ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-04-17, 18:54

istapp

Nykomling
istapp är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Standard Vill du göra en skillnad för gatubarn i Indien?
Hej!
Mitt namn är Caroline och jag är en 22-årig student. Jag har länge velat göra en volontärresa till just Indien men jag vill helst inte åka med en organisation.

Jag skulle vilja hjälpa just gatubarn och helst i Mumbai, så jag har en idé om att man kan åka dit själv och vara volontär för en eller flera lokala hjälporganisationer. Har varit i Mumbai för inte så länge sedan och jag skulle verkligen vilja åka tillbaka och försöka göra en skillnad för några av barnen där.

Det skulle vara jättekul om någon annan har samma vilja att hjälpa dem och ville följa med? Jag tänkte att man kunde åka någon gång i slutet av sommaren eller på hösten?

Mumbai är verkligen billigt, en måltid på en hyfsad restaurang kostar ca 25 kr/person inklusive en läsk. Jag åkte taxi i kanske 1,5 timmar och det kostade typ 80 kronor... ja ni förstår. Har kollat lite på ett rum i en delad lägenhet och det verkar inte vara ovanligt att få ett sådant för ca 1000 kr/mån.

Fördelen med att göra det här på egen hand är att man själv bestämmer precis vad man vill göra och inte är bunden vid någonting. Men vi kommer ju inte få något betalt, men om du har ett jobb över sommaren och sparar lite så räcker det LÄNGE i Indien. Jag tänkte själv lösa det med att plugga på distans (halvtids CSN-lån) samtidigt som jag befinner mig i Indien (om jag inte får tag på något sommarjobb).

Jag har ingen aning om hur länge jag kommer vilja stanna och det spelar inte så stor roll heller hur länge du vill stanna. Mitt förslag är att vi åker dit och ser hur allt blir och sedan kan man ju åka hem när man känner för det!

Jag har googlat lite, med det finns ju säkert mer att hitta:

Ett hem där man tar hand om gatubarn i Mumbai: (det här stället tycker jag låter väldigt intressant)
Snehasadan

Arbeta med barn i Mumbai:
One! International

lite olika länkar till volontärarbete
Volunteer Holidays Abroad - Free Volunteer Abroad Guide

Det finns ju även UNICEF och Save the children i Indien, kanske kan man kontakta dem?

Om du är intresserad, skriv här eller maila: caroline.astrom@gmail.com

Mvh
Svara med citat

Gammal 2010-12-20, 12:05

Gäst

Smile Vill till Mumbai för att göra gott
Hej!

Vad roligt att jag hamnade på just din tråd då jag vill samma sak som du.
Var inne för att läsa om lite olika resvägar då jag planerat att resa till Indien senast nästa höst/vinter (så man kan spara pengar).

Har kollat på volontärsidor på internet men det är ju så sjuka priser, därför har jag haft i tankarna nu under en längre tid att åka dit på egen hand och försöka göra skillnad.
Det är min dröm.

Är du säker på att du åker för isf ställer jag lätt upp.

Mvh Emmelie
Svara med citat

Gammal 2010-12-20, 12:09

Gäst

Standard Vill till Mumbai för att göra gott
Kom på att jag kanske skulle skriva att jag är 21 år gammal och hade tänkt mig minst 3 månader så det blir effekt på arbetet man gör där nere.
Jag har aldrig varit i Indien förr men har alltid haft hjärta för landet ändå.
Därför skulle jag tänka mig att hjälpa till på fler ställen än bara Mumbai.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8