|
|

2008-03-04, 22:38
|
|
|
En till Reseberättelse
Hej alla som vill läsa,
Nyss hemkommen från en underbar semester på Isla Margarita med hela familjen. Landade lördag 1/3 efter 14 härliga dagar.
Vi som var där var jag, frugan och våra två barn (14 o 18).
Hadde läst detta och ett par forum till för att få en bra bild om ön innan vi åkte. Det var både + och - läsning vilket gjorde att vår förväntan var inte så himla hög.
Kan säga redan nu att den förväntan uppfylldes med råge, hadde en tår i ögat sista dagen, ville inte alls åka hem.
Resan då, åkte med TuiFly den 15.feb, 10,5 timmar men jag hadde bokat bra stolar så den resan var helt ok. Bra service, ok standardmat. Servering två gånger, inte illa.
Väl framme så var det ganska lång väntan på immigration, men vf, vi hadde ju semester :-) bara att börja stressa ner direkt.
Sen en busstur till hotellet, vi hadde valt Hotel Flamenco Villas på Playa El Agua. Hadde läst ett par tråkiga inlägg om detta hotell, men nästan som alltid, det är väldigt individuellt hur man uppfattar saker som t.ex. standard. Man får vad man betalar för. För oss var detta hotell absolut godkänt. Trevliga rum, lokaler, område med pool och en mycket trevlig och hjälpsam personal. Allt jag läst i nåt inlägg blev grusad.
Mina barn, och vi fick en riktig bra kontakt med några från hotellet som gjorde att vår vistelse där blev en riktig riktig höjdare. Maten är buffe mat, efter en vecka så har man ju koll på vad som väntar, men den var god. Fanns allt en kan önska. Fanns en kock med ett stekbord till varje frukost (ägg och omelätt) samt till middag (kött, fisk, tortilla etc etc)
Vi åt allt (nästan) som fanns i buffe'n, dock inte av dom kalla såserna. Klarade magen hela vistelsen.
För att variera lite så åt vi ute på LaIsla och 7th Heaven (Rulles ställe). LaIsla hadde vi otur, deras sjömattallrik var ingen höjdare. Hos Rulle käkade vi oxfile, jag säger bara mumsfillibaba, såååå gott. Hörde av andra gäster på vårt hotell att både hummer och köttbullar var av finfin klass.
Annars så hadde vi inte några stora utsvävningar i matväg, provade lite empanadas på ett par stränder vi besökte.
Stranden Playa El Agua var inte så illa tycker jag som man kan få intryck av i forumet, visst fanns det tång och höga vågor men gick man inte så långt ut så gick det alldeles utmärkt att svalka sig. Vårat hotell hadde en kille på stranden som vinkade iland dig om du kom för långt ut. Strömmar och våger SKALL man ha respekt för. Vill man bada i lungt vatten, ta en taxi till andra sidan, kostar nästan ingenting.
Strandförsäljarna var rätt charmiga, det var helt ok att titta men sen inte köpa. Har varit på andra ställen där dom var rätt så inpåslitna. Handlade lite smycken.
Vi hadde redan hemma valt bort dom långa utfärderna, vi ville ha lite lung och ro inte åka som skållade loppor på allt som finns. Flera på hotellet hadde varit i Canaima, Orinocco och på LosRoques. Hadde tydligen varit häftiga upplevelser...får ta det nästa gång.
Vi åkte på Jeepsafari, det var en riktig fin tur tycker jag. Fick se mycket av ön inklusive mangroveträsket LaRestinga med båt. Kan verkligen rekomendera denna tur. Vi valde att ta den genom Ving. (Ving var verkligen bra, trevliga, kunniga och hjälpsamma)
Sen var vi och simmade med delfiner. Riktig kul men ack så kort. Skulle vilja ha fått några minuter till.
Vi besökte en strand som heter Manzanillo. För mig var detta en riktig höjdare, en liten fiskebystrand. Vi fick se när dom tog upp näten med hjälp av båtar och taljor på land. Alla hjälpte till. Inte så stora vågor. Klart badbart. Mysiga restauranger.
Besökte också grannstranden Parquito, surfstranden. Det gjorde vi en söndag och det var hur mycket folk som hälst, faktisk riktig roligt. Hyrde surfbrädor för att testa vågorna, skall inte berätta hur det gick...skiiitsvårt är det, tog en bodyboard istället, mycket lättare.
Hadde en underbar dag på denna strand, blev röd som en kokt hummer..hehe.
Sambil fick också ett besök, stort stort köpcentrum. Ser precis lika ut över hela världen, men vill du shoppa så är detta rätt plats.
IM har så mycket att ge alla som åker hit tror jag, det finns så mycket att se, utforska och göra. Vi gjorde bara en bråkdel, men det var det vi ville denna gång, det går att även ta det helt lungt och ladda batterierna.
Visst såg vi lite sopor och annat krafs, inte tog vi någon månskenspromenad på stranden heller, behöver inte utmana ödet. Gör jag inte i Stockholm heller. Det är inte som Sverige eller GranCanaria, IM är annorlunda, charmig på sitt eget sätt. Ett klimat som är helt strålande. Jag forstår att många åker dit igen och igen.
Långt tal men jag måste få avsluta med våran häftiga taxiresa från Manzanillo. När vi kom från stranden fanns inga taxibilar men dock en lokal herre som skulle hjälpa oss. Han stoppade en stooor amerikanare som absolut hadde sätt sina bästa dagar, då menar jag rishög i kvadrat. Jag vet inte vad som höll ihop bilen. Jag kan faktisk inte fatta vad som fick oss att sätta oss in i den...men det gjorde vi, hadde St.Maria på dashbordet så vi var nog säkra. Vår chafför var en lung liten gubbe och han körde inte snabbare än 15 så det gjorde inget att vi inte hadde bälten. En riktig upplävelse blev det, bara en liten detalj som gör att semester'n känns komplett.
För oss, så var detta den absolut bästa semester ever. Hoppas att nåt annat ställa kanske kan matcha denna. När vi har haft sådan tur och lycka så blir det lite trist när man läser om alla dom som har varit på Coche och legat magsjuka.
Kön för att komma ut ur landet var nästan lika lång och trög som att komma in. 9,5 timmar hem i inte så allt för bra stolar denna gång, blev lite felbokad...
Tänk att ni orkade läsa ända hit, måste ha varit lite interessant att läsa iallafall...
Ni som skall dit, är inte avundsjuk alls...nooot, ha en fin vistelse
KjellM med familj
|
|
|

