En månad är ju lite kort om man skall upptäcka Indien, men ett smakprov räcker det ju till!
I Kerala borde ni spana in
Varkala, en badort placerad på en klippa, det är rätt häftigt att se horizonten så högt ifrån. Men lägg inte för många dagar här, badet är bättre i Goa!
Cochin är fint, ta er till Fort Cochin, den gamla delen av staden. Missa inte Kashi Art Café, deras kalla kaffe är gudomlig! Frukost på
Teapot är också att rekommendera!
Något som är mer eller mindre obligatoriskt med
husbåt, jag tyckte det var mysigt, men det tar ett dygn och kostar ganska mycket. Vi betalade 6000 rupies för en husbåt för fyra.
Min favorit i Kerala var absolut
Munnar, mest för at det var så anorlunda mot dom andra ställena man besöker. Det är en liten stad i bergen, mycket teodlingar så det är väldigt grönt. Kall luft på morgonen. Tog några timmars buss från Cochin att komma till Munnar.
När det gäller
Goa så finns det ju så hemskt mycket olika ställen att besöka. Minst exploaterade stranden är väl Polem längst i söder. Mest exploaterade är Calangute/Baga, sedan finns allt möjligt däremellan. Jag brukar hålla till i
Palolem där jag hyrt hus dom senate åren. Det är fint, men verkligen inte öde. Tätt med cocohuts och restauranger längs hela stranden.
Men det finns en hel del kul saker att görai Goa, ett besök i huvudstaden panjim är inte fel, gärna en natt på Panjim Inn, även om det är lite dyrt. Maten på Sher E Punjab är bland den bästa jag ätit i Indien!
Hinner ni så skall ni absolut besöka Mumbai. Ta ett nattåg från Goa så att ni inte tappar en hel dag på tågresa. Öl på Café Mondegar som har en jukebox fylld med 80- och 90-tal,
var med i en Bollywoodfilm, promendera på stranden, besök Hanging Gardens, gå en guidad tur i
tvätteriet!