ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-06-18, 00:29

Shrek

Standard Delhi-Darjeeling, sen flyg Darjeeling-Mumbai
Hej,
Jag är en nybörjare på Indien och har lite frågor om min reserutt. Jag kommer fram till Delhi ung. den 20e juli, och tänkte mig att resa mot Darjeeling. På vägen hade jag tänkte stanna vid Agra, Varanasi och sedan Darjeeling.

Sen tänkte jag flyga till Mumbai för att ta mig upp till Delhi igen via Udaipur och Jaipur som stopp på vägen. Jag undrar om detta är en realistisk rutt på ung. 21 dagar?

Hur mycket kommer jag att störas av att det är regnperiod under dessa dagar, hur pass drabbade är denna generellt sett norra del av Indien? Och sist, hur tar jag mig lättast från Darjeeling till Mumbai med flyg, vilken flygplats är snabbast/lättast att ta sig till och från.

Tackar för all hjälp
Svara med citat

Gammal 2009-06-28, 22:50

Gullanpullan

Medlem
Gullanpullan är inte uppkopplad
Gullanpullans avatar

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Shrek Visa inlägg

Jag kommer fram till Delhi ung. den 20e juli, och tänkte mig att resa mot Darjeeling. På vägen hade jag tänkte stanna vid Agra, Varanasi och sedan Darjeeling.

Sen tänkte jag flyga till Mumbai för att ta mig upp till Delhi igen via Udaipur och Jaipur som stopp på vägen. Jag undrar om detta är en realistisk rutt på ung. 21 dagar?
Jag har gjort två resor till Indien, så jag är långt ifrån expert. Det var dessutom för 5-6år sen...
Jag rekommenderar dig ändå att läsa det lilla jag skrivit om Indien. I min profil på resdagboken: http://www.resdagboken.se/Default.as...&userId=214380
Där har jag bl.a tre dagboksinlägg som handlar om de två Indien-resorna. Tyvärr har jag inte skrivit klart allt, men jag tror du kan få nåt tips ur det som iaf är skrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Shrek Visa inlägg

...Och sist, hur tar jag mig lättast från Darjeeling till Mumbai med flyg, vilken flygplats är snabbast/lättast att ta sig till och från.
Det flygs inte till Darjeeling, utan man landar nedanför kullen (Himalaya ;-) ). Staden heter Bagdogra. Därifrån får du kolla om det går direkt eller om du måste byta i Calcutta eller Delhi.
Införskaffa Lonely Planet bums. Jag vet inte om den finns som svensköversatt "Wilma-guide", vilket då självklart är att föredra (förutsatt att den är uppdaterad)

Lycka till! Jag avundas dig....
Svara med citat

Gammal 2009-06-30, 10:02

Gäst

Standard eller siffror som
Hotels in India - IndiaProfile
Svara med citat

Gammal 2009-12-22, 11:15

almayo

Nykomling
almayo är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Hej
Jag har liknande planer. Jag skulle vilja besöka både hav och berg.
Jag har bokat en flygbiljett till Mumbai och ska åka hem från New Dehli, jag ska vara borta drygt 4 veckor.
Nu undrar jag hur din resa var och om du har några platser som du rekommenderar? Hur var Darjeeling, är det värt en lång resa att besöka?
Svara med citat

Gammal 2009-12-23, 18:57

Gullanpullan

Medlem
Gullanpullan är inte uppkopplad
Gullanpullans avatar

Reg.datum: mar 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av almayo Visa inlägg

Nu undrar jag hur din resa var och om du har några platser som du rekommenderar?
Delstaten Kerala - risbåt med övernattning i mangroveträsken längs Kerala-kusten
Delstaten Rajasthan - Ökentur på dromedarrygg i Jaisalmer. Udaipur, Jaipur och Jodhpur är trevliga städer.
Tigersafari - vi provade den centralt belägna nationalparken Ranthambore national park, såg ingen tiger men jag tycker ändå det var värt att besöka.
Varanasi - Sevärt men väldigt tungjobbat resmål. Ångrar inte en minut av vår 3dgrs visit där.
Citat:
Ursprungligen postat av almayo Visa inlägg

Hur var Darjeeling, är det värt en lång resa att besöka?
Vi hade tre mål med Darjeeling: toy train, utsikt över Mt Everest från Tiger hill och besök på teplantage.
Vi införskaffade tjocka tröjor i Varanasi innan vi åkte upp, men sambon är en riktig fryslort och de har obefintlig kunskap om hur man isolerar hus. Tempen utomhus gick under 0 nattetid så hon frös påbylsad med allt. Jag sov i kallingar som vanligt ;-)
Vi åkte toy train, besökte teplantage och köpte fantastiskt gott te, men det var för molnigt de två försök att se Mt Everest vi gjorde. Med facit i hand hade vi nog ändå ägnat Calcutta el. nåt, mer uppmärksamhet och skippat Darjeeling...
Lycka till PS Läs gärna om våra två resor länk i mitt förra inlägg
Svara med citat

Gammal 2010-01-29, 13:25

Glumsten

Medlem
Glumsten är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Smile Delhi-Darjeeling
Jag rekommenderar att du kontaktar capertravel@gmail.com och berättar vilken rutt du tänkt och vad du vill göra så lämnar de kostnadsförslag med alla transporter, guider och boenden. Billigaste flyget var när jag var där Finnair via Helsinki och det kan man ju boka själv. Caper möter på flygplatsen i Delhi och kör dig till hotellet. Hoppas bara att man förbättrat flygplatsen sedan sist!
Jag tror att det är enklaste och billigaste sättet och företaget vill jag varmt rekommendera! Fantastisk service och vänlighet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8