|
|

2010-06-03, 19:49
|
Reg.datum: jun 2010
Rykte: 0
|
Var i Sri Lanka?
Jag och min man funderar på att resa till Sri Lanka vintern 2011. Har tidigare varit till Thailand och är nu sugen på att prova något annat land i Asien. Men vart åker man om man vill ha fina stränder, gott urval av mysiga restauranger och "lagom" stort, inte för öde men heller inte "storstan". Det ska också finnas lite att göra om man inte vill ligga på stranden en dag eller i alla fall nära till sevärdheter. Vad finns det för för och nackdelar med Sri Lanka, något vi ska tänka på. Tar tacksamt emot alla tips!
|
|
|

2010-08-10, 00:01
|
|
|
sri lanka
ska ni dit på vintern då är det bäst att åka till negombo 7 km från flygplatsen.vidjul afton firar dom stort dom flesta är katoliker där sen finns det fina stränder med. det finns några fina hotell där golden star är bra det lugnt runt omkring till stora stan tar det 15 min . där kan du köpa massa grejer . jag ska dit det här året från därifrån men har ej varit där på länge kul att se hur landet harutvecklats en sak till det finns bra sjuk vård och folk är väldigt snälla .
|
|
|

2010-08-10, 13:34
|
|
Unawatuna
Tack för tips men vi har redan bokat vår resa till Sri Lanka och vi åker i feb-11 till Unawatuna med Apollo. Vi fastnade för det stället då det såg ut att vara väldigt vackert där och fin strand. Dessutom ligger det nära Galle som verkar vara en lite större stad där vi hoppas det finns lite att se och handla.
Förhoppningsvis är det lätt att ta sig fram i landet så att vi kan se och uppleva lite mer än bara stranden i Unawatuna.
|
|
|

2010-10-03, 13:04
|
|
|
Bra Tänkt
Citat:
Ursprungligen postat av Gunsan
Tack för tips men vi har redan bokat vår resa till Sri Lanka och vi åker i feb-11 till Unawatuna med Apollo. Vi fastnade för det stället då det såg ut att vara väldigt vackert där och fin strand. Dessutom ligger det nära Galle som verkar vara en lite större stad där vi hoppas det finns lite att se och handla.
Förhoppningsvis är det lätt att ta sig fram i landet så att vi kan se och uppleva lite mer än bara stranden i Unawatuna.
|
Bra att ni valde Unawatuna och inte Negombo, då negombo är en smutsig dyr turisfälla.
Har varit på Sri Lanka 15 ggr och kan varmt rekomnedera er området där ni är.
Om ni är ute efter lite mer liv och rörelse åk till Hiccaduwa några dagar. 1 timme med bil från Unawatuna. Hotell hittar ni där för ca: 10 000 rupies per natt.
Lycka till!
|
|
|

2010-11-23, 14:52
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 4
|
Hej Gunsan!
Jag är också intresserad av Sri Lanka, har aldrig varit där. Din beskrivning av vad du sökte överenstämmer med mig och min familjs önskemål. Om du vill så vore det jättesnällt om du kunde skriva några rader om hur du upplevde Unawatuna när du kommer tillbaka! I januari 2011 åker vi till Thailand, Kho koh khao, men 2012 års vinterresa är redan på planeringsstadiet så alla tips tas tacksamt emot
MVH Katarina
|
|
|

2010-11-25, 19:52
|
|
Hej katarina!
Hoppas ni får en härlig resa till Thailand, det får ni säkert, Thailand är ett "säkert kort", har varit på tre olika ställen i Thailand och har alltid varit supernöjd. Men som sagt, i feb bär det av till Sri Lanka och det ska bli jättespännande. Jag lovar att jag ska försöka komma ihåg att skriva och berätta om Unawatuna när vi kommer hem, men du får gärna påminna mig om jag skulle råka glömma! Vi är hemma i gen i mitten av mars.
MVH Gunsan
|
|
|

2011-01-04, 16:30
|
Reg.datum: jan 2011
|
Hej Gunsan! Va kul, vi har också bokat resa med Apollo till Sri Lanka och åker i slutet av feb-11. Efter många funderingar valde vi att bo i Unawatuna även om det känns som det är en lång resa ner från flygplatsen. Men väl på plats finns det säkert mycket att utforska även här nere. Som du sa är det ju inte så långt till närmaste lite större stad, bara 5 km mellan Unawatuna och Galle. Där kan man bl.a kan besöka Sri Lankas äldsta marknad. Jättekul o spännande...
Vi kanske kan få lite tips om det finns någon som besökt exv.Yala National Park, Kottowa regnskog eller Hikkaduwa? Tar tacksamt emot alla tips och råd så att vi kan få se och uppleva lite mer än bara stranden i Unawatuna.
|
|
|

