ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-03-03, 15:25

mona2

Question magsjuka/salmonella Punta Blanca Ocean Club
Hej!
Jag kom hem från IM i lördags efter två veckor på Coche. Magsjukan släpper inte, och nu ska jag testas för salmonella. Jag såg något annat inlägg här om någon familj som verkade vara med om samma sak. Hur har det gått för er? Och ni som är kvar - hur mår ni?

Annars var det fint där.
Svara med citat

Gammal 2008-03-03, 15:48

Annapanna

Medlem
Annapanna är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 0

Standard
Åkte du med fritidsresor?

Tänkte kolla med deras representant där hur läget är nu...
Svara med citat

Gammal 2008-03-03, 16:27

mona2

Standard Naturligtvis Fritte!
Japp, jag åkte med Fritidsresor. Ankomst 15/2, hem 1/3.
Svara med citat

Gammal 2008-03-08, 21:33

Gäst

Standard Salmonella?
Hei. Jeg kom nettopp hjem fra Isla Coche og Isla Margarita. De turister det var tatt prøve av hadde fått påvist Giardia Duodenalis. Man får det fra kloakk og dårlig hygiene. Dette kan man bli kvitt med Flagyl (tabletter, mikstur eller intravenøst). Man kan få vedig variert sykdomsbilde og inkubasjonstiden er veldig variert, helt opp til 25 dager (vanligst med 7-10 dager). Noen merker ingentig og blir bare smittebærere. Andre blir kortvarig syk og atter andre er drålige og hanlger i lenger tid. Sjekk opp på nettet så finner dere ut mere om dette. Jeg vore svært takknemlig hvis dere ga beskjed om hvordan det gikk med salmonella-prøvene...
Svara med citat

Gammal 2008-03-09, 22:41

mona2

Standard ingen salmonella
Hej Gäst!

Jag har fått mina provsvar nu, och har ingen salmonella och antagligen inte någon parasit enligt dem. Men jag har (9 dagar efter hemkomst) fortfarande diarré och har gått ner 4-5 kilo på tre veckor och ska gå till läkaren på nytt imorgon. Tack för att du berättade om Giardia Duodenalis, jag ska kolla upp det!

Jimpa och ni andra som är kvar, hur är läget, vad vet ni?
Svara med citat

Gammal 2008-03-09, 22:48

mona 2

Unhappy avmagring
Hej igen!Hittade just en sida som beskrev parasiten. uahhhhh! Men det låter bekant - ingen feber, bara diarré och just det där med vikten. (Nu tyckte jag ju att just DEN delen var LITE positiv mitt i allt, men...)
Svara med citat

Gammal 2008-03-09, 23:06

Gäst

Standard
Hola.
Jimpa har aldrig varit på IM .Så jag tror inte att han vet vad som händer på ön..
Fråga i stället RULLE, som jag vet finns i verkligheten...
Frågande
Svara med citat

Gammal 2008-03-09, 23:23

Gäst

Standard Parasitten fortsettelse....
Hei...Det er meg igjen. Takk for svar om salmonella. Har hatt kontakt med reisebyrået og provsvaren som var tatt av mine medresenærer viset heller ikke på salmonella. Parasitten kan være vanskelig å få øye på i undersøkelser da man ser den med mikroskopi og den ikke vises så godt alltid. Det trenges nok et trent øye og faktisk opp til flere avføringsprøver for å få et sikkert syn av den. Jeg ringer i morgen til min lege og setter hele familien på kur mot dette. Det synes jeg du også skal gjøre, hvis du ikke allerede har gått gjennom en fullverdig kur mot den tidligere. Ellers er det her jo en ganske vanlig liten figur ( i hvert fall i andre deler av verden) bare det at vi ikke alltid tåler den. Noen blir dessuten i ettertid plaget av den, uten å ha den i kroppen lenger. God bedring til deg.
Svara med citat

Gammal 2008-03-10, 09:29

mona2

Standard Mer parasit
Hej igen... Jag har nu varit i kontakt med läkare och vi ska lämna fler prover. Som du sa, det kan vara svårt att hitta parasiten.
Reste ni med Fritidsresor? När jag var i kontakt med Fritidsresor Sverige nu, sa de att de har inga inrapporterade fall från Coche eller IM på parasit eller salmonella. De prover som togs när vi var där visade tydligen bara på "vanlig matförgiftning" som de sa.

Detta kommer ju att bli ett försäkringsärende för vår del, men enligt Fritidsresor ersätter de ingenting, utan allt går genom försäkringsbolaget.

