|
|

2008-01-04, 21:02
|
|
|
Nya valutan
Har en fråga till er som är på plats.Hur har allt fungerat med bytet till "ny" valuta.Har det varit några problem med t ex växlingen.Har ni märkt några smyghöjningar av priserna
Tacksam för svar
MvH Björne
|
|
|

2008-01-04, 23:22
|
|
|
Vadå nya valutan?
Gäller inte bolivarer längre. Har precis växlat, nu blir jag nervös. Berätta mera.....
|
|
|

2008-01-04, 23:37
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Den 1 januari strök Venezuela 3 nollor i sin valuta och samtidigt bytte valutan namn från VEB till VEF. D.v.s. att 1000 VEB = 1 VEF.
Alla priser skall ha ändrats till den nya valutan men gamla sedlar/mynt kan användas i 6 månader till enligt det som jag har läst.
|
|
|

2008-01-05, 16:09
|
|
|
Hej.
Vad har då hänt med svartkursen, är den fortfarande 5000 Bs eller 5 nya Bs,
eller har den gått upp som många trodde.
Frågvis
|
|
|

2008-01-08, 09:16
|
|
|
freddan
hej! ja nån borde ju kunna svara på läget, just nu.
gällande kurser och giltighet på VEB.
tack på förhand!
|
|
|

2008-01-15, 00:46
|
|
|
Vad jag märkt har inget förändrats i svarta kursen, ligger på samma nivå fortfarande. Man får också oftast gamla bolivares när man växlar svart fortfarande och jag har inte sett så mycket av de nya sedlarna än. Kommer man ny till Margarita nu så håll ett extra öga på vilka pengar du får och vilka du betalar med, då det kan vara väldigt mixat i både den gamla o nya valutan. Dock ser man lätt skillnad eftersom de nya sedlarna har valören på tvären, alltså man får hålla sedeln på med de korta sidorna upp (helt tvärtom alltså..  )
|
|
|

2008-03-07, 16:29
|
Reg.datum: mar 2008
Rykte: 0
|
hmmm
Tja !
När jag var där i januari så fick man de nya sedlarna BOLIVARES FUERTE( Starka bolivares) Tre nollor försvann! Priser har varken höjts eller sänkts. Enligt mina vänner så kan det ändras lite längre fram.
|
|
|

2008-03-08, 14:14
|
|
|
Vi kom hem från IM för en vecka sedan. Både Bs och BsF fungerar överallt. På prislappar så är båda med. Taxichaufförer, gatuförsäljare mm säger Bolivares, men då är det bara att ta bort 3 nollor för att få den nya valutan.
Man kan dessutom blanda Bs och BSF när man betalar.
När vi växlade officiellt på hotellet fick vi 2 Bs för 1 USD och gamla sedlar (alltså Bs), vid svartväxling fick vi 4 Bs för 1 USD och nya sedlar (men man kan nog få mer beroende på vilken svartväxlare man hittar och litar på).
Men som sagt, när man betalar där kan man använda både gamla och nya sedlar vid samma tillfälle så ingen behöver vara orolig över att de precis bytt valuta.
|
|
|

2008-03-08, 22:16
|
Reg.datum: feb 2006
|
Aktuell kurs....
Då kan jag meddela att kursen har sjunkit ytterligare lite och ligger just nu på runt 3500 Bs/USD eller 3,5 fuerte/USD och det verkar ha stannat där för stunden. Jag hoppas och tror inte att den kommer att sjunka mera, utan tvärs om förhoppningsvis.
Mvh Rulle
|
|
|

2008-03-10, 09:05
|
Reg.datum: jan 2008
|
Upp och ner
Det var som tusan. I januari fick jag som mest 4600Bs för en dollar. Tyckte jag läste om att inflationen hade ökat i Venezuela. Borde man inte få mer för dollarn då? Eller de kanske hellre vill ha Euro som på många andra ställen i världen. Dollarn håller visst på att bli nya peson på en del ställen..
|
|
|

2008-03-24, 12:53
|
|
Den "paralella" kursen har genom åren legat och pendlat mellan 2500 och 3500 ch då har den officiella legat på mellan 1900 och som nu 2150. Några skäl till att den den senaste tiden har tagit glädjeskutt (för oss "turister") beror sannolikt bland annat på att Chavez ville ändra konstitutionslagarna rätt så rejält och att många fick kalla fötter och funderade på att lämna landet och ville då köpa västvaluta. Sedan så har väl den nya valutan också hjälp till, då många svarta slantar har legat sparade i kartonger i källaren i de gamla sedlarna och efter den sista juni så fungerar de möjligtvis bra som toapapper.
När man pratar med folk på ön så beror den den sjunkande kursen (nä, den sjunker inte, den återgår till det normala) dels på det tidigare beskrivna scenariot och att det nu har varit MASSOR med tursiter på ön som har tagit in en hel massa med västvaluta, så marknade är något mättad.
Nu går Vi mot slutet bav chartersäsongen och Vi närmar oss det magiska sista juni datumet, så det finns en chans att Vi får ett, i vart fall tillfällit, uppsving av kursen. Hoppas kan Vi alltid! :-)
Mvh Rulle på "Sjuan"
|
|
|

2008-03-25, 10:44
|
Reg.datum: jan 2008
|
Bra sajt
Hittade denna sajt Dólar Permuta
Här kan man få en liten hint om hur valutan ligger. Tydligen inte så populärt att publicera den svarta växlingskursen...
|
|
|

2008-03-25, 23:26
|
|
|
Hej alla glada svenska besökare på IM.
Jag var där för 2 veckor sedan, och då var kursen runt 4000 Bs men fick bättre för
Euron som inte har fallit så mycket, däremot blev vi avrådda att växla svart
för att Ving och Fritidsresor hade en egen svartväxlare, men hans kurs låg
bara runt 3000 Bs, så kolla innan ni växlar, kolla med Rulle som har koll på läget..
En som inte vill bli blåst...
|
|
|

2008-03-27, 02:48
|
|
Det finns fera sajter om den parallella kursen i VE!!
Citat:
Ursprungligen postat av H@ns
Hittade denna sajt Dólar Permuta
Här kan man få en liten hint om hur valutan ligger. Tydligen inte så populärt att publicera den svarta växlingskursen...
|
Men alla ger dessvärre bara en fingervisning om hur kursen är på FASTLANDET, inte på ön. Generellt sätt så är det så att här på ön så är det MYCKET MER turism än på fastlandet, koncentrerat på några fåtal km2 (om man jämnför ytan av resen av landet) och efterfrågan är större. Alltså, TRO inte att de kursen Ni hittar på dessa sidor är de som gäller på ön, och att alla som inte ger Er den kursen, LURAR Er. Då komme Ni att få gata upp och gata ner tills Ni blir utmattade. Glöm heller inte att alla som hanterar detta tar risker (både lagligt och ekonomiskt) och självklart vill tjäna något på det också (så även undertecknad).
Mvh Rulle på "Sjuan"
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|