Hej,
nu har jag fått hem mitt studievisum så allting är fixat. Nu till det praktiska arbetet med att boka resa.
Jag ska dit under Januari och terminen slutar i mitten av maj. Jag hade föredragit att boka en enkel resa(ca.3300 kr) och sen låta returdatumet vara fritt. Det är dock betydligt billigare att boka tur och retur direkt (hittade en resa för ca.5300). Min flickvän kommer i Juni för att hälsa på. Det är tänkt att vi ska vara i Peking, Shanghai och kanske även Hong Kong beroende på vad som hinns med. Sen var det tänkt att vi skulle iväg till Malaysia. Så frågan är vad som blir smidigast/billigast. För tar jag vill inte ha den packning jag samlat på mig under en hel termin med mig till Malaysia och känner jag mig själv rätt så kommer jag nog inhandla en hel del under min vistelse i Kina. Blir säkert till att skicka hem en 20 ft container med diverse saker

haha.
Så nu är frågan hur man skickar hem sina saker på billigast möjliga sätt. Jag vill helst slippa betala moms på mina egna saker jag tagit med mig från Sverige. Sen undrade jag hur de gör med tull och moms ifall man skickar hem diverse saker. För man får ju inte precis något kvitto på saker man inhandlat på diverse marknader i Kina. Så det jag undrar är hur man ska gå tillväga för att få tullen att räkna på det verkliga värdet man köpt sakerna för och inte den summa du hade fått ge för sakerna i Sverige. Vilket skulle innebära att moms och tullavgift landar på mer än det dubbla du har fått ge för sakerna i Kina. Tacksam för svar.