|

2008-01-28, 08:18
|
|
|
Jeepsafari och shopping
Vi var två veckor på Isla Margarita under december och januari och vi är nöjda med vår resa. Om du inte vill flyga kan jag rekommendera jeepsafarin, som är en heldagsutflykt. Man åker flera jeepar i karavan och ser det mesta av ön, bl.a. den västra halvön och en båtutflykt i La Restinga, ett mangroveträsk. Vi bokade via Fritidsresor och det är något jag rekommenderar. Bilarna var ganska nya och bekväma och chaufförerna/guiderna pratade bra engelska och var trevliga. Medan vi väntade på att bli upphämtade från hotellet hämtade ett lokalt jeepsafariföretag upp andra gäster och deras bilar såg inte trevliga ut.
Man hör så mycket om att man ska boka utflykter på plats av lokala arrangörer för att det blir så mycket billigare och att det i slutändan ändå är samma båtar/bilar/flyg man åker med. Vi gjorde 2 utflykter, en med lokal arrangör och en med Fritidsresor. Kan bara säga att vi önskar vi hade bokat båda med Fritidsresor. Det var svårt att få plats på utflykter när man var på plats och det skilde inte alls mycket. På en 1 dagars flygutflykt till Los Roques skilde det knappt $20 per person. Visst är det mycket för lokalbefolkningen men för oss är det ingenting egentligen. Vi råkade ut för flera problem på vår lokalbokade utflykt, som absolut inte skulle ha hänt om vi hade bokat med Fritidsresor.
Shoppingen är faktiskt ingen hit. Visst finns det dethär vanlig turistkrafset som T-shirts och handdukar men inte var det sådär jättebilligt. I varuhuset Sambil finns det mesta, men där är priserna nästan detsamma som hemma. Det som var lite billigare var Tommy Hilfiger och Lacoste, men det var inte billigt.... På kaninmarknaden fanns den billiga shoppingen och där var allting piratkopierat. Där fanns Lacoste, Ralph Lauren och Hilfiger pikétröjor, Puma, Billabong Levi´s osv. men räkna med att där är fruktansvärt trångt, varmt och att man måste pruta för att få bra priser. En stor besvikelse var väskshoppingen, inga fakeväskor alls att prata om, inte en enda Louis Vuitton, Gucci, Prada eller Dior.
Jag köpte en del pärlor som nog var väldigt vackra och äkta men när jag kom hem fick jag reda på att det var sötvattenspärlor och inte saltvatten. Och sötvattenpärlor beställer man lika billigt via svenska internetbutiker. Så ska du handla pärlor, kolla först priser här hemma och är det riktiga saltvattenpärlor du ska ha så rekommenderar jag att du besöker en seriös pärlbutik.
Har du flera frågor hjälper jag gärna till!
|
|