ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-04-22, 09:41

tartex

Nykomling
tartex är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 0

Smile Indien-Goa, vart ska man åka mer ? :)
Hej!

Jag och min pojkvän planerar att åka till Indien i Nov-Dec i ungefär 1 månad. Vi vill gärna åka till Goa men eftersom att vi ska vara där i en månad så tänkte vi att man kanske vill resa runt lite! Vad borde man besöka? New delhi, är det en stad man borde besöka? Någon annan stad som är väldigt intressant som man inte får missa? Bombay el calcutta kanske?

Skulle bli jätteglad för svar
Tack! / Linnéa
Svara med citat

Gammal 2010-04-26, 02:35

Gullanpullan

Medlem
Gullanpullan är inte uppkopplad
Gullanpullans avatar

Reg.datum: mar 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av tartex Visa inlägg

Vad borde man besöka? New delhi, är det en stad man borde besöka? Någon annan stad som är väldigt intressant som man inte får missa? Bombay el calcutta kanske?
Var där 2003 så det har säkert hänt en del.
Oavsett var du väljer att åka lär resan dit bli lika intressant som målet, det gäller alla transportmedel, inrikesflyg, tåg, buss, charter- eller hyrbil eller taxi (eller riksha).
Man kan åka tåg till Bombay (Mumbai). Flyga till Delhi, mm. Vart du vill åka beror ju på vad du vill göra.
Jag rekommenderar Kerala om du vill fortsätta leva strandliv/lyxa med 1-flerdagars tur i risbåt i mangroveträsken och/eller ayurvedic- och teupplevelse i Keralas bergsområde. Alt. listade:
Delhi har ju många sevärdheter (om du gillar byggnader/platser med historik).
Taj Mahal i Agra
Tigersafari
Ökensafari med dromedarridning
Rajasthan (Jaipur,Udaipur,Jodhpur,m.fl.)
Religiösa riter i t.ex Varanasi
Om du inte gjort det så införskaffa lonely planet och se vilket enormt utbud av möjligheter som finns. Återkom gärna o berätta vilken typ av resa ni vill göra.
Du kan läsa om de två resor jag och sambon gjorde 2003/2004 här:
Tidigare resor m sambon - Resdagboken
Klicka på dagboksinlägg "2v Indien 2003" och "4v Indien 2004-Planeringen"o "...Första veckan"
Lycka till
Svara med citat

Gammal 2010-04-26, 10:42

tartex

Nykomling

Standard
tack för svar!
Jag va inne och läste din resedagbok och ni verkar ha haft ganska kaotiska veckor i Indien, men det har varit värt de ändå eller? Och New Delhi verkar vara en riktig kaos-stad, borde man verkligen åka dit Det är väl en riktig upplevelse i sig förståss
Svara med citat

Gammal 2010-04-26, 11:35

Budgetresande.se

Medlem
Budgetresande.se är inte uppkopplad
Budgetresande.ses avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 1

Standard
Jag har aldrig varit i Delhi men har varit i Mumbai och skulle tipsa på att det är ungefär samma nivå kaosmässigt. SJÄLVKLART ska man åka dit också. Man kan ju inte skippa en stad full av upplevelser för att det är lite rörigt
Svara med citat

Gammal 2010-04-29, 08:46

Gullanpullan

Medlem
Gullanpullans avatar

Standard Indien - fantastiskt land
Citat:

...ni verkar ha haft ganska kaotiska veckor i Indien, men det har varit värt de ändå eller?
Det var två väldigt händelserika resor. Vi hade ju rest en hel del innan och 90% på egen hand, så det är egentligen den typen av resa vi vill ha.
På våra långresor brukar vi försöka baka in både storstad (med shopping, underhållning och kultur) och playa (sol, bad och avkoppling).
Att bli magsjuk är ju ingen höjdare, men i mitt fall blev det ju en del av resan att se insidan på ett indiskt sjukhus :-) . Dessutom fick vi självklart ekonomisk kompensation från vårt försäkringsbolag.
Nu är jag trebarnspappa och skulle inte kunna göra den typen av resa idag. Vi åker till lagom exotiska resmål typ Thailand och övr. sydostasien.
Kort och gott: DET VAR MIN BÄSTA RESA!!

