ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-04-08, 02:18

Standard Re: Isla
Citat:
Ursprungligen postat av Åke

Kul att du ville dela med dej om din resa till Isla.Vi ska åka i september. Det är mycket kritik att det är lortigt och skräpigt och dålig mat.Det är skitigt utanför hotellområdena på andra ställen i andra länder också. Till dom säger jag bara STANNA HEMMA i rena? sverige. Varför lägga ut så mycket pengar på att fä gnälla lite på andra kulturer........
Hejja, Åke!!
Svara med citat

Gammal 2007-04-08, 02:43

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Citat:

Mat som inte gick åt ena dagen kom ofta tillbaka i någon annan rätt nästkommande dag
Som på de flesta restauranger i världen... Även i Sverige kan jag lova.
Tycker du det är roligt att rycka ut delar av en text ut sitt sammanhang så att den mister sin innebörd? Jag förstår att du är anonym
Tyckte inte det var speciellt roligt... Förklarade bara att det sker mer eller mindre på alla restauranger och serveringar och som sagt även hemma i Sverige.
Jag skrev ett rakt inlägg på en ganska rak mening som knappast kan anses speciellt lösryckt. Sen att mathållningen ser ser annorlunda ut och att många som du reagerar på det, beror nog till större del på att vi är vana vid det extremt "renliga" och "nogranna" och enligt lagar reglerade sätt vi tillagar, hanterar och förvarar råvaror här i Sverige. Vi härdas aldrig för de bakterier som vi kan utsättas för när vi åker utomlands.

Och jag tycker det är fascinerande att så många beklagar sig över dåliga magar. Man kanske borde vara förberedd på att åka på en "magkörare" om man tar sig till Sydamerika. Det är inte (än så länge och hoppas att det så förblir) som att åka till Mallorca eller Kanarieöarna där de haft många, många år på sig att "lära sig" att ta hand om sina turisters känsliga magar.

Och jag behöver givetvis inte vara anonym... om det nu skulle vara mindre anonymt att skriva ett namn till sina inlägg.

/Malin
Svara med citat

Gammal 2007-04-08, 21:31

Gunnar

Standard
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Mat som inte gick åt ena dagen kom ofta tillbaka i någon annan rätt nästkommande dag
Tycker du det är roligt att rycka ut delar av en text ut sitt sammanhang så att den mister sin innebörd? Jag förstår att du är anonym
Tyckte inte det var speciellt roligt... Förklarade bara att det sker mer eller mindre på alla restauranger och serveringar och som sagt även hemma i Sverige.
Jag skrev ett rakt inlägg på en ganska rak mening som knappast kan anses speciellt lösryckt. Sen att mathållningen ser ser annorlunda ut och att många som du reagerar på det, beror nog till större del på att vi är vana vid det extremt "renliga" och "nogranna" och enligt lagar reglerade sätt vi tillagar, hanterar och förvarar råvaror här i Sverige. Vi härdas aldrig för de bakterier som vi kan utsättas för när vi åker utomlands.

Och jag tycker det är fascinerande att så många beklagar sig över dåliga magar. Man kanske borde vara förberedd på att åka på en "magkörare" om man tar sig till Sydamerika. Det är inte (än så länge och hoppas att det så förblir) som att åka till Mallorca eller Kanarieöarna där de haft många, många år på sig att "lära sig" att ta hand om sina turisters känsliga magar.

Och jag behöver givetvis inte vara anonym... om det nu skulle vara mindre anonymt att skriva ett namn till sina inlägg.

/Malin
Hej Malin,

Det jag skrev var:
Maten varmhölls dessutom vid alldeles för låg temperatur, vilket gynnar bakterietillväxten. Mat som inte gick åt ena dagen kom ofta tillbaka i någon annan rätt nästkommande dag, och då är risken ännu större.

Och du drog ut:

"Mat som inte gick åt ena dagen kom ofta tillbaka i någon annan rätt nästkommande dag"

Tycker du verkligen att att innebörden blir densamma; och att det är ett "rakt" inlägg, när du bara tar med en del av meningen?

Jag vet att restauranger i Sverige och alla andra länder återanvänder rester, och det är inget fel med det, så länge det rör sig om tjänlig mat. Det jag ville få fram var att det är farligt att använda rester som redan är dåliga.

Är du så naiv att du tror att man kan "härdas för bakterier" när det rör sig om otjänlig föda, så vet du inte vad du talar om. Även venezuelaner blir sjuka av sådan mat, det man kan "härdas" mot är bakteriefloran.

På Mallorca och Kanarieöarna har man inte lärt sig ta hand om turisternas känsliga magar, däremot har turisterna lärt sig att äta på ett bättre sätt. Maten på dessa orter har sällan varit otjänlig, men vi har varit okunniga hur man beter sig.

Kram
Gunnar
Svara med citat

Gammal 2007-04-08, 22:36

Standard
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

/Malin
Hej Malin,

Det jag skrev var:
Maten varmhölls dessutom vid alldeles för låg temperatur, vilket gynnar bakterietillväxten. Mat som inte gick åt ena dagen kom ofta tillbaka i någon annan rätt nästkommande dag, och då är risken ännu större.