2008-03-05, 05:48
|
|
|
Hej!
Jag orkade läsa allt! Det är så trevligt med reseberättelser. Tack så mycket. Hälsningar Susanne
|
|
|

2008-03-05, 07:52
|
|
|
Vi var också där
Vi håller helt med Kjell med familj. En fantastiskt skön semester.
Anders och Ann-Britt
|
|
|

2008-03-05, 11:18
|
Reg.datum: jan 2007
Rykte: 0
|
också vi var där...
Läste också hela reseberättelsen och håller med författaren..... vi gillade IM skarpt.
|
|
|

2008-03-05, 13:58
|
|
|
Låter bra.............
Jag orkade hela oxå...............
Vi flyger ner på Fredag 7/3 och ska bo på Isla Caribe och vi längtar otroligt mycket.
Fam Pettersson Gotland
|
|
|

2008-03-05, 15:25
|
|
|
Nu är jag glad.
Ännu en positiv berättelse, ska dit för första gången på fredag 7/3...Längtar!!!Ska bo på Hesperia playa el agua. Hoppas att detta hotel är bra likaså.
Mvh/Lkpg paret
|
|
|

2008-03-05, 20:45
|
|
|
Ni som skall dit...
berätta ni också när ni kommer hem. Hoppas ni får en lika skön semester som oss.
Hisperia El Agua så ut till att vara ett fint hotell, körde förbi det ett par gånger.
Ander och Ann-Britt..hur är det att vara hemma igen? Jag längtar som attans tillbaks, sitter och kollar bilder...snufs, va vi hadde det fint...hör ni, vem bjuder nästa gång ;-)
KjellM
|
|
|

2008-03-05, 21:56
|
|
|
Hej..
Glad att ni tyckte att Flamenco var bra, har bott där de senasre 6 åren och
inte förstått allt skitsnack om hotellet, åker dit igen nästa vecka.
Flamenco fans...
|
|
|