Citat:

Och New Delhi verkar vara en riktig kaos-stad, borde man verkligen åka dit Det är väl en riktig upplevelse i sig förståss
New Delhi är inte kaotisk överallt, men framför stationen och på hantverksgator och i närheten av större turistattraktioner är det mycket människor. Det måste upplevas, men det finns ju andra platser i Indien som kanske klingar högre (beror ju på vad du vill få ut av resan, berätta gärna).
Det är nog bra med viss resvana innan. Indien är bitvis tungarbetat och allt måste man ju fixa med själv.

Trevlig resa, jag är grymt avundsjuk... Återkom gärna med fler frågor och berätta gärna vad ni kommer fram till.
Senast redigerad av Gullanpullan den 2010-04-29 klockan 08:51.
Svara med citat

Gammal 2010-04-29, 10:20

tartex

Nykomling

Standard
tack för alla svar!
vi har nu funderat lite till och kommer nog strunta i New Delhi för denna gång! Istället tänkte vi oss att börja nere i Kerala och sedan ta oss med tåg uppåt Goa och avsluta i Mumbai för att sedan resa med flyg hem igen! Vi har ju tänkt att vara borta i 4 veckor, tror du detta blir lite tight?
Svara med citat

Gammal 2010-04-29, 11:45

Gullanpullan

Medlem
Gullanpullans avatar

Standard
Det låter som ett bra upplägg. Jag tror inte ni får några problem alls med tiden. Kontrollera hur lång tågresan mellan Kerala och Goa blir. Kanske ni kommer fram till att det vore bäst att även stanna till på ett till ställe på vägen och fortsätta efter en el. flera nätter. MVH Anders
Svara med citat

Gammal 2010-04-29, 14:50

tartex

Nykomling

Standard
Ja vi får kolla vidare på detta! Men det blir nog bra och jag kommer säkert med fler frågor närmare resan
Svara med citat

Gammal 2010-07-19, 10:27

filt

Medlem
filt är inte uppkopplad
filts avatar

Reg.datum: feb 2007

Standard
En månad är ju lite kort om man skall upptäcka Indien, men ett smakprov räcker det ju till!

I Kerala borde ni spana in Varkala, en badort placerad på en klippa, det är rätt häftigt att se horizonten så högt ifrån. Men lägg inte för många dagar här, badet är bättre i Goa!

Cochin är fint, ta er till Fort Cochin, den gamla delen av staden. Missa inte Kashi Art Café, deras kalla kaffe är gudomlig! Frukost på Teapot är också att rekommendera!

Något som är mer eller mindre obligatoriskt med husbåt, jag tyckte det var mysigt, men det tar ett dygn och kostar ganska mycket. Vi betalade 6000 rupies för en husbåt för fyra.

Min favorit i Kerala var absolut Munnar, mest för at det var så anorlunda mot dom andra ställena man besöker. Det är en liten stad i bergen, mycket teodlingar så det är väldigt grönt. Kall luft på morgonen. Tog några timmars buss från Cochin att komma till Munnar.

När det gäller Goa så finns det ju så hemskt mycket olika ställen att besöka. Minst exploaterade stranden är väl Polem längst i söder. Mest exploaterade är Calangute/Baga, sedan finns allt möjligt däremellan. Jag brukar hålla till i Palolem där jag hyrt hus dom senate åren. Det är fint, men verkligen inte öde. Tätt med cocohuts och restauranger längs hela stranden.

Men det finns en hel del kul saker att görai Goa, ett besök i huvudstaden panjim är inte fel, gärna en natt på Panjim Inn, även om det är lite dyrt. Maten på Sher E Punjab är bland den bästa jag ätit i Indien!

Hinner ni så skall ni absolut besöka Mumbai. Ta ett nattåg från Goa så att ni inte tappar en hel dag på tågresa. Öl på Café Mondegar som har en jukebox fylld med 80- och 90-tal, var med i en Bollywoodfilm, promendera på stranden, besök Hanging Gardens, gå en guidad tur i tvätteriet!
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8