ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-04-02, 08:30

Anneli

Nykomling
Anneli är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Rykte: 0

Standard Vår resa till paradiset!
Här kommer en reseberättelse från ett par som kom hem från paradiset för snart 1 vecka sedan…

Vi bokade vår resa till Isla i maj förra året och har längtat något så otroligt på att den 9 mars skulle komma.
Någon månad innan vi åkte hittade jag det här forumet och såg glatt att det fanns en egen kategori för Venezuela, där trådarna i stort sett bara handlar om Margarita!
Underbart, nu kan vi få en massa bra tips och info från folk som varit där, vi kände att det blev också mer verkligt och man skulle kunna se fram emot resan ännu mer

Men när jag började plöja igenom forumet så upptäckte jag att det till stor del bara var negativa åsikter… Vi har aldrig gjort en sån här typ av resa förut, där man reser över halva jorden, så vi visste ju inte riktigt vad vi hade att vänta, men att det skulle vara så hemskt som så många skrev, det kunde vi bara inte tro på… Vi bestämde oss för att skita i det som stod i forumet, ha ett öppet sinne och fokuserade endast på det positiva som folk skrev.

Så äntligen blev det den 9 mars och vi stack iväg! Fulla av förväntan!

Och jag måste säga, jag blev nog kär direkt…
Efter vad som visserligen var en låååång och tröttsam flygning (Fritidsresor, använd större plan till så här långa flygningar!!!), kom vi fram på kvällen till värmen och semestern.

Hotellet

Vi bodde på Le Flamboyant som ligger längst ner på Playa el Agua. Jag är väl rätt kräsen när det gäller hotell, vill ha väldigt rent och fräscht, inga kryp, schysst badrum osv. och hotellet var över förväntan! En fluga på rummet under 2 veckor! trevlig personal, bra städning, jättebra poolområde, även om vi spenderade våra bad-dagar på stranden. Kan verkligen rekommendera det till er som funderar på att boka.
Vi hade all inclusive som alla andra, men åt i stort sett bara frukost på hotellet. Ja, självklart drinkar också, de hade en härlig beach club på stranden där det bara var att hämta drinkar och vatten som man ville. Lunch och middagar åt vi ute varje dag förutom nåt enstaka tillfälle då vi stannade på hotellet. Det var ju inte direkt någon supermat de hade att erbjuda, men det hade vi inte heller förväntat oss. Buffé både till lunch och middag, vissa saker mindre smaklösa, men det fanns alltid nåt ok att få i sig. Det var dock ALLTID fräscht och rent, samt genomstekt/kokat/grillat. Färsk frukt till frukost, lunch och middag.
Vi blev inte magsjuka under resan, vi fick både lite lös mage en gång var, men det gick över med en Immodium från Apoteket. Ingen av oss blev liggande, utan det varade bara typ en halvtimme. Vi hade tagit Dukoral innan vi åkte, vet inte om det berodde på det.

Restauranter

Ja som jag skrev så åt vi ute nästan alla kvällar och det var ju inte så billigt som vi hade trott.
Men vi tycker om mat så vi struntade i det och njöt varje kväll.

Vill passa på här att kommentera 7th Heaven och Rulle som så många här verkar ha något emot.
Vi fick bra kontakt med Rulle och besökte hans restaurant 2 gånger, jag åt oxfilé båda gångerna, mums Kan rekommendera lax carpaccion till förrätt, heeelt fantastisk!!! Även räkorna i vitlök…
Många har klagat på att han gör så mycket reklam för sin restaurant här, men vad fan… Det är väl klart att han gör reklam, han är väl inte dum heller. Välj att inte läsa det om det är så jobbigt. Hade jag inte läst hans inlägg innan vi åkte så hade vi missat god mat, en trevlig bekantskap, mycket bra tips på andra restauranger på playan (ja, som han gav oss!), tips på god och billig rom att köpa med hem, tips på butik där de säljer den goda och billiga romen, med mera med mera.
Som jag skrev i ett annat inlägg så hade vi inställningen att vi var på semester. Då kan man ta det lugnt. Manana manana…
Ge 7th en chans, det är en bra restaurant. 10% serviceavgift tar de på ALLA restauranter, det går inte att komma bort ifrån.

Andra bra restauranter:
Thai Chi, ligger på gatan som går upp vid Café Margarita och Miragua (där fritidsresor har sitt servicecenter) Gå den gatan nästan längst upp så hittar ni ett urmysig litet thaiställe på höger sida, med gullig personal och smarrig mat. La Isla, El Pacifico, Tropical var också bra.

Vi blev inte rånade eller utsatta för något liknande, hörde inte om någon som blev det, såg inget. Vi märkte inte av något kriminellt över huvud taget. Träffade bara fina, trevliga människor.

