|
Min tid i Dublin Maj -05 -> Feb -07
|

2007-03-27, 13:52
|
|
|
Min tid i Dublin Maj -05 -> Feb -07
2005 maj.
Arbetslös i Sverige så hittar jag en annons på monster.se med ämnet "Great IT oppertunity in Ireland".
Tänkte till lite och fick idén om den vackra gröna ön som jag har varit nyfiken på länge, lönen var inte direkt den bästa, men vadå, det är ju en great it-oppertunity, så varför tveka.
Sökte jobbet som visade sig vara på ett företag-på-tre-bokstäver i norra Dublin - Blanchardstown som helpdesk agent. CPL (konsultföretaget) hörde av sig nästan på en gång efter jag skickat in min C.V och ställde lite frågor och vips på 30min så hade jag fått plats för intervju på SAS Radison i Stockholm med företaget-på-tre-bokstäver och CPL...
1½ månad efter inskickandet av C.V så bar det iväg till Dublin, nyfiken, spänd och såg fram emot den vackra gröna ön där alla pratar coolt och är trevliga... Första kontakten blev dock helt olika...
Förvirrad efter åkt Aerlink till stan och klivit av på o'connell street och ska leta upp mitt vandrarhem så funderar jag verkligen om jag har kommit rätt. Husen är skabbiga, nästintill förfallna enligt svenska mått, folk undvek mig när jag frågade om vägen, och tillslut fick jag visning av andra utlänningar som bott där i 1år och de visade vägen.
Kom till vandrarhemmet (dublin international youth hostel), och blev bemött av en väldigt trevlig spanjorska som arbetade där, gav mig kartor och förklarade massa saker och ville hjälpa till direkt! (Tack!). Skulle ta buss 38 till Blanchardstown för att se vart IBM låg och försöka beräkna tiden det skulle ta att åka dit, det var inte det lättaste, bussarna i Dublin kommer lite när de vill och absolut inte efter tidtabellen som finns där. De kör en inlärd väg från punkt 1 till punkt 2, vad som är där imellan har de ingen aning om.
Dublin bus var lite spännande första gången, dubbeldäckare, satt på övervåningen längst fram för att se stan och insåg att verkligen HELA stan är lika skitig, vägarna dålig samt att det verkar vara OK att röka bak på bussen trots förbudsskyltar.. och det är inte bara tobak man röker.....
Kommer fram till närmsta station till företaget-på-tre-bokstäver, corduff som visar sig vara ett riktigt dåligt område med skräp överallt på vägarna samt krossat glas lite här å där med lite lösspringande hundar... Jag har bott i Estland i 2 år kan tilläggas, typiskt gammal ruttet öststatsland på den tiden, men till min förvåning så var Dublin lika dåligt, och det är ändå 5 år efteråt jag flyttade ifrån Tallinn.
Jobbet;
Det var som att komma in på ett svenskt företag 15 år sen, gamla stolar, arbetsmiljö existerade inte, kaffet kostar pengar, maten var riktigt dålig, samt gärna over-priced samt chefer som inte hade någon aning alls om vad de som de skulle bossa över gjorde... Det är rätt självklart att det inte gick så vidare bra där samt folk lämnade väldigt fort då vi är van vid krav på arbetsmiljön i Sverige, men dock inte i Irland.
Bussen till stan eller jobbet tog 30min, vänta på bussen som skulle gå var 10-15min kunde ta allt från 3min till 1h helt beroende på hur bussarna ville gå.. En klassisk kommentar är när bussen körde fel och passagerarna sa till chaffören och fick svaret "I'm the driver, I know where I'm going". Jag tror det förklarar dublins kollektivtrafik med en mening.
Att bli medborgare i Irland;
Skaffa bankkonto.
Jag tillhör en av de som hade tur och lyckades öppna bankkonto redan första gången. För att öppna konton så måste du till banken, inget konstigt. Dock så insåg man att det är på Torsdagar mellan kl. 11:00 till 12:00 man får öppna bankkonto. Inte annars. Du behöver pass, gas- eller elräkning för att bevisa vilken adress du har. (Den behöver dock inte vara i ditt namn). Samt du behöver papper från arbetsgivaren som säger att du är anställd av dom samt PPS-nummer. Grattis Irland!
PPS nummer.
PPS nummer behöver man för att slippa betala emergency-tax (straffskatt för att du inte är registerad i Irland). Detta får du genom att ansöka om det på wealthfare offices som har öppet i 2-3 timmar per dag. Det är fullt av folk där och inget kössytem mer än att stå och vänta på rad. (detta gäller förövrigt i hela irland, glöm allt med kölappar och smidighet samt möjlighet att sitta och vänta på din tur). Du måste ha pass, gas- eller elräkning samt papper från arbetsgivare även där.
Språket:
Irlänskan som är känd att vara fin och charmig kommer inte från Dublin. Dublindialekten är som svenskans skånska. HEMSK. Räkna med att du får fråga vad de säger 4-5 gånger. Om de inte hör dig eller undrar vad du sa uttrycker de sig "Waaaaa?!" vilket är Dublindialektens alternativ till ordet "What". De uttalar även U som svenskans O. Så engelskans Dabblin (Dublin) uttalas där Dooblin.
Jag känner inte till att jag någonsin hade en irlänsk kamrat under de nästan 2 år jag var där, de var för skitiga, högljuda, jobbiga samt gick inte förstå dom. Dock om du vill passa in i Dublin kan jag rekomendera att ta trainerbyxor (mjukisbyxor) samt grönrandig tröja eller Manchester United tröja, eller helt sonica en vanlig träningsoverall.
Kritiskt inlägg, möjligt, men dock även allt för sant dessvärre, och det är en uppfattning av landet som delas av många många som jag ungicks med där samt arbetade ihop med.
Dock om ni ska till Irland ett längre tag, undvik Dublin som är den skitigaste staden jag någonsin har varit i med alla dessa gamla slitna hus, folk som alltid ska vara ivägen, rökandet på bussar (gäller även chafförerna röker ibland) och skräpiga gator med hål i vägen lite här och var. Dock som helgturist i Irland så är jag säker att du skulle ha mycket roligt där, men flytta dit är jobbit, byråkratiskt och allmänt frustrerande.
|
|
|