Annapanna och Jimpa, ni som brukar vara så snabba med att svara, varför är ni tysta nu?
Svara med citat

Gammal 2008-03-10, 10:49

Gäst

Standard fortsettelse om parasitten på Punta Blanca
Meg igjen ja...
Jeg reiste med Startour...På svenska er de vel det samme som Fritidsresor. Det er i fra Startour sine representanter ( og lege ) jeg har fått mail om at det dreier seg om Giardia. Hvorfor Fritidsresor svarer med "vanlig" matforgiftning aner jeg ikke. Jeg har idag også vært i kontakt med mitt reisebyrå og rekomenderet dem å gi informasjon om at det har gjorts funn av denne parasitten til alle som har vært på Isla Coche. Min lege holder for øyeblikket på å bestemme seg for om han vil sette oss på kur med en gag og hva vi skal få. I verste fall får vi ikke noe med mindre avføringsprøver fra oss i familien er positive. Jeg håper selvfølgelig at han tar meg på ordet da vi alle har hatt en eller annen form for "plager" fra maven under reisen. Jeg ønsker jo på ingen måte å bli hindret fra å gå tilbake til arbeid grunnet den her lille parasitten. Den er jo faktisk en smitterisiko i barnehager og sykehus. Ble du satt på kur med en gang eller må du vente på svar på prøvene?
Svara med citat

Gammal 2008-03-10, 13:30

Annapanna

Medlem
Annapanna är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Standard
Hej Mona2!

Skälet till att jag inte svarar, är att jag inte vet något mer.
Jag har mailat fritidsresor, men inte fått något svar.

Dessutom har jag varit på tjänsteresa i några dagar, så jag kollar på forumet för första gången på 5 dagar idag.

Jag har inte varit på IM än, åker till Coche på fredag och IM nästa fredag, så efter det kan jag rapportera mer...

Vänliga hälsningar
/Anna
Svara med citat

Gammal 2008-03-10, 14:25

Jimpa

Globetrotter
Jimpa är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 6

Standard Inget svar..
... för jag är i Sverige för tillfället och följer vad som händer med med bestörtning på samma sätt som ni: genom alla inlägg. Ingen kul läsning. Men jag har kontakter där nere, så jag hör av mig när/om jag vet något.
Svara med citat

Gammal 2008-03-10, 15:19

Gäst

Standard Forhåpentlig siste beskjed fra meg om parasitterier...
Jeg og familien er no satt på Flagyl-kur over 10 dager. Ingen av oss har noen store plager for øyeblikket annet enn litt mavesmerter. Jeg går tilbake til arbeid (men er selvfølgelig ekstra nøye med å vaske hendene) på onsdag. Datteren får også lov å gå i barnehagen fra onsdagen. Håper at vi ikke får tilbake symptomer etter avsluttet kur. Sånn til sist vil jeg bare si at det er nok ikke mulig å peke ute noen "syndebukker" i hele rotet. Det er en gang sånn at denne parasitten er svært vanlig i diss strøk og ikke noe man kan regne med at de klarer å få bukt med. Befolkningen der er jo vant til den og de merker mest sannsynlig ikke så mye til den. Den finnes også i ØstEuropa. Leter man lenge nok finner du den helt sikkert i nærheten av ditt bostedsområde også. Det er bare det at den da ikke finnes å så store konsentrasjoner at man blir syk.

Summa summarum når det gjelder min families ferie på Isla Coche da:

Vi er glade vi fikk muligheten til å være der og koset oss massevis, heile familien. Vi hadde med unntak for denne lille fripassasjereren en fin ferie. Men da var vi heller ikke de som ble som aller sykast.
Svara med citat

Gammal 2008-03-10, 21:51

Mona2

Standard Jobbar som vanligt
Hej!
Jag fick bara lämna nya prover hos läkaren, och de kommer nog inte vara klara förrän på fredag eller måndag. Min läkare vill inte skriva ut någon Flagyl till vår familj innan hon har hittat parasiten. Läkaren menade att vi kunde jobba som vanligt, eftersom vi inte arbetar med mat. Men jag är ju noga med handhygienen, det finns alkogel (sprit) på apoteket här som är jättebra i små flaskor som är lätta att ha med sig i fickan.

Jag stör mig mest på att Fritidsresor i Sverige inte verkar vara informerad om problemen som Startour verka ha tagit itu med, och nu flyttar de tydligen alla från Punta Blanca också... Det är antagligen hemkomna som lider i onödan just nu, som inte har hittat till detta forum. Och det är säkert svårt för läkarna också, att veta om de ska skriva ut recept eller ínte. Jag kan ju bara hänvisa till det jag har läst här, och det räcker tydligen inte.

Slutligen vill jag också säga att vi tyckte jättemycket om Punta Blanca. Vacker strand, jättetrevlig personal (vad händer med dem nu när alla turister flyttas???) fantastiskt klimat.
Svara med citat

Gammal 2008-03-11, 11:10

Mona2

Standard Maila mig!
Hej "Gäst" som reste med Startour! kan du maila mig direkt på missammarp@hotmail.com?

