ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-04-05, 00:31

Kenneth

Medlem
Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 6

Thumbs up Magsjuka
Citat:
Ursprungligen postat av Arg Helena Visa inlägg

Hej!

Jag undrar, när 2007 var Du iväg till Isla de Margarita? Anledningen till att jag frågar är för att Fritidsresor nekar till att man hade någon som helst kännedom om att det förekommit magproblem på Coche innan den dag som vi for iväg dit, 29/2-08. Vi blev som sagt evakuerade dag 4 i paradiset. Tacksam för svar.
Vänligen
Helena
Hej Helena.
Januari 2007 var min fru och jag 14 dgr på Isla, vi bodde på Hotell Portofino. Ungefär vid den tiden, eller innan vi kom dit så fick Fritidsresor evakuera ett antal personer från den ensliga ön som ligger utanför huvudön, kommer inte ihåg namnet så därför namnger jag inget som jag inte är säker på, men det var mycket skriverier i blaskorna här hemma i Sverige om den evakueringen. Evakueringen berodde på dåliga avlopp och problem med hygienen. Alldeles bakom hotellet, bara några meter så gick skit och hela faderullan direkt ut i dagern.
Och just av den anledningen, magsjukeproblem, så evakuerades turisterna.
I Portofinos reception kom det upp anslag där gästerna ombads att iakta en bra handhygien och öht vara nogrann med den allmänna hygienen. Om detta berodde på att gäster evakuerades till Portofino, eller om det kom upp som allmän information vill jag låta vara osagt.
Vi hade en helt underbar semester på Portofino, varken vi eller andra svenska turister som vi kom i samspråk med hade några magproblem på det hotellet, och för oss har Fritidsresor alltid varit okey.
Men jag tycker det vore skit av dom om dom försöker krypa undan sitt ansvar för detta.
Så är denna beskrivning av läget januari 2007 dej till någon hjälp så hoppas jag det ger dej lite information. Men som sagt evakueringen som jag här har beskrivet, den finns dokumenterad i många svenska tidningsarkiv.
Hoppas allt ordnar sej för er.
Isla Margarita är en pärla, och trots allt elände ni råkat ut för tycker jag ni ska ge ön en chans till, men som sagt välj då huvudön.
Svara med citat

Gammal 2008-04-05, 09:50

Kenneth

Medlem
Kenneth är inte uppkopplad

Thumbs up
Nu har jag inte följt den här tråden så noga och vet således inte riktigt vad ursprungsproblemet är. Är det bara bråket om Isla Coche och att Fritidsresor förnekar kännedom om magsjukeproblem så är dom ju riktigt illa ute, kan knappast tänka mej att dom är så dumma att dom tror deras resenärer inget begriper.
Men denna länken hittade jag vid lite letande på nätet om snusket på Isla Coche.
Du kan ju läsa och kanske hjälper det dej något. Detta hände runt den 12 januari 2007, och det finns säkert mer skrivet om det. Länken nedan.

Svenska turister drabbade av svår magsjuka
Svara med citat

Gammal 2008-04-05, 18:51

reseälskare

Medlem
reseälskare är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 0

Cool Hej Helena
Vi var borta över påsken, jag tror att det var den 29mars-13april om jag inte minns alldelens galet, så det kan ju vara er evakurering vi hörde talas om. Fritidsresor kan ju läsa artikeln som DN hade den 12 januari om dom inte hade hört talas om magproblemen. Det verkar som om det är ett återkommande problem
Magsjuka bland svenska turister i Venezuela
Svara med citat

Gammal 2008-04-08, 13:36

Mikke

Standard Punta Blanca Ocean Club 20071016-20071030
Hei, min familie og jeg var også i kontakt med en parasitt av et slag på denne øya. Vi var mer eller mindre syke (diarre og slapp) etter tre dager på øya, og ble ikke kvitt det før lenge etter hjemkomst. Alle som bodde på hotellet ble mer eller mindre syke.

Hva jeg har hørt så har Star Tour sluttet med reiser til denne øya nå pga dette.

Har noen av dere fått erstatning for ødelagt ferie?

Hadde jeg visst at dette var et så stort problem skulle jeg skrevet om dette før. Vi fikk også beskjed om at det var ukjent med magesjuke på denne øya.

