ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-06-21, 14:36

Standard sevärdheter & boende - 1 vecka i Irland
Hej!

Vi ska åka till Irland, bila runt i en vecka. Tror att resan kommer att innehålla stopp i Dublin och Galway. Skulle vilja ha tips på bra boende och sevärdheter i Galway och Dublin, samt tips på något/några fler stopp på resan!
Svara med citat

Gammal 2007-07-17, 18:35

Mourning_star

Standard
Galway har jag inte en aning om. I Dublin får ni inte missa Kilmainham-fängelset som ligger en liten bit från Guinnes storehouse. Ett gammalt fängelse som verkligen ger en en känsla av klaustrofobi och ångest...fast på ett bra sätt. Suverän guide dessutom när jag och min flickvän var där! Annars är Trinity college fint, men Book of Kells är lite överskattat. MYCKET finare en våning upp i det stora biblioteket med höga bokhyllor längs båda sidorna. Guinnes storehouse är fräckt, särskilt överst i utkikstornet. S:t Patricks cathedral är mäktig, dock inträde vilket är ett minus. Fast den riktiga upplevelsen är att komma från Dublin och ut på landet. Vi var i Wicklow mountains sydväst om Dublin och den fantastiska nationalparken Glendalough. Som att kliva rakt in i Braveheart eller Sleepy hollow rent naturmässigt. Bör absolut inte missas! Trevlig resa...
Svara med citat

Gammal 2008-02-26, 22:10

Challis

Nykomling
Challis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 0

Red face Saknar Irland
Dublin i all ära en stad man inte glömmer trots man var där så kort tid. Gunniess huset jo men lite mindre turistfälla, Givetvis är utsikten fin och att få avnjuta en Guinness i baren dör uppe en trevlig stund. Men vill du uppleva lite andra saker och se mer av den magnifika naturen så ska du åka ner tvärsöver landet besöka Killarney med lite berg och blandad miljö vidare till Dingel och ut på udden mkt vackert, men ack mindre trevlig väg.. men helt klart värt. Jag var själv ner till Irland och gjorde praktik i 9 veckor och åkte runt i södra delarna.
Helt klart värt att upplevas och jag vill tillbaka och visa min pojkvänn det jag såg.. men är nog svårare. Men tillbaka helt klart ska jag.
Svara med citat

Gammal 2008-03-12, 11:39

Gäst

Standard Dublin
Mitt råd när det gäller Dublin är att ta bilen, eller dart'en och åka till Howth och gå den lilla bergsvandringen (helt gratis), åka till Malahide och ha picknick vid slottet (helt gratis), ta en vända förbi Dun Laoghaire, Dalkey osv...och även till Bray. I Dublin, vilket ni antagligen inte kommer att missa : Temple Bar. Sen finns som nämnt en hel del museer, ex konst museer. Vissa kostar, andra inte. De flesta har stängt på måndagar tror jag. Jameson Distillery finns också. Att åka utanför Dublin är också fint...vet att det finns nått ställe på K, ca en timma utanför med både slott och vattenfall
Svara med citat

Gammal 2009-12-08, 23:03

tinawall

Medlem
tinawall är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard
jag har besökt både Dublin och Galway under en veckas restid. Där vände jag mig till turistbyrån på plats och följde deras rekommendationer, hyrde även cykel en dag i Galway. Tips är att gå på någon lokal irländskt musik dansshow det tyckte vi var trevligt när vi var där.mysigt också att besöka olika pubar kvällstid, lyssna på livemusik och insupa atmosfären.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8