Lugnt uteliv, de flesta håller sig på hotellen i.o.m. att de har all inclusive. Det är lite trist, men det blir väl så…
Nu åkte ju vi absolut inte för att ”festa”, utan vi ville ha en avkopplande semester. Men saknade lite att det inte var med rörelse på kvällarna. Vi såg nåt killgäng, 20-åringar, några gånger och tyckte lite synd om dem faktiskt… De såg lite ensamma ut... Verkade som om ingen hade berättat för de att det inte var ett partyställe...

Sol och bad

De dagar vi badade så höll vi oss faktiskt på Playa el Agua, det blev inte av att vi besökte nån annan strand, förutom på utflykterna.
Nån skrev på forumet att det var en hemsk strand, den skulle bara vara 2 meter och usch och fy vad trångt det var…
Nja, den personen måste ha, ja jag vet inte, varit hög eller nåt… Stranden var minst 20 m bred, vi tyckte att det var en helt ”normal” strand.
Stranden var jättefin, det fanns alltid solstolar, och trevliga killar på beach cluben som borstade bort sand och fixade med parasoll. Mycket strandförsäljare, det blev mååånga ”no gracias”, men det var rätt charmigt ändå. Saknar t.o.m. försäljarna nu när man är hemma och sitter på jobbet Köpte många fina halsband, det fanns mycket skit, men hål utkik efter gänget (4 tjejer och 2 killar tror jag) som säljer smycken som sitter på en typ trätavla, har lagt ut en bild i mitt galleri. De är lite annorlunda mot allt annat som säljs, otroligt fina saker.

Vattnet var svalkande och underbart skönt, stora vågor att leka i (vi är 27 och 30 men var som småbarn i vågorna) Under tiden vi var där så hörde vi inte om någon som drunknade. Håll koll på flaggorna samt lyssna på badvakterna, visslar de att du ska komma in så gör det.
Vi köpte en body board som vi hade jäkligt kul med

Vi hade spf 30 över hela kroppen första veckan, jag bränner mig inte så lätt i vanliga fall, men här är solen väääldigt stark… Efter första veckan började vi minska lite i taget, men hade fortfarande 30 på hals, näsa och såna ställen. Jag kan säga att trots detta så brände vi oss lite då och då. Tänk om vi hade lyssnat på bekanta här hemma och butikspersonal som tyckte vi var helknasiga när vi ville ha 30 med oss…

Utflykter
Vi hade bokat Orinoco/Canaima hemifrån som Resia rekommenderade. Det kostade 3600:- per person. Enligt de så var det alltid fullt så ville man ha plats så skulle man definitivt boka genom dem. Så upplevde vi inte det när vi kom ner, det fanns platser för kommande vecka som man hade kunnat boka till ett betydligt bättre pris, 240 USD. Men det är klart, vill man vara säker på en plats så kanske man inte ska chansa…
Den resan var i alla fall underbar. Vill inte berätta om den, den måste man uppleva själv, men vi rekommenderar den!
Någon skrev här förut att det är skillnad på om man bokar genom Ving (skulle vara bättre, då bor man i bungalows) eller Fritidsresor (sämre, båthotell bor man på då) men det är bara skitsnack. Folk skriver så mycket utan att ha fakta.
Vem man än bokar igenom så går det till samma arrangör av denna resa. Ving, Fritidsresor, de små bolagen på stranden, alla hyr in platser hos en och samma arrangör. Så vi som bokade hemma hamnade ju inte bara med andra som bokat genom Fritidsresor. Tur det, hade varit trist att åka runt med bara massa svenskar
Vi bodde i bungalows (bokade med Fritidsresor) och det berodde på att så var det på just den utflykten. Hade vi åkte en dag senare hade kanske bott på båthotell.
En sak som jag dock vill tipsa om! Vi besökte en indianby där de sålde vackra hantverk, såsom korgar, smycken och snidade fåglar, båtar mm. i trä. Ta med pengar!!! Det är billigt, men har man inga pengar alls med sig så spelar det ingen roll hur billigt det är… (Ett halsband 5000 bol. En korg 15000 bol.)

Innan vi åkte så vaccinerade vi oss mot bl.a. malaria och gula febern. Detta för att vi skulle på utflykten till fastlandet. När vi påbörjade utflykten så sa vår guide att dessa vaccin inte behövs. Det är ju en rätt stor kostnad för dessa vaccin, men det är svårt när läkarna här hemma säger en sak och där nere säger de att det är fullständigt onödigt. Bara så att ni vet…

Vi åkte på en dags snorkling tur till Los Frailles, det var häftigt, men om du lätt blir åksjuk, ta en åksjuketablett innan för båtturen ut är jävligt tuff. 2 meter vågor och båten går fort… det gungar som bara den, och jag hade inte tagit tablett, i vanliga fall brukar jag göra det bara jag ska åka buss långt. Men jag glömde…
Ha också badkläderna på er från början, man blir blötare än blötast på båten, ÖVERALLT. Har aldrig varit med om nåt liknande, men ångrar mig INTE nu efteråt, absolut inte! Bara man vet det från början så är det lugnt!

