Här kommer en reseberättelse från ett par som kom hem från paradiset för snart 1 vecka sedan…
Vi bokade vår resa till Isla i maj förra året och har längtat något så otroligt på att den 9 mars skulle komma.
Någon månad innan vi åkte hittade jag det här forumet och såg glatt att det fanns en egen kategori för Venezuela, där trådarna i stort sett bara handlar om Margarita!
Underbart, nu kan vi få en massa bra tips och info från folk som varit där, vi kände att det blev också mer verkligt och man skulle kunna se fram emot resan ännu mer
Men när jag började plöja igenom forumet så upptäckte jag att det till stor del bara var negativa åsikter… Vi har aldrig gjort en sån här typ av resa förut, där man reser över halva jorden, så vi visste ju inte riktigt vad vi hade att vänta, men att det skulle vara så hemskt som så många skrev, det kunde vi bara inte tro på… Vi bestämde oss för att skita i det som stod i forumet, ha ett öppet sinne och fokuserade endast på det positiva som folk skrev.
Så äntligen blev det den 9 mars och vi stack iväg! Fulla av förväntan!
Och jag måste säga, jag blev nog kär direkt…
Efter vad som visserligen var en låååång och tröttsam flygning (Fritidsresor, använd större plan till så här långa flygningar!!!), kom vi fram på kvällen till värmen och semestern.
Hotellet
Vi bodde på Le Flamboyant som ligger längst ner på Playa el Agua. Jag är väl rätt kräsen när det gäller hotell, vill ha väldigt rent och fräscht, inga kryp, schysst badrum osv. och hotellet var över förväntan! En fluga på rummet under 2 veckor! trevlig personal, bra städning, jättebra poolområde, även om vi spenderade våra bad-dagar på stranden. Kan verkligen rekommendera det till er som funderar på att boka.
Vi hade all inclusive som alla andra, men åt i stort sett bara frukost på hotellet. Ja, självklart drinkar också, de hade en härlig beach club på stranden där det bara var att hämta drinkar och vatten som man ville. Lunch och middagar åt vi ute varje dag förutom nåt enstaka tillfälle då vi stannade på hotellet. Det var ju inte direkt någon supermat de hade att erbjuda, men det hade vi inte heller förväntat oss. Buffé både till lunch och middag, vissa saker mindre smaklösa, men det fanns alltid nåt ok att få i sig. Det var dock ALLTID fräscht och rent, samt genomstekt/kokat/grillat. Färsk frukt till frukost, lunch och middag.
Vi blev inte magsjuka under resan, vi fick både lite lös mage en gång var, men det gick över med en Immodium från Apoteket. Ingen av oss blev liggande, utan det varade bara typ en halvtimme. Vi hade tagit Dukoral innan vi åkte, vet inte om det berodde på det.
Restauranter
Ja som jag skrev så åt vi ute nästan alla kvällar och det var ju inte så billigt som vi hade trott.
Men vi tycker om mat så vi struntade i det och njöt varje kväll.
Vill passa på här att kommentera 7th Heaven och Rulle som så många här verkar ha något emot.
Vi fick bra kontakt med Rulle och besökte hans restaurant 2 gånger, jag åt oxfilé båda gångerna, mums

Kan rekommendera lax carpaccion till förrätt, heeelt fantastisk!!! Även räkorna i vitlök…
Många har klagat på att han gör så mycket reklam för sin restaurant här, men vad fan… Det är väl klart att han gör reklam, han är väl inte dum heller. Välj att inte läsa det om det är så jobbigt. Hade jag inte läst hans inlägg innan vi åkte så hade vi missat god mat, en trevlig bekantskap, mycket bra tips på andra restauranger på playan (ja, som han gav oss!), tips på god och billig rom att köpa med hem, tips på butik där de säljer den goda och billiga romen, med mera med mera.
Som jag skrev i ett annat inlägg så hade vi inställningen att vi var på semester. Då kan man ta det lugnt. Manana manana…
Ge 7th en chans, det är en bra restaurant. 10% serviceavgift tar de på ALLA restauranter, det går inte att komma bort ifrån.
Andra bra restauranter:
Thai Chi, ligger på gatan som går upp vid Café Margarita och Miragua (där fritidsresor har sitt servicecenter) Gå den gatan nästan längst upp så hittar ni ett urmysig litet thaiställe på höger sida, med gullig personal och smarrig mat. La Isla, El Pacifico, Tropical var också bra.
