ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-09-20, 21:20

tartex

Nykomling
tartex är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 0

Standard Priser? :)
Hej! Tänkte höra efter lite om priser i indien. Någon som varit i södra Indien nyligen och som har koll på vad saker och ting kostar? vi ska bl.a. Till Kerala och Goa. Så vad får man räkna med att lägga på hotell per natt?(om man vill bo medelklass)? Och ungefär hur mycket går åt till mat varje dag? Skulle bli väldigt glad för svar /linnea
Svara med citat

Gammal 2010-09-21, 10:16

tartex

Nykomling
tartex är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Standard
Skulle även vilja ha tips på städer att besöka i Kerala Vad borde jag göra och se? Vill ha massor av tips!
Vad ska man göra i Goa? Vart kan man shoppa bra grejer, äta god mat?
Svara med citat

Gammal 2010-10-05, 16:33

filt

Medlem
filt är inte uppkopplad
filts avatar

Reg.datum: feb 2007

Standard
Jag har skrivit en del vettiga tips på min sajt Allt om Goa, men det finns ju betydligt mycket mer än så.

Populära resmål i Kerala:
* Stränderna Varkala och Kovalam
* En tur med husbåt på keralas Backwater
* En sväng i bergen till Munnar
* Staden Cochin, framförallt Fort Cochin

Jag var inte speciellt imponerad av dom två mest besökta stränderna i Kerala. Kovalam var bedövligt med stora hotell hela vägen ner till stranden, mycket överviktiga brittiska pensionärer, inte riktigt min crowd... Varkala var lite bättre, speciellt eftersom det är så vackert landskap, restaurangerna ligger på en klippa med utsikt över havet, väldigt fint, dock är stranden inte så badvänlig, strömt och vågor, på den vecka jag var där var det flera som skadade sig på stenar mm. i vattnet och några gånger kunde jag inte komma in till stranden när jag ville upp ur vattnet, fick kämpa som en galning.

Husbåten var ganska dyr, 6500 rupies betalade vi för ca 20 timmar på vattnet, men då ingick kock och grundläggande mat, vi var tvugna att köpa alkohol själva och dom som åt seafood fick köpa det, dom stannade till vid en butik vid vattnet, maten var grymt god och det var nice att bara glida runt i kanalerna och läsa en bok, utan att kunna gå iväg ocg göra nått annat. Väldigt avslappnat och i rätt sällskap är det en grym grej att göra. Priserna ökar vid jul och nyår.

Min bästa behållning av Kerala var dock Munnar, en liten stad uppe i bergen, bara bussresan dit var ett äventyd, smala vägar regn och rusk, till slut kom vi upp till den lilla staden, sent på kvällen och kallt som satan. Vi checkade in på ett litet hotell som var fullt, så vi fick sova på golvet i ägarinnans vardagsrum, när vi vaknade gick vi upp på taket och hade världens utsikt över dom dimhöljda bergen, frisk luft som aldrig förr! Vi lyckades matcha en ganesh-festival så på kvällen var det party i templet med sång och dans. Vi klättrade upp på nått berg, åkte till ett stort vattenfall samt kikade på teplantage, det var nice.

I Cochin drack jag det godaste kalla kaffet i Indien tror jag, på Kashi Art Café, en otrolig lite oas mitt i Fort Cochin, som för övrigt är en riktigt trevlig liten stad med många guldkorn.

I kerala la vi not 200-400 rupies per natt på enkla hotellrum, ibland med varmvatten ibland inte. Överlag billigare än Goa, men alkohol var dyrare och mer omständigt. Endast ett fåtal restauranger har officiellt alkohol, men man kan beställa det överallt, ibland kommer polisen och då kommer personalen och gömmer drinkarna. I fort cochin finns det en trevlig uteservering där folk sitter hela nätterna, man köper öl i tekannor, dom kallar det "Special Tea" och alla vet att de tär öl.

Favoritställen i Goa
* Palolem
* Panaji
* Vagator

Jag bor i Goa om vintrarna och har gjort så dom senaste åren, det finns otroligt mycket att uppleva i Goa. Jag brukar hålla till i Palolem, men har en motorcykel så jag åker runt rätt mycket, det tar bara 2-3 timmar från söder till norr. Bästa stranden är helt klart Palolem, men om man vill komma bort från turismen mm. så skall man kika på Polem som är den södraste stranden i Goa, där finns fortfarande ingen turism.

Huvudstaden Panaji/Panjim är underbar, överväger att bosätta mig där i framtiden! Lugn stämning och väldigt mysig stad. Här ligger Sher-e-Punjab som serverar den godaste indiska maten jag ätit i hela mitt liv! (Prova Paneer butter masala med jeera rice och plain naan, och en gulab jamun som efterrätt!)

Vagator är min favoritstrand i norr, precis som varkala håller man till uppe på en klippa med rejäl utsikt över havet.

I Goa är hotellpriserna oftast lite högre än i Kerala, även om du utan problem kan hitta enkla rum eller hyddor för 100-150 rupies så bör du räkna med att dom flesta ställen tar 400-800 rupies natten, men finare ställen kan ta betydligt mycket mer. Är man två att dela på det så är det ju ändå rätt lite pengar. Det är alltid extremt mycket enklare att pruta/förhandla om man är på plats.

Vad det gäller matbudget så varierar det beroende på vad man äter. Jag gillar den indiska gatumaten som dom serverar från små vagnar, då äter man sig mätt på 25-30 rupies (5 kronor) men gillar att variera med schyssta strandhak där man kan få betala 100-500 rupues för en (rejäl) måltid, köper man hummer och sånt så blir det ju ännu dyrare.

Man kan klara sig på 15-20 kronor om dagen men bör nog räkna med 100-200 kronor i snitt om man inte vill behöva tänka sig för mycket för när man reser, det är ju tråkigt att behöva snåla på semestern.

En öl kostar 6-7 kronor på krogen och en drink brukar kosta 15-50 kronor.

Du får gärna komma med fler konkreta frågor så skall jag besvara dom så gott jag kan.
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8