Vi bokade snorklingsturen samt en jeepsafari genom en kille som kallar sig Leonardo da Vinci och jobbar från stranden. Han är superbra, seriös och jäkligt trevlig. Leta reda på honom så fixar han det mesta i utflykts- och upplevelseväg. Han ser till att allt blir fixat och ordnat och väldigt bra att ha att göra med.

Växling

Som ni säkert hört så går det ju att få väldigt olika kurser beroende på vart man växlar.
Vi chansade och växlade hos de som kanske inte är så lagliga. Det gick bra, men vi kan ju inte säga att man inte blir lurad, det kan säkert hända, vi hade kanske bara tur?
Går man till växlingskontoret får man ca 2100 bol / 10 USD, plus att de tar en avgift så kvar blev 2008 bol.
På ett internetcafé, mittemot marknaden som ligger bredvid hotell Flamboyant, fick vi 3200 bol. På ytterligare ett annat ställe fick vi 3400 bol. så det varierar ju lite. Det blir rätt stor skillnad om man växlar mycket…
Vi hade med oss en liten summa bolivarer hemifrån (kom ihåg att beställa i tid hos växlingskontoret, de har sällan bolivarer liggandes!) och resten av reskassan i dollar.

Övrigt

Ja, som sagt innan mig så är det ju ingen vacker ö när det gäller miljö och sånt, det håller jag med om. Skitigt och skräpigt i stort sett överallt. Murar med glasskärvor kring husen, galler för fönstrena på höghusen i städerna. Der är ju tråkigt att se, men jag tror ju inte att vi hade haft en bättre semester om det varit lite grönare och renare.
Man uppskattar ju det man har hemma mer också…

Kommer säkert få skit från folk som inte tycker som jag, och med allt det här så menar ju inte jag att ni inte får skriva negativa saker som ni gjort, jag vill bara skriva vad vi tyckte. Man kan självklart TYCKA olika om olika saker, men jag blir irriterad när man skriver saker som är så fullständigt felaktiga. Man kan säga att ”jag tyckte inte om stranden”, men man kan INTE säga att ”stranden var inge bra för den vara bara 2 meter.” Det är ju så galet fel fakta, där handlar det inte om vad man tycker. Man kan heller inte säga sig veta att olika bolag har olika bra utflykter när de faktiskt använder sig av samma agent och blandar sina deltagare. Man kan säga att det är trist, ”jag fick bo på flythotell och de andra i bungalows”, men det är en annan sak och handlar om tur och otur på just den utflykten.

Sammanfattningsvis så var det här en resa vi alltid kommer minnas och för mig är det inte helt omöjligt att jag vill åka tillbaka nån gång. Jag tycker att jag kom till paradiset och njöt fullkomligt i två veckor. Åk dit med öppna sinnen, lev livet som det levs där, njut och bara koppla av. Det är inte som hemma, men ville vi ha det som hemma så hade vi ju stannat där också. Underbart klimat, varmt på dagarna, och alldeles lagom på kvällarna. Svalare, men absolut inte så att man behöver nån kofta eller långärmat av nåt slag. Jag hade kjol och linne på kvällarna och det var skönt. Nicklas hade shorts och t-shirt.

Usch vad det blev långt det här…
Vi hoppas att ni orkat läsa allt och att ni är ännu mer sugna på att åka nu!
Har ni några frågor och funderingar så hör gärna av er. Vi har lagt ut lite bilder i vårt galleri, titta gärna in

Anneli och Nicklas, Upplands Väsby
Svara med citat

Gammal 2007-04-02, 10:28

Standard
kul att ni var nöjda med eran resa Men jag tror nog att när ni får lite mer resvana så kommer ni upptäcka att isla margarita inte är paradiset. Jag kan hålla med om att stränderna på isla margarita är fina och paradisaktiga, men resten av ön då?! Jag tror nog att vi som tagit oss utanför hotel/strand områden kan hålla med om att resten av ön mestadels består av slumliknande områden.
Resebolagen har marknadsfört isla margarita helt felaktigt. Jag var inne på ticket här om veckan och dom berättade att det var många resenärer som var missnöjda med sin resa till isla margarita.
Reser man dit med en insikt om att det inte är en paradis ö så kan man nog få en otroligt bra resa, annars blir man nog rätt besviken. Är man inte så resvan och första gången rest utanför Europa så kan jag också tänka mig att man ser isla margaritas stränder som paradiset.
Men som sagt smaken är som baken. Bra tips du gav till andra framtida resenärer
Svara med citat

