Citat:
|
Ursprungligen postat av Anonymous
Citat:
|
Ursprungligen postat av Gunnar
Citat:
|
Ursprungligen postat av Anonymous
Citat:
|
Ursprungligen postat av Gunnar
Mat som inte gick åt ena dagen kom ofta tillbaka i någon annan rätt nästkommande dag
|
Som på de flesta restauranger i världen... Även i Sverige kan jag lova.
|
Tycker du det är roligt att rycka ut delar av en text ut sitt sammanhang så att den mister sin innebörd? Jag förstår att du är anonym
|
Tyckte inte det var speciellt roligt... Förklarade bara att det sker mer eller mindre på alla restauranger och serveringar och som sagt även hemma i Sverige.
Jag skrev ett rakt inlägg på en ganska rak mening som knappast kan anses speciellt lösryckt. Sen att mathållningen ser ser annorlunda ut och att många som du reagerar på det, beror nog till större del på att vi är vana vid det extremt "renliga" och "nogranna" och enligt lagar reglerade sätt vi tillagar, hanterar och förvarar råvaror här i Sverige. Vi härdas aldrig för de bakterier som vi kan utsättas för när vi åker utomlands.
Och jag tycker det är fascinerande att så många beklagar sig över dåliga magar. Man kanske borde vara förberedd på att åka på en "magkörare" om man tar sig till Sydamerika. Det är inte (än så länge och hoppas att det så förblir) som att åka till Mallorca eller Kanarieöarna där de haft många, många år på sig att "lära sig" att ta hand om sina turisters känsliga magar.
Och jag behöver givetvis inte vara anonym... om det nu skulle vara mindre anonymt att skriva ett namn till sina inlägg.
/Malin
|
Hej Malin,
Det jag skrev var:
Maten varmhölls dessutom vid alldeles för låg temperatur, vilket gynnar bakterietillväxten. Mat som inte gick åt ena dagen kom ofta tillbaka i någon annan rätt nästkommande dag, och då är risken ännu större.
Och du drog ut:
"Mat som inte gick åt ena dagen kom ofta tillbaka i någon annan rätt nästkommande dag"
Tycker du verkligen att att innebörden blir densamma; och att det är ett "rakt" inlägg, när du bara tar med en del av meningen?
Jag vet att restauranger i Sverige och alla andra länder återanvänder rester, och det är inget fel med det, så länge det rör sig om tjänlig mat. Det jag ville få fram var att det är farligt att använda rester som redan är dåliga.
Är du så naiv att du tror att man kan "härdas för bakterier" när det rör sig om otjänlig föda, så vet du inte vad du talar om. Även venezuelaner blir sjuka av sådan mat, det man kan "härdas" mot är bakteriefloran.
På Mallorca och Kanarieöarna har man inte lärt sig ta hand om turisternas känsliga magar, däremot har turisterna lärt sig att äta på ett bättre sätt. Maten på dessa orter har sällan varit otjänlig, men vi har varit okunniga hur man beter sig.
Kram
Gunnar