ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-06-06, 16:01

Snofsan

Medlem
Snofsan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Rykte: 0

Smile Undvika?
Jag är sugen på att åka till Indien i november. Vi blir i så fall 2 vuxna som åker. Vi har inte varit i Indien förut, däremot i Dominikanska republiken och på Isla de Margarita.
Det där med tarmparasiter avskräcker ju lite. Inför resan till DR tog jag gammaglobulin och fyllde på mitt stelkrampsskydd. Jag var den som blev sjuk. Min man tog inga sprutor och klarade sig. Inför resan till Margarita tog vi båda gammaglobulin. Han blev sjuk där, och jag ett bra tag efter att vi kom hem (parasiten gav sig ordentligt till känna drygt ett år efter hemkomsten). Observera att de handlade om tre olika sorters tarmåkommor.... campylobacter, cryptosporidier och isospora belli.

Hur undviker vi att bli sjuka om vi åker till Indien? Det där med att undvika is i drinken, dricka vatten på flaska osv känner vi ju redan till. Kan det hjälpa med en hutt Underberg varje morgon? Några tips?

Ser man mycket av fattigdomen på stränderna i Goa? Är det många tiggare?
Några matställen man bör undvika? Ta med sig Lexinor, Loperamid mm i förebyggande syfte? Har hört att en del äter Lexinor (börjar innan de åker och slutar när de kommit hem). Dukoral mot kolera, när ska man börja dricka det?
Svara med citat

Gammal 2008-06-06, 16:56

oldie

Globetrotter
oldie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard
Tycker absolut att ni ska resa till Indien, gör det bara!!

Tänk om jag sedan kunde ge er bra tips hur man undviker diverse magåkommor, men det kan jag inte. Vi har försökt det mesta i förebyggnade syfte och kommit fram till (som väl alla andra) att det helt enkelt inte går att komma undan. Vi har råkat illa ut i Europa, vi har klarat långresor i Indonesien. I Kina har vi levt primitivt och klarat det hyggligt.
Fattigdom ser du helt klart på Goa också - när du går utanför hotellanläggningarna.

Mitt tråkiga tips blir att leva efter sunt förnuft, ta in den nya miljön och ta den dagen du mår dåligt med fattning. I riktigt akuta fall finns det läkarhjälp och mediciner på plats.

Låt bara inte rädslan för att bli sjuk sätta stopp för dina resplaner!
Svara med citat

Gammal 2008-06-06, 19:45

Snofsan

Medlem
Snofsan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Standard Jo....
Det är kanske så att man nästan inte kan undvika att bli sjuk. Man får väl preparera sig så gott man kan innan avresan och använda sunt förnuft när man väl är där. När vi var i Egypten 2005 blev maken dålig under 1 dag, dock lindrigt. Jag hade bara några timmars besvär, inte värre än att jag kunde lämna hotellrummet en stund.
Efteråt har vi fått veta att om man åker till Egypten tillhör man undantagen om man INTE blir sjuk.

Det är svårt att ta död på reslustan... Det ska nog mycket till!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8