|
|

2007-12-02, 21:13
|
|
|
Goa, Indien lite frågor!
Hej, har lite frågor om goa här som jag hoppas nån kan svara på..
Vilka åldersgränser är det på krogarna osv?
och hur mycket pengar kommer gå åt? på nöjen, shopping etc
allt utom hotell och resa!
och vad rekomenderar ni norra lr södra goa? turistort lr inhemsk ort?
tacksam för all hjälp! :>
|
|
|

2007-12-03, 17:37
|
|
|
Hej! Jag var i Norra Goa för 2 år sedan och ska åka dit om en vecka igen! :-)
Jag tror att norra goa, Baga beach är bästa stället att bo på om man vill ha nära till lokala uteställen! Det finns ett uteställe som heter Titos och ett annat precis bredvid som heter Titos Mambo vid baga beach! Stora discon finns lite mer avsides, jag vet att det finns ett häftigt disco som heter Club Cabana uppe i bergen, tror att det tog ca: 10-15 min med taxi (kostade typ 20 kr)! Inträdet på stora discot var 100 kr men då var all dricka gratis!
Tror inte att det är någon åldersgräns direkt??! Jag skulle tro att man gör av med ca: 3000 kr på två veckor å då kan man äta gott och shoppa en hel del! :-)
|
|
|

2007-12-12, 15:21
|
Reg.datum: dec 2006
Rykte: 6
|
Ingen åldersgräns...
på krogarna. Annars är ovanstående svar klockrent.
|
|
|

2007-12-21, 17:16
|
Reg.datum: feb 2007
Rykte: 0
|
Jag skulle STARKT avråda dig från att åka till Calangute/Baga! Det är den strand dit alla charter-turister hamnar, det är tjockt med solstolar och en riktigt äckligt turistig stämning.
Vill du slappa och bada så rekommenderar jag Palolem i södra goa, är du avdankad hippie så skulle jag råda dig att ta dig till Anjuna eller Arambol i norr.
Som det sägs innan så är det ingen åldersgräns på krogarna. Bästa krogen/baren på Palolem är utan tvekan Cocktails & Dreams!
C&D har även rum, men det är inget för den som vill ha lugn och ro, baren är öppen 24 timmar om dygnet och vill man bo tyst så rekommenderar jag Waves som ligger några meter därifrån. Cocohuts med egen dusch/toalett för 150-800 rupies beroende på säsong och hur bra man är på att pruta.
Det är onödigt att boka i förväg, det finns ALLTID lediga rum här.
|
|

2007-12-21, 18:31
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Jag har varit i Calangute och gillade det väldigt mycket. Det är en lugn by på landet och knappt några utländska turister, mest indier som turister där men eftersom det är en liten by så är det väldigt lungt. Fin strand och låga priser.
|
|
|

2007-12-22, 07:07
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Micke
Jag har varit i Calangute och gillade det väldigt mycket. Det är en lugn by på landet och knappt några utländska turister, mest indier som turister där men eftersom det är en liten by så är det väldigt lungt. Fin strand och låga priser.
|
Det dom flesta menar på Calangute är ju stranden Calangute, för en uppfattning om hur den ser ut över jul så kan man kika på denna länk: Image:Calangute-Busy-Beach.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia
Jag skall dit den 25:e för att träffa en vän och kan komma med en färsk rapport då.
|
|

2007-12-22, 08:43
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
När jag var i Calangute 2001 så var det aldrig sådär trångt på stranden. Det kunde vara en del indier vid själva trappan/huvudnedgången till stranden, men dom badade sällan utan stod med kläderna på och beundrade utsikten. Men gick man 50 meter upp eller ner på stranden var det nästan helt öde.
|
|
|