Gammal 2007-04-02, 14:04

Catharina

Standard
Hej Anneli! Det var en väldigt bra skildring över era upplevelser på Isla Margarita och självklart är det bra att du berättar hur du upplevde er semester. Sen spelar det ingen roll om det är positivt eller negativt. Det är ju hur just ni upplevde vistelsen som du vill beskriva, inte hur någon annan eventuellt upplever sin vistelse. Alla har sina erfarenheter och en del har tur att hamna på rätt hotell, att inte behöva uppleva några otrevligheter och att få sina förväntningar uppfyllda. Men många har inte den turen och då måste även de få delge sina erfarenheter.
Vi hade en väldig otur med såväl hotellet, maten, rånförsök, servicen från resebolaget osv och det satte sin signatur över hela vår semestervistelse. Hade vi hamnat på samma hotell som ni, kanske hela vår semester sett annorlunda ut, vem vet?
En del anser att även om man har all inclusive, så ska man inte äta alla måltiderna på det hotell man bor på, utan söka sig till andra restauranger. Men resan är väldigt dyr och har man all inclusive har man betalat för maten och alla har faktiskt inte råd att dessutom gå ut och äta var och varannan dag eftersom maten inte är så jättebillig ute på restaurangerna. Visst kanske oxfilén hos Rulle är mycket billigare än om man äter motsvarande i Sverige, men sammanslaget blir det ganska dyrt i alla fall för två personer att äta ute, när man dessutom redan har betalat för maten på hotellet.
Vi skulle inte heller åka utomlands om man hade förväntningar att allt skulle vara som hemma i Sverige. Men åker man på en charterresa med all inclusive har man ändå betalat för en viss bekvämlighet och jag tycker att man kan förvänta sig att vissa saker ska fungera och att maten inte ska vara hälsovådlig (vilket den är om den inte hålls uppvärmd på rätt sätt), så man får den avkopplande semester som i alla fall vi var i väldigt stort behov av. Betalar man endast för en flygstol och ordnar boende och allt annat själv kanske man inte kan ha lika stora "krav".
Vad jag vill komma till är, att man ska inte vara rädd för att åka till det resmål man bestämt sig för, utan bilda sig en egen uppfattning. Däremot kan det väl vara bra att ta till sig andra personers upplevelser för att vara förberedd på att allt kanske inte är så jättebra som man tror eller att man kan vara lite extra vaksam och försiktig om andra har upplevt otrevliga incidenter. Om man sedan själv inte råkar ut för något och man inte delar de negativa synpunkter som man läst om, ja, då är det ju bara en extra bonus!
Svara med citat

Gammal 2007-04-02, 18:03

Hej Anneli!

Standard Paradiset!
Hej Anneli! Tänk att vi upplevde ön lika positivt som du och din kille trots att vi åldermässigt är dubbelt upp! Vi åkte inte på så många turer som ni (där kommer åldersskillnaden?), men några blev det ändå, ville inte stessa oss igenom 2 veckor och så blev vi helförälskade i Playa el Aqua, vi bara måste vandra några km i strandlinjen varje morgon! Och mitt på dan och innan solen gick ner....Åh, helt trollskt på morgonen, stranden nästan tom, vågorna som svepte upp pch svalkade våra fötter, diset som steg upp då solen värmde havet. Små krabbor som snabbt pilade iväg och gömde sej då den kände våra steg. Vi bodde i grannhotellet Puerta del Sol och var helt nöjda med både rum, mat, personal m.m. Och om jag minns rätt så fick båda hotellen svidande kritik innan vi reste...men också godänt från några. Vi hade heller inga problem med solstolar vid stranden, förklaringen fanns kanske när man kom upp till hotellet....solstolarna runt alla pooler var i regel upptagna medan solen sken. Och att det ju faktiskt var lågsäsong i mars på ön, från början av april börjar högsäsongen för dem berättade en hotellanställd. Då invaderas hotellen av gäster från fasta Venezuela och Colombia. Man märkte ju också nu att det blev betydligt livligare på veckosluten då weekendgäster från fastlandet kom till hotellet. Upplevde överhuvudtaget att personalen verkligen hade omsorg om att intet ont skulle hända oss turister från "up North". Jag hoppas att om jag har lyckan att ännu en gång åka till Paradisön att den fortfarande är en ö ämnad för bofasta befolkningen och inte förvandlas till ett turistghetto. Ön är ju trots allt ganska liten även om stränderna är många och långa. I nästa år går resan till ett annat mål, men kan trösta mej med att andra från min familj är på väg till ön och via dem kan jag ändå insupa lite Isla Margarita känsla och jag har också kunnat delge dem mina positiva upplevelser och varnat dem för "sånt som ju har hänt andra".
Skall försöka sammanfatta vår resa senare då inte allt mera är så "rosenrött" och försöka komma på det som var mindre positivt också....En sak kan jag säga med detsamma...Tuifly=skitflyg! Sämre mat och sämre komfort har jag aldrig varit med om på nån resa. :shock:
Svara med citat

Gammal 2007-04-03, 08:25

Standard Re: Paradiset!
Citat:
Ursprungligen postat av Hej Anneli!