2007-03-27, 14:18
|
|
|
passade på att registrera mig ifall nån vill skicka nå elakt eller snällt till mig
|
|
|

2007-03-27, 14:39
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Jag kan tänka mig att man får en så negativ bild av Dublin om man bara håller till i de norra förorterna.
Dublin-dialekten kan vara lite svår i början, men det tog iallafall inte mer än 1-2 veckor innan jag förstod allt utan problem.
När man reser någonstans gäller det att man har en positiv attityd för att man ska trivas, går man och stirrar sig blind på de dåliga detaljerna så är det klart att man inte trivs. Det gäller för övrigt även här i underbara sverige
Själv stannade jag i 3 år och trivdes bra hela tiden, även de första månaderna då jag bodde i norra delen av staden.
|
|
|

2007-03-27, 17:47
|
Reg.datum: mar 2007
Rykte: 0
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av olov
Jag kan tänka mig att man får en så negativ bild av Dublin om man bara håller till i de norra förorterna.
Dublin-dialekten kan vara lite svår i början, men det tog iallafall inte mer än 1-2 veckor innan jag förstod allt utan problem.
När man reser någonstans gäller det att man har en positiv attityd för att man ska trivas, går man och stirrar sig blind på de dåliga detaljerna så är det klart att man inte trivs. Det gäller för övrigt även här i underbara sverige
Själv stannade jag i 3 år och trivdes bra hela tiden, även de första månaderna då jag bodde i norra delen av staden.
|
Som synes var jag väldigt förväntansfull på irland som skulle vara så vacker, men att komma till något som var så nerslitet och förstört och oordning som Dublin var så ändrades tycket rätt fort... Men som sagt, utanför på landsbygden är det fint och betydligt renare.
|
|
|

2009-03-03, 21:48
|
|
|
bitter?
Haha jag vet precis vem du är Ronnie
|
|
|

2009-04-03, 18:55
|
|
|
Hej, fick ett erbjudande om jobb på Siemens i Cork City och undrar om det är någon som jobbar där och hur är det med boendet? Vad rekommenderar ni då?
|
|
|

2009-08-13, 12:06
|
|
|
Ronnie
Väldigt vilka olika uppfattningar man kan få Ronnie...
I ett besök senast så uppfattade jag att Irländarna ALLTID var trevliga och hjälpsamma. Om det nu var så mycket fel på Irland så borde du kanske åkt dit i förväg och kollat om det var något som du verkligen fastnar för, skyll dig själv.
Irlänskan är ju heller inga problem att förstå, men är man så negativ som dig så är det ju lätt att ta förgivet att allting blir fel!
Jag insisterar med bussarna men det är något som man brukar kunna vänja sig vid!
Irland rekommenderas varmt och när ni ändå är där så åk till Belfast och Nordirland också, riktigt vackert!!
-- Positiv
|
|
|

2009-09-14, 19:48
|
|
|
svar till Ronnie
Ha ha ha! Det du beskriver är precis den uppfattningen jag har fått genom killar som själva kommer därifrån ursprungligen...
Nu vet jag ju att inte alla Dublinbor är skitiga och slappa, men visst kan man stå ut en helg eller en vecka....det är ju pitoreskt att se som turist.
|
|
|

2010-04-08, 16:50
|
|
|
Ej Sverige.
Jag blir alltid så förvånad över människors attityd angående standarden i andra länder.
Du är ej i Sverige, det är annorlunda, ibland bra, ibland dåligt! Charmen ligger i det annorlunda.
Min uppfattning om Dublin är helt annan, härliga människor mysig atmosfär.
Hoppas du slapp kollektivtrafiken denna vinter i Sverige, förseningar som för övrigt upprepas varje vinter.
Snart åker jag tillbaka till Dublin och övriga Irland. Rekommenderas.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|