsningar
Annapanna
|
|
|

2008-03-11, 14:25
|
|
|
Rett instilling Annapanna
Vi var på Punta blanca og ble overflyttet til annet hotell de siste dagene. Det hotellet vi kom til (og som dere kommer til) er ikke samme typen som Punta Blanca. Det var et hotellkompleks med veldig mye "aktivitere", leker og sånt. Ikke helt min greieda.Men du...Gilla læget, ta buss til andre strender, ta en rundtur, stikk til Rulle på 7an. Nyyyyyyyt ferien. Taxi er billigt og livet er herlig. Ha en fin ferie. Det hadde vi, mavesykdom eller ikke...Shit happens everywhere.
|
|
|

2008-03-17, 00:43
|
Reg.datum: mar 2008
|
Magsjukan från Coche - Punta Blanca
Hej!
Vi kom hem från Isla Coche i lördag och magsjukan håller i sig. Vi har lämnat prov och tack och lov ingen salmonella. Vi ska lämna prover i morgon igen för att antagligen konstatera Giardiasis! Tack till forumet som kom med den infon - ingen trevlig läsning dock på smittskyddsinstutionens hemsida. Hoppas att vi kan bli friska snart.
En fråga till alla - vi åkte till Isla Coche den 22 februari och när vi kom dit så var alla på plats sjuka, barn låg på sjukhus med dropp etc etc. De som kom med oss insjukande också efter dag/ar i diaréer, kräkningar etc som "alla" andra.
Fritidsresor var mycket frågande till detta....jag bara undrar hur de kan vara det...jag såg nu i efterhand att det var en artikel skriven om magsjukan på Punta Blanca i DN....datumet för artikeln var 12 januari!! Hur kommer det då sig att inte Fritidsresor vet om det?? Och läser man den artikeln så undrar jag hur överhuvudtaget Fritidsresor kan skicka ner fler gäster??
|
|
|

2008-03-17, 10:09
|
|
|
DN-artikkel og datoer på internett...
Nå er det slik....Den artikkelen som du har lest og som noen av våre medresenærer (jeg var også på Punta Blanca 22 februar...) la inn i permen på Portofino er datert 2007...Det var en del problemer med mavesykdom i fjor også. Disse problemer håpet man var i orden da de ordnet opp med kontroller og diverse rutiner. Artikkelen var altså kjempegammel. Nok om det...Parasittsykdommer er svært vanlige i lender som Venezuela, Cuba, Brasilien, Asia, For all del, en god del av våre østeuropeiske lender har også slike "dyr" å håndtere. Det er ikke noe som et eneste reisebyrå i verden kan garantere seg emot. Eller mennesker heller for den delen. det er nok en risiko man veger å ta når man reiser i det hele tatt. Det eneste jeg virkelig er skuffet (besviken) over når det gjelder reisebyrået, er deres manglende evne til å gi informasjon til oss, når de får vite at deres turister er eksponert for smitte som kan taes med hjem. god bedring til de som er syke. Jeg er snart ferdig med mine tabletter jeg da...
|
|
|

2008-03-18, 22:35
|
|
|
Magsjuka
Hej
Nyss hemkommen (17/3). Eftersom jag är sjuksköterska kan jag inte låta bli att reagera på allt snack om magsjuka.På flyget hem satt en kvinna framför oss i (Premium klass) som defintivt inte mådde bra från sin mage, hon använde samma toalett som piloterna och övriga i besättningen. Jag vet inte vilken baketerie/parasit/visus som denna kvinna hade, men min reflektion är trots allt att efterom nu det härjat en parasit på ön kan väl Fritidresor ta sitt ansvar och vara tydlig med informationen. Varför finns inte hansdsprit på toaletterna? Förra åtet hade vi en kompis som hade hög feber och campylobacter på hemresan och använde samma toa som ett fletal resenärer!!!!!. Rätt saklig information behöver inte skrämma folk utan snarare lugna. Låt handspriten flöda.
Syster Yster
|
|
|