Hej Anneli! Tänk att vi upplevde ön lika positivt som du och din kille trots att vi åldermässigt är dubbelt upp! Vi åkte inte på så många turer som ni (där kommer åldersskillnaden?), men några blev det ändå, ville inte stessa oss igenom 2 veckor och så blev vi helförälskade i Playa el Aqua, vi bara måste vandra några km i strandlinjen varje morgon! Och mitt på dan och innan solen gick ner....Åh, helt trollskt på morgonen, stranden nästan tom, vågorna som svepte upp pch svalkade våra fötter, diset som steg upp då solen värmde havet. Små krabbor som snabbt pilade iväg och gömde sej då den kände våra steg. Vi bodde i grannhotellet Puerta del Sol och var helt nöjda med både rum, mat, personal m.m. Och om jag minns rätt så fick båda hotellen svidande kritik innan vi reste...men också godänt från några. Vi hade heller inga problem med solstolar vid stranden, förklaringen fanns kanske när man kom upp till hotellet....solstolarna runt alla pooler var i regel upptagna medan solen sken. Och att det ju faktiskt var lågsäsong i mars på ön, från början av april börjar högsäsongen för dem berättade en hotellanställd. Då invaderas hotellen av gäster från fasta Venezuela och Colombia. Man märkte ju också nu att det blev betydligt livligare på veckosluten då weekendgäster från fastlandet kom till hotellet. Upplevde överhuvudtaget att personalen verkligen hade omsorg om att intet ont skulle hända oss turister från "up North". Jag hoppas att om jag har lyckan att ännu en gång åka till Paradisön att den fortfarande är en ö ämnad för bofasta befolkningen och inte förvandlas till ett turistghetto. Ön är ju trots allt ganska liten även om stränderna är många och långa. I nästa år går resan till ett annat mål, men kan trösta mej med att andra från min familj är på väg till ön och via dem kan jag ändå insupa lite Isla Margarita känsla och jag har också kunnat delge dem mina positiva upplevelser och varnat dem för "sånt som ju har hänt andra".
Skall försöka sammanfatta vår resa senare då inte allt mera är så "rosenrött" och försöka komma på det som var mindre positivt också....En sak kan jag säga med detsamma...Tuifly=skitflyg! Sämre mat och sämre komfort har jag aldrig varit med om på nån resa. :shock:
Håller verkligen med om att Tuifly är ett skitflyg. Jag har aldrig tidigare åkt med ett flygplan som varit så trångt, även om det ju alltid är trångt om man åker charterresor. Men det här flygplanet tog priset. Servicen var mycket sämre än vad vi upplevt tidigare (och då har vi rest en hel del de senaste åren). När man åker så långt borde de sätta in plan med större bekvämlighet. Tidigare långresor vi gjort har det varit trångt, men ändå mycket bättre med plats än med Tuifly samt att vi hade tv-skärm i ryggstödet framför oss, vilket var väldigt skönt när man skulle titta på film. När vi reste hem från Isla Margarita hamnade vi så att vi hade tv-skärmen i taket jämsides med stolsraden framför oss, vilket betydde att vi fick sitta och böja nacken helt bakåt för att kunna se. Det är ju omöjligt att sitta på det viset, så vi hade ingen möjlighet att fördriva tiden med att titta på film.
Vi tänker i alla fall inte åka med något resebolag som anlitar Tuifly något mer. :cry:
Svara med citat

Gammal 2007-04-03, 19:11

Gunnar

Standard
Hej Anneli,
Tack för din utförliga berättelse om er resa till Isla Margarita och Playa el Agua. Jag och min sambo åkte på samma resa, alltså den 9/3 till hotell Le Flamboyant.
Tyvärr måste jag nog säga att vi inte upplevde resa lika fantastisk som ni. Jag är rädd att din skönmålning av resemålet kan få många att tro att det är vad du skriver: Paradiset. Därför tänkte jag komma med lite kommentarer.
Hotellet
Rent och fräscht på rummen och hotellområdet håller jag med om, däremot måste jag protestera mot att maten skulle vara bra. Då ni tydligen hade råd att äta ute varje dag trots all inclusive, ska du nog inte uttala dig så mycket och positivt om maten. Den var alltför ofta inte vällagad. Kyckling t.ex, (vilket var vanligt förekommande) var vid ett flertal tillfällen halvrå, vilket kan vara direkt farligt. Maten varmhölls dessutom vid alldeles för låg temperatur, vilket gynnar bakterietillväxten. Mat som inte gick åt ena dagen kom ofta tillbaka i någon annan rätt nästkommande dag, och då är risken ännu större. Deesutom var den ganska fantsilös, samma sak återkom hela tiden.
Trots att vi var väldigt försiktiga med vad vi åt, åkte både jag och min sambo på magsjuka flera gånger, något som aldrig inträffat oss tidigare (bl.a. i Thailand ett par gånger), trots Dukaralkurer innan.
Sol och bad.
Stranden var som du skriver lång, bred och fin, och visst kunde man bada, om man var försiktig. Vi åkte även till flera andra stränder (Manzanillo, Playa Caribe och Zaragossa), och de var genomgående trevligare än Playa el Agua-stranden. Lugnare, fräschare och mindre vågor.
När det gäller badvattnet var detta betydligt sämre än i Thailand, och även i Medelhavet. Inget av det kristallklara vatten som man hittar där. Att snorkla var inte att tänka på, vilket man kunde göra på de flesta ställen i Thailand.