Mvh
Mikke
Svara med citat

Gammal 2008-04-11, 01:32

Frågande

Angry Något som inte stämmer...
Jag läste länken som "gäst" skickat in 29e Mars, från Västerbottenskuriren där en Tom Madell berättar om att hotellet kryllade av myror och kackerlackor. Samma hotell, Porto Fino, prisar Kenneth i en ovanstående inlägg. Kan det hända att de som evakuerades från Punta Blanca är ett bittert gäng som ääääälskar att överdriva bara för att få lite uppmärksamhet och kanske en smula pengar av tidningarna? Jag hittar inget annat negativt om Porto Fino här, bara från dem som blev evakuerade. Jag får inte ihop det helt enkelt.
Svara med citat

Gammal 2008-04-21, 12:00

Gäst

Standard
Ja vi finner det märkligt att någon prisar Portofino, men det är också så att det finns olika typer av rum på hotellet. De rum som vi som evakuerades från Coche i början av mars fick var inte något som man vill rekommedera någon!!! Det fanns verkligen kackerlackor på flera av dessa rum och det var också så att luftkonditioneringen krånglade. En del fick byta till bättre rum och andra fick hålla tillgodo med det som bjöds. Några blev också flyttade till Hesperia playa el agua som höll en avsevärt bättre standard i alla avseenden.

Man skall också komma ihåg att det var fråga om två helt olika semesterupplevelser. De flesta av de som evakuerades från Coche hade bokat en barnvänlig paradissemester i bungalow nära den badvänliga stranden. Lägg då till att du trött och svårt magsjuk evakueras till ett litet fuktigt och skitigt rum med ohyra i ett jättestort hotellkomplex med vågor som barnen inte kan bada i, så förstår du varför de flesta av de evakuerade gästerna var upprörda. Lägg också till snorkiga och oförstående representanter från Fritidsresor vid ankomsten till Portofino och ett totalt förnekande av att det tidigare förkommit några problem på Coche så förstår du nog att folk hade anledning att vara upprörda.
Svara med citat

Gammal 2008-04-27, 21:43

gertason

Medlem
gertason är inte uppkopplad

Exclamation
Hej..
Magproblem finns överallt, Förra året hade ett tjugotal gäster problem på
Portofino, ett trettiotal på Hesperia och några på de mindre hotellen..
Vi Svenskar är tydligen inte resistenta mot lite basilusker, men hur är det
med alla de tusentals resenärer som besöker Asien, Thailand mm.?
Ett litet inlägg från Papa som klarat mig under alla mina 13 år på Isla..
Hur är det med Dig"Frågande"( Jimmy)..
Papa
Svara med citat

Gammal 2008-05-16, 09:07

Gäst

Standard Giardia
Hej.

Vi har haft en härlig semester på Isla margarita. Åkte den 18 april och kom hem igen den 3 maj. Vi bodde på hotel Le Flamboyant på el Aqua med all inkl. Det har vi aldrig haft förut.
Måste säga att det var över vår förväntan. Deras mat var mycket god och vällagad.
Både kött och fisk fanns med varje dag och dom varierade så man blev inte trött på maten.
En kväll gick vi och åt hos Rulle men han syntes inte till.
Vi var även en kväll på Mansanillo och åt grillade Jumboräkor - jättegott. (och såg på den berömda solnedgången)

Den 3 maj kom vi hem på kvällen. Mitt i natten vaknar jag och får en sån diarré som fortsatte hela helgen. Och har haft det sedan dess
Tack vare alla er som skrivit och berättat att ni varit sjuka och fåttt konstaterat Giardia
Så kunde jag berätta detta för vårdcentralen när dom undrade vad det kunde vara som jag drabbats av? Lämnade facesprov som jag fick reda på i förrgår att det var Giardia. Men Apoteket hade inte pencillinen som jag skulle ta tre ggr om dagen i 10 dagar. Det dröjde 1 dygn innan dom fick hem det. Så i går kväll kunde jag börja ta tabl.
Vi har bara varit på IM, ingen annanstans. Läste om Giardia att det kunde smitta på sallad och okokta grönsaker som blivit bevattnade med förorenat vatten. Parasiten är lömsk - lever fr 0 - 60gr. Tydligen bara riskfritt att äta sallad och okokta grönsaker i europa (ej östeuropa) och kanarieöarna går det också bra.
Svara med citat

Gammal 2008-05-20, 21:46

Gäst

Unhappy
Fler drabbade som uppmärksammats i media:

nyhetskanalen.se - Turistön stängs efter magsjuka
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8