|

2007-10-11, 12:34
|
|
|
När vi var iväg i början av året så la vi en dollar, ca 6 kr, på sängen om mornarna, hade vi ingen dollar just den dagen så kunde vi lägga lite mer nästa dag istället.
Fick vi sen småpengar över i deras egen valuta så la vi detta i askkoppen, hur mycket det blev totalt är svårt att säga.
Dagen när vi åkte hem så gjorde vi oss av med nästan alla pengarna i deras egen valuta som dricks till städpersonalen, omräknat i svenska pengar blev det väl ändå inte så mycket.
Men utifrån vad vi gav i dricks till städpersonalen så hade vi ordentligt städat, väldigt glad och trevlig personal,
Alltid minst en stor flaska med kylt vatten stående i kylskåpet, och som vanligt så är det ju städpersonalen som har sämst betalt, och alltså dom som ska ha det mesta i dricks.
Det är min fasta övertygelse.
Lite finare och dyrare hotell kanske det ställs större krav på mer i dricks, jag vet inte så noga.
Vi hade ett relativt billigt hotell, och jag vet att det fanns turister som aldrig lämnade så mycket som en cent i dricks.
Så vi är nog väldigt olika i det fallet.
Jag läste i något resemagasin en gång att svenskar upplevs som väldigt snåla när gäller dricks, det låter jag vara oemotsagt för jag vet inte.
|
|