ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-01-29, 14:04

Gäst

Standard hjälp
hej alla indien proffs,

jag vill åka till indien med min fru för första gången. men vet inte mycket om landet.

vi har tittat på goa men vet inte.
vi vill ha det mysigt och inte så mycket stress dvs många försäljare och tokiga svenskar som är fulla varje dag!!

hjälp oss att få lite info tack...
vart ska vi åka och när...

( charter på 2 veckor.) eller behöver man 3 veckor?
hur är temp? hur är priser för mat,öl mm.mm.

vad är rimligt att betala för en charter.
vad är det för skillnad på södra och norra goa?

vad är det för skillnad på goa och övriga indien?
vi vill vakna till värme,långa stränder, billig frukost.

ja allt som gör en resa jättebra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Svara med citat

Gammal 2008-01-29, 19:08

Gäst

Standard Goa
Hejsan!
Jag har vart i Indien, Goa 1 gång och det var förra året. Jag blev helt förälskad och jag tänker absolut åka dit igen, det var den bästa resan jag någonsin gjort och då har jag rest väldigt mycket.

Jag och mitt x reste runt i 2 veckor, men det var knappt så vi tyckte det räckte så jag skulle rekommendera tre veckor och oftast så skiljer inte priset så mycket.

Jag gjorde av med 2500 kronor och då ingick: boende, mat och shopping. Vi bodde på nya hotell nästan varje natt. Och de gick på runt 30-40 kr per natt. Två nätter "lyxade" vi till oss med en lyx-svit, den kostade 70 kr och var jättefin! Jättestor balkong med havsutsikt och stort vardagsrum, sovrum och toalett. Sen finns det även små schyl vid stranden, gjorde av träd och palmer, jättemysiga. De kostar bara 15-20kr och det tycker jag ni ska prova en natt, för det var jättemysigt och annorlunda!

Vi var där i Mars och det var en bra tidpunkt att åka, det var väldigt varmt - men inte så varmt och jobbigt som det brukar vara i Thailand, man blev inte klibbigt svettig utan man märkte knappt det.

Dyraste måltiden brukade gå runt 15 kronor, en öl runt 8-10 kronor, liksom drinkarna. Dricka som coca cola var lika dyra som måltiderna, så det blev billigare med alkohol

De har helt underbara stränder och där går det väldigt mycket försäljare, jag lärde mig fort att man inte ska ha ögonkontakt med dem, för då blir de jättejobbiga utan man ska helst ignorera dem. Trots att det är väldigt svårt när de är så småa och söta flickorna och pojkarna.

Nu minns jag inte riktigt skillnaden på norra och södra, men det kan ni söka på internet. Det är i alla fall antingen södra eller norra som är den "fattigare" delen och den andra har bättre ställt. Jag rekommenderar er att åka till den mindre fattiga delen, det var mest plågsamt att se och de hade väldigt risiga hotell. Om ni bara vill se kulturen kan ni ju åka igenom där med taxin en dag, men jag rekommenderar er att inte bo där.

Lär er så snabbt som möjligt att pruta, när de säger ett pris så kan ni räkna ut att själva varan är egentligen värd endast 70% av priset. Så då säger ni kanske bara 10% av priset men går upp till 40%, det är ju så grymt billigt i alla fall. Jag brukade köpa en vattenflaska åt dem om jag inte ville ha något, för jag tyckte så synd om dem som fick gå där i hettan och sälja för att överleva. Och de uppskattade vattnet!

Trevlig resa!
Vill ni veta något mer så maila: mynathaliepedersen@hotmail.com

Mvh My
Svara med citat

Gammal 2008-01-30, 15:28

filt

Medlem
filt är inte uppkopplad
filts avatar

Reg.datum: feb 2007

Rykte: 0

Standard
2-3 veckor är rätt kort tid, men skall man bara vara i Goa så kan det ju räcka, särskilt första gången, ni kanske inte gillar det alls?

En reguljärbiljett som ni kan ändra hur ni vill kostar ca 5000 från sverige, då landar man i Mumbai (Bombay), därifrån flyger man till Goa för 4-5 hundra per persson, eller åger tåg för 50-150 kronor.

Jag är osäker på vad My menar med de fattiga delarna av Goa, jeg rekommenderar att man ger sig ut och tittar på de olika stränderna för att hitta det som passar en!

Skillnaderna jag ser mellan norra och södra goa är att det är fler new-age-flum-turister i norr och mer backpackers i söder. Det är mer drogliberalt i norr vilket jag tyckte blev lite jobbigt (svårt att gå någonstans utan att bli tillfrågad om att köpa droger, vilket iof en del kanske bara ser som något positivt).

Sedan finns det ju Calangute/Baga/Candolim som är ett rent helvette enligt mig. Fullt av jobbiga charter-turister som ligger så tätt packade att man inte kan ta sig fram.

Min favorit är Palolem som många, jag själv inkluderat, anser är Goas vackraste strand. Här finns det möjlighet att få det lugnt och ostört, men ändå ett bra utbud av restauranger/barer mm.

Vill man ha det riktigt lugnt så skall man ta sig till Agonda, några km norr om Palolem, här slipper man strandförsäljare och barer (finns en handfull ställen att äta på)

Framförallt tycker jag att man skall prova själv och vara öppen för att prova!

Om ni har vägarna förbi Palolem så hojta till så kan vi ta en Kingfisher!

Skillnaden mellan Goa och övriga Indien är otroligt stor, varje stat i Indien skiljer sig från dom andra och det är ett land som kräver många års resande för att man skall kunna upptäcka allt det har att ge.

Första gången i Indien kan med fördel spenderas i Goa!

Gammal 2008-02-01, 11:12

Gäst

Standard Tack...
TACK SKA NI HA!!!!!!

tror det blir så att vi inte bokar hotell! att vi bara tar en flygbiljett!!

allt verkar ju va så himla enkelt,roligt. och bolligt om man nu tar det som det är!!!!!

jodå jag hör av mej när vi kommer fram så vi kan ta en.....
skriv lite mer om allt tack...

jag längtar så!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8