ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-05-18, 20:07

Standard Tips Sri Lanka
Hej! Åker till Sri Lanka till hösten och vill gäna ha lite restips! :wink:
Svara med citat

Gammal 2006-05-19, 12:03

Russian princess

Nykomling
Russian princess är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 0

Standard
Kan ge tdig tips på en bra resebyrå som säljer resor till Sri LAnka och erbjuder massa aktiveteter där på ön =)). www.4ast.se
Svara med citat

Gammal 2006-07-18, 16:01

Orion

Standard Sri lanka Tips.
För bad så ska du hålla dig långt söder ut på ön dels för att vattnet är renare men också för att slippa alla stora turisthotell.
Vi besökte en strand som kallades "paradise beach" ligger mellan Weligama och Matara. (Bra hotell och en riktig paradisstrand).
Men jag tror att de flesta stränder på södra och östra kusten är riktigt fina.

Du ska, om du har tid, absolut resa in i landet och göra den vanliga turistvägen till teodlingarna, besöka den otäckt höga Sigria klippan, Kandy, Nuware Eliya, guldtemplet, Ursäka stavningen på resemålen.

Är man morgonpigg så finns en nationalpark i Yale? som är värd ett besök.

Shopping i Nuware Eliya kan man köpa billiga fleecejackor, annars är det nog huvudstaden Colombo som gäller.

Sri lanka är ett jättebra resemål även för barnfamiljer.
Lankeserna är supervänliga men kanske inte så duktiga på engelska alla gånger. När vi reste runt i inlandet under en vecka så hyrde vi en en egen minibuss med guide som tog oss till de olika sevärdheterna. Klart värt pengarna och mycket bekvämt. Ca 500kr per person.

Hoppas att du har lite nytta av detta och ha en trevlig resa
Svara med citat

Gammal 2007-05-27, 15:01

Camille

Medlem
Camille är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Standard Sri Lanka!
Hej!

Sri Lanka är ett av mina absoluta favoritställen. Bästa orten är enligt min mening Hikkaduwa. Här finns både fina hotell och backpacker ställen.
Stranden är helt otrolig. Bästa strandsträckan på denna ort är Narigama. Här är stranden bred och många strandserveringar.
Ibland blir vågorna höga i Hikkaduwa, då kan man åka till Unawatuna. Unawatuna är en ort längre söderut som ligger i en liten vik. Här är vattnet lugnt och stilla, stranden smalare och nästan lite Thailandkänsla. Ett större hotell finns samt flera guesthouse och restauranger.

Önskar dig en trevlig resa!

Hälsningar Camille
Svara med citat

Gammal 2007-06-08, 11:13

Ida2

Standard Tips
Det beror helt och hållet på vad du vill göra. Jag har varit på Sri Lanka 5 ggr totalt, förutom att jag föddes där vill säga. Och man lär sig något nytt varje gång. Jag rekommenderar INTE att man endast latar sig på ett 5 stjärnigt hotell endast för att man har råd. Det roliga tycker jag är att kunna gå på den offentliga stranden och träffa olika människor, turister, volontärer, infödda m.fl. Men om man ska njuta, sola och bada så rekommenderar jag att åka ner på södra spetsen utanför Galle, till ett ställe som är en liten idyll. Unawatuna, heter stranden och det finns billiga hotell runt omkring och den har rankats en av världens 13 vackraste stränder.

Jag tycker även man bör besöka Kandy, och se Tandens tempel, där Buddhas tand sägs finnas i ett skrin, som de visar några ggr dagligen. På vägen till Kandy kan man även besöka Pinnawela, som är ett elefantbarnhem. Där man kan se babyelefanter matas, och alla elefanter badas i floden osv. Det finns även s.ka. "spice gardens" att besöka, det kan vara väldigt intressant att se hur olika växter/kryddor egentligen växer, men va noggran att inte luras att köpa för mycket. Försäljarna är svåra att bli av med oavsett om det är i Colombo City eller stranden.

Nuwara Eilya bör man också resa till. Där är det betydligt kyligare, men otroligt vackert, med höga berg och téodlingar.

I Colombo stad kan man shoppa på Majestic City, Odels, House of Fashion, Liberty Plaza m.fl. Och det finns häftiga nattklubbar på kvällarna som h20, Clancy´s, Tabu, RnB, The Hut som ligger i Mount Lavinia Hotel m.fl. Mount Lavinia är ett bra ställe att bo på om man inte vill bo mitt i stan. Väldigt nära stads kärnan, och otroligt billigt att bara hoppa på en buss in till stan. Det kostar betydligt mindre än en tuctuc. Ett tips till: Det kostar nästan precis lika mycket att ta en taxibil som att åka tuctuc. Tuctuc-chaufförerna luras rejält och ta höga priser för turister, men pruta. Annars rekommenderas buss, tåg m.m på dagarna och taxi på nätterna.

ha det jättebra // Ida
Svara med citat

Gammal 2007-06-10, 19:51

filt

Medlem
filt är inte uppkopplad
filts avatar

Reg.datum: feb 2007

Standard
Spännande att besöka lanka, skall själv dit en sväng på min stora asienresa.

Gammal 2009-07-06, 19:58

Gäst

Wink tips
hej!
den här sidan har gett mig massa tips både på vad man kan göra och var man ska bo: www.sri-lanka.se
sri lanka är underbart att resa till eftersom man kan göra så mycket på den lilla ön!
Svara med citat

Gammal 2009-07-24, 00:34

JLind

Nykomling
JLind är inte uppkopplad
JLinds avatar

Reg.datum: jul 2009

Skicka ett meddelande via ICQ till JLind Skicka ett meddelande via MSN till JLind
Standard
Sri Lanka är underbart, troligtvis världens trevligaste folk !
bodde på stranden Unawatuna och var även i Yale-nationalpark.
Blev kompis med en väldigt trevlig 28årig kille som arbetade som tuktuk-förare, hade en trädkoja tillsammans med sina vänner för att kunna fly undan sina föräldrar och fiska i fred. Följde hursomhelst med honom och fiskade och fick se hans hus som låg mitt i djungeln, träffade hans fru och hans vänner.

Huset var kanske en 25 kvadratmeter och det gick att se igenom väggarna.
Fanns ett rum till höger som bestod av en säng och ett nattduksbord/tandborste etc. Nästa rum var en liten kokvrå.
Det största rummet bestod av en 1,5 m buddah-staty i guld, vardagsrumsbord av plast samt 4 stolar, i hallen stod även en Honda goldwing-gigantisk-motorcykel och i deras trädgård fanns det stora ödlor och i träden hördes apor..

Blev även bjuden på mat som innebar att en av hans vänner klättrade upp i trädet och högg ner kokosnötter som vi drack och sen åt.
Är du sugen på ett äventyr? Åk till Sri Lanka !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8