|
|

2006-01-15, 20:28
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Jobba på Irland
På Irland är det väldigt lätt för svenskar att få jobb.
Det finns en mängd IT-företag som har kundtjänst och försäljning där.
Om du vill jobba på Irland, börja med att titta på svenska arbetsförmedlingens avdelning för utlandsjobb, hittar du inte där kan du använda google. Sök på "Swedish customer service" eller "Swedish technical support".
Kraven på kompetens är inte särskilt höga, ofta räcker det med att kunna svenska och vara intresserad av teknik, är du inte det kan du arbeta med kundtjänst eller försäljning istället.
Oftast hyr man tillsammans med andra skandinaver ett hus i närheten av arbetsplatsen, det går också att hitta lägenheter men detta blir dyrare. Jag rekommenderar att börja med att dela hus och sedan, när du är säkrare på ekonomin, leta efter egen lägenhet om du saknar det.
Gemenskapen med de andra skandinaverna blir naturligtvis stark och du kommer hitta vänner för livet.
Hör av dig här om du vill veta mer!
|
|
|

2006-02-01, 18:55
|
|
|
Hejsan!
Vi är två tjejer från Skåne som planerar att åka till Irland och jobba i sommar, vi såg ditt tips om jobb vilket ju låter bra! Hur bra betalt är det, ungefär? Är det så pass lätt att få jobb att man är garanterad arbetsplats eller? Skriv gärna till min hotmail om du har svar på mina frågor...
Hälsn.
Sophie sophienilson@hotmail.com
|
|
|

2006-02-01, 19:14
|
|
Hej Sophie!
Man brukar tjäna 18-22 tusen Euro om året.
Det är en lön man överlever på.
Det är nog ingen bra ide att leta sådana jobb om ni bara ska vara där över sommaren, koncentrera er på pub:ar och liknande isåfall.
Ni är inte garanterade arbete, men om ni är bra på intervjuer och inte är rädda att ta för er lite så finns det stora möjligheter till jobb. Men avboka inte hemresan innan ni fått jobb
http://www.jobs.ie/Jobs.aspx?Categor...ywords=Swedish
Där är en del aktuella jobb för svenskar just nu, maila rekryteringsfirman för några jobb och presentera er, men säg inte att ni bara ska stanna några månader. Säg isåfall att ni ska bo där i några år.
Ändring:
Kolla arbetsförmedlingen också.
http://platsbanken.ams.se/utland/300908/110000,1.html
Lycka till
Olov
|
|
|

2006-02-02, 16:19
|
Reg.datum: dec 2005
Rykte: 0
|
Håll utkik efter skyltar med "help wanted" i butiker. Men det är även värt att söka sig till pubar. Ofta fungerar det att bara gå in och fråga om det finns lediga jobb. Lönen är inte så bra, men man får även en del dricks. Generellt har svenskar bra rykte och brukar inte att få problem att få jobb i Dublin, men det gäller såklart att man vågar fråga.
Som föregående sa ska man kanske inte börja med att berätta att man bara ska stanna en kortare tid.
|
|
|

2006-03-10, 18:54
|
Reg.datum: mar 2006
|
Som sakt så har svenska ett väldigt gott rykte på arbetsmarknaden, så jobb ska inte vara så svårt att få tag i.
Har flera vänner som varit i irland och jobba som barnvakt, lagerarbetare, telefonsupport och servitör. Och alla har hittat jobben på plats. Men boendet har varit lite struligt för de flesta. Men jobbar man som barnvakt så verkar det vanligt att man bor med familjen, men då kan det ju uppstå andra problem istället.
|
|
|

2006-04-22, 23:15
|
Reg.datum: apr 2006
|
Jag arbetade ett år på Irland. Fixade jobbet hemifrån men det stannade jag inte på speciellt länge, bättre avtal med de jobb man finner på plats!
Rekomenderar det starkt!!!
|
|
|

2006-04-23, 17:23
|
|
Vad ligger skatten på i Irland då någon som vet?
|
|
|

2006-04-25, 00:19
|
Medlem
|
Det heter I Irland, inte på, you dirty sods!
:lol:
ok här är vad jag lärde mej när jag bodde där:
skatten e olika beroende på vilket yrke man väljer.
inom cafe, restaurang ca 24 % inom typ admin, telesales ca 30%.
på engelskt företag utan att betala skatt i irland kan ma komma undan med 2%!
det viktigaste när man söker jobb i irland är att ha en cv, det frågar de alltid om. och man behöver ett PPSnummer, skaffa på soc i irland om man inte ska jobba svart, obs! skaffa i förväg ca 3 veckor före du kommer få din första lön, annars får du betala emergency taxes!
Men då måste man ha en fast adress, med bevis på att du faktiskt bor där (dvs en el- eller gas-räkning från en adress med ditt namn på fakturan, ELLER ett brev från personen vars namn står på räkningen, i brevet intygas att du bor på adressen sedan ett vist datum och det ska finnas med en underskrift.)
Mitt absolut bästa tips är att flytta in på ett vandrarhem och så småningom lära känna de som jobbar där för att hoppa in nattskift eller när ordinarie personal vill ha ledigt och så småningom ta över efter nån som slutar.
jobbar man på vandrarhem så har man ju gratis boende!
annat tips är att jobba på restaurang, då har man ju gratis mat istället. men det är superstressigt, värre än sverige o där jag jobbade som kock i dublin jobbade alla över 50 timmar i veckan.
|