Växling
Vi växlade på den lilla marknaden bredvid hotellet, och fick hela tiden mellan 3400 och 3500 bol/dollar. Vi uppfattade inga som helst problem med detta, det var aldrig någon som försökte luras.

Övrigt
Vi uppfattade nog den skitiga och karga naturen som ganska tråkig. Det ser ut precis som på en grekisk ö, men betydligt skitigare. Jag tycker nog är det trevligare med en grön och fräsch natur när man är ute och åker runt och tittar på resmålet. Den känsla du fick att du kommit till paradiset upplevde vi i Thailand, men definitivt inte på Isla Margarita. Detta är enligt min åsikt en ö som jag inte ångrar att jag besökt, men jag kommer knappast att åka tillbaka. Det finns alldeles för många intressantare platser i världen att besöka.
Jag måste dock tillägga att klimatet var det behagligaste jag upplevt, lagom varmt och alltid en lätt vind.
Gunnar
Svara med citat

Gammal 2007-04-03, 20:14

Standard
Gunnar jag tycker precis som dig . Jag/vi ångrar inte vår resa ,men inget ställe att åka tillbaka till. Viktigt att föra fram att Isla Margarita inte är något paradis.
mvh, sussi
Svara med citat

Gammal 2007-04-03, 20:28

Standard
Ja, som tur är så har alla sin egen uppfattning om vad som är Paradiset! Annars skulle väl EN enda plats bli överbefolkad.....Jag kan inte sätta fingret på vad som gör att Isla Margarita för mej känns så speciellt, har besökt grönare, lyxigare, mindre "obekväma" öar, men det där speciella fanns där på ön för just mej. Och klimatet var dessutom så nära paradiset du kan komma....det som just Karibien kan erbjuda.
Svara med citat

Gammal 2007-04-03, 21:34

Standard
Vi var iväg två veckor i januari till IM, när vi kom hem så var vi alldeles lyriska över vad vi då tyckte var en paradisö.
Nu har vi varit hemma några veckor, och den där fantastiska känslan har lagt sej, vad var det egentligen som var så fantastiskt med IM, jo klimatet, men med facit i hand så var det nog inte mer än så. Jag tror inte att IM blir någon stor chartersuccé a,la Thailand. Varför det kan jag inte svara på, bara en känsla jag har. En plats måste kunna erbjuda mer än ett perfekt klimat för att bli en chartersuccé. Och det kan inte IM, inte som det är idag i alla fall. Det var inte nämnvärt billigt där, något som det finns massor med olika uppfattningar om. Och restaurangerna var väl ingen höjdare heller direkt. Rulle besökte vi inte, så han uttalar jag mej inte om. Skräpigt och skitigt i överkant är väl också till deras nackdel. Så sammanfattningsvis, vi ångrar inte att vi åkte dit, klimatet var som sagt underbart, men vi kommer inte att återkomma till IM. Till nästa år har vi bestämt oss för Kambodja, något vi ser fram emot, och hoppas vi kan genomföra.
Så mitt lilla inlägg om IM eller Thailand. Varför ska man åka över halva jorden för att springa på sina arbetskompisar eller grannar och andra känningar. Nä det har blivit en principsak, alla pratar om detta fantastiska Thailand, så just därför kommer jag aldrig att åka dit.
Svara med citat

Gammal 2007-04-03, 22:36

Taxigirl

Standard Förhoppningar
Med blandade känslor läser man inläggen på denna sida har bokat om vår resa från Thailand till IM och man funderar om man har gjort rätt!!!! Med alla negativa vibbar som hela tiden skrivs blir man tveksam :!: Vi är en familj på fyra som ska åka i juni och har haft höga förväntningar på vår resa som blev ett antal tusenlappar dyrare än till Thailand med alla negativa människor som har skickat in sina synpunkter. Vi åker dit utan förväntningar utifrån att vi inte känner någon som har varit där tidigare så det är som ett oskrivet kort. Vårt största bekymmer just nu är temperaturen utifrån att man vill ha fint väder när man åker dit, de olika klimattabellerna är olika beroende på vart du läser dem, så det vore roligt om någon som vet hur det brukar vara i juni kunde skriva och berätta. Vilken spf är att rekommendera om man bränner sig lätt och har barn med sig :?: Dum fråga för vissa men inte för mig...
/Taxigirl
Svara med citat

Gammal 2007-04-03, 22:55

Standard Re: Förhoppningar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxigirl

