ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-10-14, 13:19

Emster

Nykomling
Emster är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 0

Standard Barnsäkerhet i trafiken?
Hej!

Vi ska åka till Isla de Margarita i november med en tvååring, och jag undrar hur det är med exempelvis bilbarnstolar? Jag har hört att det är något som knappast existerar där, men samtidigt rekommenderas man ju åka taxi överallt, och trfiken är ju något av det farligaste.

Hur har ni som rest med små barn gjort med detta? Går det att hyra bilbarnstol, borde man ta med en egen eller är det bara att chansa och hoppas på det bästa?

Finns det några andra barnsäkerhetsfrågor man borde vara uppmärksam på?
Svara med citat

Gammal 2007-10-14, 13:35

Gäst

Standard
Bilsäkerhet existerar inte där allas. Om man åker taxi där är det bara att förtränga faran för trafiken är inte nådig. Helt otroligt var dom kör illa. Företrädesregler existerar inte alls. Utan allt sker på ren chansning. Vi försökte åka med Sambil taxi så ofta det gick någolunda bättre komfort men säkerheten i trafiken är det samma. Det finns absolut inga barnstolar. Vi åkte dit med en två, fem och nioåring. I efter hand kan man väl tycka man var lite galen att man åkte taxi. men men..... Men till sist Isla är fantastiskt om man tar det för vad det är. Jag kan inte komma på ett enda resmål i världen som går att jämföra med Isla. Har varit så gott som i världens alla hörn. Ha inte så höga krav på resan för då blir ni bara besvikna. våga ta er runt ön. För det är ett konstigt men så fantastiskt underbart resmål.
Svara med citat

Gammal 2007-10-14, 15:41

oldie

Globetrotter
oldie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Smile
Oh, så nyfiken jag blev nu... Vad tyckte du var så fantastiskt på IM? Jag har precis om du varit i många hörn, men inte var jag så imponerad av IM. Känner som om det är något jag har missat (och det vill jag inte)
Visst det var jättefint, härligt på alla sätt - men jag saknade det där lilla extra - fast fråga mig inte var någonstans jag hittat det! Bali ligger hittills rätt bra till hos mig!
Svara med citat

Gammal 2007-10-15, 01:38

Gäst

Wink
Hej Oldie
Ska då försöka formulera mig. Isla berörde mig inte av dess natur. För det var inte direkt vackert överallt. Men jag tycker att frågor om resmålet är svårt att besvara. För Isla måste upplevas. Som frågan här om barnsäkerhet i bil. Hitta en bil med bilbälte. Det finns men inte många. Sen trivs jag bäst på udda ställen där det genuina finns. Kanske trivdes jag bra på Isla därför. Men hur konstigt låter det inte om man säger " Isla är fattigt som bara den ,kriminellt som f____, Inget fungerar direkt, sist men inte minst såg vi en mördad person på marknaden i Playa el aqua.. Men vi trivdes där"....strange reseskildring. Det jag menar är och det råd man vill ge...förvänta er inget för då blir man besviken. vill man ha en lyx resa till karibien med kristallklart vatten åk inte till Isla. Ta Jamaica istället då..för där var det vackert och kristallklart vatten. Det står ingen stans i resekatalogen att det var höga vågor i Playa el aqua. Våra barn kunde inte bada där. Vi åkte till andra stränder istället. Men jag som person kan anpassa mig. Men jag förstår att folk blir besvikna som inte kan det.
Folk klagade på hotellet att det var så mkt kryp på rummen..men hallå välkommen till Sydamerika...Någon skulle klaga på att det knata omkring en spindel storlek stor vid polen. då undrar man om dom tänker stämma spindeln..eller..ngt. själv blev jag biten av en stor skalbagge mitt i natten som hade övernattat i min säng.Jag undrade om tårna eller ngt skulle börja domna. Men jag är väldigt nöjd med utflykterna. Det var vackert i öknen. Vilda papegojor. vi såg även en vild diamantkobra där..så häftigt. Vi var på Isla under valet. Det var en upplevelse. Snorkelturen var en upplevelse. då fick man äntligen uppleva det sk klara vattnet. Fina fiskar. Men jag var bra skraj för saltvattenpirayorna. Kunde inte få in i skallen att dom låter bli människor när min son fick stoppa ner ett kycklingben till dem och det var slut på två röda. Vi åker till sydamerika nästa år i Mars Vi ska till Equador, Galapagos. Brasilien, Venezuela (Caracas) Är så nyfiken på Caracas. Reflektera gärna Oldie om det jag har skrivit. Det skulle bara vara kul.
Svara med citat

Gammal 2007-10-15, 10:29

oldie

Globetrotter
oldie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Smile
En sådan fin reseskildring! För jag känner likadant att IM berörde mig/oss. Kanske la jag fel betydelse i ordet fantastiskt (folk missbrukar det gärna!! )
Vi trivdes väldigt bra - som vi också nästan alltid gör på udda ställen. Jamaica var inget för oss.....
Barnsäkerheten på IM är bedrövlig, det håller jag med dig om. Jag tänkte på det trots att vi inte har småbarn.
Lycka till på er nästa resa till Sydamerika! Vi själva ska till Thailand - där startade vi vår "reseverksamhet" i början av 80-talet och har hittat många pärlor utanför turiststråken under åren!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8