2006-04-25, 09:40
|
|
Om det heter På eller I irland beror på vad du menar.
Menar du landet Irland så är det korrekt med "I Irland", men menar du ön Irland, som även innefattar en del av Storbritannien, så är det korrekt med "På Irland".
Jag menar ön Irland som skriver därför "på Irland".
|
|
|

2006-04-26, 15:16
|
|
Skatten varierar, menn ett plus är att du kan få tillbaka varje öre när du åker hem igen, Det fick iaf jag =)
Man måste bara skicka in sin P45 sen e det klart =)
|
|
|

2006-04-26, 17:25
|
|
Vad är P45? Och hur kan man få tillbaka allt? Låter lite konstigt men bra.
|
|
|

2006-04-27, 08:35
|
Reg.datum: dec 2005
|
Det är ett forumlär man lämnar på skattekontoret på Irland. När man flyttar hem igen får man tillbaka den skatt man betalat . Vet inte om det finns någon gräns för hur länge man får jobba, men jag kände mig ganska rik på de pengar jag fick tillbaka efter mina två år i Dublin. Men jobbar man i 10 år kanske man inte får tillbaka allt..
Om företaget betalar in pension under anställningen kan man även söka att få tillbaka den. Mycket bra!
|
|
|

2006-04-27, 09:04
|
|
Det kan vara lite krångligt att ha kontakt med skattemyndigheten i Irland, men som tur är finns det företag som sköter allt det där åt dig.
Som betalning tar dom lite av din skatteåterbäring, men i gengälld fixar dom alla admininstration åt dig medans du kan gå på puben
Ett exempel:
http://www.google.lnk.taxback.com/
|
|
|

2006-04-28, 23:28
|
Medlem
|
lite olika svar...
Frågar du en irländare vad det heter säjer han I irland. Frågar du en nordirländare vad det heter säjer han I nordirland. För dem är det så gott som en dödssynd att säja på, irland är ingen ö, det är ett land, Republic of ireland. men jag fattar vad du menar såklart 
Jag bryr mej inte så mycket personligen, men fick det inpräntat vid ett flertal tillfällen :lol: ... __________________________________________________ _______
När jag skulle lösa in min irländska check på skatteåterbäring i sverige, som jag inte fick förrän ett år efter jag jobbat i dublin, sa de på banken att det skulle kosta femhundra spänn att skicka den. Jag vände mej till en liten lokal bank jag använde till mitt första minutenkort-konto i tonåren, de skickade iväg den åt mej, allt jag betalade då var 120 spänn.
nåt att tänka på?
__________________________________________________ _________
P45-an ska du fråga efter när du slutar ett jobb. Ta med till taxoffice. De fixar resten o är väldigt hjälpsamma enligt min erfarenhet iaf.
|

2006-04-29, 10:57
|
|
Vad Irländarna anser är en helt annan sak
Men det är sant, jag skulle aldrig säga "on Ireland", men på svenska låter "i Irland" så fel.. två i efter varandra känns inte bekvämt att säga..
|
|
|

2006-04-29, 18:13
|
Medlem
|
Citat:
|
Vad Irländarna anser är en helt annan sak
|
haha jo det är klart. ...o så har man ju hört "på sverige" ett antal gånger men inte gör det nåt  fast irländarna e ju lite kinkigare än vi, med sådant iaf. Fast o så underbara... :smt007
Citat:
|
Men det är sant, jag skulle aldrig säga "on Ireland", men på svenska låter "i Irland" så fel.. två i efter varandra känns inte bekvämt att säga..
|
jo, kan jag hålla med om. fast jag är nästan mer van att prata o tänka på engelska än svenska... och för mig låter d helfläppt m "på irland" när jag inte sagt så själv sen typ 2001 eller nåt.
|

2006-04-29, 19:28
|
|
|
Skulle bara vilja säga att jag har bott på Irland i 9 år och vad jag vet så säger var enda människa jag vet här som pratar svenska flytande att det heter "på irland"....skulle bara säga det...
|
|
|

2006-05-09, 00:27
|
Medlem
|
Citat:
|
Skulle bara vilja säga att jag har bott på Irland i 9 år och vad jag vet så säger var enda människa jag vet här som pratar svenska flytande att det heter "på irland"....skulle bara säga det...
|
menar du att alla svenskar du känner säjer "på irland"? samma här. innebär väl inte att det är heter så för det? Det finns (återigen) ingen ö som heter irland så varför ska man då säja på?
inte så förtjust i att tjafsa om det här men fattar inte riktigt vad du menade, iaf inte såhär mitt i natta.
cheers
|

2006-05-09, 07:41
|
|
Mn sambo som är engelsman säger att det heter IN Irland, dvs i Irland och att det är så engelsmän säger. Jag tycker också att det bör heta det. Men det är säkert en av de saker som det är lätt att säga fel på.
|

2006-05-09, 07:51
|
|
Vad heter ön som Republiken Irland och Nordirland ligger på?
Enligt alla källor jag hittar heter den Irland.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Irland
http://susning.nu/Irland
Irland kallas också ofta för "den gröna ön", vilket tyder på att det finns en ö som heter Irland.
Jag står på mig och hävdar att det är korrekt att säga "på Irland", likväl som jag säger "på Gotland" och "på Öland".
Ska man vara helt korrekt, när man benämner landet Irland ska man säga "Republiken Irland", eller ännu hellre, "Eire", som är den officiella betäckningen enligt Republiken Irlands grundlag.
Det är fel att tro att man MÅSTE direktöversätta engelsk grammatik till svenska.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|