Och du drog ut:

"Mat som inte gick åt ena dagen kom ofta tillbaka i någon annan rätt nästkommande dag"

Tycker du verkligen att att innebörden blir densamma; och att det är ett "rakt" inlägg, när du bara tar med en del av meningen?

Jag vet att restauranger i Sverige och alla andra länder återanvänder rester, och det är inget fel med det, så länge det rör sig om tjänlig mat. Det jag ville få fram var att det är farligt att använda rester som redan är dåliga.

Är du så naiv att du tror att man kan "härdas för bakterier" när det rör sig om otjänlig föda, så vet du inte vad du talar om. Även venezuelaner blir sjuka av sådan mat, det man kan "härdas" mot är bakteriefloran.

På Mallorca och Kanarieöarna har man inte lärt sig ta hand om turisternas känsliga magar, däremot har turisterna lärt sig att äta på ett bättre sätt. Maten på dessa orter har sällan varit otjänlig, men vi har varit okunniga hur man beter sig.

Kram
Gunnar
Vad kan jag säga annat än kram tillbaka. :P
Svara med citat

Gammal 2007-04-09, 08:21

Magstark?

Standard
Måste bara tillägga i denna "mat"diskussion att jag och min familj aldrig varit bättre i magen än på Isla Margarita! Kanske beroende på att vi åt och rörde på oss regelbundet under hela vår tid där. Vin till maten och nån rom och margurita nu och då, men motionsrundorna gick inte mellan poolen och poolbaren....Tilläggas bör att vi åt av ALLT som oss bjöds och tyckte det mesta smaka bra, även om vi verkligen FROSSADE i grönsaker och frukt! Tror att EN orsak till dålig mage kan vara massor av kall is i varma magar = maginfluensa. Såg att på vårt hotell var det flera som ville ha is i det mesta drickbara, även i juice och vatten vilket ju inte är så bra för magen. Nu var ju också maten varm och vällagade på vårt hotell, mycket gjordes direkt på stekbordet medan man vänta. Jag vill bara påvisa att orsakerna kan vara andra än bara "dåligt lagad mat". Och en sak till, på vårt hotell tog de också tillvara rester från föregående måltid, vilka vi också åt av i annan form vilket smakade helt bra det också. Och en annan sak....nu på vårvintern har vinterkräksjukan härjat lite här och var hemma, lätt att bli smittad på flyget ner ifall nån bär på smittan utan att veta om det och då sprids det lätt vidare till gruppen några dagar senare....Så låt inte rädslan för turistdiarre förstöra glädjen över "Resan till Paradiset" utan förbered tarmen med ett par doser Dukoral och ta det försiktigt med is i glaset och är man ömtålig så låt förnuftet styra vad man stoppar i munnen. 8)
Svara med citat

Gammal 2007-04-09, 11:28

hultan

Medlem
hultan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard Re: Förhoppningar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxigirl

Med blandade känslor läser man inläggen på denna sida har bokat om vår resa från Thailand till IM och man funderar om man har gjort rätt!!!! Med alla negativa vibbar som hela tiden skrivs blir man tveksam :!: Vi är en familj på fyra som ska åka i juni och har haft höga förväntningar på vår resa som blev ett antal tusenlappar dyrare än till Thailand med alla negativa människor som har skickat in sina synpunkter. Vi åker dit utan förväntningar utifrån att vi inte känner någon som har varit där tidigare så det är som ett oskrivet kort. Vårt största bekymmer just nu är temperaturen utifrån att man vill ha fint väder när man åker dit, de olika klimattabellerna är olika beroende på vart du läser dem, så det vore roligt om någon som vet hur det brukar vara i juni kunde skriva och berätta. Vilken spf är att rekommendera om man bränner sig lätt och har barn med sig :?: Dum fråga för vissa men inte för mig...
/Taxigirl
Hola vi kom hem i skärtorsdags ett dygn försenat. Vi har haft en härlig semester, om man bortser från hem resan rena mardrömmen. Ni får säkert en bra semester. Jag tror de har samma klimat året runt mellan 30 till 35 grader. Det fläktar alltid skönt från havet. Vi hade solfaktor 35 till 20 sista dagarna , vi bränner oss aldrig.Så hög solfaktor rekommenderas, den är mycket starkare än medelhavet.Hoppas ni får en härlig semester kram Ewa
Svara med citat

Gammal 2007-09-17, 01:44

Gäst

Standard Fantastiskt
Hej på er,
Jättekul läsning.
Jag och min man åker till IM på fredag 21/9. Kommer att fira min 40-årsdag och hans 36-års dag på plats.
Ser fram emot att uppleva det du har beskrivit.
Skriver tillbaka och berättar nrä vi kommer hem , kring den 6/10.

Lotta
Svara med citat

Gammal 2007-09-17, 08:29

Gäst

Standard
Hej.
Skall ni fira så rekomenderar jag Rulles restaurang Seaven Heaven på Playa el Agua.
Tomten
Svara med citat

Gammal 2008-12-24, 14:24

Gäst

Smile trevlig reseberättelse
trevlig reseberättelse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8