2008-03-15, 16:53
|
Reg.datum: mar 2008
Rykte: 0
|
.......
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hej alla som vill läsa,
Nyss hemkommen från en underbar semester på Isla Margarita med hela familjen. Landade lördag 1/3 efter 14 härliga dagar.
Vi som var där var jag, frugan och våra två barn (14 o 18).
Hadde läst detta och ett par forum till för att få en bra bild om ön innan vi åkte. Det var både + och - läsning vilket gjorde att vår förväntan var inte så himla hög.
Kan säga redan nu att den förväntan uppfylldes med råge, hadde en tår i ögat sista dagen, ville inte alls åka hem.
Resan då, åkte med TuiFly den 15.feb, 10,5 timmar men jag hadde bokat bra stolar så den resan var helt ok. Bra service, ok standardmat. Servering två gånger, inte illa.
Väl framme så var det ganska lång väntan på immigration, men vf, vi hadde ju semester :-) bara att börja stressa ner direkt.
Sen en busstur till hotellet, vi hadde valt Hotel Flamenco Villas på Playa El Agua. Hadde läst ett par tråkiga inlägg om detta hotell, men nästan som alltid, det är väldigt individuellt hur man uppfattar saker som t.ex. standard. Man får vad man betalar för. För oss var detta hotell absolut godkänt. Trevliga rum, lokaler, område med pool och en mycket trevlig och hjälpsam personal. Allt jag läst i nåt inlägg blev grusad.
Mina barn, och vi fick en riktig bra kontakt med några från hotellet som gjorde att vår vistelse där blev en riktig riktig höjdare. Maten är buffe mat, efter en vecka så har man ju koll på vad som väntar, men den var god. Fanns allt en kan önska. Fanns en kock med ett stekbord till varje frukost (ägg och omelätt) samt till middag (kött, fisk, tortilla etc etc)
Vi åt allt (nästan) som fanns i buffe'n, dock inte av dom kalla såserna. Klarade magen hela vistelsen.
För att variera lite så åt vi ute på LaIsla och 7th Heaven (Rulles ställe). LaIsla hadde vi otur, deras sjömattallrik var ingen höjdare. Hos Rulle käkade vi oxfile, jag säger bara mumsfillibaba, såååå gott. Hörde av andra gäster på vårt hotell att både hummer och köttbullar var av finfin klass.
Annars så hadde vi inte några stora utsvävningar i matväg, provade lite empanadas på ett par stränder vi besökte.
Stranden Playa El Agua var inte så illa tycker jag som man kan få intryck av i forumet, visst fanns det tång och höga vågor men gick man inte så långt ut så gick det alldeles utmärkt att svalka sig. Vårat hotell hadde en kille på stranden som vinkade iland dig om du kom för långt ut. Strömmar och våger SKALL man ha respekt för. Vill man bada i lungt vatten, ta en taxi till andra sidan, kostar nästan ingenting.
Strandförsäljarna var rätt charmiga, det var helt ok att titta men sen inte köpa. Har varit på andra ställen där dom var rätt så inpåslitna. Handlade lite smycken.
Vi hadde redan hemma valt bort dom långa utfärderna, vi ville ha lite lung och ro inte åka som skållade loppor på allt som finns. Flera på hotellet hadde varit i Canaima, Orinocco och på LosRoques. Hadde tydligen varit häftiga upplevelser...får ta det nästa gång.
Vi åkte på Jeepsafari, det var en riktig fin tur tycker jag. Fick se mycket av ön inklusive mangroveträsket LaRestinga med båt. Kan verkligen rekomendera denna tur. Vi valde att ta den genom Ving. (Ving var verkligen bra, trevliga, kunniga och hjälpsamma)
Sen var vi och simmade med delfiner. Riktig kul men ack så kort. Skulle vilja ha fått några minuter till.
Vi besökte en strand som heter Manzanillo. För mig var detta en riktig höjdare, en liten fiskebystrand. Vi fick se när dom tog upp näten med hjälp av båtar och taljor på land. Alla hjälpte till. Inte så stora vågor. Klart badbart. Mysiga restauranger.
Besökte också grannstranden Parquito, surfstranden. Det gjorde vi en söndag och det var hur mycket folk som hälst, faktisk riktig roligt. Hyrde surfbrädor för att testa vågorna, skall inte berätta hur det gick...skiiitsvårt är det, tog en bodyboard istället, mycket lättare.
Hadde en underbar dag på denna strand, blev röd som en kokt hummer..hehe.
Sambil fick också ett besök, stort stort köpcentrum. Ser precis lika ut över hela världen, men vill du shoppa så är detta rätt plats.
IM har så mycket att ge alla som åker hit tror jag, det finns så mycket att se, utforska och göra. Vi gjorde bara en bråkdel, men det var det vi ville denna gång, det går att även ta det helt lungt och ladda batterierna.
Visst såg vi lite sopor och annat krafs, inte tog vi någon månskenspromenad på stranden heller, behöver inte utmana ödet. Gör jag inte i Stockholm heller. Det är inte som Sverige eller GranCanaria, IM är annorlunda, charmig på sitt eget sätt. Ett klimat som är helt strålande. Jag forstår att många åker dit igen och igen.
Långt tal men jag måste få avsluta med våran häftiga taxiresa från Manzanillo. När vi kom från stranden fanns inga taxibilar men dock en lokal herre som skulle hjälpa oss. Han stoppade en stooor amerikanare som absolut hadde sätt sina bästa dagar, då menar jag rishög i kvadrat. Jag vet inte vad som höll ihop bilen. Jag kan faktisk inte fatta vad som fick oss att sätta oss in i den...men det gjorde vi, hadde St.Maria på dashbordet så vi var nog säkra. Vår chafför var en lung liten gubbe och han körde inte snabbare än 15 så det gjorde inget att vi inte hadde bälten. En riktig upplävelse blev det, bara en liten detalj som gör att semester'n känns komplett.
För oss, så var detta den absolut bästa semester ever. Hoppas att nåt annat ställa kanske kan matcha denna. När vi har haft sådan tur och lycka så blir det lite trist när man läser om alla dom som har varit på Coche och legat magsjuka.
Kön för att komma ut ur landet var nästan lika lång och trög som att komma in. 9,5 timmar hem i inte så allt för bra stolar denna gång, blev lite felbokad...
Tänk att ni orkade läsa ända hit, måste ha varit lite interessant att läsa iallafall...
Ni som skall dit, är inte avundsjuk alls...nooot, ha en fin vistelse
KjellM med familj
|
Låter bra det med 7th Heaven Kjell=P
Åker imorgon för 10 dagars semester , lär väl bli en del oxfilé där då jag kommer hyra lägenhet av Rulle också...
Vad kostade det att hyra surfingbräda för 1 dag typ?
//Danne
|
|
|