2008-03-29, 20:39
|
|
|
Av oss som evakuerades från Punta Blanca den 4 mars var 20 av 80 magsjuka. En del har fortfarande problem, ca 2 veckor efter hemkomsten. Fritidsresor hävdar att det inte fanns någon smitta på hotellet och att evakueringen berodde på "problem med vattenförsörjningen till ön" och att det var "problem med båtransfern"... Något som över huvud taget aldrig nämndes som skäl av reseledarna på Coche eller Isla de Margarita.
Se även Västerbottens-Kuriren - Magsjuka spolierade familjens semester
Problemen är dock ingen ny företeelse, ändå fortatte Fritidsresor att skicka dit resenärer...
Svenska turister drabbade av svår magsjuka
|
|
|

2008-03-30, 01:54
|
Reg.datum: mar 2008
|
Epidemievakueringen
Fritidsresor fick mycket goodwill vid tsunamin i Thailand men frågan är om inte ledningen och personalen fått hybris. Jag tillhör den grupp på ca 80 personer som Fritidsresor med mycket kort varsel tvingade bort från Coche med motiveringen att evakueringen gjordes för att undvika en epidemi. Fritidsresor körde över hela gruppen på ett smaklöst och brutalt sätt. Vi kastades ut från hotellet i mörkret till en ruskig båtresa i hög sjö. Vi inkvarterades på ett fruktansvärt uselt hotell på Isla Margarita i fuktdrypande ”cykelbodar” med kackelackor och diverse kryp som husdjur. Fritidsresors personal ansåg helt uppenbart att hotellet var en fullgod ersättning för paradiset på Coche. Arrogansen från såväl reseledarna som destinationschefen retade fullkomligt gallfebern på gästerna. Där fanns sannerligen inget goodwilltänkande. Nu är vi (Cochegruppen) lyckligtvis hemma med större eller mindre uttalade magproblem. Fritidsresor uppmanar oss i brev att ta prover hos vårdcentralen. I andra brev mörkar Fritidsresor helt att det var sjukdomsinfernot på Coche som föranledde panikevakueringen i kolsvarta mörkret och i kraftig sjögång. Fritidsresor försöker av någon anledning sitta på två stolar. Mycket talar för att den bryska evakueringen var grundbulten i Fritidsresors plan för att komma ur kontraktet med hotellet på Coche på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt. Epidemi är säkert ett fullgott själ att få avtalet upphävt. I det läget är 80 gästers semesterupplevelser uppenbarligen av ringa betydelse. Tvåstolsstrategin förklarar tydligt varför Fritidsresor från första stund mörkat, ljugit och uppträtt på ett oförklarligt kundfientligt sätt. Kundfientligheten fullföljs nu med att Fritidsresor delar ut en skärv i kompensation till sina gäster för en totalt förstörd semester. Med hänsyn till att det med stor sannolikhet var Fritidsresors ekonomiska strategier som föranledde tvångsförflyttningen är det i högsta grad rimligt att Fritidsresor lämnar en fullständig kompensation till sina gäster. Avslutningsvis kan sägas att Fritidsresor borde ha stoppat tillflödet av nya gäster till Coche långt tidigare om det nu var gästernas bästa man hade för ögonen. Fakta i sammanhanget är att Fritidsresor, enligt egna uppgifter, känt till sjukdomssituationen under så lång tid att en livsfarlig panikevakuering i mörker och kraftig sjögång aldrig kan ha varit motiverad. En seriös researrangör som har sina gästers bästa för ögonen utsätter inte sina gäster för sådant och särskilt inte när smittan redan var överförd till gästerna.
|
|
|

