Jag planerar att flytta till Irland i september och vill nu veta så mycket som möjligt om landet! Alla tips mottages glatt!
Jag har förstått att boende är dyrt överallt, men finns det några städer som erbjuder billigare bostäder/bostadsformer än andra? Jag vill ju ändå bo...värdigt?

Vill helst ha boende klart innan jag åker dit, hur långt i förväg kan detta ordnas? Är det vanligare att det ordnas först på plats? Tänker mest på PPS numret man måste ha, det verkar ju smidigare att ha bostad färdigt innan då.
Har läst på flera ställen att man inte ska bo i Dublin, någon som varit där som håller med? Jag har tänkt att se mej om i landet, men det vore skönt att slippa flytta från stad till stad utan att bo på ett bra ställe direkt.
Det verkar som att det är lätt att få arbete i Irland om man läser trådar mellan 2005-2008, men hur ser det ut idag? Helst av allt skulle jag vilja arbeta på äldreboenden eftersom jag gör det i Sverige men jag antar att det är svårare att få såna jobb än på t.ex. en affär? Och hur fungerar det med språket, förekommer iriska och isf mest bland äldre? (blir kanske knepigt att arbeta på äldreboenden då...)
Hur är förbindelserna mellan städerna, i tätorten och till "landsbygden"?
Framförallt, hur har ni som kommit dit blivit bemötta av Irlands befolkning?