Med blandade känslor läser man inläggen på denna sida har bokat om vår resa från Thailand till IM och man funderar om man har gjort rätt!!!! Med alla negativa vibbar som hela tiden skrivs blir man tveksam :!: Vi är en familj på fyra som ska åka i juni och har haft höga förväntningar på vår resa som blev ett antal tusenlappar dyrare än till Thailand med alla negativa människor som har skickat in sina synpunkter. Vi åker dit utan förväntningar utifrån att vi inte känner någon som har varit där tidigare så det är som ett oskrivet kort. Vårt största bekymmer just nu är temperaturen utifrån att man vill ha fint väder när man åker dit, de olika klimattabellerna är olika beroende på vart du läser dem, så det vore roligt om någon som vet hur det brukar vara i juni kunde skriva och berätta. Vilken spf är att rekommendera om man bränner sig lätt och har barn med sig :?: Dum fråga för vissa men inte för mig...
/Taxigirl
Vi var på Isla 06. Vi betalade 13800 för TRE veckor. Priserna har höjts rejält i år. Isla var ett originellt resemål. Jag förväntade mig inget innan. Det var bara spännande för man visste inte vad man skulle komma till. Vi hade en bra och oförglömlig semester. Svårt att beskriva resmålet för det är speciellt. Kan tänka mig att nybörjare på att resa blir besvikna på Isla för det är verkligen ingen lyxtillvaro. Skitigt, kriminellt.....men....men ...men. Som sagt jag tar mina resor alltid som de kommer därför hade jag inga problem att vara där och kan ta till mig landet. Man sover bara på hotellet. Vi åkte runt mkt. Tog taxi till olika stränder som var lungnare än Playa el aqua mkt strömmar där. Vill jag åka tillbaka.?...Svar JA!!!!! Men inte till de priser resorna har höjt till idag. Vi har bokat en resa till Thailand i nov. Betydligt billigare än vad vår resa till Isla skulle kostat idag. Men om reguljärflygen till sydamerika blir billigare en dag så kan jag tänka mig att åka tillbaka absolut.
Svara med citat

Gammal 2007-04-04, 08:22

Anneli

Nykomling
Anneli är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Standard
Som nån skrev här att Isla nog inte blir en sådan chartersuccé som Thailand så säger jag bara: nej hoppas verkligen inte det! Det vore väl skittråkigt om det blev lika mycket svenskar, norrmän och tyskar på Isla som jag antar att det är i Thailand? nej har inte varit i thailand men antar att är ett ställe en "chartersuccé" så drar vi dit... Så nej du, där håller jag med dig, tror inte och hoppas inte att det blir en sån "chartersuccé". min reseberättelse är för de som vill åka nån annanstans än där alla andra är...

Trots flera som skrivit här att vi inte har nån resvana och att när vi sett lite mer i världen så kommer vi ändra oss, och att jag får folk att tro att Isla är paradiset när det enligt er inte är det, så tänker jag definitvt inte ändra min åsikt eller ta tillbaka något.
Det var ingen av alla de som skrev, innan vi åkte, att det var helvetet på jorden, som tog tillbaka det.
Jag ville, bland allt negativt på detta forum, låta folk se att det finns någon som ser positivt på Isla också. Och även fast jag inte gjort just en sån här typ av resa förut, så betyder väl inte det att jag inte är resvan, eller är klok nog att avgöra vad jag anser är paradiset.

Håller fullständigt med er som kommenterar TuiFly, herregud de åker jag inte heller med igen. Ingen komfort över huvudtaget, sura och griniga flygvärdinnor, ingen plats för benen ( vi bokade t.om. extra benplats, men vi fick kramp ändå), allmänt dåligt tycker jag.

Hmm vilken rolig kommentär det där om att vi åt ju ute och hade råd med trots att vi bokade all inclusive... snälla du, vi har sparat till den här resan i 1 år, då bestämmer vi vad vi vill göra med pengarna. det vill jag helst inte få några kommentarer för tack.

Anneli
Svara med citat

Gammal 2007-04-04, 11:11

Gunnar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Anneli

Som nån skrev här att Isla nog inte blir en sådan chartersuccé som Thailand så säger jag bara: nej hoppas verkligen inte det! Det vore väl skittråkigt om det blev lika mycket svenskar, norrmän och tyskar på Isla som jag antar att det är i Thailand? nej har inte varit i thailand men antar att är ett ställe en "chartersuccé" så drar vi dit... Så nej du, där håller jag med dig, tror inte och hoppas inte att det blir en sån "chartersuccé". min reseberättelse är för de som vill åka nån annanstans än där alla andra är...

Trots flera som skrivit här att vi inte har nån resvana och att när vi sett lite mer i världen så kommer vi ändra oss, och att jag får folk att tro att Isla är paradiset när det enligt er inte är det, så tänker jag definitvt inte ändra min åsikt eller ta tillbaka något.
Det var ingen av alla de som skrev, innan vi åkte, att det var helvetet på jorden, som tog tillbaka det.
Jag ville, bland allt negativt på detta forum, låta folk se att det finns någon som ser positivt på Isla också. Och även fast jag inte gjort just en sån här typ av resa förut, så betyder väl inte det att jag inte är resvan, eller är klok nog att avgöra vad jag anser är paradiset.