Vi blev inte rånade eller utsatta för något liknande, hörde inte om någon som blev det, såg inget. Vi märkte inte av något kriminellt över huvud taget. Träffade bara fina, trevliga människor.
Lugnt uteliv, de flesta håller sig på hotellen i.o.m. att de har all inclusive. Det är lite trist, men det blir väl så…
Nu åkte ju vi absolut inte för att ”festa”, utan vi ville ha en avkopplande semester. Men saknade lite att det inte var med rörelse på kvällarna. Vi såg nåt killgäng, 20-åringar, några gånger och tyckte lite synd om dem faktiskt… De såg lite ensamma ut... Verkade som om ingen hade berättat för de att det inte var ett partyställe...
Sol och bad
De dagar vi badade så höll vi oss faktiskt på Playa el Agua, det blev inte av att vi besökte nån annan strand, förutom på utflykterna.
Nån skrev på forumet att det var en hemsk strand, den skulle bara vara 2 meter och usch och fy vad trångt det var…
Nja, den personen måste ha, ja jag vet inte, varit hög eller nåt… Stranden var minst 20 m bred, vi tyckte att det var en helt ”normal” strand.
Stranden var jättefin, det fanns alltid solstolar, och trevliga killar på beach cluben som borstade bort sand och fixade med parasoll. Mycket strandförsäljare, det blev mååånga ”no gracias”, men det var rätt charmigt ändå. Saknar t.o.m. försäljarna nu när man är hemma och sitter på jobbet

Köpte många fina halsband, det fanns mycket skit, men hål utkik efter gänget (4 tjejer och 2 killar tror jag) som säljer smycken som sitter på en typ trätavla, har lagt ut en bild i mitt galleri. De är lite annorlunda mot allt annat som säljs, otroligt fina saker.
Vattnet var svalkande och underbart skönt, stora vågor att leka i (vi är 27 och 30 men var som småbarn i vågorna) Under tiden vi var där så hörde vi inte om någon som drunknade. Håll koll på flaggorna samt lyssna på badvakterna, visslar de att du ska komma in så gör det.
Vi köpte en body board som vi hade jäkligt kul med
Vi hade spf 30 över hela kroppen första veckan, jag bränner mig inte så lätt i vanliga fall, men här är solen väääldigt stark… Efter första veckan började vi minska lite i taget, men hade fortfarande 30 på hals, näsa och såna ställen. Jag kan säga att trots detta så brände vi oss lite då och då. Tänk om vi hade lyssnat på bekanta här hemma och butikspersonal som tyckte vi var helknasiga när vi ville ha 30 med oss…
Utflykter
Vi hade bokat Orinoco/Canaima hemifrån som Resia rekommenderade. Det kostade 3600:- per person. Enligt de så var det alltid fullt så ville man ha plats så skulle man definitivt boka genom dem. Så upplevde vi inte det när vi kom ner, det fanns platser för kommande vecka som man hade kunnat boka till ett betydligt bättre pris, 240 USD. Men det är klart, vill man vara säker på en plats så kanske man inte ska chansa…
Den resan var i alla fall underbar. Vill inte berätta om den, den måste man uppleva själv, men vi rekommenderar den!
Någon skrev här förut att det är skillnad på om man bokar genom Ving (skulle vara bättre, då bor man i bungalows) eller Fritidsresor (sämre, båthotell bor man på då) men det är bara skitsnack. Folk skriver så mycket utan att ha fakta.
Vem man än bokar igenom så går det till samma arrangör av denna resa. Ving, Fritidsresor, de små bolagen på stranden, alla hyr in platser hos en och samma arrangör. Så vi som bokade hemma hamnade ju inte bara med andra som bokat genom Fritidsresor. Tur det, hade varit trist att åka runt med bara massa svenskar
Vi bodde i bungalows (bokade med Fritidsresor) och det berodde på att så var det på just den utflykten. Hade vi åkte en dag senare hade kanske bott på båthotell.
En sak som jag dock vill tipsa om! Vi besökte en indianby där de sålde vackra hantverk, såsom korgar, smycken och snidade fåglar, båtar mm. i trä. Ta med pengar!!! Det är billigt, men har man inga pengar alls med sig så spelar det ingen roll hur billigt det är…

(Ett halsband 5000 bol. En korg 15000 bol.)