Fritidsresor hävdar bestämt att de inte kan säga vilken parasit folk har drabbats av, och tror inte på att Startour har meddelat något skriftligt (mail) till sina resenärer. Min läkare vill inte skriva ut medicin till mig förrän jag har lämnat positiva prover, och det kommer att dröja ytterligare ett par dagar innan de prover jag lämnade i morse är klara.

Kan du kontakta mig direkt så kan vi fortsätta vår mailväxling? ;-)
Svara med citat

Gammal 2008-03-11, 14:21

Gäst

Standard Det ble visstnok et litet inlegg til på meg her...
Jeg trur jeg må presisere noe. Mine mail-kontakter med reisbyrået angående hvilken type bakterie/parasitt som var oppdaget gikk gjennom Guide Online. Jeg tenkte at det var best å ta kontakt med den personel som var i Venezuela. Jeg tok kontakt da jeg er helsepersonnel og ville sjekke at jeg ikke smitter videre noe. Heldigvis var det "bare" denne lille banditten og jeg kan kvitte meg med den med tabletter. De på reisbyrået her i Norge var heller ikke helt oppdaterte, uten fikk info fra meg. De ringte meg idag før å få mere info men jeg henviste dem tilbake til Guidene på Isla Margarita. Veldig raske og hjelpsomme var de på Guide Online. Vi ble også flyttet fra Punta Blanca på tirsdagen før hjemreise. Hadde jeg visst at det "bare" var denne parasitten, som er helt vanlig i viss deler av verden. Hadde jeg heller bett om medisin til alle i familien og bodt på Punta Blanca tils vi skulle reise hjem. Sånn....Det var vel det hele. God bedring til de som er syke.
Svara med citat

Gammal 2008-03-29, 20:26

Gäst

Standard
Av oss som evakuerades från Punta Blanca den 4 mars var 20 av 80 magsjuka. En del har fortfarande problem, ca 2 veckor efter hemkomsten. Fritidsresor hävdar att det inte fanns någon smitta på hotellet och att evakueringen berodde på "problem med vattenförsörjningen till ön" och att det var "problem med båtransfern"... Något som över huvud taget aldrig nämndes som skäl av reseledarna på Coche eller Isla de Margarita.

Se även Västerbottens-Kuriren - Magsjuka spolierade familjens semester
Svara med citat

Gammal 2008-03-30, 12:22

Arg Helena

Exclamation Resenärer sjuka på Isla de Coche, Venezuela
Även jag känner att jag måste göra ett inlägg.

Det är förjäkligt hur Fritidsresor beter sig i ärendet. Man vet sedan länge på Fritidsresor att det har varit problem på Isla de Coche.

Jag läste en artikel i DN från januari 2007 om resenärer som blev sjuka på hotell Paradise. Min sambo är via arbetet bekant med en person som var på Coche vid det tillfället och som har berättat vidriga episoder som utspelade sig under hans semester på ön, på Punta Blanca och Paradise!Tyvärr fick vi inte ta del av detta förrän min sambo berättade att vi hade varit på Coche och blivit sjuka.

Utöver detta så fick jag på min vårdcentral, den 18 mars, veta att Fritidsresor har varit i kontakt med Smittskyddsinstitutet och att man nu skall gå ut med information till alla resenärer som har befunnit sig på Coche sedan den 1 december 2007 om att de bör lämna avföringsprov för Giardia. En vårdcentral går inte ut med felaktig information till sina patienter.

Kämpa på tillsammans. Gör gruppanmälan och visa hur starka Ni är. Låt inte Fritidsresor få vinna! Problemet är sedan länge känt, oavsett vad F.R. Stockholm säger.
Svara med citat

Gammal 2008-03-30, 15:02

reseälskare

Medlem
reseälskare är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Standard Magsjuka även förra året
vi besökte IM förra året, oc om jag inte minns alldelens fel så var det samma problem på Isla de Coche även då. Researraghören som jag tror var friitdsresor flyttade sina resenärer till IM. Kanske dax att fritidsresor tittar över renligheten på sina hotel
Svara med citat

Gammal 2008-04-04, 21:32

Arg Helena

Question Isla Coche, Venezuela
Hej!

Jag undrar, när 2007 var Du iväg till Isla de Margarita? Anledningen till att jag frågar är för att Fritidsresor nekar till att man hade någon som helst kännedom om att det förekommit magproblem på Coche innan den dag som vi for iväg dit, 29/2-08. Vi blev som sagt evakuerade dag 4 i paradiset. Tacksam för svar.
Vänligen
Helena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8