2008-03-17, 11:09
|
|
|
IM
Hej Kjell m fam
Tack för den positiva berättelsen. Vi åker ner 21/3 till Playa el humo - Portofino.
Tacksam för tips med badvänlig strand, prisnivå på taxi, pärlor osv...
/Södertälje familjen
|
|
|

2008-03-18, 22:20
|
|
|
Portofino
Hej
Vi kom hem i lördags (17 mars).Vi bodde på Portofino igen, precis som förra året.I år bytte vi upp oss till ett rum med markterass (rum 507) nära poolen. Förra året var vi där under påsken då hotellet invaderades av sydamerikaner, inget negativt i det, snarare tvärtom. Mycket trevliga personer. Men, den stora skillnaden var att i år tyckte vi att standarden hade sjunkit några grader. Inför påsken putsades det, palmer klipptes, standarden på maten höjdes men även trängseln runt polen och barerna ökade. Vi trivs väldigt bra på Portofino pga av läget till både "höger och vänster". Det som är det enda negativa är att standen ibland är beikad med massor av tång. Du tar dig enkelt till Playa El Agua med en promenad där vi shoppade halsband till väldigt bra priser, vi startade vår budgivning på 120 Bolivarer och slutade på ca 60, det är bara att pruta på, de spinger efter dig efter en stund. Vi käkade hos Rulle, mycket god mat, köpte rom m.m. Du tar dig enkelt på diverse turer med taxi till en billig penning. Pengar växlade vi svart på standen till en växlingskurs på 420 bolivarer/100 USD att jämföra på internetcafé där vi blev erbjuden 250 bolivarer/100 USD. Det skönk något under tiden men aldrig < 390 bolivarer/100USD.Vill du ha en lugnare beach så tar du en taxi till Playa La Galera eller Playa Caribe med en taxi 15-20 min.Ät deras heta räkor, mums. Ta en tur till Coche. Vi hade inte en krusning av knorr i magen, vi använde handsprit mycket flitigt och hade druckit Ducoral.
Ha en skön vistelse, längtar redan tillbaks.
Mia & Perra
|
|
|

2008-03-19, 21:24
|
|
|
Tja,
Danne, du har nog redan hyrt bräda redan...hehe, lite skillnad mellan dom två jag hittade på stranden, den killen son har ställe längs norr var billigast, 80 starka bolivarer skulle han ha för 4 timmar och 1 timme instruktion. Pratade ok engelska också. Den andra var dyrare och lite klurigare...30 starka för en bodyboard.
På Flamenco fanns en tavla i receptionen med taxipriser, stämde på alla dom resor vi tog iallfall, ingen som forsökte lura till sig mera. Hadde en som också väntade på oss i 3 timmar...tog inget extra (han fick dock lite mera av oss) Hadde inga problem med att ta taxi, har läst på forumet att några haft chafförer som varit höga på nåt...inte såg jag några sådana iallfall...
En strand som jag tyckte om var Manzanillo, med fiske av lokalbefolkningen som kunde beskadas och deltagas i om man ville...kanske inte den mäst barnvänliga stranden, men klart mindre vågor än Playan...
Gissa om jag längtar tillbaks, speciellt nu när vinter'n bestämt sig för att komma...brr
//Kjell
|
|
|

2008-03-22, 09:45
|
|
|
Jag och frugan har ju varit där, så jag behövde inte läsa för jag vet ju vilket härligt klimat där e, men klart lite avis blir man ju. Så nu får man väl se fram emot den svenska våren och härlig grönska. Och det är ju inget annat land i världen som slår. Fast just nu ser det ju mörkt ut med snö och elände, men ovan molnen lyser klotet ändå
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|