Innan vi åkte så vaccinerade vi oss mot bl.a. malaria och gula febern. Detta för att vi skulle på utflykten till fastlandet. När vi påbörjade utflykten så sa vår guide att dessa vaccin inte behövs. Det är ju en rätt stor kostnad för dessa vaccin, men det är svårt när läkarna här hemma säger en sak och där nere säger de att det är fullständigt onödigt. Bara så att ni vet…
Vi åkte på en dags snorkling tur till Los Frailles, det var häftigt, men om du lätt blir åksjuk, ta en åksjuketablett innan för båtturen ut är jävligt tuff. 2 meter vågor och båten går fort… det gungar som bara den, och jag hade inte tagit tablett, i vanliga fall brukar jag göra det bara jag ska åka buss långt. Men jag glömde…
Ha också badkläderna på er från början, man blir blötare än blötast på båten, ÖVERALLT. Har aldrig varit med om nåt liknande, men ångrar mig INTE nu efteråt, absolut inte! Bara man vet det från början så är det lugnt!
Vi bokade snorklingsturen samt en jeepsafari genom en kille som kallar sig Leonardo da Vinci och jobbar från stranden. Han är superbra, seriös och jäkligt trevlig. Leta reda på honom så fixar han det mesta i utflykts- och upplevelseväg. Han ser till att allt blir fixat och ordnat och väldigt bra att ha att göra med.
Växling
Som ni säkert hört så går det ju att få väldigt olika kurser beroende på vart man växlar.
Vi chansade och växlade hos de som kanske inte är så lagliga. Det gick bra, men vi kan ju inte säga att man inte blir lurad, det kan säkert hända, vi hade kanske bara tur?
Går man till växlingskontoret får man ca 2100 bol / 10 USD, plus att de tar en avgift så kvar blev 2008 bol.
På ett internetcafé, mittemot marknaden som ligger bredvid hotell Flamboyant, fick vi 3200 bol. På ytterligare ett annat ställe fick vi 3400 bol. så det varierar ju lite. Det blir rätt stor skillnad om man växlar mycket…
Vi hade med oss en liten summa bolivarer hemifrån (kom ihåg att beställa i tid hos växlingskontoret, de har sällan bolivarer liggandes!) och resten av reskassan i dollar.
Övrigt
Ja, som sagt innan mig så är det ju ingen vacker ö när det gäller miljö och sånt, det håller jag med om. Skitigt och skräpigt i stort sett överallt. Murar med glasskärvor kring husen, galler för fönstrena på höghusen i städerna. Der är ju tråkigt att se, men jag tror ju inte att vi hade haft en bättre semester om det varit lite grönare och renare.
Man uppskattar ju det man har hemma mer också…
Kommer säkert få skit från folk som inte tycker som jag, och med allt det här så menar ju inte jag att ni inte får skriva negativa saker som ni gjort, jag vill bara skriva vad vi tyckte. Man kan självklart TYCKA olika om olika saker, men jag blir irriterad när man skriver saker som är så fullständigt felaktiga. Man kan säga att ”jag tyckte inte om stranden”, men man kan INTE säga att ”stranden var inge bra för den vara bara 2 meter.” Det är ju så galet fel fakta, där handlar det inte om vad man tycker. Man kan heller inte säga sig veta att olika bolag har olika bra utflykter när de faktiskt använder sig av samma agent och blandar sina deltagare. Man kan säga att det är trist, ”jag fick bo på flythotell och de andra i bungalows”, men det är en annan sak och handlar om tur och otur på just den utflykten.
Sammanfattningsvis så var det här en resa vi alltid kommer minnas och för mig är det inte helt omöjligt att jag vill åka tillbaka nån gång. Jag tycker att jag kom till paradiset och njöt fullkomligt i två veckor. Åk dit med öppna sinnen, lev livet som det levs där, njut och bara koppla av. Det är inte som hemma, men ville vi ha det som hemma så hade vi ju stannat där också. Underbart klimat, varmt på dagarna, och alldeles lagom på kvällarna. Svalare, men absolut inte så att man behöver nån kofta eller långärmat av nåt slag. Jag hade kjol och linne på kvällarna och det var skönt. Nicklas hade shorts och t-shirt.
Usch vad det blev långt det här…
Vi hoppas att ni orkat läsa allt och att ni är ännu mer sugna på att åka nu!
Har ni några frågor och funderingar så hör gärna av er. Vi har lagt ut lite bilder i vårt galleri, titta gärna in
Anneli och Nicklas, Upplands Väsby