2011-01-04, 18:29
|
|
Hej! Va kul, då kommer vi att resa samtidigt till Unawatuna för vi åker också i slutet på feb-11 och vi bor väl på samma hotell eftersom Apollo bara hade ett hotell i Unawatuna!
Vi funderar jättemycket på att åka på Apollos tre-dagars-utflykt, då tror jag man får se och uppleva det man ska se av Sri Lanka. Utflykten heter "Naturens underverk" och dag 1 besöker man Pinnawala & Sigiriya, dag 2 Kandy och dag 3 Teplantage, vill du veta mer detaljer så gå in på Apollos hemsida, tror att hela programmet finns där nu. Det är två hotellövernattningar på den här utflykten och kostar nog en del, känns kanske lite snopet då man redan har betalat för boende och resa men jag tror ändå att det kan vara mycket givande och förhoppningsvis med bra guidning. Man är borta i tre dagar så sedan är man nog nöjd att spendera övrig tid i Unawatuna och Galle på egen hand. Vi ska fundera lite mer på detta och bestämma oss när vi är på plats.
Ja, snart är det dags och det känns spännande och underbart...Vi "ses"
|
|
|

2011-01-24, 19:54
|
|
|
Unawatuna
Hej
Precis hemkommen från Unawatuna. Vi bodde på apollos hotell. Rumsstandarden var lägre än t ex Thailand (spelar roll), dom städade rummen 2 gånger/per dag om man ville, helt underbar personal, kvällsbuffen var toppen, olika rätter (varje kväll) och massa att välja på
Kanonfin strand och små mysiga restauranger runtomkring
Var på Valsafari som vi bokade genom hotellet, såg blåvalar och delfiner -helt enormt, stor säker båt med flytvästar (till skillnad mot en del andra båtar)
Var i Yala också helt fantastiskt såg dock tyvärr inte leopard men det var ändå värt ett besök
Mycket nöjd med denna resa!!!!
|
|
|

2011-01-25, 18:55
|
|
Hej och tusen tack för bra info om Unawatuna, det låter ju jättebra och nu längtar jag ännu mer!! Tycker inte heller att det spelar så stor roll om det inte är så hög standard på hotellet, rent och snyggt, trevlig personal är det viktigaste! Jag har en del frågor som du kanske kan svara på,
Fungerar det bra att åka mellan Unawatuna och Galle, taxi eller tuk-tuk?
Vad kostar det?
Vad hade ni för valuta med er? Är jättesvårt att få tag på rupier här hemma på Forex och vi får väl växla på plats, är det okej att göra det på hotellet? Det finns förstås ingen uttagsautomat i Unawatuna?!
Det ingår ju halvpension på det här hotellet, kan man välja om man vill äta lunch eller middag?
blir jätteglad och tacksam om du kan svara på dessa frågor, om en månad åker vi och det ska bli så spännande, hoppas det slutar att regna där nere!
MVH Gunsan
|
|
|

2011-02-05, 18:53
|
|
|
Det går jättebra att åka tuck tuck till/från till Galle, kostade mellan 3-400 rupier enkel väg. Vet inte om man kan välja lunch istället för middag, hör med dom på hotellet
Vi växlade till oss dollar innan, sen växlade vi lite dollar till rupier på flygplatsen, funkade utmärkt
Ha en toppenresa, jag är AVIS
|
|
|

2011-03-15, 14:03
|
|
Hej Katarina! Nu är vi hemkommen från en underbar semester, kom till Arlanda kl 2 i natt! Jag kan varmt rekommendera Sri Lanka och vi trivdes mycket bra i Unawatuna. Och åk så snart du kan innan alla turister hittar hit, ännu så länge är det långt mellan "tingel-tangel- stånden" och andra turistfällor. Du handlar i samma affärer som lankeserna och du befinner dig mitt i deras vardag, häftigt. Så långt ifrån Thailands turistmiljö du kan komma, inga 7-eleven affärer eller tjatiga försäljare. Hotellet och stranden i Unawatuna va mycket bra, visserligen lite slitna och enkla rum men rent och prydligt och suverän personal som ville väl, dom kom och knackade på varje dag och frågade om vi va nöjda eller om vi behövde något. Överhuvudtaget är människorna väldigt trevliga och de flesta rätt bra på engelska. Maten är toppen!
Det som ligger på minus när det gäller Unawatuna är den långa transfertiden, det tog 5 timmar från flygplatsen i en hisklig trafik och ville man åka på uflykter så blev det väldigt lång restid till det mesta. Vi hade tänkt åka på en tre-dagars-tur genom Apollo men struntade i det då vi insåg att vi skulle tillbringa många timmar i buss, vi skulle bli hämtade 2.30 på natten för att hinna till elefantdagiset och deras morgonmatning och det tyckte inte vi det va värt. Men vi gjorde många spännande utflykter på närmare håll och på egen hand, att bara ta en Tuk-tuk och dra i väg är ju en utflykt och chaufförerna är väldigt villiga att vara vår guide, så trots att det inte blev något elefantdagis eller Te-plantage så har vi upplevt mycket de här två veckorna. Vi kommer säkert att åka tillbaka till Sri Lanka men väljer nog då att bo någon annan stans närmare flygplatsen så att vi kan göra lite andra utflykter också. Men Unawatuna är mycket värt ett besök. Vill du ha mer info så hör av dig och tveka inte, åk dit!!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|