2007-12-23, 10:00
|
|
Jag kan tänka mig att det har hänt mycket sedan 2001 dock! Jag har varit i Indien sedan 1988 men besökte inte Goa förän första gången 2006 då jag och min flickvän tog en goa-tour och besökte nästan alla stränderna. Vi hade hört så otroligt mycket gott om just Calangute/Baga så vi såg fram emot det.
Vi stod dock inte ut mer än ett dygn, även om vi var där när det var lågsäsong så stod solstolarna tjockt packade och det var riktigt charter-stämning på stranden. Visst är det en vacker strand, men Goa har så mycket mer att ge än Calangute/Baga.
Alla har ju olika smak, men om man är i Goa så tycker jag att man bör röra sig lite för att få chansen att se de olika stränderna och vad som skiljer dem, Goa är ju litet och alla har olika smak, det finns inte en enda strand som passar alla.
För mig är valet självklart, Palolem har jag återvänt till 6 gånger sedan första gången för 2 år sedan, och det är även här jag nu letar efter ett hus att hyra under vintrarna för att byta ut gråa göteborg mot något roligare.
Framförallt, om man åker till Goa, boka inte hotell i förväg!
|
|

2007-12-28, 13:09
|
|
|
Vi har precis kommit hem från Calangute och till jul strömmade indierna till och de stannar över nyår. Några taxichaufförer rekommenderade Ashvem beach i norr för lugn och ro. Vi var också ner till södra Goa, till Agonda som är lugnet själv och den mer livliga backpackerorten Palolem.
|
|
|

2008-02-28, 18:27
|
|
|
Klart du kan åka och bo i Calangute/Baga
kommer precis därifrån och hela gänget gillade det....men åk gärna till andra stränder också
förstås
men som ovan medlem skriver?
citat:"Jag skulle STARKT avråda dig från att åka till Calangute/Baga! Det är den strand dit alla charter-turister hamnar, det är tjockt med solstolar och en riktigt äckligt turistig stämning."
Tur att charterturisterna finns,vem ska Goanerna annars få inkomster ifrån
Avdankade hippies och backpackers???
|
|
|

2008-03-06, 21:39
|
|
|
Allt var jättegott på Palolems strand. Det finns hur många restauranger som helst längs stranden och riktigt god mat. Det var bara en restaurang som hade små portioner, men samtidigt var det grymt billigt att äta ute.
Det röda vinet var det dyraste, en flaska vin kostade mellan 330 och 500 rupier, mer än vad maträtten kostade. Internet kostade 40 rupier per timme.
|
|
|

2009-08-03, 19:26
|
Reg.datum: aug 2009
|
Goa en blandning av allt!
Har varit i Goa 3 ggr nu. Åker i februari - mars då det är högsäsong i december så känns denna tid bra, kallt hemma och innan värsta monsunfukten.
Goa är ju ett turist-ställe. Calangute är kul, alla dessa indier som kommer in till det syndiga Goa för att bada och kika på västerlänningarna. Var beredd på att bli fotad. Visst kan det vara mycket folk på stranden, men det är ju det som är grejen. Att njuta av alla galna indier som gör en massa upptåg. Första gången de doppar sig, hur kul som helst.
Hyr en scooter och bada någon annanstans än just här. Här tittar man på varandra och tar bilder på varandra. Men besök Calangute - så livligt, färgrannt och levande. Inte så mycket Europeiska turister som indiska! Det är därför jag åker dit - för att se detta levande och pulserande semesterkaos. På kvällen ska du sitta på stranden i solnedgången och se hur alla leker runt och njuter. Så härligt!
har bott från 2-stjärnigt till 5-stjärnigt. I norr och i söder. Det är turister... indiska sådana i huvudsak.
Älskar denna mix av människor, en härlig gryta. Mitt stora problem är - vart reser man sedan? goa är ju... så speciellt
|
|
|

2009-08-04, 23:33
|
Reg.datum: jul 2009
|
Har varit i Indien många gånger men har inte varit på så många olika ställen i Goa, egentligen bara i Calangute och i Candolim, vilket ju i praktiken nästan är detsamma eftersom dom ligger så nära varandra.
Men jag håller med om att charmen med Calangute är just mixen av människor, visst där finns en massa europeiska turister, men även indierna är där, vilket gör det hela betydligt trevligare.
Jag gillade Candolim också, men där var majoriteten semestrande engelsmän :-)
|
|
|

