ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-06, 14:01

Gäst

Smile Till Goa i vår som ensam kvinna
Hej, Jag ska till Goa nu tidig vår (en eller två veckor beroende på hur mycket ledighet jag kan få men tyvärr lutar det till att det bara kan bli en vecka) och kommer att åka ensam. Är det någon som har erfarenhet av att åka ensam och är det något jag bör tänka på? Mina funderingar är då främst kring säkerhet mm, ohederliga människor finns ju över hela världen och som ensam kvinna så kanske man kan ses som enklare offer än vad ett sällskap eller en grupp är. Jag är van att åka ensam i flera delar av Afrika och Europa och anses nog ha hyfsat mycket skinn på näsan och brukar inte hamna i annat än trevligheter på mina resor och så vill jag att även denna resa skall vara.

Jag vet att Goa är ganska turistigt och förutom det består till viss del av gamla hippies men var och hur har man enklast möjlighet att få känsla av det lite mer genuina? Är det något som jag inte bör missa på min korta resa kontra något som inte är mer än en turistfälla och inget att lägga tiden på?

Hur är det med matförgiftning och liknande? Jag kommer inte hinna vaccinera mig (samma visa varenda gång jag skall åka någon stans då jag alltid planerar i absoluta sista stund) och har klarat mig utan att ens fundera kring det i stora delar av bla Afrika. Förutom det helt uppenbara; välja matställen där många (helst lokalbefolkning) äter, undvika att dricka kranvatten, isbitar, glass och frukt och grönt som inte skalas mm. Förutom detta så är jag överkänslig mot vete, kan detta vara ett problem? Är inte förtjust i mjölprodukter och brukar undvika dessa över hela världen men hur är det med mat, kan man vara säker på att vete inte ingår i en curry? Jag har ätit på indiska restauranger på flera håll i världen förutom i Indien och ingen restaurang har haft vete i sina maträtter. Är det något annat någon kan tipsa om är jag mycket tacksam!

Tacksam för alla tips och råd!
Svara med citat

Gammal 2010-02-07, 21:08

anne_m

Nykomling
anne_m är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 0

Standard
Hej !
Till att börja med så tänk på att ansöka om visum i tid, det tar ca: 10-15 arbetsdagar.

Indien är ett av de länder som jag känner mig trygg och säker i. Det finns ju saker man ska va försiktig med vart man än reser, så det räcker med allmänt vett. Jag skulle tex inte va ute och "springa" själv på natten osv...
Jag tycker att indierna är ett nyfiket folk och dom är inte rädda för att ta kontakt, så du kommer nog få en del uppmärksamhet. Kanske inte lika mkt på goa som du skulle få i inlandet, där det inte finns lika många turister.

Jag ska själv tillbringa 2 veckor i goa i slutet på februari.Skulle vilja stanna längre men men... skulle jag stanna bara en vecka skulle jag bara chilla, njuta och ta det som det kommer. Och det kommer säkert komma en hel del...
Om du befinner dig i norra goa så kan ett besök på fleemarket i Anjuna va värt ett besök. Den är på onsdagar. På lördagar är det kvällsmarknad med uppträdanden i Arpora ( tror att det va Arpora, det är bara att fråga på plats )

Just i Goa har jag inte blivit magsjuk, med det är klart att det kan hända. Det finns gott om restauranger av alla de slag och jag brukar äta allt. Det där med vetet får du nog fråga om på plats. Det finns receptfria tabletter för magen att köpa på plats, billigare än hemma. Det finns tabletter på apoteket som man kan äta i förebyggande syfte. Det kan ju va skönt att slippa bli dålig när man ska va där så kort tid och maten är ju en av de stora njutningarna : )

Trevlig resa ! MVH Anne
Senast redigerad av anne_m den 2010-02-11 klockan 21:24.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8