2008-03-31, 13:48
|
|
|
Mycket bra skrivet! Det är precis så som det beskrivs ovan - och som det som också framhålls i tidningsartikeln - även vi upplever Fritidsresors agerande: oförstående, otrevlig och oprofessionell personal på Isla Margarita och därefter en total mörkläggning efter hemkomsten med i all ynnest utkastade symboliska allmosor för att stilla de akuta klagomålen!
Det enda som anfördes på plats, såväl före som efter, den panikartade evakueringen (flykten!) var att gästernas säkerhet inte kunde garanteras till följd av de sedan lång tid utbredda fallen av svår magsjuka och framför allt den ökning av sjukdomsfall som ägt rum de senaste dagarna. Här hemma möts man från Fritidsresors håll av en helt annan version, då det hävdas att alla de undersökningar som gjorts på Punta blanca inte visar på några som helst förekomster av smitta. Mycket märkligt med tanke på att den läkare som undersökte oss på Isla Margarita sade att de prover som tagits på Punta blanca visade på multibakteriella förekomster...
Det goodwill-värde som Lottie Knutsson lyckades bygga upp efter tsunamin håller med r¨åge på att ätas upp av övriga medarbetare på Fritidsresors kvalitetsavdelning!
|
|
|

2008-04-01, 15:43
|
|
|
Kräv provsvar!
Som jag tidigare har skrivit här på forumet, var vår familj på Coche 15/2 - 1/3. Vi var sjuka mest hela tiden. Näst sista dagen tog Fritidsresor dit en "extern" läkare som samlade in avföringsprover från de som var mest sjuka då. Dagen därpå snackades det om att "alla" hade samma "bakterie", men Fritidsresors representant och läkaren vägrade att tala om vilken bakterie det var. Vi åkte hem, och fortsatte att vara sjuka efter hemkomsten. Vi mailade då guide online för att fråga vad proverna hade gett för svar och fick snabbt ett svar. De hade t om scannat av min mans provsvar, så vi har "svart på vitt" vilken paraist han hade. Det var Blastocystis hominis.(Detta efter att han hade ätit en kur mot parsiter). Mitt råd till er som har testat er där nere, är att kräva provsvaren nu. Mailadressen är Guide.Online@fritidsresor.se
|
|
|

2008-04-18, 11:04
|
|
|
Jag tänkte bara meddela att vi nu, efter diverse skriftväxling, till följd av vår på grund av magsjuka och evakuering från Coche förstörda semester fått begärd kompensation från såväl Europeiska reseförsäkringar som från Fritidsresor. Vår familj har därför uppnått det belopp som var realistiskt att hoppas på och vi känner att Fritidsresor till sist tagit sitt förnuft till fånga och försökt göra rätt för sig för de många misstag som gjorde i samband med resan och evakueringen samt den efterföljande kommunikationen. Det enda smolket i glädjebägaren är väl att man ska behöva bråka för att få det man borde ha rätt till redan från början, men en dag som denna känns det ändå mycket bra. Ett generellt råd är också att alltid teckna reseförsäkring.
|
|
|

2008-04-20, 20:25
|
|
|
Hur mycket
Hej!
Skönt att höra att du fick kompensation till sist! Måste bara fråga - hur mycket fick ni? Vi har skickat in våra papper för ett par veckor sedan, men har fortfarande inte hört något vare sig från försäkringsbolag eller Fritidsresor (även om vi har tryckt på...). Vi kom hem 1 mars och jag är fortfarande sjukskriven - ytterligare tre veckor från nu. Och det känns trist...
|
|
|

2008-04-21, 11:43
|
|
|
Hej, av försäkringsbolaget fick vi 65 % av den totala reskostnaden (för ett barn och en vuxen) i kontanter och resten upp 100 % får vi om vi bokar en ny resa inom ett år, dvs. ersättning helt i enlighet med de villkor som följer av reseförsäkringen, eftersom vår underårige son var sjuk mer än halva resan. Från Fritidsresor hade vi begärt full kompensation med avräkning av de tre hela dagar vi tillbringade på Coche. Vi fick alltså ca 75 % av den totala resekostnaden från Fritidsresor för de övriga två familjemedlemmarna, vilket vi känner oss mycket nöjda med.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|