2010-03-22, 10:39
|
|
|
Skojar du?
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst09
Jag skulle tro att man gör av med ca: 3000 kr på två veckor å då kan man äta gott och shoppa en hel del! :-)
|
Är du allvarlig?
Räcker 3000 kr (exkl. hotell+flyg) till att ha en trevlig semester? Är det för en eller två veckor? Måste vara för en vecka...
Jag är helt i chock!
|
|
|

2010-03-22, 11:17
|
Reg.datum: aug 2009
|
Så här såg vår budget ut för de tre senaste gångerna
Gäller två veckors resor, dvs fickpengar. Här är vår budget.
Resa 2010
Jag 6000 kr - köpte då kläder, gardiner, dukar, smycken, heminredning, gick på massage, surfade på internet, köpte en Samsoniteresväska (!) åt på lyxrestaurang 3 ggr
Min sambo 6000 kr - men då handlade kläder för 3000 kr
|
|
|

2011-01-05, 18:06
|
|
|
Indien Goa
Jag och en vän ska förmodligen åka till Indien i mars i två veckor innan vi beger oss till thailand för en längre period. Vad är måsten i Indien? Har hört att det är Goa man ska åka till för att få det mesta utav resan. Är det dyrt att leva där? Uppskattar så mkt tips o annat som möjligt!
|
|
|

2011-01-14, 09:45
|
Reg.datum: jan 2011
|
jag har varit i Norra Goa två gånger. den ena gången bodde vi vid cakangute och andra candolim(lite längre söder ut). bilden från stranden är en ovanlig syn!! så tätt med folk är det verkligen inte hela tiden! vid solnedgången kommer många indier till stranden, men inte såhär många varje dag. En dag i veckan(kommer inte ihåg vilken, fredag/lördag/söndag) DÅ är de lediga och beger sig ner till stranden. Väldigt kul att se, hela familjen går ner i vattnet med kläderna på och leker
Vill man ha tommare stränder ska man bege sig söder ut, ju längre söder ut, ju tommare strand. Har aldrig varit i södra Goa, men har hört att det ska vara färre turister där.
|
|
|

2011-02-07, 22:42
|
|
|
Jag har också lite undringar har aldrig vart i Indien.... Men jag ska åka dit och stanna i ca 5 månder. I södra Goa på ett hotell som heter Best Western Peace Valley ... Ska vara 5 stjärnigt, någon som vet om hotellet är bra? Sen undrar jag om man klarar sig med 3000kr i månaden som fickpengar. Jag är inte direkt någon slösare men vill inte vara snål. Har ju hört att Goa är ett av de dyraste ställerna i Indien. Men som sagt detta är ingen 2 veckors semester då jag ska "unna mig" massa utan ska bo där i 5 månader.
|
|
|

2011-09-15, 14:57
|
Reg.datum: sep 2011
|
resa till Goa.
Hej.
Har åkt till Goa ,de sista 20 åren. Till Calangute. Från att ha varit en fiskeby, lugnt och mysigt, har det för vandlats till ett inferno, till stadsmiljö, stränderna är fulla av fulla indier som skitar ner ( man bokstavligen vadar i skit och sopor och ingen gör något åt det. I norra Goa har Goanerna från att ha varit ett vänligt folk, blivit helt pengagalna och dom säger själva att dom vill inte ha oss där. Bara Indier som kommer på snabba besök och spenderar enorma summor. Förra året flyttade jag till Palolem och fann paradiset! Hinner inte mer nu! Kram! Älskar Indien och Indier, men inte Indiska turister! To be continued!
|
|
|

2011-09-29, 10:53
|
|
|
Flyg till Goa!
Hur är det med billiga flygbiljetter till Goa? Har kollat runt lite och kan komma ner till 5500 kr tur och retur men då tar det 25 h minst enkel resa???
Någon som har en bra sida att söka på? sista minuten? hur ska jag tänka?
Hade tänkt och åka från sthlm-Goa eller ska man ta buss till nått ställe och åka flyg därifrån? hjälp mig!!!!!
//Elin
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|