Håller fullständigt med er som kommenterar TuiFly, herregud de åker jag inte heller med igen. Ingen komfort över huvudtaget, sura och griniga flygvärdinnor, ingen plats för benen ( vi bokade t.om. extra benplats, men vi fick kramp ändå), allmänt dåligt tycker jag.

Hmm vilken rolig kommentär det där om att vi åt ju ute och hade råd med trots att vi bokade all inclusive... snälla du, vi har sparat till den här resan i 1 år, då bestämmer vi vad vi vill göra med pengarna. det vill jag helst inte få några kommentarer för tack.

Anneli
Anneli, visst har ni er fulla frihet att äta ute om ni tycker att ni kan kosta på er det. Det jag menar är att alla kanske inte kan det, och att man ska nog kunna kräva att all inclusive-maten är tillräckligt bra så att den ska gå att äta utan att bli sjuk.

När det gäller Tuifly så visste vi att komforten är bedrövlig, och därför bokade vi Premium class längst fram i planet. Det kostar en del, men där var utrymmet väl tilltaget, maten väldigt bra, och servicen perfekt. Dessutom allt dricka och tilltugg gratis. Det är egentligen skit att man ska behöva boka detta, men som sagt, vi har varit med om detta flygbolag förr, och vi ville till IM.
Svara med citat

Gammal 2007-04-04, 11:30

Gunnar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Anneli

Anneli
En sak till Anneli: Thailand är ett jättestort land, och det finns massor med ställen, både badorter och annat, där det knappt finns några turister alls. Jag vill nog påstå att det finns ett paradis för de flesta där, oavsett om man vill ha andra svenskar eller andra turister omkring sig eller inte.
Svara med citat

Gammal 2007-04-04, 12:56

Catharina

Standard
Hej igen, Anneli! Det var jag som skrev det där om att alla inte har råd med att först betala för all inclusive och sedan äta ute på andra restauranger. Det var inte menat som något påhopp på dig, utan bara som en kommentar till varför man kan tycka det är viktigt att maten på hotellet (som man redan betalat för) ska vara ätlig och framför allt tjänlig ur hälsosynpunkt. Sen är det självklart helt och hållet upp till var och en att bedöma om man vill och har råd att äta någon annanstans. Vare sig man har råd eller inte, så ska maten vid all inclusive hålla en bra standard, annars ska inte resebolagen anlita dessa hotell, anser jag. Man ska inte behöva betala för något som innebär en stor risk för att bli sjuk. Så, Anneli, jag försäkrar dig att jag på intet sätt lägger mig i hur ni, eller några andra, spenderar era pengar. :smt109
Svara med citat

Gammal 2007-04-06, 03:27

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar

När det gäller badvattnet var detta betydligt sämre än i Thailand, och även i Medelhavet. Inget av det kristallklara vatten som man hittar där. Att snorkla var inte att tänka på, vilket man kunde göra på de flesta ställen i Thailand.
Om du hade velat snorkla så hade du säkert även kunnat ta reda på hur vattnet ser ut runt Isla Margarita den här tiden på året och kanske valt att åka i början av hösten istället.
Svara med citat

Gammal 2007-04-06, 11:44

Gunnar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Citat:

Om du hade velat snorkla så hade du säkert även kunnat ta reda på hur vattnet ser ut runt Isla Margarita den här tiden på året och kanske valt att åka i början av hösten istället.
Grumligheten i vattnet var inte bara upprört vatten beroende på höga vågor,utan måste till stor del bero på orenade utsläpp. Vattnet vid Zaragossastranden innehöll dessutom väldigt mycket partiklar som såg ut som malt avfall Jag tvivlar starkt på att alla dessa utsläpp endast förekommer under vissa delar av året.
Svara med citat

Gammal 2007-04-07, 01:24

Standard
Citat:

Mat som inte gick åt ena dagen kom ofta tillbaka i någon annan rätt nästkommande dag, Gunnar
Som på de flesta restauranger i världen... Även i Sverige kan jag lova.
Svara med citat

Gammal 2007-04-07, 07:18

Gunnar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Citat:

Mat som inte gick åt ena dagen kom ofta tillbaka i någon annan rätt nästkommande dag
Som på de flesta restauranger i världen... Även i Sverige kan jag lova.
Tycker du det är roligt att rycka ut delar av en text ut sitt sammanhang så att den mister sin innebörd? Jag förstår att du är anonym
Svara med citat

Gammal 2007-04-07, 10:02

Åke

Medlem
Åke är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Standard Isla
Kul att du ville dela med dej om din resa till Isla.Vi ska åka i september. Det är mycket kritik att det är lortigt och skräpigt och dålig mat.Det är skitigt utanför hotellområdena på andra ställen i andra länder också. Till dom säger jag bara STANNA HEMMA i rena? sverige. Varför lägga ut så mycket pengar på att fä gnälla lite på andra kulturer........
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8